Schijven en blokken, sedan QO '83

Verlagen, modificeren, repareren etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Schijven en blokken, sedan QO '83

Bericht door Steven »

Hier dan een topic over de remmerij van mijn alfetta QO uit 83 . Ik moet de blokken en de schijven aan de voorkant vervangen voor de APK. Van de 33 ben ik gewend dat er verschillende remsystemen zijn, zoals ATE en Lucas. Als ik www.habse.nl kijk (dan zie ik alleen maar ATE), dan kom ik twee typen schijven tegen voor de voorkant:

1) 261X52X11.0 MASSIEF 4 GATEN & -8/79
2) 261X52X12.5 MASSIEF 4 GATEN & 9/79-

Er zijn blijkbaar twee dikten, alleen de toevoeging aan het eind ken ik niet. Wat betekent dat? Zijn er verschillende uitvoeringen van de remmerij?

Wat remblokken betreft heb ik goede ervaringen met Ferodo DS2500 op de 33. Wat zijn jullie ervaringen met dit type tov standaard blokken bij de Alfetta?

Daarnaast vraag ik me af of het plaatsen van nieuwe rubbers rond de remcylinder veel meer werk is dan bij een 33, die er per kant natuurlijk maar 1 heeft.

GRoet
Steven
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Bericht door GTVke »

Toevoeging wil niets meer zeggen dan de maand en het jaartal

Tot de 8ste maand van '79
Vanaf de 9 ste maand van '79
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Ferodo DS2500, ik heb ze op de 75 en ben er erg tevreden over tov de gewone vervangblokken.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Ok, thanks voor de info. Blijkbaar de scheiding tussen twee modellen of zo?

En wat betreft de schijven? Op de 33 reed ik altijd met standaard brembo-schijven. ik ben wel van mening dat ze veel stof produceren waardoor de velgen wel snel vies worden. Wat is jullie ervaring hiermee?

Groet
Steven
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

De remschijven veroorzaken toch geen stof? Dat zijn de blokjes.
Zijn de schijven en blokken achter wel goed? Zo ja, dan heb je mazzel?
Voor is erg gemakkelijk, achter minder gemakkelijk.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

hoi KAS,

De remmerij aan de voorkant gaat nog net ben ik bang, ik moet het sowieso nalopen en zonodig vervangen. De achterkant is slecht. De schijven zijn ten eerste ongelijk ingesleten (misschien zit de zuiger vast?) en ten tweede is een flinke slijtagerand aan de buitenkant van de schijven voelbaar. Daar komt bij dat het leidingwerk ook roest vertoont.

Mijn plan is dus om de triangel en de bak te laten zakken. Op die manier kan ik de klauwen reviseren, nieuwe schijven en blokken plaatsen en het uiterlijk van de bak en de triangel aanpakken. Tevens kan ik dan de ophangrubbers van de bak vernieuwen, de hulpveren verwijderen en de ophanging deugdelijk maken waar dat nodig is.

Het stof wordt natuurlijk veroorzaakt door de combinatie van schijf en blok. Ik dacht alleen dat sommige blokken 'schijvenvreters' zouden zijn en dat sommige schijven zich makkelijk laten 'aanvreten'. Is dat onzin?
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Je hebt diverse hardheden (kwaliteiten) in blokken.
Enerzijds slijten de blokken harder, bij de andere weer de schijven.

Ook handig is om de "randen" van de remschijven elke keer bij remblokwissel wissel ff met een vijl te bewerken.

Geen onzin dus! :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Als je de auto opkrikt onder de achteras en bokjes onder de kriksteunen plaatst ( moeten ze wel goed zijn natuurlijk ) dan hoef je de bak e.d niet te demonteren. Onnodig veel werk. Je hebt dan voldoende ruimte om de klauwen te demonteren. Schijven vervangen is niet moeilijk, mits je een goede inbusdop hebt om de bouten los te draaien. De klauwen kun je ( laten ) reviseren.

Afbeelding
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Omdat het plan is dat de remleidingen ook worden vervangen en de auto al ruim 8 maanden heeft stil gestaan heb ik maar besloten om de 4 klauwen ook op te frissen.

Ik weet dat er revisiesetjes te krijgen zijn, bijv. via hbase.nl, maar ik vraag me af of dat immitatie is of Ricambi Originali (dus ATE?) Iemand daar ervaring mee?

Voor wat betreft de blokken, ik begrijp dat het om de combinatie gaat. Vandaar kan ik beter vragen welke schijf icm de ds2500 blokken gedurende een ruime periode voldoende vetraging levert zonder dat deze wordt opgegeten door de blokken?

Steven
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Imitatie onderdelen hoeven niet persé slecht te zijn. Je mag al lang blij zijn dat er uberhaupt nog iets leverbaar is. Wat dat dan ook is. Belangrijkste bij het reviseren van de klauwen achter is de afdichtrubbers bij de stelbout ( dopje 7 ). Die zitten er zowiezo niet bij. Daar lekt het altijd.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Hmm...is daar een creatieve oplossing mogelijk? Als de boel losgaat wil ik het wel in een keer goed doen. Iemand? Ik ben nog niet bekend met de klauwen van een transaxle achter, heeft iemand een detailfoto van de dopje dat KAS bedoelt?

Ik las in een ander topic dat iemand een dopje heeft laten namaken, maar kan het zo snel niet vinden hier.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

De zwart omcirkelde stelbout is het probleem bij revisie.

In principe moet je je die bout voorstellen als een wormwiel voor het afstellen van de binnenste remblok.
De afdichting wordt verzorgt door een afdichtring en een simmerring ter bevestinging.De afdichtring is niet verkrijgbaar.
Alternatief hiervoor kun je ook een rubberring gebruiken die aan de maat voldoet. Let wel hierbij op de dikte (niet te dik) en liefst oliebestendigd!


Afbeelding
Laatst gewijzigd door AlfettaOwner op 09 mei 2007, 08:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Crap! dat kan dus best een zuur puntje worden. Eerst een goede vervanging daarvoor vinden voordat we alle andere dingen gaan kopen dus.

Ik zat ook aan standaardschijven te denken....remmen 50 meter voor de tarzanbocht is niet aan de orde dacht ik zo...
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Steven schreef:Crap! dat kan dus best een zuur puntje worden. Eerst een goede vervanging daarvoor vinden voordat we alle andere dingen gaan kopen dus.

Ik zat ook aan standaardschijven te denken....remmen 50 meter voor de tarzanbocht is niet aan de orde dacht ik zo...
Zeker voor de achterremmen lijkt me dat geen must voor normaal gebruik :wink:
Het kan ook goed zijn dat de remklauwen van jouw daar niet lekken.
Ikzelf ben het bijna nooit tegengekomen :!:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Gisteren bij Tuynder maar eens wat prijzen opgevraagd. Onderstaande bedragen zijn inclusief BTW. Het werd maar eens tijd een begroting te maken voor de bella!

Remmerij Voorkant
Schijf x2 Standaard € 64,81
Blokken-set Standaard € 27,31
2 Revisiesets merk? € 31,94
Resmslangen Goodridge ??

Achterkant
Schijf x 2 Standaard € 60,69
Blokken-set Standaard € 25,85
2 Revisiesets merk € 28,35
Resmslangen Goodridge ??

Toch weer zo'n €240,=, het zijn de standaard kwaliteiten. Krijg je bij Tuynder korting als Scarb-lid? en kennen jullie bedrijven die deze onderdelen misschien nog goedkoper kunnen leveren?

Grazie, Stefano
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Ik heb mijn standaard schijven bij een gewone automaterialen zaak gehaald, scheelt toch weer 20 euri's zie ik :shock:

Vraag tuynder of ze scarbkorting geven, de prijzen weet je toch al :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

AlfettaOwner schreef:Ik heb mijn standaard schijven bij een gewone automaterialen zaak gehaald, scheelt toch weer 20 euri's zie ik :shock:
Ik ook. Dat scheelt nogal. En ik heb ook Brembo schijven. En bij Brezan krijg je ook Scarbkorting.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

Steven schreef: Krijg je bij Tuynder korting als Scarb-lid?
Grazie, Stefano
Ja. afhankelijk van de spullen 5 tot 10%.
En het is lekker dichtbij, dus kiezen en meenemen.
Gebruikersavatar
chu
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 466
Lid geworden op: 26 apr 2007, 20:43

Bericht door chu »

bij brezan waren de revisiesetjes volgens mij 11euro :wink:
Gebruikersavatar
chu
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 466
Lid geworden op: 26 apr 2007, 20:43

Bericht door chu »

Ik heb vandaag 2remschijven voor, filter, 2revisisetjes en oliefilter gekocht voorr 70euro alles nieuw en nog in doos... Ik kan eventueel ook wel spullen bestellen?
Groet
Plaats reactie