GTV 6: welke banden?

Verlagen, modificeren, repareren etc...
Plaats reactie
86gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 dec 2008, 22:49
Locatie: Buren (Gld)

GTV 6: welke banden?

Bericht door 86gtv6 »

Mijn '86 GTV 6 is origineel geleverd met Pirelli P6 195/60 HR 15 banden (op 5x98 Speedline lichtmetaal), maar die worden niet meer geproduceerd. Is de P7 een waardige vervanger? En dan in dezelfde maat of breder?
GTV 6/2.5 1986 (te koop)
Volvo 850 GLT MT 1992
Volvo 850 Estate 2.5 10v AT 1996
Land Rover Series:
IIa 109b FFR 1964
III 109b FFR 1972
III 88d Lightweight 1978
Range Rover 3.5 V8 1982
MG Midget:
mk III 1968
mk III 1967
Honda C50 1977
M416 trailer
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Pirelli P6 wordt zeker nog wel gemaakt, alleen het profiel ziet er anders uit dan in de jaren '80....
Of de juiste maat voor de GTV-6, 195/60R15H er bij zit weet ik niet.
Ik rij met mijn GTV-6, op de originele velgen, sinds enige tijd tot tevredenheid op Marangoni Verso banden, 205/55R15V. ook Italiaans, en het profiel lijkt op dat van de (moderne) Pirelli P6, zijn alleen ca. 1/3 goedkoper....!
Ik heb ze gekocht op www.autobandenmarkt.nl , thuis laten sturen, en laten monteren bij een Profile vestiging in de buurt.
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: GTV 6: welke banden?

Bericht door Melvivio »

Ikzelf rij momenteel met Michelin banden 205/55 R15 en ben hier zeer tevreden over!
Waarom? Ik heb zeer veel grip, geen onderstuur of overstuur, ook met wat water op de weg. Nu rijd ik natuurlijk op weg het meeste, en heb ik deze banden nog niet op het circuit geprobeert.
2.4bar voor 2.3bar achter.

Op mijn daily ook Michelin, maar 2 zijn bijna versleten en ik ga continetal premieum Contact eens proberen. Autobandenmarkt is een goede/kope site :thumbs:

Wat zijn jullie ervaringen met jullie banden?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: GTV 6: welke banden?

Bericht door AlfettaOwner »

Ik persoonlijk vind de P7 een heel goede band, heb deze onder mijn 164 gehad.
Zowel droog als nat EN in de winter goede grip, ook met 225 achter.

Maar banden gedragen zich niet onder elke auto hetzelfde omdat de balans altijd anders ligt.
Ik zou zo weer voor P7 gaan, prijs/kwaliteit mbt andere banden/merk durf ik niets over te zeggen.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: GTV 6: welke banden?

Bericht door Frans »

Ik heb ook goede ervaringen met de Pirelli P7 (en daarvoor de P6).
Waar ik heel erg slechte ervaringen mee heb is met Michelin.
Als ik 2de hands auto’s koop zitten daar om een of andere reden steevast Michelin “Pilot” banden onder (de sport band van Michelin), mijn ervaring daarmee is dat ze op droog wegdek redelijk tot goed zijn, en op nat wegdek levensgevaarlijk (matig grip en heel beroerd transitie gedrag).
En dat is niet enkel mijn persoonlijke indruk, dat ben ik in bandentests ook al regelmatig tegen gekomen. Ik ben dus altijd blij als ik een excuus heb om ze er af te gooien.
Onder mijn GTV6 (standaard onderstel) zit momenteel Dunlop Sport 9000, destijds gekocht omdat Pirelli in P7 mijn maten niet in het programma had, en P Zero’s me een maatje te duur waren.
Ik heb dus aan de vooras de Sport 9000 205/55 ZR15 zitten (op 7J velgen), en aan de achteras de Sport 9000 225/50 ZR15 (op 8J velgen).
De wegligging hiermee is bij droog weer fantastisch, en ook bij nat weer blijf je relatief veel grip, en controle, houden.
Verder kan de combinatie auto/band inderdaad ook de nodige invloed hebben, en
kunnen wijzigingen in het rubber mengsel het gedrag van een bepaald type band aardig veranderen.
Dat band X vorig jaar goed scoorde wil dus nog lang niet zeggen dat band X nu ook nog goed scoort......

Gum ze… :driving:

Groeten, Frans.
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: GTV 6: welke banden?

Bericht door Gtv4 »

Banden is erg persoonlijk en auto afhankelijk.

Op mijn transaxle's heb ik diverse merken en maten. Uniroyal, Good year en Dunlop.
Voor die enkele km's die ik maak kan ik er weinig over zeggen.

Op mijn vorige daily Alfa begon ik met Michelin van het duurdere type en die beviel erg goed.
Prijs was stevig dus bij vervanging naar de conti sport contact overgestapt.
Niets dan ellende, op droog niet echt geweldig en op nat helemaal een drama.
Zowel op de vooras en achter as geen enkele grip. Nog erger was het dweilen en spoor zoeken op strepen van de weg. Een inhaal actie met 120+km/h werd een levens bedreigende sport. :schrik:
Na een aantal onderstel upgrade's toch de nog bijna nieuwe Conti's vervangen door Dunlop, het was wat beter. Daarna Uniroyal Rainsport 2 geprobeerd, ook weer iets beter dan de Dunlop maar de 156 had niet meer zo fijn gestuurd als het eerste jaar.
Het verschil was zelfs zo erg dat toen ik overstapte op Michelin PA3 winterbanden in de herfst op dagen met temperaturen van 15 graden de auto beter stuurde als met de zomerbanden.
Afgelopen zomer heb ik weer Michelin zomer banden gekocht, Pilot Sport 3 en alles was weer terug zoals het hoorde. Nu schijnt de PS2 van Michelin idd nog wel eens wat slechtere eigenschappen te hebben, de PS3 is een super fijne band.
De goedkopere Michelin banden zijn vaak ook van mindere kwaliteit!
Mijn 156 is in 4 jaar een dure auto geweest met banden. :?

Nu met de nieuwe daily alfa heb ik origineel af fabriek Pirelli, ik dacht P7?
Rijden is perfect maar ik heb het idee dat de banden wel wat stiller kunnen.
Transaxle loos!
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: GTV 6: welke banden?

Bericht door Peter GTV-6 »

Ik heb met mijn Ducati slechte ervaringen met Michelin.
Het is in mijn ogen een echt product dat met de bekende zg.Franse slag is gemaakt, als je mazzel hebt gaat alles goed, maar als je een maandag of vrijdag exemplaar treft ben je mooi klaar, kwalitatief gaat het alle kanten op, terwijl de prijs onrealistisch hoog is.
Michelin en Vredestein zijn merken die in Nederland enorm overgewaardeerd zijn, omdat deze de enige merken zijn, die de oude garde nog van vroeger kent.
Uitspraken als: "ik rij al jaren altijd alleen maar Michelin" kan ik dan ook alleen maar om lachen, er zijn zoveel verschillende types en uitvoeringen....!
Gerrit
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 172
Lid geworden op: 25 dec 2005, 17:54
Locatie: Fryslân

Re: GTV 6: welke banden?

Bericht door Gerrit »

Ik heb Bridgestone Turanza banden onder de GTV6, bevalt mij prima, maar zoals al eerder hier aangekaart is dat een persoonlijke ervaring :wink:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: GTV 6: welke banden?

Bericht door AlfettaOwner »

P7 is een HELE mooie band met zeer goede rij eigenschappen, althans onder mijn voormalige 164TS.
Maar elke band reageert/voelt anders onder een andere auto, blijft lastig dus.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: GTV 6: welke banden?

Bericht door Frans »

De Bridgestone Potenza hoor ik ook altijd veel positieve geluiden over, schijnt ook een duidelijk boven gemiddeld stukje rubber te wezen.
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: GTV 6: welke banden?

Bericht door AlfettaOwner »

De RE720 bv, een superband met superB wegligging.
Althans op mijn EpocaTS bakje...
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: GTV 6: welke banden?

Bericht door Carbo »

Ik heb zo'n beetje alle A merken wel gehad. Onder de GTV6 echter komt er bij mij maar 1 band en dat is de Michelin TRX 415 band. Ja dat is echt even een andere band want een mm maat maar deze band is ondanks zijn leeftijd nog altijd absolute top. Helaas alleen nog maar op bestelling leverbaar en kost een paar duiten. Deze band was door zijn hele specifieke profiel, velgbed en relatief stugge wang zijn tijd ver voorruit.
Op mijn daily RR heb ik sinds kort Pirellis scorpions maar ja dat is niet echt vergelijkbaar.
Iedere auto vraagt nu eenmaal om zijn eigen specifieke band en is daarnaast ook nog eens wat je persoonlijk lekker vindt.
B merken komen er bij mij niet op er zit echt veel kwaliteitsverschil tussen de A en B merken.
Ik zou in het standaard werk altijd gaan voor Pirelli, Michelin of inderdaad Bridgestone. Heb ik een tijdje onder de braadwurst gehad en was inderdaad erg goed!

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: GTV 6: welke banden?

Bericht door giuliettaevo »

Zomer auto als een GTV6? Toyo R888... :thumbs: Wel wat minder in de regen maar als het droog is zijn ze geweldig.

Ik rij altijd op 2e hands banden. :oops: Nieuwe zijn mij te duur en ik slijt ze te hard. Gelukkig heb ik wat vrienden die regelmatig banden kunnen leveren.

In de 12 jaar dat ik mijn rijbewijs heb en voor de meer als 50 auto's die ik heb gehad heb ik nog NOOIT ook maar 1 nieuwe band gekocht. :blue_cool: Vaak had ik al een andere auto voor de banden kaal waren :mrgreen: en anders had ik nog wel een setje andere wielen liggen.

Voor mijn transaxles had ik wel altijd een bepaalde voorkeur. Voor wil ik goede banden, van die Uniroyal Rainsport zijn bv erg fijn, en achter mag het bagger zijn. Wanli of Marshall oid is prima voor achter, lekker slijtvast en makkelijk glijden met de kont. :oops:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Plaats reactie