Motor koelen
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
- Locatie: Elburg
Motor koelen
Ik heb nu al een paar dagen last dat de motor te warm wordt.
Als ik van mijn huis naar school rij ( 40 km ) en dan stukken over de snelweg en gewoon met een snelheid van 110 kmh dan raakt mijn motor ontzettend warm. Hij komt tegen de 100 graden en mijn temp lampje begint te branden.
Er zit koelvloeistof in
voldoende olie
alle slangen van de radiateur zijn ontzettend warm dus het stroomt gewoon door neem ik aan.
De fan slaat ook aan maar toch wordt mijn blok ontzettend warm.
Als ik van mijn huis naar school rij ( 40 km ) en dan stukken over de snelweg en gewoon met een snelheid van 110 kmh dan raakt mijn motor ontzettend warm. Hij komt tegen de 100 graden en mijn temp lampje begint te branden.
Er zit koelvloeistof in
voldoende olie
alle slangen van de radiateur zijn ontzettend warm dus het stroomt gewoon door neem ik aan.
De fan slaat ook aan maar toch wordt mijn blok ontzettend warm.
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
- Locatie: Bocholt (B)
Het lijkt dat de opbrengst van het koelsysteem niet optimaal is.
Mogelijke oorzaken; radiateur matig (lammellen los) of de doorstroming is niet goed door een half open thermostaat of een verstopping in de radiateur. Wat ook kan is dat de schoep van de waterpomp los ligt en nog maar een klein beetje meedraait.
Als het koelsysteem druk opbouwt dan kan het ook aan de koppakking liggen maar dan zou je ook een water verlies moeten hebben.
suc6
Mogelijke oorzaken; radiateur matig (lammellen los) of de doorstroming is niet goed door een half open thermostaat of een verstopping in de radiateur. Wat ook kan is dat de schoep van de waterpomp los ligt en nog maar een klein beetje meedraait.
Als het koelsysteem druk opbouwt dan kan het ook aan de koppakking liggen maar dan zou je ook een water verlies moeten hebben.
suc6
Transaxle loos!
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
- Locatie: Bocholt (B)
Je zou kunnen voelen of de radiateur gelijkmatig warm word.
Dus als het water net warm begint te worden aan de radiateur voelen of alle lamellen warm worden.
De thermostaat kun je demonteren en bv in een pannetje met water verwarmen en zo controleren of ie helemaal open gaat.
De opbrengst van de waterpomp kun je eigenlijk alleen controleren door te demonteren en voelen of het schoepenwieltje nog heel is en of het nog vast zit op de as.
Maar word de motor ook echt te warm en is de sensor of meter niet slecht? Hoe hard worden de slangen?
Dus als het water net warm begint te worden aan de radiateur voelen of alle lamellen warm worden.
De thermostaat kun je demonteren en bv in een pannetje met water verwarmen en zo controleren of ie helemaal open gaat.
De opbrengst van de waterpomp kun je eigenlijk alleen controleren door te demonteren en voelen of het schoepenwieltje nog heel is en of het nog vast zit op de as.
Maar word de motor ook echt te warm en is de sensor of meter niet slecht? Hoe hard worden de slangen?
Transaxle loos!
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
- Locatie: Elburg
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
- Locatie: Bocholt (B)
Als de koppakking lek is kun je verschillende problemen hebben.
Soms komt er water bij de olie en andersom.
Maar het kan ook zijn dat er alleen water in cilinder komt en uitlaatgas in het water. In dat geval loopt de motor ook warm maar dan heb je ook witte rook uit de uitlaat. (en water verlies) Daarom denk ik niet dat je het daar moet zoeken.
Als ie op lage snelheid niet warm loopt zou ik toch het eerst denken aan koel capaciteit. (waterstroom of koel oppervlak)
Soms komt er water bij de olie en andersom.
Maar het kan ook zijn dat er alleen water in cilinder komt en uitlaatgas in het water. In dat geval loopt de motor ook warm maar dan heb je ook witte rook uit de uitlaat. (en water verlies) Daarom denk ik niet dat je het daar moet zoeken.
Als ie op lage snelheid niet warm loopt zou ik toch het eerst denken aan koel capaciteit. (waterstroom of koel oppervlak)
Transaxle loos!
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
- Locatie: Elburg
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 14 jun 2006, 17:19
Hey Chris,
Als ik jouw was zal ik opzoek gaan naar een vlees thermometer deze gaan tot 120 graden, zijn iets van 8 euro.
De meter in mijn alfetta gaat zelfs tot 110 graden maar in werkelijkheid komt het niet hoger dan 93 graden.
In thermostaten zit ook verschil heb ik gemerkt. Probeer dit eens uit als je er een paar hebt, dit scheelt ook weer wat.
Kijk ook eens naar je waterpomp poelie of deze wel goed vast zit!
En er niet teveel spelling zit in de distributie riem (overheen slippen)
Als de motor er al koelvloeistof uit gegooid heeft hoop ik niet voor je dat het te laat is. Controleer komende tijd of je geen water verliest smerigheid in je expansievatje water druppels onder je oliedop Smerigheid onder je radiateur dop.
MvG, Martijn
Als ik jouw was zal ik opzoek gaan naar een vlees thermometer deze gaan tot 120 graden, zijn iets van 8 euro.
De meter in mijn alfetta gaat zelfs tot 110 graden maar in werkelijkheid komt het niet hoger dan 93 graden.
In thermostaten zit ook verschil heb ik gemerkt. Probeer dit eens uit als je er een paar hebt, dit scheelt ook weer wat.
Kijk ook eens naar je waterpomp poelie of deze wel goed vast zit!
En er niet teveel spelling zit in de distributie riem (overheen slippen)
Als de motor er al koelvloeistof uit gegooid heeft hoop ik niet voor je dat het te laat is. Controleer komende tijd of je geen water verliest smerigheid in je expansievatje water druppels onder je oliedop Smerigheid onder je radiateur dop.
MvG, Martijn
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
- Locatie: Bocholt (B)
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Gtv4 schreef:Hebben ze voor de alfetta's verschillende thermostaten?AlfettaOwner schreef:Verkeerde thermostaat zou ook nog s kunnen idd
Van andere merken weet ik dat uit die jaren het redelijk normaal was, een zomer en een winter thermostaat.
Voor een alfetta is dat niet anders
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
- Locatie: Elburg
hoi hoi !
Ik had nog steeds last van het probleem. Ondertussen heb ik begin van de week er een nieuwe waterpomp opgezet. De schoepen waren helemaal veroest !
Mijn pa wou ff een test rondje maken om te kijken of de temp. nog steeds zo erg op liep. Na 5 minuten was hij al weer terug en vertelde dat hij hem niet in zijn 5 en achteruit kon krijgen. Dus alfetta op de brug gedaan en ja hoor..was een stuk van de hardischijf afgebroken !!!
Dus gelijk maar de uitlaat en de aandrijfas los gehaalt. En tja toen nog een hardischijf, ik wist nog dat een kennis van mij een doos vol had dus daar even langs gegaan en heb er een paar meegekregen. Van de week even kijken welke erop past. Mijn middelste hardischijf is gescheurt.
Ik had nog steeds last van het probleem. Ondertussen heb ik begin van de week er een nieuwe waterpomp opgezet. De schoepen waren helemaal veroest !
Mijn pa wou ff een test rondje maken om te kijken of de temp. nog steeds zo erg op liep. Na 5 minuten was hij al weer terug en vertelde dat hij hem niet in zijn 5 en achteruit kon krijgen. Dus alfetta op de brug gedaan en ja hoor..was een stuk van de hardischijf afgebroken !!!
Dus gelijk maar de uitlaat en de aandrijfas los gehaalt. En tja toen nog een hardischijf, ik wist nog dat een kennis van mij een doos vol had dus daar even langs gegaan en heb er een paar meegekregen. Van de week even kijken welke erop past. Mijn middelste hardischijf is gescheurt.
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Euh schoepen verroest en onvoldoende koeling
Is het oppervlakt van de schoepen dan zoveel minder geworden .....
Ik zou toch ff verder kijken.
Veel sleutelplezier aan de middenste hardy
Is niet het leukste werk bij een oud type (zonder demonteerbare middenbrug )
Is het oppervlakt van de schoepen dan zoveel minder geworden .....
Ik zou toch ff verder kijken.
Veel sleutelplezier aan de middenste hardy
Is niet het leukste werk bij een oud type (zonder demonteerbare middenbrug )
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
- Locatie: Elburg
Heb al een nieuwe waterpomp en thermostaat erop ;)
Ben net terug van de Kazerne ( pfoe wat een gedoe sinds de uitzending van de beveiliging van militaire kazernes )
Heb de uitlaat er al af en de aandrijfas eraf en de hardischijven.
De vorige eigenaar had alleen de laatste schijf vervangen en de middelste en voor niet En de hardischijven dat ik had was natuurlijk weer niet de juiste pff dus nu even zoeken. Ondertussen heb ik de ronals ondergegooit, ze waren heel lelijk maar net even gezandstraalt en opnieuw gespoten ;) foto's komen nog
Ben net terug van de Kazerne ( pfoe wat een gedoe sinds de uitzending van de beveiliging van militaire kazernes )
Heb de uitlaat er al af en de aandrijfas eraf en de hardischijven.
De vorige eigenaar had alleen de laatste schijf vervangen en de middelste en voor niet En de hardischijven dat ik had was natuurlijk weer niet de juiste pff dus nu even zoeken. Ondertussen heb ik de ronals ondergegooit, ze waren heel lelijk maar net even gezandstraalt en opnieuw gespoten ;) foto's komen nog