probleem 166 3.0

Eindeloos kletsen over aanverwante zaken welke je verder nergens kwijt kunt !!
Foto's video's rariteiten.......!!! Alfetta miniatuurmodellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

probleem 166 3.0

Bericht door Fetta »

Misschien mag t effe hier, maar we zitten even met een probleempje.
We hebben nog geen tijd gehad om e.e.a. zelf te checken, maar sinds eergisteren is de 166-bom van m'n maat ermee gekapt.

Misschien heeft iemand hier een idee wat t kan zijn (en dan gok ik vooral op de monteurtjes onder ons die vaker zoiets onder de vingers krijgen) :wink:

hieronder de story:

"Ik heb een probleem aan mijn 166 V6 3.0 L automaat, tijdens het rijden ging opeens het akoustisch signaal af, dit is dezelfde piep welke hoorbaar is als je achteruit rijd of de gordel niet aan hebt. Tevens ging er een oranje driehoekig waarschuwingslampje aan dat in de toerenteller zit en welke normaal ook aan gaat waneer de ASR regeling inkomt.
Na enkele seconden was weer alles uit/stil, wel merkte ik dat de automaat niet meer soepel schakelde, het overschakelen ging ruw/hard eraan toe en toen ik hem parkeerde kreeg ik de sleutel niet meer uit het contactslot en ik krijg hem niet meer uit de P-stand.
Tevens doet het display waarin je kunt zien in welke mode (automaat/sport) je aan het rijden bent het ook niet meer.
Normaal moet je de rem intrappen voordat je hem in of uit de P-stand kunt halen, als je de rem intrap hoor je normaal ook een geluidje dat deze ontgendeld wordt, dit hoor je nu ook niet meer. De sleutel krijg je er normaal ook niet uit als hij niet in de P-stand staat,
Dus dat lijkt wel verband met elkaar te hebben.
Heeft iemand dit wel eens meegmeaakt en zoja wat is de oorzaak/oplossing van dit probleem? "


Alvast bedankt voor de input, ook namens m'n maat. :wink:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2375
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Heb je al eens een tijd de accuklemmen eraf gegooid?
Als dat niet helpt kan je hem beter laten uitlezen.
Je kan wel eens checken of geen connector loshangt bij de bak of een kabelboom misschien is doorgeschuurd door het eeuwige kantelen van de motor :wink:
(zekeringen heel??)
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

het eeuwige kantelen van de motor
hoe moet ik dit zien? :roll:

connecor los hebben we al zo goed als mogelijk gecheckt.

Uitgelezen is ie door de anwb tijdens opslepen; enigste storing die eruit kwam was een van de lambda-sondes defect, maar dat wisten we al.

Iemand anders opperde: een beveiligingsmodus is in werking getreden, misschien vanwege te weinig olie? Kan dat/ Ik heb geen idee hoe die V6-automaat-bak werkt......... :roll:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2375
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

AT bakken bij stationair TT niveau controleren.
Het zou idd een mogelijkheid zijn, te weinig olie, maar dan zou hij toch wel degelijk een flink lek hebben.
Anders met de tool bij je gaan rijden en de parameter van de bak opzoeken meestal geeft dat wel een indicatie :wink:

Een motor die dwars gemonteerd is kantelt bij optrekken en afremmen, het zou niet de eerste zijn waar een kabelboom van doorschuurd of pennen uit connectors losgrukt zijn.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 19:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Ik denk dat de automaat niet anders werkt dan alle andere automaten. Schakelt nog wel, dus de pomp werkt nog. De pomp is voor de koppelomvormer. Kan zijn dat de pomp niet helemaal meer werkt. Dan schakelt ie volgens mij ook erg ruw. Automaatbakken zijn (vind ik) ontzettend ingewikkeld. Je hebt te maken met allerlei planetaire tandwiel stelsels...

Het eeuwige kantelen van de motor wil zeggen dat de motor altijd beweegt in zijn motorsteunen, welke van rubber zijn. Door het heen en weer bewegen kan het zijn dat een kabel door is gesleten, en sluiting maakt (?)

Ik probeer hardop mee te denken, maar kan natuurlijk helemaal verkeerd zitten...
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Ah...duidelijk dat van dat kantelen.

Leg uit: dat van die "tool". Je bedoelt de uitleestool tijdens het rijden?

De wagen doet echt vreemd, dus rijden lijkt me de laatste optie voorlopig.

Probleem lijkt echt uit de bak te komen.......... :roll:


wij verdenken ook de elektriek........maar da's een ruim begrip, zeker bij deze kist, da's een en al elektronica........
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 19:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Het lijkt me ook elektronica. Helemaal omdat het zoineens tijdens het rijden gebeurde. En automaatbakken lijken me niet zomaar tijdens het rijden stuk te gaan.

Volgens mij heb je toerentalsensoren op de ingaande en de uitgaande as. Een van de beide stuk? Dan kan de computer niet vergelijken.
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2375
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

TT sensors zijn te zien op je tool ook de rpm's tijdens rijden, AT ecu's willen ook wel eens de geest geven (ervaring).
Hoe ziet de olie uit? mooi rood of bruin en stinkt verbrand?
Is de bak droog van onder?
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2375
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Brand het lampje nog??
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

bedankt voor het meedenken mannen :thumbs:

Morgenavond gaan we speuren. Zaterdag weet ik dan misschien wat meer.

Als er iemand nog iets invalt, schroom niet het hier neer te typen :wink:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2375
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Mooi, hou ons op de hoogte :wink:
Suc6 met t' gebekske :lol:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
sandrogtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 feb 2008, 14:47
Locatie: groningen

Bericht door sandrogtv6 »

de computer van de versneling bak gaat ook nog wel eens kapot
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Eergisteren en gisteren het complete dashboard eruit gesloopt, wat blijkt: lekkage in koelsysteem, waarschijnlijk van de kachelradiator.
Computer zeiknat, complete vloer zeiknat. De tekenen waren er eigenlijk al een tijdje: vochtige, beslagen ramen die moeilijk waren te ontwasemen.
Zo zijn we ook gaan zoeken naar een mogelijk lek in de koeling......

Lekkage bleek ook een zekering te hebben gehad, wat dus een beveiliging van de bak triggerde.....en voila: dat verklaarde de bakstoring!

E.e.a. wordt nu compleet uitgebouwd.

Computer lijkt gered, tenminste dat is de eerste conclusie.

Is alleen nog effe zoeken waar nu precies het lek zit......


wat een klote klus.... ...kabeltjes, kabeltjes, kabeltjes, kabeltjes...........


Iedereen bedankt voor de input!!!

Ik houd jullie op de hoogte.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2375
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Fijn werkje :lol:
Heeft hij dan nooit koelvloeistof hoeven bij te vullen??
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Nee, schijnbaar niet. Drupsgewijs gelekt, al enige tijd.

Ikzelf heb ooit eens een kachelkraan lek gehad bij een 155V6. Ook beslagen ruiten als symptoom. Heeft ca. 3 maanden geduurd voordat ik het in de gaten had.
Kraantje lekte ook niet echt, maar zweette behoorlijk.

Resultaat: complete isolatie-mat onder het tapijt compleet verzadigd met koelvloeistof.

Ghele dempingsmat kunnen vervangen.

Heb daarna 1 maand rondgetoerd met alleen een bestuurderstoel. Hahaha :blue_lol: Raar gezicht was dat. Totdat ik zeker was dat de lekkage blijvend verholpen was, daarna de ganse santamekraam weer teruggebouwd.

Zo gaat hij nu ook te werk met de 166. Radiator is besteld, komt morgen binnen.
Alle comp-delen uitgebouwd, ABS-unit, bekabeling (stuks of 300 :shock: ), airco-radiator, écht alles!

Pfff....wat een klote klus. En een teringzooi, dat koelvloeistofspul :evil:


Tja.......zo sleutel je niet elke dag.

We hadden liever de bak uit- en in gebouwd....hahaha :blue_lol:

komt goed!
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2375
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Suc6 met de reparatie :wink:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Thanx!

Oh ja....als iemand een nieuw setje vingers heeft houd ik me aanbevolen :biggrin:

Door dat gefriegel onder dat dashboard blijft er niets over van je vingers....wat n geklooi.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Welkom in de wereld van de moderne techniek. :wink:
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Dit is een veel voorkomend probleem bij de 166. Ik ken er al een paar die dit ook hebben gehad. Zelfs die de hele climate control hebben moeten vervangen.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Update:

computer toch vervangen (ke-tching! :shock: ).
Wagen schakelt en rijdt weer.

we hebben toch al heel wat gesleuteld, maar dit is me toch een tering klus.... :shock:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Plaats reactie