Motor koelen

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Motor koelen

Bericht door Chris »

Ik heb nu al een paar dagen last dat de motor te warm wordt.
Als ik van mijn huis naar school rij ( 40 km ) en dan stukken over de snelweg en gewoon met een snelheid van 110 kmh dan raakt mijn motor ontzettend warm. Hij komt tegen de 100 graden en mijn temp lampje begint te branden.

Er zit koelvloeistof in
voldoende olie
alle slangen van de radiateur zijn ontzettend warm dus het stroomt gewoon door neem ik aan.
De fan slaat ook aan maar toch wordt mijn blok ontzettend warm.
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Het lijkt dat de opbrengst van het koelsysteem niet optimaal is.
Mogelijke oorzaken; radiateur matig (lammellen los) of de doorstroming is niet goed door een half open thermostaat of een verstopping in de radiateur. Wat ook kan is dat de schoep van de waterpomp los ligt en nog maar een klein beetje meedraait.

Als het koelsysteem druk opbouwt dan kan het ook aan de koppakking liggen maar dan zou je ook een water verlies moeten hebben.

suc6
Transaxle loos!
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

Dus of nieuwe waterpomp aanschaffen of thermostaat? en hoe valt dat met die radiateur te controleren ?
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Je zou kunnen voelen of de radiateur gelijkmatig warm word.

Dus als het water net warm begint te worden aan de radiateur voelen of alle lamellen warm worden.
De thermostaat kun je demonteren en bv in een pannetje met water verwarmen en zo controleren of ie helemaal open gaat.
De opbrengst van de waterpomp kun je eigenlijk alleen controleren door te demonteren en voelen of het schoepenwieltje nog heel is en of het nog vast zit op de as.

Maar word de motor ook echt te warm en is de sensor of meter niet slecht? Hoe hard worden de slangen?
Transaxle loos!
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

Ja hij wordt echt heel warm ! ik dacht eerst namelijk ook dat het een electr. probleem was. Maar gister stond ik in de file en het TEMP lampje begon te branden dus heb ik hem aan de kant gegooit en zag dat al het koelvloeistof dat in de radiateur zat was gegaan naar het reservoir en het kookte :evil:
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

De slangen worden niet hard juist zacht omdat ze allemaal gewoon warm worden. De pakking ligt er ook niet uit anders kan je dat zien aan je olie dop toch ?
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Als de koppakking lek is kun je verschillende problemen hebben.
Soms komt er water bij de olie en andersom.
Maar het kan ook zijn dat er alleen water in cilinder komt en uitlaatgas in het water. In dat geval loopt de motor ook warm maar dan heb je ook witte rook uit de uitlaat. (en water verlies) Daarom denk ik niet dat je het daar moet zoeken.

Als ie op lage snelheid niet warm loopt zou ik toch het eerst denken aan koel capaciteit. (waterstroom of koel oppervlak)
Transaxle loos!
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

oke dankje wel vooor de informatie, heb ik het weekend wat te doen ;)
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

Kom net van de sloop af en heb voor de zekerheid een thermostaat meegenomen ! nu nog uitproberen
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

heb de thermostaat erop gezet. Ik geloof dat ik nu het probleem opgelost hebt. Het temp. lampje gaat niet meer branden maar het wijzertje zit wel tegen het streepje van 100 aan. Ik weet niet hoe warm die normaal moet wezen?
Gebruikersavatar
chu
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 466
Lid geworden op: 26 apr 2007, 20:43

Bericht door chu »

alsik indefile sta loopt ie op tot 90 dachtik en dan slaat de fan aan totdat het weer80 gradenword.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

100 graden is te veel!
Normaliter komt ie niet boven de 90 graden.

Afwijking in de meter of gever zou een oorzaak kunnen zijn.
Onvoldoende koeling, verstopping of een flinke lekkage :?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
adjesalfa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 392
Lid geworden op: 14 jun 2006, 17:19

Bericht door adjesalfa »

Hey Chris,

Als ik jouw was zal ik opzoek gaan naar een vlees thermometer deze gaan tot 120 graden, zijn iets van 8 euro.
De meter in mijn alfetta gaat zelfs tot 110 graden maar in werkelijkheid komt het niet hoger dan 93 graden.

In thermostaten zit ook verschil heb ik gemerkt. Probeer dit eens uit als je er een paar hebt, dit scheelt ook weer wat.

Kijk ook eens naar je waterpomp poelie of deze wel goed vast zit!
En er niet teveel spelling zit in de distributie riem (overheen slippen)

Als de motor er al koelvloeistof uit gegooid heeft hoop ik niet voor je dat het te laat is. Controleer komende tijd of je geen water verliest smerigheid in je expansievatje water druppels onder je oliedop Smerigheid onder je radiateur dop.

MvG, Martijn
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Verkeerde thermostaat zou ook nog s kunnen idd :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

AlfettaOwner schreef:Verkeerde thermostaat zou ook nog s kunnen idd :wink:
Hebben ze voor de alfetta's verschillende thermostaten?
Van andere merken weet ik dat uit die jaren het redelijk normaal was, een zomer en een winter thermostaat.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Gtv4 schreef:
AlfettaOwner schreef:Verkeerde thermostaat zou ook nog s kunnen idd :wink:
Hebben ze voor de alfetta's verschillende thermostaten?
Van andere merken weet ik dat uit die jaren het redelijk normaal was, een zomer en een winter thermostaat.

Voor een alfetta is dat niet anders :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

hoi hoi !

Ik had nog steeds last van het probleem. Ondertussen heb ik begin van de week er een nieuwe waterpomp opgezet. De schoepen waren helemaal veroest !

Mijn pa wou ff een test rondje maken om te kijken of de temp. nog steeds zo erg op liep. Na 5 minuten was hij al weer terug en vertelde dat hij hem niet in zijn 5 en achteruit kon krijgen. Dus alfetta op de brug gedaan en ja hoor..was een stuk van de hardischijf afgebroken !!! :evil:

Dus gelijk maar de uitlaat en de aandrijfas los gehaalt. En tja toen nog een hardischijf, ik wist nog dat een kennis van mij een doos vol had dus daar even langs gegaan en heb er een paar meegekregen. Van de week even kijken welke erop past. Mijn middelste hardischijf is gescheurt.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Euh schoepen verroest en onvoldoende koeling :?
Is het oppervlakt van de schoepen dan zoveel minder geworden .....

Ik zou toch ff verder kijken.

Veel sleutelplezier aan de middenste hardy :lol:
Is niet het leukste werk bij een oud type (zonder demonteerbare middenbrug :shock: )
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

Heb al een nieuwe waterpomp en thermostaat erop ;)

Ben net terug van de Kazerne ( pfoe wat een gedoe sinds de uitzending van de beveiliging van militaire kazernes )


Heb de uitlaat er al af en de aandrijfas eraf en de hardischijven.
De vorige eigenaar had alleen de laatste schijf vervangen en de middelste en voor niet :roll: En de hardischijven dat ik had was natuurlijk weer niet de juiste pff dus nu even zoeken. Ondertussen heb ik de ronals ondergegooit, ze waren heel lelijk maar net even gezandstraalt en opnieuw gespoten ;) foto's komen nog
Plaats reactie