Alfetta TS
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
- Marco
- Alfetta Membro
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47
Alfetta TS
Alvast een kleine update. De foto's geven zeker geen compleet beeld, maar het is alvast iets.
Alfetta TS con extra accessori
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Zo dat ziet er netjes uit, serieus goed bezig
Heb je alle onderdelen gespoten of zijn ze gepolijst?
Wellicht ten overvloede, maar ik zelf zou allen onderdelen waar lekkage's kunnen optreden of daaronder worden gemonteerd met van 2K-blanke lak voorzien.
Je weet dan 100% zeker dat het niet wordt aangetast en het beter te onderhouden is, althans mijn ervaring.
De stuurinrichting bijv. omdat aan de motor op die plek altijd wel lekkage's kunnen optreden
Vooral doorgaan met posten en fotookes schieten
Heb je alle onderdelen gespoten of zijn ze gepolijst?
Wellicht ten overvloede, maar ik zelf zou allen onderdelen waar lekkage's kunnen optreden of daaronder worden gemonteerd met van 2K-blanke lak voorzien.
Je weet dan 100% zeker dat het niet wordt aangetast en het beter te onderhouden is, althans mijn ervaring.
De stuurinrichting bijv. omdat aan de motor op die plek altijd wel lekkage's kunnen optreden
Vooral doorgaan met posten en fotookes schieten
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- GTV
- Alfetta Guru
- Berichten: 2368
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
- Locatie: Elsloo/Stein limburg
- Marco
- Alfetta Membro
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47
Datgene wat neigt naar blank metaal of alu heb ik gepolijst. Het luchtinlaathuis was echt een berg werk. Tevens op zoek gegaan naar nieuwe imbusbouten (als je toch aan het poetsen bent). M7 is natuurlijk nergens te vinden. Op goed geluk met de Alfa dealer hier in Tegelen gebeld en die heeft ze nog kunnen vinden. De korte imbusbouten lagen in het centrale magazijn in Frankrijk en de lange ergens in de catacomben van een Italiaanse garage.
Zaken zoals het olieopvangtankje heb ik lichtjes geschuurd en in het (fabrieks)matzwart gespoten. De metalen (?) leiding van het stuurbekrachtigingssysteem en het stuurhuis is met zilverkleurige Hammerite gespoten. Hier heb ik echt veel werk gehad met het ontvetten. Veel aangekoekte olie en gum. Het stuurhuis heb ik alvast voorzien van nieuwe stofhoesjes. Het stuurhuis levert nog een leuke uitdaging op, los van de bevestiging aan de passagierskant. De aansluiting van de stuurstang op het huis is anders. Servo 17 mm en mechanisch 15 mm. Daarnaast wil ik het interieur van de Alfetta zoveel mogelijk ongewijzigd laten. Dit betekent dat ik van de 75 het onderste gedeelte (tot de kruiskoppeling) van de stuurstang moet combineren met het bovenste deel van de Alfetta (foto's volgen ).
Ik ben nu bezig met het schuren van de wat grotere delen, zoals traverse, achteras en draagarmen. Na het schuren komt er dat spul van Caprotech op.
Il motore wordt netjes gemaakt. Motorpakkingset, koppakking, keerringen en waterpomp zijn binnen.
En zo zijn er nog 101-dingen die nog moeten gebeuren.
Het idee van de DIS-ontsteking leeft nog, maar zolang ik geen kabelboom tegen een redelijke vergoeding kan vinden gaat dat idee in de ijskast.
@AlfettaOwner: aan de 2K blanke lak heb ik nog niet gedacht! Heb je wellicht een tip qua merk?
@GTV: voorlopig beperkt tot een stabi van de heer Simons en de uniballs. De Powerflex spullen zijn voor de casterstangen & wattstangen (4 'kleine' bussen en de centrale bus). Daarnaast ben ik erover aan het denken om de motorruimte met twee stangen te verstevigen. Het idee van de casterstangenkit van bijv. ARParts heb ik voor nu laten varen. Eerst maar eens kijken hoe dit voelt. Het kan natuurlijk ook teveel worden.
---> ik kwam er gisteren trouwens achter dat de torsieveren van de TS korter zijn dan die van de Alfetta. Wellicht is een alternatief die van een GTV6??? Dus de vraag: heeft iemand deze nog liggen?!
Und wie immer: Fortsetzung folgt.
Marco
Zaken zoals het olieopvangtankje heb ik lichtjes geschuurd en in het (fabrieks)matzwart gespoten. De metalen (?) leiding van het stuurbekrachtigingssysteem en het stuurhuis is met zilverkleurige Hammerite gespoten. Hier heb ik echt veel werk gehad met het ontvetten. Veel aangekoekte olie en gum. Het stuurhuis heb ik alvast voorzien van nieuwe stofhoesjes. Het stuurhuis levert nog een leuke uitdaging op, los van de bevestiging aan de passagierskant. De aansluiting van de stuurstang op het huis is anders. Servo 17 mm en mechanisch 15 mm. Daarnaast wil ik het interieur van de Alfetta zoveel mogelijk ongewijzigd laten. Dit betekent dat ik van de 75 het onderste gedeelte (tot de kruiskoppeling) van de stuurstang moet combineren met het bovenste deel van de Alfetta (foto's volgen ).
Ik ben nu bezig met het schuren van de wat grotere delen, zoals traverse, achteras en draagarmen. Na het schuren komt er dat spul van Caprotech op.
Il motore wordt netjes gemaakt. Motorpakkingset, koppakking, keerringen en waterpomp zijn binnen.
En zo zijn er nog 101-dingen die nog moeten gebeuren.
Het idee van de DIS-ontsteking leeft nog, maar zolang ik geen kabelboom tegen een redelijke vergoeding kan vinden gaat dat idee in de ijskast.
@AlfettaOwner: aan de 2K blanke lak heb ik nog niet gedacht! Heb je wellicht een tip qua merk?
@GTV: voorlopig beperkt tot een stabi van de heer Simons en de uniballs. De Powerflex spullen zijn voor de casterstangen & wattstangen (4 'kleine' bussen en de centrale bus). Daarnaast ben ik erover aan het denken om de motorruimte met twee stangen te verstevigen. Het idee van de casterstangenkit van bijv. ARParts heb ik voor nu laten varen. Eerst maar eens kijken hoe dit voelt. Het kan natuurlijk ook teveel worden.
---> ik kwam er gisteren trouwens achter dat de torsieveren van de TS korter zijn dan die van de Alfetta. Wellicht is een alternatief die van een GTV6??? Dus de vraag: heeft iemand deze nog liggen?!
Und wie immer: Fortsetzung folgt.
Marco
Alfetta TS con extra accessori
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Voor de 2K-blanke lak heb ik qua merk geen voorkeur.
Maakt volgens mij ook niet veel uit!!
Wbt de torsies denk ik dat ook die van een V6 niet zullen passen.
Ze zullen immers op de zelfde wijze gecontrueerd zijn als de nieuwere transaxles, dus ZONDER losse bevestigingsarm. Toch..?
Maakt volgens mij ook niet veel uit!!
Wbt de torsies denk ik dat ook die van een V6 niet zullen passen.
Ze zullen immers op de zelfde wijze gecontrueerd zijn als de nieuwere transaxles, dus ZONDER losse bevestigingsarm. Toch..?
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- GTV
- Alfetta Guru
- Berichten: 2368
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
- Locatie: Elsloo/Stein limburg
Goed bezig
GTV 6 past deze heb ik ook onder de GTV.
Alleen de laatste series hebben een vast balkje.
Teminste ik neem aan dat je een vaste balk onder de auto hebt
GTV 6 past deze heb ik ook onder de GTV.
Alleen de laatste series hebben een vast balkje.
Teminste ik neem aan dat je een vaste balk onder de auto hebt
Laatst gewijzigd door GTV op 19 feb 2007, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
- Marco
- Alfetta Membro
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47
Neen, tenminste dat denk ik. Ik moet even oppassen dat ik geen appels met peren ga vergelijken. De 75 had een vaste balk. Ik heb de losse TS-torsies vergeleken met de stangen en het losse balkje dat ik destijds onder mijn oude QO heb gehaald. Die was van april 1983, dus 2e serie. Daarom ben ik er vanuit gegaan dat deze Alfetta ook een losse balk had (september 1983, 3e serie). Ik zal morgenavond eerst eens onder de auto kruipen om te kijken.GTV schreef:Teminste ik neem aan dat je een vaste balk onder de auto hebt
O/t. Ik kan aanvullend natuurlijk direct voor zoiets gaan
Alfetta TS con extra accessori
- GTV
- Alfetta Guru
- Berichten: 2368
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
- Locatie: Elsloo/Stein limburg
Idd stom van me ik bedoelde een los balkjeAlfettaQO schreef:Neen, tenminste dat denk ik. Ik moet even oppassen dat ik geen appels met peren ga vergelijken. De 75 had een vaste balk. Ik heb de losse TS-torsies vergeleken met de stangen en het losse balkje dat ik destijds onder mijn oude QO heb gehaald. Die was van april 1983, dus 2e serie. Daarom ben ik er vanuit gegaan dat deze Alfetta ook een losse balk had (september 1983, 3e serie). Ik zal morgenavond eerst eens onder de auto kruipen om te kijken.GTV schreef:Teminste ik neem aan dat je een vaste balk onder de auto hebt
O/t. Ik kan aanvullend natuurlijk direct voor zoiets gaan
Eerste type's hadden allemaal losse balkjes
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
- KAS
- Alfetta Membro
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
- Locatie: Drenthe.
- Contacteer:
- Marco
- Alfetta Membro
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47
Weer eens wat fotookes posten.
Zo kwam de achteras met bak onder de 75 uit.
De achteras voor zoveel mogelijk van roest ontdaan en behandeld met Caprotech.
De achterste stabi gestraald en voorzien van nieuwe rubbers en bussen.
De 'stemvorken' provisorisch voorzien van de nieuwe rubbers. Het verschil met de oude is goed te zien.
De stabi wordt straks opgehangen in PU-houders.
Idem, de Watt-stangen.
De oude rubbers:
Nu met PU's:
De versnellingsbak. Het oude ophangrubber was behoorlijk gevulcaniseerd. Ook de ophangbus bevindt zich niet meer helemaal in het midden , alhoewel iets gedramatiseerd omdat ik al een beetje van het rubber heb weggehaald.
Natuurlijk zat dat ding muurvast. Na het verwijderen van de bus heb ik het metalen omhulsel doorgezaagd zodat de spanning minder was. Vervolgens tik je e.e.a. eenvoudig naar buiten.
De bak na een liefdevolle behandeling.
Voorzien van een nieuw ophangrubber.
En omdat ook ik er aan moet geloven heb ik een stuurwieltrekker uit RVS gemaakt (beter goed gejat, dan...). De praktijktest moet nog komen .
De rest van mijn gepiel volgt nog.
Marco
Zo kwam de achteras met bak onder de 75 uit.
De achteras voor zoveel mogelijk van roest ontdaan en behandeld met Caprotech.
De achterste stabi gestraald en voorzien van nieuwe rubbers en bussen.
De 'stemvorken' provisorisch voorzien van de nieuwe rubbers. Het verschil met de oude is goed te zien.
De stabi wordt straks opgehangen in PU-houders.
Idem, de Watt-stangen.
De oude rubbers:
Nu met PU's:
De versnellingsbak. Het oude ophangrubber was behoorlijk gevulcaniseerd. Ook de ophangbus bevindt zich niet meer helemaal in het midden , alhoewel iets gedramatiseerd omdat ik al een beetje van het rubber heb weggehaald.
Natuurlijk zat dat ding muurvast. Na het verwijderen van de bus heb ik het metalen omhulsel doorgezaagd zodat de spanning minder was. Vervolgens tik je e.e.a. eenvoudig naar buiten.
De bak na een liefdevolle behandeling.
Voorzien van een nieuw ophangrubber.
En omdat ook ik er aan moet geloven heb ik een stuurwieltrekker uit RVS gemaakt (beter goed gejat, dan...). De praktijktest moet nog komen .
De rest van mijn gepiel volgt nog.
Marco
Alfetta TS con extra accessori
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Ziet er verschikkelijk goed uit
Veel werk en veel gepriegel maar wel met een mooi resultaat
Een tip, de volgende keer bij het vernieuwen van staartophangrubber motor of versnellingsbak deze met een brander warmstoken.
Vervolgens tik je de ophangrubber met ring er zo uit.
De nieuwe paar uur van te voren in de diepvries leggen.
De passing schoonmaken met zeer fijn schuurpapier.
De passing weer warmstoken.
De nieuwe ring uit de diepvries duw je er zo in.
Let wel: goed positioneren anders zit ie meteen muurvast
NB Wel fraai, ik ben net andersom bezig
Van Alfetta TS naar 75 TS
Veel werk en veel gepriegel maar wel met een mooi resultaat
Een tip, de volgende keer bij het vernieuwen van staartophangrubber motor of versnellingsbak deze met een brander warmstoken.
Vervolgens tik je de ophangrubber met ring er zo uit.
De nieuwe paar uur van te voren in de diepvries leggen.
De passing schoonmaken met zeer fijn schuurpapier.
De passing weer warmstoken.
De nieuwe ring uit de diepvries duw je er zo in.
Let wel: goed positioneren anders zit ie meteen muurvast
NB Wel fraai, ik ben net andersom bezig
Van Alfetta TS naar 75 TS
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Steven
- Alfetta Membro
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
- Locatie: Utrecht
- KAS
- Alfetta Membro
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
- Locatie: Drenthe.
- Contacteer:
- Marco
- Alfetta Membro
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47
Ik heb schijnbaar teveel naar deze gast gekeken:KAS schreef:Hoe krijg je die bak zo mooi in de lak? Spuitbusje of losse spuit met compressor?
dus met een
Ach, zeg nooit nooit. Zodra ik de wagen op de Ring op zijn dak geparkeerd heb, moeten de mensen toch ook wat te genieten hebben.......KAS schreef:Zonde dat je die niet weer terug ziet straks
Marco
Alfetta TS con extra accessori
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- Marco
- Alfetta Membro
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47
Vandaag in een verloren moment de as onder de auto gehaald. [Klaag- en zeikmodus aan] Soms is alles in je eentje moeten doen, liggend onder de auto ook niet alles [klaag- en zeikmodus uit]. Nu is ook duidelijk waar het geklapper tot +/- 1.800 toeren vandaan kwam. Deze had ik wel gedacht (1e donut)
Dit kwam wel een beetje als een verrassing (2e donut)
Bij gelegenheid de as opfrissen met donuts die ik nog heb liggen en het zaakje weer wegleggen.
Obsessief gedrag???
En eentje voor de leukigheid. Test van de stuurwieltrekker en benieuwd hoe een oud stuur er bij een laatste serie Alfetta uit zou zien. Straks komen er waarschijnlijk de oranje tellers in.
Marco
Dit kwam wel een beetje als een verrassing (2e donut)
Bij gelegenheid de as opfrissen met donuts die ik nog heb liggen en het zaakje weer wegleggen.
Obsessief gedrag???
En eentje voor de leukigheid. Test van de stuurwieltrekker en benieuwd hoe een oud stuur er bij een laatste serie Alfetta uit zou zien. Straks komen er waarschijnlijk de oranje tellers in.
Marco
Alfetta TS con extra accessori
- KAS
- Alfetta Membro
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
- Locatie: Drenthe.
- Contacteer: