Verlagen voorzijde Transaxle!!
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8911
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- joop
- Novizio
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:05
- Locatie: Nootdorp
Nee toch Nu ga ik echt twijfelen. Op alle sites en in alle boeken staat toch dat je de linkertorsie (vanaf de achterkant vd auto bekeken) rechtsom, met de klok mee, moet draaien om te verlagenAlfettaOwner schreef:Nee, ook linksom
Zie bijv. http://www.roberto-site.20m.com/tech_nl.htm
- chu
- Alfetta Membro
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 26 apr 2007, 21:43
Volgens mij snap ik het...joop schreef:Nee toch Nu ga ik echt twijfelen. Op alle sites en in alle boeken staat toch dat je de linkertorsie (vanaf de achterkant vd auto bekeken) rechtsom, met de klok mee, moet draaien om te verlagenAlfettaOwner schreef:Nee, ook linksom
Zie bijv. http://www.roberto-site.20m.com/tech_nl.htm
Wat Sandro bedoelt: dat je beide zowel als voor en achter gaat verdraaien
En wat die site zegt is alleen voor verstellen
Maar Sandro heeft het al gedaan met zn 75... dus opzich zou het wel moeten kloppen.
Ik ben nu ff de wd aan het spuiten morgen ga ik het ook even proberen
- joop
- Novizio
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:05
- Locatie: Nootdorp
Op de site staat wel verstellen, maar als je in de tabellen kijkt zie je duidelijk staan:chu schreef:
En wat die site zegt is alleen voor verstellen
Maar Sandro heeft het al gedaan met zn 75... dus opzich zou het wel moeten kloppen.
Ik ben nu ff de wd aan het spuiten morgen ga ik het ook even proberen
linkertorsie: omhoog is linksom, verlagen is rechtsom.
Ik twijfel ook niet aan Sandro
Daarom denk ik ook dat wat Sandro gedaan heeft (1 tand linksom) hetzelfde is als 34 (35-1) tanden rechtsom. Daarom verlaagt het ook in cm ipv mm.
Kortom, als Sandro 2 tanden linksom had verlaagd, was hij 1,5mm minder verlaagd dan nu, nl 33 tanden rechtsom.
Ik wil 3 cm naar beneden, en dat zou dus 20 tanden rechtsom betekenen.
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8911
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Oei ik zie dat ik een fout heb gemaakt
Aan de voorkant wordt het linksom verdraaien van de torsie vertaald in verlaging.
Aan de achterkant juist rechtsom
Kijk naar wat de onderste draagarm doet tov het wegdek.
Hoe lager de auto ligt des te meer zal hij aan de wielkant omhoog staan.
Wanneer je de torsie voor op de draagarm laat zitten pak je denkbeeldig de torsie vast en verdraai hem naar rechts!!
Wat doet de draagarm, juist.....die komt links omhoog.
Sorry heren voor het misverstand
Aan de voorkant wordt het linksom verdraaien van de torsie vertaald in verlaging.
Aan de achterkant juist rechtsom
Kijk naar wat de onderste draagarm doet tov het wegdek.
Hoe lager de auto ligt des te meer zal hij aan de wielkant omhoog staan.
Wanneer je de torsie voor op de draagarm laat zitten pak je denkbeeldig de torsie vast en verdraai hem naar rechts!!
Wat doet de draagarm, juist.....die komt links omhoog.
Sorry heren voor het misverstand
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- joop
- Novizio
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:05
- Locatie: Nootdorp
Zelfde hierzo: geen beweging in te krijgen. Toch maar een kogeltrekker aanschaffen om de fusee te lossen want dan haal je de spanning van de draagarm/torsie af.chu schreef:Vandaag ben ik bezig geweest na een tijdje proberen is he me nog niet gelukt Het zat echt muuuuurrrvast..
Toen heb ik het maar weer ingesmeerd en ga ik volgende keer wel weer aan de slag
Maar eens gaan surfen voor een trekker......
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8911
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Het is niet direct noodzakelijk om een trekker te kopen.
Veelal is het voldoende om met een paar flinke klappen (redelijk zware hamer) tegen de fusee te slaan (bij de rode pijl).
Wel eerst de moeren losdraaien maar niet eraf draaien, geef een 0,5 cm speling!
Dit geldt ook voor de stuurstangkogel.
Eerst ff WD40tigen.
Zie fig:
Veelal is het voldoende om met een paar flinke klappen (redelijk zware hamer) tegen de fusee te slaan (bij de rode pijl).
Wel eerst de moeren losdraaien maar niet eraf draaien, geef een 0,5 cm speling!
Dit geldt ook voor de stuurstangkogel.
Eerst ff WD40tigen.
Zie fig:
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8911
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Nee chu dat gaat niet werken.
Met terug monteren heb je dan weer diezelfde spanning erop staan.
- eerst de fusees los om de boel van spanning af te krijgen
- dan de torises eruit
- ook kun je de onderste draagarm los halen (bout 29) en de draagarm aan de voorkant van de torsie lostikken.
Met terug monteren heb je dan weer diezelfde spanning erop staan.
- eerst de fusees los om de boel van spanning af te krijgen
- dan de torises eruit
- ook kun je de onderste draagarm los halen (bout 29) en de draagarm aan de voorkant van de torsie lostikken.
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- joop
- Novizio
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:05
- Locatie: Nootdorp
Sh.t Ik krijg de torsie niet los.
Wat doe ik fout?
1: wielmoeren los, auto omhoog, assteunen eronder.
2: wiel eraf, , schokbrekerboutjes( nr 59)los, potkrikje onder onderste draagarm, onderste fuseekogel (nr 53) los (heb inmiddels een trekker)
3: plaatje (nr 37) los. Bout m10 erin, met vulplaatjes etc
4: bout aandraaien: NIETS, als ik door draai gaat het draad kapot.
Vergeet ik iets?
Moet de draagarm weer naar beneden zakken (maar waarom dan de fusee los?)
Moet de stabi los?
Misschien kunnen we een workshop transaxle verlagen organiseren?
Wat doe ik fout?
1: wielmoeren los, auto omhoog, assteunen eronder.
2: wiel eraf, , schokbrekerboutjes( nr 59)los, potkrikje onder onderste draagarm, onderste fuseekogel (nr 53) los (heb inmiddels een trekker)
3: plaatje (nr 37) los. Bout m10 erin, met vulplaatjes etc
4: bout aandraaien: NIETS, als ik door draai gaat het draad kapot.
Vergeet ik iets?
Moet de draagarm weer naar beneden zakken (maar waarom dan de fusee los?)
Moet de stabi los?
Misschien kunnen we een workshop transaxle verlagen organiseren?
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8911
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Hee Joop,
Als de draagarm gemonteerd blijft aan de fusee staat er teveel spanning op de onderste draagarm en DUS op de torsie
De onderste draagarm moet WEL van spanning af, dus weg potkrik
De onderste draagarm moet als het ware vrij hangen!
Geef anders ook een paar flinke klappen met zware hamer op de onderste draagarm en achterste bevesting. Precies daar waar de vertanding van de torsie naar binnengaat.
Wellicht dat ie al wat losschrikt!
Heb je ook alles geWD-40tigd?
Als de draagarm gemonteerd blijft aan de fusee staat er teveel spanning op de onderste draagarm en DUS op de torsie
De onderste draagarm moet WEL van spanning af, dus weg potkrik
De onderste draagarm moet als het ware vrij hangen!
Geef anders ook een paar flinke klappen met zware hamer op de onderste draagarm en achterste bevesting. Precies daar waar de vertanding van de torsie naar binnengaat.
Wellicht dat ie al wat losschrikt!
Heb je ook alles geWD-40tigd?
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- chu
- Alfetta Membro
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 26 apr 2007, 21:43
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 01 mei 2007, 16:28
- Locatie: Elburg
nou vandaag heb ik het ook geprobeert.
Schokbrekers los gemaakt zoals het beschreven was.
Daarna de torsie bij de tandjes goed ingespoten.
Bij mijn linker torsie zat roest in dus heb er weer een tap ingesneden en daaarna een moertje erin gedraait met vulplaatjes.
Maar geen beweging in te krijgen heb de moer zelfs kapot gedraait ( helemaal dol )
Dus toen maar met een chagerijnige kop alles inelkaar gezet en nog goed ingespoten voor een volgende poging in de toekomst.
Is het bij jullie nog gelukt chu en Joop ?
Schokbrekers los gemaakt zoals het beschreven was.
Daarna de torsie bij de tandjes goed ingespoten.
Bij mijn linker torsie zat roest in dus heb er weer een tap ingesneden en daaarna een moertje erin gedraait met vulplaatjes.
Maar geen beweging in te krijgen heb de moer zelfs kapot gedraait ( helemaal dol )
Dus toen maar met een chagerijnige kop alles inelkaar gezet en nog goed ingespoten voor een volgende poging in de toekomst.
Is het bij jullie nog gelukt chu en Joop ?
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Er staat mij nog iets te wachten als ik dat zo lees
Wat ik weet van torsie veren (heb er wel eens los gehad van busje's e.d.)
Je moet de torsie goed spannings vrij hebben. Dus zoals ik het hier lees moet je de fusee kogels echt los maken bij de alfetta.
Ik doe dat altijd zonder trekker, zoals hier al staat sla je er een paar keer met een hamer tegen. Als dat niet helpt dat zet ik er nog een zwaardere hamer achter zodat je een iets meer "schrik" effect krijgt.
Kogels los slaan doe je niet met hard slaan maar door op de juiste manier slaan.
Nog een tip als je zelfborgende moeren hebt op de kogels.
Draai de moer zo ver los dat het borg randje net van de schroefdraad af is en dan pas de kogel losslaan
Wat ik weet van torsie veren (heb er wel eens los gehad van busje's e.d.)
Je moet de torsie goed spannings vrij hebben. Dus zoals ik het hier lees moet je de fusee kogels echt los maken bij de alfetta.
Ik doe dat altijd zonder trekker, zoals hier al staat sla je er een paar keer met een hamer tegen. Als dat niet helpt dat zet ik er nog een zwaardere hamer achter zodat je een iets meer "schrik" effect krijgt.
Kogels los slaan doe je niet met hard slaan maar door op de juiste manier slaan.
Nog een tip als je zelfborgende moeren hebt op de kogels.
Draai de moer zo ver los dat het borg randje net van de schroefdraad af is en dan pas de kogel losslaan
Transaxle loos!
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02
en dat "merken" van de torsies met verf of een centerpunt, is ook niet echt noodzakelijk:
als je goed kijkt als je de torsies eruit hebt, is op de vertanding aan het uiteind bij één vertanding een afschuining aangebracht op de kop (schuin afgevijldtddtt). Dit is het kenmerk voor de originele stand van de torsie.
Kan handig zijn ipv het achteraf merken. Maar dat kan natuurlijk altijd en geen kwaad.
als je goed kijkt als je de torsies eruit hebt, is op de vertanding aan het uiteind bij één vertanding een afschuining aangebracht op de kop (schuin afgevijldtddtt). Dit is het kenmerk voor de originele stand van de torsie.
Kan handig zijn ipv het achteraf merken. Maar dat kan natuurlijk altijd en geen kwaad.
get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8911
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 20:30
- Locatie: Ede