Jens' Alfetta 2000 GTV

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Kijk Jens,dit is wat wij als langrijdende Alfetta en GTV liefhebbers bedoelden.Eerst ben je teleurgesteld en even wat met de auto aan het werk en je bent weer gelukkig en alles is weer vergeten.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Net een beginnetje gemaakt aan het schade-herstel van de deuk in mijn GTV. Foto's volgen
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Vandaag het volgende voor elkaar gemaakt

[X]Ander stuur; eentje met claxon... gemonteerd
[X]Ashoes R.A. vervangen
[X]Klepspeling controleren

En ik heb de db-ketting gespannen, maar hierdoor is ze alleen maar beroerder gaan lopen. Ik denk dat ik maar snel het kleppen moet gaan stellen. De gemiddelde speling erg hoog. Er waren 2 kleppen bij met 0,55 mm speling en de klep met de kleinste speling heeft toch nog 0,40 mm speling :shock:

Binnenkort de nokkenassen demonteren en op zoek naar klepstelplaatjes
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1516
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

als ze beroerder gaat lopen van ketting opspannen , zou ik eerst maar de timing van je nokkenassen checken.

je uiterste klepspelingen zijn niet zo dramatisch dat ze er van beroerd van zal lopen, hooguit niet optimaal

maar kleppen stellen kan natuurlijk geen kwaad.

succes met deze leuke auto
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Fack! Het wordt allemaal nog krap voor Viva Italia!

Ik wilde net de GTV ophalen uit de stalling en bij ons in de schuur zetten, zodat ik morgen de kleppen kan gaan stellen: Geen koppeling!

Potje leeg, pedaal op de bodem. Ik weet dat de koppelingscilinder lek is, maar zo lek is nieuw voor mij. Dus morgen maar op een grote krik en opnieuw ontluchten zodat ik eerst kan rijden. En kleppen kan stellen. En dan maar hopen dat het nog goed gaat.

Nu een vraag. Zijn revisie setjes makkelijk te krijgen van dat spul? Het is trouwens de hoofdkoppelingscilinder. Die aan de bak...

Zoals ik al eerder heb gezegd; Ik heb een haat-liefde verhouding met dat ding
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Gebruikersavatar
jef75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 252
Lid geworden op: 04 nov 2007, 10:44
Locatie: 75-City

Bericht door jef75 »

Die aan de bak is de hulpkoppelingcilinder.
Deze cilinder reviseren heeft weinig zin,en een nieuwe kost +- 35 euro.
Dus ik zou een nieuwe plaatsen.
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

idd een nieuwe plaatsen jens, anders krijg je later weer geëmmer met ´pitting´ in de gereviseerde en dan klaag je weer en dat wil jij niet!

groet en succes,
Steven
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Oke nieuw dus. Ik hoop zo'n ding te vinden bij een onderdelenboer...
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Gelukt. Hele morgen aan het reizen geweest. En gevonden in Zwolle bij de brezan. Daar hadden ze er nog eentje. 55 euro's. En uiteindelijk de GTV op sleeptouw genomen achter mijn vaders diesel. En sleutelen. Viel niet mee. Maar dat kwam door lucht en door het ontbreken van kennis. Maar nu is het gelukt voor zover het nu lijkt.

Nu de GTV in de schuur en de nokkenassen eruit en op zoek naar klep-stelplaatjes
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
brolli21
Novizio
Novizio
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2008, 21:16
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door brolli21 »

Jens,moet makkelijk kunnen voor viva italia,das pas 1 juni hoor,het is nu 9 mei ;)

Ik heb een veel mooier probleem,ik moet jur zn 75 nog verlagen voor viva,anders valt ie uit de toon roept ie :lol:
Alfa 75 1,8IE 1992
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

brolli21 schreef:Jens,moet makkelijk kunnen voor viva italia,das pas 1 juni hoor,het is nu 9 mei ;)

Ik heb een veel mooier probleem,ik moet jur zn 75 nog verlagen voor viva,anders valt ie uit de toon roept ie :lol:
Die GTV is niet mijn enige bezigheid. Er zijn meerdere zaken in mijn vrije tijd.

En Jurian moet niet zeuren...Hij heeft een mooie 75
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Jens Hoorn schreef:Vandaag het volgende voor elkaar gemaakt

[X]Ander stuur; eentje met claxon... gemonteerd
[X]Ashoes R.A. vervangen
[X]Klepspeling controleren

En ik heb de db-ketting gespannen, maar hierdoor is ze alleen maar beroerder gaan lopen. Ik denk dat ik maar snel het kleppen moet gaan stellen. De gemiddelde speling erg hoog. Er waren 2 kleppen bij met 0,55 mm speling en de klep met de kleinste speling heeft toch nog 0,40 mm speling :shock:

Binnenkort de nokkenassen demonteren en op zoek naar klepstelplaatjes
Nu keek ik er ontzettend van op dat de speling zo groot was. Maar nu ik me vandaag heb verdiept in werkplaatsliteratuur, blijkt het helemaal niet zo schokkend te zijn. Dus het ploffen kan haast niet alleen maar komen door de speling. Het beroerd gaan lopen zal wel komen door het spannen. Hierdoor is misschien de timing wel verkeerd gaan staan.
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1516
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

vlg. mij had ik vorige week ook al zoiets geopperd :wink:

hopelijk rijdt ze gauw weer naar het zin

zou zelf nog voor Assen remmen ombouwen naar Brembo met nw. schijven/rvs remslang, powerflex in de bovenste draagarm,watt stangen vervangen door uni-ball versie, en accu naar koffer verplaatsen :oops:
en dan ook nog de auto wassen :wink:

dus vlg. mij ben jij wel eerder klaar dan mij :lol:

succes
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

:shock:

Speling redelijk. Nokkenassen op tijd. En toch op 3 cilinders lopen. Zou het dan zo simpel zijn als nieuwe bougies..?
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
brolli21
Novizio
Novizio
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2008, 21:16
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door brolli21 »

welke cylinder doet er dan niet mee jens???
Als je dat weet,kijk eens of die wel gaat werken als je 2 kabels omwisseld.
Kijk even hoe je verdeler en je rotor zijn.

Hoe zijn je carbs,en de rubbers???
Hoe is de compressie op alle cilinders?

Een auto op 3 cilinders kan vele oorzaken hebben.
Alfa 75 1,8IE 1992
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1516
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

even bepalen welke cil. als de motor loopt even stuk voor stuk de bougiekabels loshalen en kijken of je er bij 1 weinig verandert qua toerental, dit is dan de boosdoener :cry:
als cil. 4 minder meedoet, zou ik de aansluiting v/d rembekrachtiging even afdichten en kijken of dit verschil oplevert.lekkage op slang of bekrachtiger komt wel eens voor helaas
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Nagenoeg alle opties zijn al langs gekomen...
Defecte bougie komt wel eens voor. Even testen door een andere te proberen, als je uitgevogeld hebt, welke de boosdoener is.
Zelfde geldt voor de kabels (en natuurlijk check je ook even de rotor en verdelerkap)
En valse lucht via rembekrachtiger moet je echt uitsluiten/ voorkomen, anders gaat het heel snel heel erg fout! (gat in zuiger)
Een verstopte stationairsproeier kan natuurlijk ook.
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Zo. Net nieuwe bougies gemonteerd: NGK's. En ook test gereden. Nu bleek dat de motor op ALLE toerentallen op 3 cilinder liep te pruttelen. Ook bij volgas had ik veel minder vermogen. Vergelijkbaar met mijn 75 1.8IE. Ook dacht ik een rammeltje te horen. Ik denken.... En bedacht mij dat het rammeltje eigenlijk een zuiggeluid zou moeten zijn. Slang van de rembekrachtiger bekeken. Goed. Alleen de klem was lam. Heb ik een nieuwe op gezet. Maar nog niet goed. Ook heb ik een beetje zitten te friemelen en trekken aan mijn carburateurs. Deze hangen aan rubbers niet niet heel fris meer zijn. Toen ben ik gaan rijden. Ook nog pruttel de pruttel. En op het moment dat ik op zoek was naar een compressiemeter is er iets magisch gebeurd. Toen ik weer verder reed, had ik weer het vermogen dat ik gewend was van een 2 liter. Ook stabiel lopen op constante toerentallen. Ook het sisje leek weg te zijn. Dus ik denk dat ik het op moet lossen door nieuwe inlaatrubbers en zo snel mogelijk een steun maken voor de carbs.

Wie kan er iets over zeggen? Dit is eigenlijk het enige dat ik nu nog kan bedenken. De inlaatrubbers. Valse lucht op alle toerentallen. Let wel! Bij stationair draaien liep de motor voor en na die tijd gewoon goed.
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Gebruikersavatar
GTVboy
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:57
Locatie: Elsloo,Limburg

Bericht door GTVboy »

Als ik jou was zou ik er zo niet lang mee doorrijden,je hebt zo een gat in je zuiger...

Spreek uit ervaring...

Je hebt een veel te arm mengsel op een cilinder, niet goed dus..
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Ik weet dat het niet goed is. Maar IS het ook echt mogelijk dat deze verschijnselen door die inlaatrubbers komen? Ik heb het alleen maar beredeneerd.
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Plaats reactie