SPA Italia 2009 op 13 en 14 juni .....71 FOTO'S
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
SPA Italia 2009 op 13 en 14 juni .....71 FOTO'S
Zie ook: http://www.spaitalia.be/nl/index.html
Dit jaar alles in het teken van de carroseriebouwer CASTAGNA:
Geschiedenis
1849-1954
Carrozzeria Castagna werd in 1849 opgericht in Milaan door Carlo Castagna voor het bouwen van luxueuze koetsen.
Dankzij de hulp van enkele rijke Milanese families groeit het bedrijf uit tot een bekende koetsenbouwer.
Tegen het eind van de 19e eeuw worden de eerste carrosserieën voor gemotoriseerde voertuigen gebouwd voor de Italiaanse invoerders Ottolini en Ricordi van Benz.
In het begin van de twintigste eeuw komt de Italiaanse autoindustrie van de grond -in 1899 werd FIAT opgericht- en
Castagna gaat zich dan ook richten op die markt. In 1905 bouwt Castagna de Sparveiro voor koningin Margaretha van Savoye op basis van een Fiat 24HP.
In 1914 bouwt Castagna de Alfa 40-60 HP Aerodinamica met een torpedovormig koetswerk voor graaf Marco Ricotti.
In 1915 sterft Carlo Castagna en zijn zoon Ercole neemt de leiding van het bedrijf over.
Hij verhuist het bedrijf naar een nieuwe fabriek aan de via Montevideo met een grotere capaciteit en onder zijn leiding gaat Castagna chassi's en carrosserieën bouwen
voor de grote automerken uit die tijd zoals Alfa Romeo, Hispano Suiza, Isotta Fraschini, Lancia en Mercedes.
Het bedrijf telt ondertussen 4000 werknemers en was daarmee de grootste Italiaanse producent van autocarrosserieën.
Castagna blijft echter vooral bekend voor het bouwen van eenmalige koetswerken voor de meer begoeden en kan
onder andere Paus Pius XI tot zijn klanten rekenen.
Na de Tweede Wereldoorlog verandert de markt en is er minder plaats voor producenten die zich bezig houden met het
bouwen van unieke carrosserieën. In 1954 moet de fabriek zijn deuren sluiten.
1995-heden
In 1995 verkregen Gioacchino Acampora en Uberto Pietra de rechten op de naam Castagna en probeerden zij het merk nieuw leven in te blazen.
Opnieuw werd het bedrijf gevestigd in Milaan en op basis van een SZ van het eveneens Milanese bedrijf Alfa Romeo bouwden zij de Castagna Vittoria, genoemd naar de dochter van Pietra.
De wagen werd voor het eerst voorgesteld op het autosalon van Genève en Acampora zorgde voor het gewaagde ontwerp.
In 2002 werd de Maserati Auge voorgesteld op het Concorso D’Eleganza di Villa d’Este.
Castagna houdt tegenwoordig zowel bezig met het bouwen van unieke eenschalige modellen tot het tunen van bestaande modellen.
Dit jaar alles in het teken van de carroseriebouwer CASTAGNA:
Geschiedenis
1849-1954
Carrozzeria Castagna werd in 1849 opgericht in Milaan door Carlo Castagna voor het bouwen van luxueuze koetsen.
Dankzij de hulp van enkele rijke Milanese families groeit het bedrijf uit tot een bekende koetsenbouwer.
Tegen het eind van de 19e eeuw worden de eerste carrosserieën voor gemotoriseerde voertuigen gebouwd voor de Italiaanse invoerders Ottolini en Ricordi van Benz.
In het begin van de twintigste eeuw komt de Italiaanse autoindustrie van de grond -in 1899 werd FIAT opgericht- en
Castagna gaat zich dan ook richten op die markt. In 1905 bouwt Castagna de Sparveiro voor koningin Margaretha van Savoye op basis van een Fiat 24HP.
In 1914 bouwt Castagna de Alfa 40-60 HP Aerodinamica met een torpedovormig koetswerk voor graaf Marco Ricotti.
In 1915 sterft Carlo Castagna en zijn zoon Ercole neemt de leiding van het bedrijf over.
Hij verhuist het bedrijf naar een nieuwe fabriek aan de via Montevideo met een grotere capaciteit en onder zijn leiding gaat Castagna chassi's en carrosserieën bouwen
voor de grote automerken uit die tijd zoals Alfa Romeo, Hispano Suiza, Isotta Fraschini, Lancia en Mercedes.
Het bedrijf telt ondertussen 4000 werknemers en was daarmee de grootste Italiaanse producent van autocarrosserieën.
Castagna blijft echter vooral bekend voor het bouwen van eenmalige koetswerken voor de meer begoeden en kan
onder andere Paus Pius XI tot zijn klanten rekenen.
Na de Tweede Wereldoorlog verandert de markt en is er minder plaats voor producenten die zich bezig houden met het
bouwen van unieke carrosserieën. In 1954 moet de fabriek zijn deuren sluiten.
1995-heden
In 1995 verkregen Gioacchino Acampora en Uberto Pietra de rechten op de naam Castagna en probeerden zij het merk nieuw leven in te blazen.
Opnieuw werd het bedrijf gevestigd in Milaan en op basis van een SZ van het eveneens Milanese bedrijf Alfa Romeo bouwden zij de Castagna Vittoria, genoemd naar de dochter van Pietra.
De wagen werd voor het eerst voorgesteld op het autosalon van Genève en Acampora zorgde voor het gewaagde ontwerp.
In 2002 werd de Maserati Auge voorgesteld op het Concorso D’Eleganza di Villa d’Este.
Castagna houdt tegenwoordig zowel bezig met het bouwen van unieke eenschalige modellen tot het tunen van bestaande modellen.
Laatst gewijzigd door AlfettaOwner op 26 jun 2009, 22:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Veloce
- Alfetta Membro
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 30 jan 2008, 19:20
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
En weer terug in de middag, prachtig weer gehad en een hele lading ALFA's gezien
Veel alfetta coupe's
Wel even geduld het zijn 71 foto's
http://i267.photobucket.com/albums/ii31 ... C00003.jpg[/IMG]
Veel alfetta coupe's
Wel even geduld het zijn 71 foto's
http://i267.photobucket.com/albums/ii31 ... C00003.jpg[/IMG]
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
-
- Novizio
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 25 mei 2007, 19:48
- Locatie: Zoersel, Belgie
Spa italia blijft een prachtig evenement.
Ik ben zaterdag geweest, eerste keer. Ook met de GTV6 ingeschreven voor de grande parade.
Bevinden van mijn eerste circuit ervaring :
Smaakt inderdaad naar meer.
Naast het feit dat ik bang was dat er iemand tegen de gtv ging knallen had ik eigenlijk 2 problemen :
-remmen : na vier bochten stevig remmen begonnen de voorste remmen al te slepen- dus wat vertragen en minder remmen en dan ging dat weer weg.
Gevolg lagere snelheid en twee keer gedubbeld door de pace car –Dat voelt echt niet goed hoor -)-) -)
-bochtgedrag : ik weet dat het de aard van de auto is dat die in de bochten fel helt (heeft nieuwe koni geel van jan 09) , probleem is dat door de snelheidsbeperkingen op de gewone weg ik eigenljik geen gevoel heb van wanneer ik op de limiet zit.
Op het circuit was het ook niet echt het moment om dit uit te proberen….-)
Ik heb er in ieder geval van genoten en volgend jaar zeker terug op de afspraak.
Op mijn blogpagina kunnen jullie een filmpje en fotocollage bekijken.
http://carspirit.blogspot.com/2009/06/s ... hamps.html
Ik ben zaterdag geweest, eerste keer. Ook met de GTV6 ingeschreven voor de grande parade.
Bevinden van mijn eerste circuit ervaring :
Smaakt inderdaad naar meer.
Naast het feit dat ik bang was dat er iemand tegen de gtv ging knallen had ik eigenlijk 2 problemen :
-remmen : na vier bochten stevig remmen begonnen de voorste remmen al te slepen- dus wat vertragen en minder remmen en dan ging dat weer weg.
Gevolg lagere snelheid en twee keer gedubbeld door de pace car –Dat voelt echt niet goed hoor -)-) -)
-bochtgedrag : ik weet dat het de aard van de auto is dat die in de bochten fel helt (heeft nieuwe koni geel van jan 09) , probleem is dat door de snelheidsbeperkingen op de gewone weg ik eigenljik geen gevoel heb van wanneer ik op de limiet zit.
Op het circuit was het ook niet echt het moment om dit uit te proberen….-)
Ik heb er in ieder geval van genoten en volgend jaar zeker terug op de afspraak.
Op mijn blogpagina kunnen jullie een filmpje en fotocollage bekijken.
http://carspirit.blogspot.com/2009/06/s ... hamps.html
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- GTV
- Alfetta Guru
- Berichten: 2368
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
- Locatie: Elsloo/Stein limburg
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer: