veren i.c.m. verlagen
- joop
- Novizio
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:05
- Locatie: Nootdorp
veren i.c.m. verlagen
IK wilde binnenkort ook maar eens het geheel wat naar beneden brengen. Met deze handleiding moet dat voor sowieso gaan lukken.
Nou krijg ik binnenkort ook nog 4 rode koni's. Zijn rode koni's eigenlijk wel gemaakt voor de Alfetta GT, ik zie bij AR Parts alleen maar gele koni's staan voor de Alfetta?
Wat is jullie ervaring met de achterveren?
Nou krijg ik binnenkort ook nog 4 rode koni's. Zijn rode koni's eigenlijk wel gemaakt voor de Alfetta GT, ik zie bij AR Parts alleen maar gele koni's staan voor de Alfetta?
Wat is jullie ervaring met de achterveren?
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Hoi Joop,
Welkom hier!
Tuurlijk zijn rode koni's ook gemaakt voor de Alfetta GT.
Zelf heb ik achter de rode koni's welke prima bevallen.
Vóór gasdempers van Sachs! Bevalt ook goed.
Achter zijn de veren ingekort door 2 ringen weg te halen (flexen).
Voor de zijn de torsie's verdraaid .
Dat zou dus prima moeten lukken
Welkom hier!
Tuurlijk zijn rode koni's ook gemaakt voor de Alfetta GT.
Zelf heb ik achter de rode koni's welke prima bevallen.
Vóór gasdempers van Sachs! Bevalt ook goed.
Achter zijn de veren ingekort door 2 ringen weg te halen (flexen).
Voor de zijn de torsie's verdraaid .
Dat zou dus prima moeten lukken

Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- joop
- Novizio
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:05
- Locatie: Nootdorp
Sandro Bedankt.
Had natuurlijk al een paar keer gekeken, maar was er nog niet van gekomen om me aan te melden
Over het verlagen, wat is een goed meetpunt? Ik heb net gemeten vanaf de spatbordrand: voor staat hij nu op 69cm en achter op 60:
zie:

Hoe is dat bij jullie? Als ik verlaag volgens jouw instructie, zakt-ie voor naar ca 65 cm.
Had natuurlijk al een paar keer gekeken, maar was er nog niet van gekomen om me aan te melden

Over het verlagen, wat is een goed meetpunt? Ik heb net gemeten vanaf de spatbordrand: voor staat hij nu op 69cm en achter op 60:
zie:

Hoe is dat bij jullie? Als ik verlaag volgens jouw instructie, zakt-ie voor naar ca 65 cm.
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Ik nam ook altijd de afstand van (hart) onderkant spatbordrand tot wegdek.
Maar beter is (valt mij nu in) om te meten vanaf onderkant spatbordrand tot hart van het wiel/velg. Je hebt dan geen last van variabelen
(zoals wegdek en bandenspanning en bandomtrek) en daarmee is het bij uitstek de beste meetmethode (lijkt mij
).
Heel mooie GTV heb jij daar
...maar dat had ik als eens gezegd
Je kunt je natuurlijk altijd ff aan voorstellen aan de andere alfettisti hier
Ciao
Maar beter is (valt mij nu in) om te meten vanaf onderkant spatbordrand tot hart van het wiel/velg. Je hebt dan geen last van variabelen
(zoals wegdek en bandenspanning en bandomtrek) en daarmee is het bij uitstek de beste meetmethode (lijkt mij

Heel mooie GTV heb jij daar


Je kunt je natuurlijk altijd ff aan voorstellen aan de andere alfettisti hier

Ciao
Laatst gewijzigd door AlfettaOwner op 14 apr 2007, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- joop
- Novizio
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:05
- Locatie: Nootdorp
Klopt idd. Even opnieuw gemeten: voor: 40 cm, achter 31,5 cm. Iemand behoefte om ook even te gaan meten,AlfettaOwner schreef:Ik nam ook altijd de afstand van (hart) onderkant spatbordrand tot wegdek.
Maar beter is (valt mij nu in) om te meten vanaf onderkant spatbordrand tot hart van het wiel/velg. Je hebt dan geen last van variabelen
(zoals wegdek en bandenspanning en bandomtrek) en daarmee is het bij uitstek de beste meetmethode (lijkt mij).
zodat ik weet hoe veel te hoog ze staat


Alleen voor verlagen zou betekenen verlagen tot ca 35,5cm

- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- joop
- Novizio
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:05
- Locatie: Nootdorp
- joop
- Novizio
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:05
- Locatie: Nootdorp
Vh weekend bij de puzzelrit de Koni's opgehaald. Blijken 2 koni's achter en 2 Sachs voor te zijn.

Ik heb inmiddels ontdekt dat er geen goeie 'thuis'test is, anders dan monteren.
Ga dat dus binnenkort maar eens doen. De rode koni's heb ik ingesteld met 1,5 slag open (of 0,5 slag dicht, want het zijn 2 volledige slagen die je kunt stellen).
Heb gelezen dat dit een goeie instelling zou zijn voor achter.
De voor-shocks zijn van Sachs. Zijn dat dezelfde die jij hebt, Sandro
Er staan wel wat nummers op, iets van EM 100-220 geloof ik.
Nog een vraagje. Bij de Sachs zijn de rubbers boven verschillend. Zie:

Ik denk dat de onderste de juiste zijn. Eens
Maakt het uit als ik de andere ook gebruik, of weten jullie waar ik nog een stel vd goeie kan vinden?

Ik heb inmiddels ontdekt dat er geen goeie 'thuis'test is, anders dan monteren.
Ga dat dus binnenkort maar eens doen. De rode koni's heb ik ingesteld met 1,5 slag open (of 0,5 slag dicht, want het zijn 2 volledige slagen die je kunt stellen).
Heb gelezen dat dit een goeie instelling zou zijn voor achter.
De voor-shocks zijn van Sachs. Zijn dat dezelfde die jij hebt, Sandro

Er staan wel wat nummers op, iets van EM 100-220 geloof ik.
Nog een vraagje. Bij de Sachs zijn de rubbers boven verschillend. Zie:

Ik denk dat de onderste de juiste zijn. Eens

- joop
- Novizio
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:05
- Locatie: Nootdorp
Nog even een vraagje. Ik heb de Sachs er voor opgezet. Voor mijn gevoel al een stuk beter.
Vanmiddag even bezig geweest met de achterste.
Zoals gezegd heb ik de Koni's 0,5 slag dicht gezet. Maar klopt het dat de Koni's andersom gemonteerd moeten worden dan de originele shocks?
De originele zitten met het zuigerhuis boven gemonteerd. Ik zou dus zeggen dat ze ondersteboven zitten, maar het teken van Alfa Romeo staat dan wel goed
De Koni's zet ik eronder met het zuigerdeel (waar ook de verstelling in zit) onder. Op de foto liggen ze dus met het deel wat boven gemonteerd wordt, links.
Dat klopt toch wel
Vanmiddag even bezig geweest met de achterste.
Zoals gezegd heb ik de Koni's 0,5 slag dicht gezet. Maar klopt het dat de Koni's andersom gemonteerd moeten worden dan de originele shocks?
De originele zitten met het zuigerhuis boven gemonteerd. Ik zou dus zeggen dat ze ondersteboven zitten, maar het teken van Alfa Romeo staat dan wel goed

De Koni's zet ik eronder met het zuigerdeel (waar ook de verstelling in zit) onder. Op de foto liggen ze dus met het deel wat boven gemonteerd wordt, links.
Dat klopt toch wel

- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
De rubbers zijn alleen bedoelt om ervoor te zorgen dat daar waar de schokbrekers gemonteerd worden NIET de carrosserie kunnen raken.
Ik zou dus die met rand monteren.
Wat betreft de Sachsshoks, die heb ik voor ook gemonteerd, zijn gasgevulde en die van mij zijn eigenlijk bedoelt voor de GTV6.
Ze voelen dan ook wat stugger aan.
Achter de rode koni's zoals ik al zei, aleen weet ik niet meer hoeveel slagen.
Het zuigergedeelte zit ook bij beneden
Mooie avatar heb je
Ik zou dus die met rand monteren.
Wat betreft de Sachsshoks, die heb ik voor ook gemonteerd, zijn gasgevulde en die van mij zijn eigenlijk bedoelt voor de GTV6.
Ze voelen dan ook wat stugger aan.
Achter de rode koni's zoals ik al zei, aleen weet ik niet meer hoeveel slagen.
Het zuigergedeelte zit ook bij beneden

Mooie avatar heb je

Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- joop
- Novizio
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:05
- Locatie: Nootdorp
OK. De rode koni's zitten er ook onder. Een wereld van verschil, zeg. Weg is het nadeinen. Veel strakker de hoek om. Ook het gevoel dat de hele kar tordeert als je met hoge snelheid over een ongelijke snelweg rijdt, is verdwenen.
Heb ze idd er opgezet zoals ik denk dat het hoort: zuigerhuis beneden.
Blijft wel vreemd dat bij mij de originele shocks andersom gemonteerd waren.
Iemand enig idee of dat altijd zo is bij een GT, of is dat een foutje geweest van een onkundige monteur?
Heb ze idd er opgezet zoals ik denk dat het hoort: zuigerhuis beneden.
Blijft wel vreemd dat bij mij de originele shocks andersom gemonteerd waren.
Iemand enig idee of dat altijd zo is bij een GT, of is dat een foutje geweest van een onkundige monteur?
- GTV
- Alfetta Guru
- Berichten: 2375
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
- Locatie: Elsloo/Stein limburg
Meestal staat een pijltje met TOP in de schokbreker geslagen.
Wel ff goed schoon maken als er evt tectyl op zit want het staat er niet duidelijk op.
En idd op div type's is het net of de schokbreker onderste boven is gemonteerd, maar dat hoort zo.
Wel ff goed schoon maken als er evt tectyl op zit want het staat er niet duidelijk op.
En idd op div type's is het net of de schokbreker onderste boven is gemonteerd, maar dat hoort zo.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
- joop
- Novizio
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:05
- Locatie: Nootdorp
@GTV: Klopt. Ik heb ze eerst helemaal schoongemaakt, daarna ontroest, en opnieuw gespoten. Op de KONI's staat onderaan(?) een pijltje naar boven gericht met daarboven de letters TOP.
Ze zitten er al onder, dus kan geen pic's meer nemen, maar zie hier:

Ook waren daar de bouten niet geroest, terwijl de bouten aan de dunne kant wel geroest waren.
Had trouwens eerst de achterbank en rugleuning verwijderd om bij de bovenste bouten te komen (had dat ergens gelezen in de Haynes), zitten ze in de kofferruimte. Zal wel in de sedan alleen zijn?
Ze zitten er al onder, dus kan geen pic's meer nemen, maar zie hier:

Ook waren daar de bouten niet geroest, terwijl de bouten aan de dunne kant wel geroest waren.
Had trouwens eerst de achterbank en rugleuning verwijderd om bij de bovenste bouten te komen (had dat ergens gelezen in de Haynes), zitten ze in de kofferruimte. Zal wel in de sedan alleen zijn?
- joop
- Novizio
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:05
- Locatie: Nootdorp
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer: