Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Na een polletje tot leven gekomen. De virtuele lijn wordt getrokken bij Italiaanse schoonheden.
Forumregels
In deze rubriek is ruimte voor alle NON Alfetta projecten . Er is één regel: Alléén Italiaanse schoonheden!!!
Plaats reactie
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Carbo »

Deze week stond helemaal in het teken van de GTA-R. De binnenkant, onderzijde, motor- en kofferruimte moesten kleur worden gezet. Een mooi moment om eens stil te staan bij het hele spuitproces. De GTA-R wordt conventioneel gespoten d.w.z. een kleurlaag op ouderwetse oplossingsmiddelen basis met daarna twee lagen blanke lak (nat in nat)

Bij een concoursauto spuit ik na de 2K Epoxy primer surfacer een schuurfiller. Met de schuurfiller maak je de auto echt strak voor de kleurlaag. Bij deze full race auto is echter iedere extra laag ook extra gewicht. Alleen op de buitenkant wordt om deze reden eens schuur filler gespoten. Alle overige delen gaan na de 2K Epoxy direct in kleur.
Daarbij komt de kooi constructie in de auto en probeer dan je verfspuit maar eens mooi loodrecht op je oppervlak te houden :wink:

Inmiddels ben ik er wel achter dat een aantal zaken bij het spuiten extreem belangrijk zijn voor een top resultaat;
- als eerste de kwaliteit van de gebruikte materialen, het laksysteem is extreem belangrijk. Topkwaliteit kost simpel geld! Alleen de kleurlaag op deze GTA-R kost circa 500,- Euro inkoop aan kleurlaag, daar moet je dus nog de Epoxy, filler, en blanke lak bij optellen. Toch heb ik nu verschillende ook goedkopere alternatieven geprobeerd en voor mij is het simpel; STANDOX is wat ik moet hebben O:)
- als tweede verfspuit en alle omstandigheden waarin en waarmee je spuit. Vorige week een nieuwe verfspuit toegevoegd aan mijn spuitgereedschapskist een DeVillbiss GTI pro digital (en voor de kenners met een Transtech T2 luchtkap en 1,2mm naald) speciaal voor mijn blanke lakwerk. Voor de kleurlaag (basecoat) gebruik ik een SATA 4000RP hvlp met een 1,3mm naald. Hoe gek het ook klinkt maar deze twee "kostbare" spuitjes maken echt een verschil en leveren topprestaties.
- als derde de spuitert :mrgreen: Iedere keer als ik de cabine in stap voor een spuitklus voel ik mij sterker en beter dan de vorige keer :mrgreen: en daar gaat het om beleven en leren van de ervaring O:) Als ik de spuitcabine in ga verkeer ik in een opperste staat van concentratie (sorry voor de mensen die dan om mij heen staan :oops: )en heb ik in mijn gedachte de auto al diverse keren gespoten. Een spuiter noemt dit het plannen van de spuitlogistiek. Simpel hoe beweeg ik in welke volgorde om de auto. Niet zo van belang voor het spuiten van een schermpje of de buitenzijde van een auto maar kijk maar eens goed naar de foto's van de binnenzijde van de GTA-R met de rolkooi en denk dan eens aan hoe je overspray gaat voorkomen :wink:

Voor de relatief zeldzame kleur van deze GTA-R is eigenlijk maar 1 goed engels woord; stunning :blue_cool:
Wat ik zo goed vind is dat de eigenaar ondanks de ombouw naar GTA-R toch voor de originele kleur is gegaan :banana: dat vind ik echt super Peterpaul :thumbs:

Mijn nieuwe "Clear" verfspuit naast de PPS beker met blanke lak!
Afbeelding

Zo ziet een conventionele kleurlaag eruit zonder blanke lak!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kleur van de ophanging staat super bij het Bluette :blue_cool:
Afbeelding

Afbeelding

Na twee dagen buffelen is het nu tijd voor een fettabier.gif (nou ja 1 ik denk...............)

Pffffffff....... restaureren is topsport! :mrgreen:

Johan, Reinier bedankt voor de hulp deze week! :thumbs: :thumbs: :thumbs:

Gr,
Carl
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7898
Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
Locatie: Noordscheschut

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door GTV42.0 »

Ziet er weer erg goed uit Carl. Geweldig om dit alles te volgen. :thumbs:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Carbo »

GTV42.0 schreef:Ziet er weer erg goed uit Carl. Geweldig om dit alles te volgen. :thumbs:
Thanks Jeroen! :thumbs:

Ondanks dat het mijn werk is stop ik mijn complete ziel en zaligheid in zo'n project. Zo'n auto wordt een stukje van jezelf :grin:

Komende dinsdag gaat de auto naar de 105 Workshop van Barend Aarts die de full race motor en onderstel in gaat bouwen. Ik ben benieuwd want Peterpaul heeft de lat hoog liggen :mrgreen: het blok moet minimaal 200pk gaan leveren uit een atmosferische 2,0 liter O:) en die 200 paardjes krijg je niet zomaar :wink:

Na inbouw van het onderstel, motor en bak komt de auto terug voor de definitieve afbouw. En natuurlijk dan ook het spuitwerk van de buitenkant! Kan niet wachten om de auto af te bouwen :jumping: Die kleur "Bluette" met een Giallo Pozzioli geel neusje O:) en de RVS grill. Wat een combinatie! :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool:

Gr,
Carl
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7898
Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
Locatie: Noordscheschut

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door GTV42.0 »

Ben erg benieuwd :thumbs:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 9057
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door AlfettaOwner »

Goede gereedschap is het halve werk, mooie spuitpistooltjes heb daar :thumbs:
Helaas een een beetje te duur als je hobbymatig bezig bent maar wat had ik die graag gehad :neutral:

Spuit zelf met een oude brevetatto met 1.4 nozzle, maar ben al een tijdje aan het kijken voor iets anders.
Belangrijk is het inregelen van verfdosering en luchtstroom tijdens het spuiten en de verschillende fases.

Mooi werkje weer Carl :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Gino
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 771
Lid geworden op: 12 okt 2012, 19:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Gino »

Hoi Carl,

Jezus man .. ! het zit er allemaal schitterend uit, beter dan ze ooit uit de fabriek zijn gekomen :__: :__:
Kom tijd te kort om nog ff een keer te komen buurten. :cry: maar dat gebeurt een keer binnenkort.
gr Gino
_________________
gehad:
Alfetta sedan 1.8 licht blaauw - '73 nieuw
Alfa 75 rood - nieuw
Alfa 75 metallic blaauw - nieuw
Alfa 155 zwart - '92 / '96 nieuw

Rijd nu in:
Alfetta GTV 2.0 -'77
Kia Sportage 2,0 dagelijks gebruik
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Melvivio »

Carl, zeker waar! Maar zowiezo ook zelf ervaring op doen met van stappen afwijken. Met pollijsten/wet-sanden ga je net die toch al o-zo-strakke lak net verder af maken! Ook met de juiste methodes pollijsten, aanbrengen van glazes en sealants en waxen, blijft de blanke lak beter beschermt.

eusa_clap.gif over de GTA-R!! :thumbs:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Carbo »

Melvivio schreef:Carl, zeker waar! Maar zowiezo ook zelf ervaring op doen met van stappen afwijken. Met pollijsten/wet-sanden ga je net die toch al o-zo-strakke lak net verder af maken! Ook met de juiste methodes pollijsten, aanbrengen van glazes en sealants en waxen, blijft de blanke lak beter beschermt.

eusa_clap.gif over de GTA-R!! :thumbs:
Een concours spuitklus moet men naar mijn mening altijd polijsten/wetsanden echter het is van groot belang dat een spuiter rekening houdt met het wetsanden. Dus ook het type blanke lak dat hij gebruikt. Hier zit nu net het verschil tussen een gespecialiseerde restauratie spuitklus en een spuitklus van een schadehersteller. Bijvoorbeeld op de GTA-R gaan twee verschillende type blanke lak. Op de onderzijde zit een type blanke lak welke veel zachter is en minder gevoelig voor steenslag. De goede lakfabrikanten geven in hun Technische Manuels precies aan hoe goed de blanke lak te polijsten is.

Tja en dan hebben wij het nog niet eens over een echt ouderwetse 2K Acryl laksysteem zonder blanke lak :mrgreen:

Wetsanden en polijsten dus je om het eindresultaat nog strakker (lees een vlakkere laklaag en dus betere weerspiegeling) te krijgen. Een schadehersteller zal vaak wetsanden om spuitfouten uit te polijsten :wink:

Vandaag de motorruimte van de GTA-R compleet aan het polijsten geweest :blue_cool: hoever ga je bij een racer :jumping:
Ook de Barchetta is compleet gewetsand, gepolijst (in 3 stappen), geglazed en gewaxed!

Dus wat mij betreft een must voor een echte top resultaat :thumbs: maar wel volledig in overeenstemming met hoe de lakfabrikant het bedoeld heeft.

Gr,
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Carbo »

De laatste dagen voor kerst gebruikt om de GTA-R klaar te maken voor het plaatsen van de techniek. Vanochtend is "bella" opgehaald door de eigenaar en naar de 105 Workshop gebracht. Na inbouw van de techniek komt de auto weer bij mij terug voor het spuitwerk van de buitenkant en het afbouwen.

Kon het niet nalaten om nog een paar fotokes te schieten :jumping:

Type plaatje teruggeplaatst!
Afbeelding

Halve tank geplaatst, hier komt de brandstofpomp in.
Afbeelding

en nog wat sfeerplaatjes!
Afbeelding

Afbeelding

en op haar eigen aanhangertje! :grin:
Afbeelding

Door de rolkooi was het een spuitklus met hindernissen maar ben uiteindelijk wel tevreden met het resultaat O:)

Het volgende projectje is alweer binnen gerold wederom een 105 serie :roll:

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 9057
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door AlfettaOwner »

:thumbs: Ziet er netjes uit.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1841
Lid geworden op: 01 okt 2008, 21:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door twinnyspark »

Netjes Carl, binnenkant spuiten is het moeilijkste aan de hele auto, stofvrij en zonder zakkers bijna niet te doen.
Met een goeie DeVilbiss kom je een heel eind ;) maar 't is de vent die het maakt. :thumbs:
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 3084
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door giuliettaevo »

Precies, je hebt ook nog iemand nodig die met zo'n prachtige spuit om kan gaan. :mrgreen:

:thumbs:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Carbo »

Thanks mannen :thumbs:

Ik heb het al eens gezegd; maar jullie zijn een grote steun voor mij. Soms is het erg fijn een bevestiging te krijgen en ik ben jullie dankbaar dat jullie altijd zo positief zijn :grin: Nogmaals; thanks! :thumbs:

Het spuitwerk is in mijn ogen nog lang niet perfect echter met een hoop lef en gewoon doen kom je een heel eind :wink:

De spuitklus van de binnenzijde was echt iets waar ik geweldig tegen op zag. Probleem is gewoon de rolkooi waardoor je geen mooie evenwijdige bewegingen met je verfspuit kunt maken. Het gaan dan echt om gevoel en goed kijken hoe de lak vloeit. en..... ook ik moest wel een paar stof insluitingen wegpolijsten :oops: :oops:

Toch ben ik wel tevreden en belangrijker ga ik met meer zelfvertrouwen de volgende klus aan. Gelukkig heb ik de eigenschap dat ik mij telkens weer wil verbeteren d.w.z. iedere volgende klus moet van een hoger niveau zijn dan de vorige.....dat is gewoon een missie O:)

Goed gereedschap, in dit geval de DeVillbiss en de SATA verfspuiten is wel het halve werk. Het is ongelofelijk hoe mooi de blanke lak vanuit de GTI pro verneveld, alleen dat al is een hele ervaring.

Wellicht misschien al bij een aantal van jullie bekend maar er is een nieuw forum dat uitsluitend over de restauraties gaat van Italiaanse klassiekers tot circa 1985!

Het "Italian Car Restoration forum" http://www.italiancarrestoration.com/forum/index.php

Op een avond onder genot van een fettabier.gif zat ik samen met een klant (Reinier van Beest) te filosoferen over een forum dat uitsluitend gaat over restauraties en restauratie technieken onafhankelijk van type of merk en wij verbaasde ons erover dat er zoiets nog niet bestond. Een ding stond voorop het restauratie project moet een "Italian connection" hebben en op leeftijd zijn. Project zou in principe dus ook bijvoorbeeld een Jensen Interceptor mogen zijn met een Italiaanse ontwerper.........
Na die avond is Reinier als ITér als een gek aan het werk gegaan en binnen een paar weken een forum opgezet. Helemaal top Reinier het is een prachtig forum en platform geworden voor restauraties en restauratie technieken met jou als gepassioneerd autoliefhebber en beheerder van het nieuwe forum gaat dat helemaal goedkomen :thumbs:

Ik zie het absoluut niet als concurrent van dit of andere type gebonden forums!
Mijn GTV6 project en dit belevenissen topic zal ik hier gewoon blijven posten. Ik ziet het nieuwe forum wel als een welkome aanvulling.

Dus nogmaals neem maar eens een kijkje op; http://www.italiancarrestoration.com/forum/index.php

Met vrolijke kerstgroet!

Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Carbo »

Zoals jullie als trouwe volgers inmiddels wel weten ben ik altijd bezig mijn restauratie resultaten te verbeteren. Het afgelopen jaar heb ik een compleet straal pallet gecreëerd omdat ieder materiaal en iedere klant een bepaald resultaat verwacht. Hiervoor volstaat niet 1 methodiek maar moet je kunnen inspelen op de materiaal soort in combinatie met de klantwens. Daarbij komt dan nog de ervaring van de straler.
Ik was er al enige tijd van overtuigd dat er een belangrijke machine ontbrak, de machine voor het zogenaamde wetblasten of aqua blasten. Probleem is dat deze machines niet bepaald een kleine investering zijn.

Toch hebben wij de definitieve stap genomen om een geweldige machine aan te schaffen de VIXEN Aquablast 915. Dit aqua blasten is het stralen met een soort van sludge bestaande uit water en heel fijn glas.
Ik heb vandaag onze daadwerkelijke machine uitgebreid in België bij Sodablast / Softblast BE getest en de resultaten zijn ronduit verbluffend. Met deze machine kun je heel eenvoudig aluminium delen naar een ongekend niveau polijsten.

Vanaf 27 januari 2014 kan iedereen de machine en de resultaten bij mij bewonderen. Met deze machine erbij kan ik eigenlijk alle automotive restauratie straalklussen aan. De combinatie van sodablasten en wetblasten en reinigen in een speciale onderdelen reiniger kan niemand in Nederland en ik denk zelfs niemand in Europa. Waarom deze combinatie garant staat voor verbluffende resultaten zal ik in de toekomst hier ook laten zien. De machine is niet uniek wel mijn combinatie mogelijkheden op mijn straalpallet :jumping:

Alvast een klein voorproefje :blue_cool:

De machine, groot genoeg voor een compleet motor onderblok :wink:
Afbeelding

Een paar verwaarloosde kleppendekseltjes als voorbeeld!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de machine, je ziet de glas sludge nog zitten!
Afbeelding

Probeer maar eens tussen die letters de boel te polijsten........ met de machine een fluitje van een cent O:)
Afbeelding

Groot genoeg voor een compleet onderblok :banana:
Afbeelding

Een goed begin is het halve werk :mrgreen:

Gr,
Carl
ario
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 302
Lid geworden op: 01 mar 2012, 18:55
Locatie: Dedemsvaart

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door ario »

wow wat gaaf, ik in de toekomst nog een keer een klusje hiervoor. ario
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 3084
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door giuliettaevo »

Dat ziet er wel indrukwekkend uit! :shock:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gebruikersavatar
Enrico
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1190
Lid geworden op: 06 dec 2008, 22:52
Locatie: Doetinchem

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Enrico »

Mooi Man.. Het gaat steeds verder.. :thumbs:
Alfetta GTV 2000, 1980, Rosso, project
Alfetta GT 1600, 1977, Ivoria, project

Non Alfa:
BieEmDobbelJoe Z3 1.9, Boston Green, 1997,
Fiat Scudo 1.9 TD, Knaus Sporti Van Buscamper, Wit, 1999
Daily: Volvo V70 2.4, Zilvergrijs, 2006.
Gebruikersavatar
Gino
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 771
Lid geworden op: 12 okt 2012, 19:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Gino »

Hoi Carl en nog de Beste Wensen !

Je hebt weer en gaaf stuk werk afgeleverd eusa_clap.gif
gr
Gino
_________________
gehad:
Alfetta sedan 1.8 licht blaauw - '73 nieuw
Alfa 75 rood - nieuw
Alfa 75 metallic blaauw - nieuw
Alfa 155 zwart - '92 / '96 nieuw

Rijd nu in:
Alfetta GTV 2.0 -'77
Kia Sportage 2,0 dagelijks gebruik
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Carbo »

Thanks mannen! en uiteraard een goed en gezond 2014 toegewenst!

2014 begint weer behoorlijk enerverend met veel lopende projecten, dus een foto impressie;

De spider in haar tweede schuurfiller laag gezet. Ding is al akelig strak ben super benieuwd naar het definitieve resultaat!
Afbeelding

En weer een Giulia gesodablast :mrgreen:
Afbeelding

Tussendoor verder met het schadeherstel aan de Giulia van Reinier!
Puntlassen waar puntlassen horen en de overgang scherm / A stijl netjes CuSi gelast (Koper Silicium), zoals het hoort!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog wat kunnen doen aan het uiterlijk van de shop met veel dank aan Reinier en Johan!
De dealer borden hebben een mooi plekkie gekregen!
Afbeelding

Gr,
Carl
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7898
Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
Locatie: Noordscheschut

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door GTV42.0 »

Mooi apparaat is dat toch die puntlasser. Wat staat daar op de laatste foto in een hoekje weggedrukt?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Plaats reactie