Bij een concoursauto spuit ik na de 2K Epoxy primer surfacer een schuurfiller. Met de schuurfiller maak je de auto echt strak voor de kleurlaag. Bij deze full race auto is echter iedere extra laag ook extra gewicht. Alleen op de buitenkant wordt om deze reden eens schuur filler gespoten. Alle overige delen gaan na de 2K Epoxy direct in kleur.
Daarbij komt de kooi constructie in de auto en probeer dan je verfspuit maar eens mooi loodrecht op je oppervlak te houden

Inmiddels ben ik er wel achter dat een aantal zaken bij het spuiten extreem belangrijk zijn voor een top resultaat;
- als eerste de kwaliteit van de gebruikte materialen, het laksysteem is extreem belangrijk. Topkwaliteit kost simpel geld! Alleen de kleurlaag op deze GTA-R kost circa 500,- Euro inkoop aan kleurlaag, daar moet je dus nog de Epoxy, filler, en blanke lak bij optellen. Toch heb ik nu verschillende ook goedkopere alternatieven geprobeerd en voor mij is het simpel; STANDOX is wat ik moet hebben

- als tweede verfspuit en alle omstandigheden waarin en waarmee je spuit. Vorige week een nieuwe verfspuit toegevoegd aan mijn spuitgereedschapskist een DeVillbiss GTI pro digital (en voor de kenners met een Transtech T2 luchtkap en 1,2mm naald) speciaal voor mijn blanke lakwerk. Voor de kleurlaag (basecoat) gebruik ik een SATA 4000RP hvlp met een 1,3mm naald. Hoe gek het ook klinkt maar deze twee "kostbare" spuitjes maken echt een verschil en leveren topprestaties.
- als derde de spuitert

Voor de relatief zeldzame kleur van deze GTA-R is eigenlijk maar 1 goed engels woord; stunning

Wat ik zo goed vind is dat de eigenaar ondanks de ombouw naar GTA-R toch voor de originele kleur is gegaan

Mijn nieuwe "Clear" verfspuit naast de PPS beker met blanke lak!

Zo ziet een conventionele kleurlaag eruit zonder blanke lak!

De kleur van de ophanging staat super bij het Bluette

Na twee dagen buffelen is het nu tijd voor een

Pffffffff....... restaureren is topsport!

Johan, Reinier bedankt voor de hulp deze week!

Gr,
Carl