twinnyspark schreef:Was net mijn verstofte werktuigbouwkunde aan het gymen, is de post aangepast
En weer teruggeplaatst in helaas iets verkorte uitgave.
Ik was even in de veronderstelling dat mijn posting verkeerd was.
Dubbel excuus,
Roy
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Wat ik zoek is een aantal onbekenden (deze heb ik gegokt omdat ik het niet weet).
-1. De lengte van de torsie staven.
-2. De lengte van de onderste triangel vanaf het draaipunt tot naaf en tot en met naaf
-3. De wringweerstanden van de torsies (heb nu een lage waarde gekozen voor de Afschuifmodulus van 70.000 terwijl 81.000 gemiddeld is, maar dan komt mijn berekening niet uit.
-4. Oh ja de hoekverdraaiing van de torsies in ontspannen en belaste toestand.
-5 Mogelijk nog iets .. ben ik even kwijt.
Hopelijk kan iemand mij de juiste (zoek) richting insturen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
@ Twinnyspark, voel je vrij om flink door de sommen heen te zagen. Als je dat wilt kan ik je het Excelbestand toemailen.
Wat ik hoop te vinden is welke torsies het beste past bij een bepaalde verlaging/verhoging icm comfort en sportiviteit.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dit zijn mijn berekeningen:
Basis begrippen Wringing
Wringing
T= Mw = Wwr * Tw [N.m]
waarin:
T is Mw = Wringmoment [N.m]
Wwr is Wringweerstand [mm^3]
Tw is Wringafschuiving [N/mm^2]
Wwr = Ip/r [mm^3]
waarin:
Ip is traagheidsweerstand wringing = (p/32)*d^4 [mm^4]
r is radius staaf [m]
d is diameter staaf [m]
f = (T*l)/(G*Ip) [rad]
waarin:
l is lengte staaf = 1000 [mm]
G is Afschuifmodulus staal = = 70.000 [N/mm^2] 81000 [in boek]
E is Elesticiteitsmodulus staal = 210.000 [N/mm^2]
Ip is traagheidsweerstand wringing [mm^4]
T is Mw = Wringmoment [N.m] =
f is hoekverdraaiing in radialen = [rad]
Dikte Torsies:
Normaal 21,3 [mm]
Groen 19,5 [mm]
Lichtblauw 21,1 [mm]
Rood 22,1 [mm]
Wit 23,4 [mm]
Graden per voor en achter gelijktijdig
Aantal Tanden Torsie Grad/tand rad/tand
Voor 35,0 [-] 10,28571429 [deg] 0,1795 [rad]
Achter 34,0 [-] 10,58823529 [deg] 0,1848 [rad]
Radialen per voor/achtertand gelijktijdig.
-0,302521008 [deg] -0,0053 [rad]
Tan a = dH / l tri
waarin:
Tan a = hoekverdaaiing torsie [graden]
dH = verhoging / verlaging [m]
l tri = Lengte triangel + naaf + ET velg [m]
Terug rekenen:
GegevenAlfetta Owener
1 Tand rotatie = 4,3 [cm] verlaging
1 Tand rotatie = 0,1795 [rad] verdraaiing
Tan a = 0,181473244 [-]
l tri = 23,69495301 [cm]
l tri = 0,23694953 [m]
l tri = 236,9495301 [mm]
Terug rekenen:
Gegeven hoekverdraaiing filmpje How to Lower an Alfetta:
Ontspan 45 [graden]
Belast 90 [graden]
Hoekverdr 45 [graden]
0,7854 [rad]
f = (T*l)/(G*Ip) [rad] = 0,785398163 [rad]
T = (G*Ip)/I * f = 780416,1735 [N.mm]
780,4161735 [N.m]
Gewicht = 3293,596629 [N]
= 336,0812887 [kg]
waarin:
G = 70.000 [N/mm^2]
Ip = (p/32)*d^4 [mm4] = 14195,09619
d = 19,5 [mm]
l = 1000 [mm]
f = 0,7854 [rad]