Verlagen voorzijde Transaxle!!

Verlagen, modificeren, repareren etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

AlfettaQO schreef: Stel, je wilt 30 mm omlaag dan verdraai je zowel voor als achter 20 tandjes (20 x 1,5mm).
De linkertorsie gaat rechtsom en de rechtertorsie linksom.

Marco
Stel dat ik idd 30mm wil verlagen, welke wijze van verdraaien is dan beter: de bovenste of deze:
AlfettaOwner schreef:Indien je de auto ca. 3 cm wilt verlagen:
- voor 1 tandje linksom
- achter 10 tandjes (10x 1,5mm) rechtsom
Of geeft het geen verschil en telt alleen het resultaat.
Was gisteren in Assen en zag daar een Alfetta die volgens zeggen 4 cm verlaagd was, maar daar viel niet makkelijk meer mee te rijden.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Euh voor 20 tandjes?

1 tandje aan de voorzijde = ca 4,5 cm
1 tandje achterzijde = 1,5 mm

Dus wil je 30 mm verlagen: 30/1,5= 20 tandjes aan de achterzijde verdraaien.

10 tandjes verdraaien betekend dat de draagarm 1/4 slag om moet
bij 20 tandjes dus 180 graden :!:


Beter is daarom voor 1 tandje om en achter 10 tandjes!
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Bericht door Marco »

AlfettaOwner schreef:Euh voor 20 tandjes?

1 tandje aan de voorzijde = ca 4,5 cm
1 tandje achterzijde = 1,5 mm

Dus wil je 30 mm verlagen: 30/1,5= 20 tandjes aan de achterzijde verdraaien.

10 tandjes verdraaien betekend dat de draagarm 1/4 slag om moet
bij 20 tandjes dus 180 graden :!:

Beter is daarom voor 1 tandje om en achter 10 tandjes!
Ik zal eens de knuppel in het hoenderhok gooien. Mijn stelling is dat niet alleen hier (dit is niet persoonlijk bedoeld :wink:), maar ook in de andere fora van onvolledige uitgangspunten of aannames wordt uitgegaan. Je leest steeds dat achter 1 tandje verzetten 1,5 mm hoger of lager betekent.

Hoeveel je per tandje omhoog of omlaag kunt is min of meer afhankelijk van de diameter van de torsies. Ik heb de volgende tabel in een officieel WPH gevonden. Er zijn kennelijk 8 verschillende diameters door Alfa gebruikt.

Diameter-------Correctie per tand

18,4 mm ------- 1,5 mm
19,5 mm ------- 1,5 mm
21,1 mm ------- 2,0 mm
21,8 mm ------- 2,0 mm
22,1 mm ------- 2,0 mm
22,6 mm ------- 2,0 mm
22,8 mm ------- 2,5 mm
23,4 mm ------- 2,5 mm

Stel, dat we met standaard torsies rondcrossen, dan zou dit voor bijv. de oude Alfetta's betekenen 1,5 mm, voor de QO's 2,0 mm en voor de TS 2,5 mm per tand betekenen!

Daarnaast denk ik dat het verschil in tanden (voor 35 en achter 34) juist daarom gemaakt is om op de hierboven genoemde correcties in mm per tand uit te komen. Immers 360°/35 = 10,28° en 360°/34 = 10,59°. Dus achter is de gradenindeling groter als voor, door de grovere vertanding. Ergo, als je de torsie zowel voor als achter verdraait (in de andere richting als voor) met een gelijk aantal tandjes krijg je vanzelf een verandering in de hoogte die gelijk is aan de som van het aantal tandjes maal 1,5 of 2,0 of 2,5mm.

Stel, dat Joop - althans zijn Alfetta - de dunne torsies heeft (18,4 of 19,5 mm) en de auto moet 30 mm zakken:

linkerkant: torsie voor 20 tandjes verdraaien tegen de klok in, de auto gaat omhoog. Vervolgens de torsie achter 20 tandjes verdraaien in de andere richting, de auto gaat omlaag en wel met 20 x 1,5 mm = 30 mm.

Althans, dit is mijn theorie en ik denk dat e.e.a. zo uitgelegd moet worden. Schieten maar .......... :smile:

Marco
Alfetta TS con extra accessori
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Alleen de praktijk zal uitwijzen of je gelijk hebt. Ik ga de mijne niet verlagen ( wel mooi, niet praktisch ) dus ik kan het je ook niet vertellen. Maar de theorie klopt volgens mij.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 293
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Bericht door maurizio »

Hoeveel je per tandje omhoog of omlaag kunt is min of meer afhankelijk van de diameter van de torsies.


eeeuuuh,
de diameter zit hier niet in. Een keer rond is 360 graden. Dus per tand draai een x aantal graden. De interface is voor alle torsie staven hetzelfde dus de verdraaiing per tand ook.
Daarnaast denk ik dat het verschil in tanden (voor 35 en achter 34) juist daarom gemaakt is om op de hierboven genoemde correcties in mm per tand uit te komen. Immers 360°/35 = 10,28° en 360°/34 = 10,59°
Hierdoor is de staaf met stappen van 0.30° te verdraaien
De onderste draagarm verdraaid en daardoor is het een sinusvormige beweging, dus de verlaging is dus hoekafhankelijk. Dus het is niet altijd bijv 1.5 mm per tand (lees voor +1 en achter -1 tand), alleen rondom de horiziontaal is ~1:1
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 118d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

De diameter op het torderend gedeelte daar zit het verschil qua dikte in.
Op het getande gedeelte niet, je kunt immers (bijna) alle torsies onderling uitwisselen.

Marco, in jouw voorbeeld ga je wederom er vanuit dat verdraaiing voor EN achter van een gelijk aantal tanden een gelijke verlaging geeft.
Achter zal dan niet gelijk zijn aan 1,5 mm per tand.
Maar de voorkant gaat het echt om centimeters.

@ Maurice, mag ik stellen dat een dikkere torsie toch een andere verlaging kan geven bij een gelijk aantal tanden dan een dunnere torsie.
De torderende kracht veranderd toch door hoekverdraaiing en wagenmassa!

Of zit ik er nu naast?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Bericht door Marco »

@Maurizio: duidelijk, althans de gedachte er achter. Ik meende een meer directe link te kunnen leggen naar de diameter van de torsie, waarbij je dan meteen de vraag zou kunnen stellen hoe alsdan bij 4 verschillende diameters toch dezelfde correctie per vertanding naar voren kan komen.

Maar dan blijf ik toch zitten met de vraag waarom de fabrieksopgave eigenlijk heel concreet bij (noem het maar) torsie 1 met diameter 18,4 mm een correctie laat zien van 1,5 mm en bij torsie 8 met diameter 23,4 mm een correctie van 2,5 mm?

NB. ik heb nog eens wat gelezen en in het WPH staat letterlijk "The different number of serrations (35 at the front and 34 at the rear) allows small trim corrections (about 1,5-2,0-2,5 mm depending on bar diameter). :?:

Marco
Alfetta TS con extra accessori
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

@Marco, jammer dat je aan mijn opmerking gewoon voorbij gaat !
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Bericht door Marco »

AlfettaOwner schreef:@Marco, jammer dat je aan mijn opmerking gewoon voorbij gaat !
Niet dus. Ik kan alleen niet steeds achter het pc'tje blijven zitten. Ook de honden, peuter en Zij-die-altijd-gehoorzaamd-moet worden hebben aandacht nodig :wink:.

Ik twijfel niet aan de beschreven manier van verlagen. Je hebt de auto immers verlaagd, dus het werkt (uiteraard) en je hebt gemeten.

Mijn punt was/is om aan te geven dat de 1,5 mm die je overal leest geen wetmatigheid is en dit lijkt het WPH dus ook aan te geven.

Ik heb er eens drie verschillende boeken op nageslagen en alle drie spreken zij over het zowel voor als achter verstellen van een gelijk aantal tandjes. Misschien dat in de uitwerking ergens de verwarring zit. Bijvoorbeeld de Reparaturanleitung van Bucheli uit 1979. Hier gaan ze uit van het voorbeeld dat de auto links 8 mm lager staat dan de 'Sollwert'. Uitgegaan wordt van 1,5 mm per tand, zodat je 5 tandjes moet verzetten (de laatste 0,5 mm moet je dan maar voor lief nemen zegt het boek).

1) An der Vorderseite und ander Rückseite des Drehstabes entgegengesetz dem Uhrzeigersinn die 5 Kerbverzahnungen unseres Beispiels abzählen und kennzeichnen.
2) Drehstab so in die hintere Lagerung einschieben, dass der neu gezeichnete Zahn mit der beim Ausbau in die Lagerung einggezeichnete Marke gegenübersteht, d.h um 5 Zähne versetzt ist.
3) Drehstab so in den unteren Querlenker einschieben, dass die alte Kennzeichnung am Querlenker mit der neuen Kennzeichnung am Drehstab übereinstimmt.

Hebben we hier dan de eventuele spraakverwarring te pakken?

Marco
Alfetta TS con extra accessori
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Vreemd, er staat idd duidelijk dat je voor EN achter de zeflde kant op moet draaien en een gelijk aan tanden :?

Voor 5 tanden geeft een verlaging van ca. :shock: 22,5 cm .
Dan ligt hij wel erguh diep!
Komt nog bij de ca. 8 mm van achter.

Dat moet een fout zijn :cool:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 293
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Bericht door maurizio »

Maar dan blijf ik toch zitten met de vraag waarom de fabrieksopgave eigenlijk heel concreet bij (noem het maar) torsie 1 met diameter 18,4 mm een correctie laat zien van 1,5 mm en bij torsie 8 met diameter 23,4 mm een correctie van 2,5 mm?
Degene die het WPH heeft geschreven, heeft het principe gewoon niet begrepen, er is geen vaste waarde voor te geven. :twisted:
mag ik stellen dat een dikkere torsie toch een andere verlaging kan geven bij een gelijk aantal tanden dan een dunnere torsie.
De torderende kracht veranderd toch door hoekverdraaiing en wagenmassa!
Ja theoretisch wel, praktijk .... nee :lol:
Omdat je met de verdraaiing niet een lineaire (hoogte) beweging kan maken is de verlaging afhankelijk van de hoek die je maakt.
Dus even snel is deze ook afhankelijk van de stijfheid (dus diameter van de torsie), maar het verschil is maar minimaal (verwaarloosbaar).

Dus in de praktijk: De massa van de auto veranderd niet dus de torsie zal voor en na verlaging nagenoeg dezelfde hoekverdraaing opgedrongen krijgen door de voertuigmassa.
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 118d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

Sandro (en uiteraard alle anderen)
Kan het ermee te maken hebben dat in jouw beschrijving je niet vemeldt welke torsie je laat zien. Want 1 tand tegen de klok in is hetzelfde als 34 tanden met de klok mee.

Ik denk dat het de linker torsie is, waardoor je dus eigenlijk 34 tandjes (rechtsom) hebt verlaagd.
en 34 * 1,5 = 5,1 cm.

En als je dan de achterste in de oorspronkelijke positie stopt, gaat er 1,5mm af waardoor je op ca 4,9 cm uitkomt?
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Wat n' lastig gedoe allemaal :roll:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

GTV schreef:Wat n' lastig gedoe allemaal :roll:
Hoezo? :shock:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 293
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Bericht door maurizio »

GTV schreef:Wat n' lastig gedoe allemaal :roll:
Precies, leuk dat theorie geneuzel ........... gewoon doen :cool:
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 118d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

AlfettaOwner schreef:
GTV schreef:Wat n' lastig gedoe allemaal :roll:
Hoezo? :shock:
Je kan ze op de mm goed zetten alleen met wat meten :shock:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

maurizio schreef:
GTV schreef:Wat n' lastig gedoe allemaal :roll:
Precies, leuk dat theorie geneuzel ........... gewoon doen :cool:
Ach het hoort erbij een beetje achtergrondgebrazel is nooit verkeerd :lol:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

AlfettaOwner schreef: Probeer eens de torsie 34 tandjes te verstellen, dat is 360 graden rond! Dat gaat je niet lukken.

Wil je grof verlagen dan via de voorzijde.
Wil je minimaal verlagen tot ca. 2cm dan via de achterzijde!
Ga je er tussenin zitten (2-5 cm) een combinatie van voor en achter.
De torsie heeft toch voor 35 tanden? dus 34 tanden is 349,7graden.

Maar is het idd de linker torsie die je ziet, die je rechtsom moet draaien om te verlagen :?:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Afbeelding

Linksom draaien om te verlagen :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

AlfettaOwner schreef: Linksom draaien om te verlagen :wink:
Klopt, als je idd 4,5-4,9 cm meteen wil verlagen :wink:
Als je, zoals ik minder wil, moet je andersom draaien: iedere tand is 1,5 mm.

Dus als ik 3 cm wil betekent dat 20 tandjes rechtsom draaien (bij de linkertorsie).
Plaats reactie