Alfetta TS
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
- Locatie: Kaatsheuvel
Als ik ff antwoord i.p.v. GTV mag geven =>
Gewoon de borgrandjes van de moeren die op jouw 3e foto nog nèt te zien zijn.
Tandwielen zijn idd gelijk en daar het zich aan de 'niet uitgevulde' kant van het tussenschot bevindt ook zo uit te wisselen.
Let op, de tandwielenopbouw aan de andere kant is wel uitgehimd en de totale dikte van alle onderdelen bij elkaar moet straks weer kloppen!
Het kan zijn [lees: komt geregeld voor], dat de uitvulshim versleten is. Als je geluk hebt, is het niet het geval. Heb je iets minder geluk, dan wel, maar is er ergens nog een dikste punt meetbaar en kun je zo een nieuwe shim bestellen. Heb je nog minder geluk, dan moet je de boel dus opnieuw gaan bepalen........
Veel (detail)foto's maken, als je de boel uit elkaar haalt, dan kan je straks veel leren!
Hier vind je veel bruikbare tips!
Gewoon de borgrandjes van de moeren die op jouw 3e foto nog nèt te zien zijn.
Tandwielen zijn idd gelijk en daar het zich aan de 'niet uitgevulde' kant van het tussenschot bevindt ook zo uit te wisselen.
Let op, de tandwielenopbouw aan de andere kant is wel uitgehimd en de totale dikte van alle onderdelen bij elkaar moet straks weer kloppen!
Het kan zijn [lees: komt geregeld voor], dat de uitvulshim versleten is. Als je geluk hebt, is het niet het geval. Heb je iets minder geluk, dan wel, maar is er ergens nog een dikste punt meetbaar en kun je zo een nieuwe shim bestellen. Heb je nog minder geluk, dan moet je de boel dus opnieuw gaan bepalen........
Veel (detail)foto's maken, als je de boel uit elkaar haalt, dan kan je straks veel leren!
Hier vind je veel bruikbare tips!
- Marco
- Alfetta Membro
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47
Dat mag !Alessandro schreef:Als ik ff antwoord i.p.v. GTV mag geven
Duidelijk .Alessandro schreef:Gewoon de borgrandjes van de moeren die op jouw 3e foto nog nèt te zien zijn.
Dan ga ik dit z.s.m. als eerste doen. Er ligt nog een bak met een slechte 2. Bij deze gebombardeerd tot oefenbak.Alessandro schreef:Tandwielen zijn idd gelijk en daar het zich aan de 'niet uitgevulde' kant van het tussenschot bevindt ook zo uit te wisselen.
Ik heb vannacht tig keer een Reparaturleitfaden uit 1972 doorgelezen. Je kon hem wel geschreven hebben. Geluk heb ik wat dat betreft niet, dus ik weet al waar het naar toe gaat .Alessandro schreef:Let op, de tandwielenopbouw aan de andere kant is wel uitgehimd en de totale dikte van alle onderdelen bij elkaar moet straks weer kloppen! Het kan zijn [lees: komt geregeld voor], dat de uitvulshim versleten is. Als je geluk hebt, is het niet het geval. Heb je iets minder geluk, dan wel, maar is er ergens nog een dikste punt meetbaar en kun je zo een nieuwe shim bestellen. Heb je nog minder geluk, dan moet je de boel dus opnieuw gaan bepalen........
Fotookes komt goed en een erg helder topic.Alessandro schreef:Veel (detail)foto's maken, als je de boel uit elkaar haalt, dan kan je straks veel leren!
Hier vind je veel bruikbare tips!
Grazie voor de duidelijke uitleg !
- Marco
- Alfetta Membro
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47
Ik realiseer mij dat ik al een tijd niets meer gepost heb. Een deel van de tijd is - ook hier - opgegaan aan klussen en verbouwen, maar dan buiten. Dit op uitdrukkelijk bevel van Zij-die-altijd-gehoorzaamd-moet-worden .
De versnellingsbak heeft in 1e aanleg behoorlijk wat tijd kost. Eerst bij het openen van de 3e bak een goede 5/r gevonden. Vervolgens wilde de moeren op de assen van de 75-bak niet los. Dit is uiteindelijk na koud maken, warm maken, vloeken en dood gewicht (ik) er aan hangen toch gelukt. Nu toch alles open lag, was de beslissing gauw genomen om alle delen beter te bekijken. Zo was bijvoorbeeld de truc met het wisselen van de 5 en 2 ook hier al gedaan, waarbij de huidige 2 ook al slechter begon te worden. Met de hulp van Haynes, het WPH, bovenstaande link en Ron/Autosportivo een Billig-revisie gedaan: de beste onderdelen van twee bakken gebruikt voor een bak. De ene bak had gelukkig een hele goede 2, de synchromeshringen met de minste slijtage gebruikt, idem voor wat betreft de 'dog teeth', shims gemeten, etc. Kraakvrije 100.000 km zullen wel niet gehaald worden, maar we zetten in op 40.000 . Het gaat tenslotte om het leermoment. Superleuke klus overigens.
Ook de tip van Allesandro ter harte genomen en twee nieuwe keerringen geplaatst.
Tevens heb ik de bak een nieuw druklager en hkc gegund. Wellicht overbodig, maar het kan in ieder geval geen kwaad.
Dan komt weer zo'n idee: zal ik toch niet de stuurkolomschakelaars van de 75 gebruiken i.p.v. die uit de Alfetta? Op het 1e gezicht hebben ze niets met elkaar gemeen qua bedrading.
Op het 2e gezicht wat meer en vervolgens valt de eurocent.
Draden inkorten en kleurcoderingen volgens het boekje. Hier semi-afgewerkt. In de catacomben nog een oud sportstuur gevonden uit 1973 met - volgens mij - een naaf uit de 105-serie. Het logo op de claxon is 'zelfgemaakt'. Dit komt weer van een standaard 75 stuur.
De accukabel (25 mm2) alvast gelegd. Deze loopt langs het middenconsole en is verder onzichtbaar. Weinig interessante foto.
Langere tijd geleden van Sandro de elektrisch bedienbare rechter buitenspiegel overgenomen. Als gimmick moet de spiegel natuurlijk wel werken. Ik geloof dat alleen enkele GTV's zo'n pookje hadden waarmee zowel de linker als rechterkant bediend konden worden. Om zo'n pookje te vinden is zoeken naar een speld in een roestberg. Deze oplossing vond ik niet zo mooi, ten minste ik neem niet aan dat dit standaard is?
Ik heb er een mini-schakelaar tussen gezet.
De computer verborgen achter het handschoenenkastje, tegen het schutbord.
Een gedeelte van de nieuwe bedrading.
Verder nog de kabelboom deels van nieuwe bedrading en connectoren voorzien, massapunten schoongemaakt, etc.
Met een beetje geluk morgen nog de draden voor de benzinepomp leggen en dan zien we wel weer verder.
En op zoek naar een pekelschuiver of zout-Fiat.
Saluti,
Marco
De versnellingsbak heeft in 1e aanleg behoorlijk wat tijd kost. Eerst bij het openen van de 3e bak een goede 5/r gevonden. Vervolgens wilde de moeren op de assen van de 75-bak niet los. Dit is uiteindelijk na koud maken, warm maken, vloeken en dood gewicht (ik) er aan hangen toch gelukt. Nu toch alles open lag, was de beslissing gauw genomen om alle delen beter te bekijken. Zo was bijvoorbeeld de truc met het wisselen van de 5 en 2 ook hier al gedaan, waarbij de huidige 2 ook al slechter begon te worden. Met de hulp van Haynes, het WPH, bovenstaande link en Ron/Autosportivo een Billig-revisie gedaan: de beste onderdelen van twee bakken gebruikt voor een bak. De ene bak had gelukkig een hele goede 2, de synchromeshringen met de minste slijtage gebruikt, idem voor wat betreft de 'dog teeth', shims gemeten, etc. Kraakvrije 100.000 km zullen wel niet gehaald worden, maar we zetten in op 40.000 . Het gaat tenslotte om het leermoment. Superleuke klus overigens.
Ook de tip van Allesandro ter harte genomen en twee nieuwe keerringen geplaatst.
Tevens heb ik de bak een nieuw druklager en hkc gegund. Wellicht overbodig, maar het kan in ieder geval geen kwaad.
Dan komt weer zo'n idee: zal ik toch niet de stuurkolomschakelaars van de 75 gebruiken i.p.v. die uit de Alfetta? Op het 1e gezicht hebben ze niets met elkaar gemeen qua bedrading.
Op het 2e gezicht wat meer en vervolgens valt de eurocent.
Draden inkorten en kleurcoderingen volgens het boekje. Hier semi-afgewerkt. In de catacomben nog een oud sportstuur gevonden uit 1973 met - volgens mij - een naaf uit de 105-serie. Het logo op de claxon is 'zelfgemaakt'. Dit komt weer van een standaard 75 stuur.
De accukabel (25 mm2) alvast gelegd. Deze loopt langs het middenconsole en is verder onzichtbaar. Weinig interessante foto.
Langere tijd geleden van Sandro de elektrisch bedienbare rechter buitenspiegel overgenomen. Als gimmick moet de spiegel natuurlijk wel werken. Ik geloof dat alleen enkele GTV's zo'n pookje hadden waarmee zowel de linker als rechterkant bediend konden worden. Om zo'n pookje te vinden is zoeken naar een speld in een roestberg. Deze oplossing vond ik niet zo mooi, ten minste ik neem niet aan dat dit standaard is?
Ik heb er een mini-schakelaar tussen gezet.
De computer verborgen achter het handschoenenkastje, tegen het schutbord.
Een gedeelte van de nieuwe bedrading.
Verder nog de kabelboom deels van nieuwe bedrading en connectoren voorzien, massapunten schoongemaakt, etc.
Met een beetje geluk morgen nog de draden voor de benzinepomp leggen en dan zien we wel weer verder.
En op zoek naar een pekelschuiver of zout-Fiat.
Saluti,
Marco
Alfetta TS con extra accessori
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8889
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Flink bezig geweest weer, leuke klus met die bedrading maar goed dat het toch gelukt is.
De oranje tellerbak staat super, ook goed opgelost de spiegelschakelaar
Daar zitten weer aardig wat uurtje in
Doet mij denken aan het monteren van een 2 liter (nieuw type gtv) stuurschakelaars op de GT en hella potmeter op de ruitenwisser
Ben je ff zoet mee!
De oranje tellerbak staat super, ook goed opgelost de spiegelschakelaar
Daar zitten weer aardig wat uurtje in
Doet mij denken aan het monteren van een 2 liter (nieuw type gtv) stuurschakelaars op de GT en hella potmeter op de ruitenwisser
Ben je ff zoet mee!
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Marco
- Alfetta Membro
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47
- KAS
- Alfetta Membro
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
- Locatie: Drenthe.
- Contacteer:
- Marco
- Alfetta Membro
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47
Grazie. @Kas: eigenlijk alleen om te kijken of het zou lukken. Ik heb voor de 75 stengels dezelfde connectors gebruikt als die van de Alfetta. Mochten de 75 stengels stuk gaan, dan kan ik de Alfetta stengels weer makkelijk terugzetten en op de oude manier aansluiten op de draadboom. Een beetje zo'n plug & plee-idee.
Dat ze zo slecht waren wist ik trouwens niet. Een gewaarschuwde stengel telt voor twee!
Dat ze zo slecht waren wist ik trouwens niet. Een gewaarschuwde stengel telt voor twee!
Alfetta TS con extra accessori
- Marco
- Alfetta Membro
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47
Naar goed gebruik weer weinig opgeschoten. Wellicht een beetje overkill, maar ook het ophangplaatje voor filter en pomp voorzien van nieuwe rubbers.
Nog een andere benzinetank voor zover het ging roestvrij gemaakt.
En een gat in het koffer om de tank pas te krijgen (nutteloze foto in aantocht) incl. wat draadjes voor pomp en vlotter.
Ik moet nog een 2e benzineleiding maken. Deze zijn ook op de rol te krijgen?
Nog een andere benzinetank voor zover het ging roestvrij gemaakt.
En een gat in het koffer om de tank pas te krijgen (nutteloze foto in aantocht) incl. wat draadjes voor pomp en vlotter.
Ik moet nog een 2e benzineleiding maken. Deze zijn ook op de rol te krijgen?
Alfetta TS con extra accessori
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8889
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8889
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- Steven
- Alfetta Membro
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
- Locatie: Utrecht
me see no pictures
EDIT: Ik zie nog steeds niets, in andere posts (ook eerdere pagina's van deze, zie ik wel fotos)...zal wel aan mij liggen
EDIT: Ik zie nog steeds niets, in andere posts (ook eerdere pagina's van deze, zie ik wel fotos)...zal wel aan mij liggen
Laatst gewijzigd door Steven op 12 jan 2009, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8889
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- KAS
- Alfetta Membro
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
- Locatie: Drenthe.
- Contacteer: