veren i.c.m. verlagen

Verlagen, modificeren, repareren etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

veren i.c.m. verlagen

Bericht door joop »

IK wilde binnenkort ook maar eens het geheel wat naar beneden brengen. Met deze handleiding moet dat voor sowieso gaan lukken.

Nou krijg ik binnenkort ook nog 4 rode koni's. Zijn rode koni's eigenlijk wel gemaakt voor de Alfetta GT, ik zie bij AR Parts alleen maar gele koni's staan voor de Alfetta?

Wat is jullie ervaring met de achterveren?
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Hoi Joop,

Welkom hier!

Tuurlijk zijn rode koni's ook gemaakt voor de Alfetta GT.

Zelf heb ik achter de rode koni's welke prima bevallen.
Vóór gasdempers van Sachs! Bevalt ook goed.

Achter zijn de veren ingekort door 2 ringen weg te halen (flexen).
Voor de zijn de torsie's verdraaid .

Dat zou dus prima moeten lukken :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

Sandro Bedankt.
Had natuurlijk al een paar keer gekeken, maar was er nog niet van gekomen om me aan te melden :oops:

Over het verlagen, wat is een goed meetpunt? Ik heb net gemeten vanaf de spatbordrand: voor staat hij nu op 69cm en achter op 60:

zie:
Afbeelding

Hoe is dat bij jullie? Als ik verlaag volgens jouw instructie, zakt-ie voor naar ca 65 cm.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Ik nam ook altijd de afstand van (hart) onderkant spatbordrand tot wegdek.

Maar beter is (valt mij nu in) om te meten vanaf onderkant spatbordrand tot hart van het wiel/velg. Je hebt dan geen last van variabelen
(zoals wegdek en bandenspanning en bandomtrek) en daarmee is het bij uitstek de beste meetmethode (lijkt mij :? ).

Heel mooie GTV heb jij daar :wink: ...maar dat had ik als eens gezegd :cool:

Je kunt je natuurlijk altijd ff aan voorstellen aan de andere alfettisti hier :razz:


Ciao
Laatst gewijzigd door AlfettaOwner op 14 apr 2007, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

AlfettaOwner schreef:Ik nam ook altijd de afstand van (hart) onderkant spatbordrand tot wegdek.

Maar beter is (valt mij nu in) om te meten vanaf onderkant spatbordrand tot hart van het wiel/velg. Je hebt dan geen last van variabelen
(zoals wegdek en bandenspanning en bandomtrek) en daarmee is het bij uitstek de beste meetmethode (lijkt mij :? ).
Klopt idd. Even opnieuw gemeten: voor: 40 cm, achter 31,5 cm. Iemand behoefte om ook even te gaan meten,
zodat ik weet hoe veel te hoog ze staat :wink: :?:

Alleen voor verlagen zou betekenen verlagen tot ca 35,5cm :?:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Ik zou graag voor je meten maar dan mot je nog ff wachten.
Mijn dame staat nu op bokken in de garage :wink:

Joop je hebt overigens een verschikkelijk mooi avatar, maar die mag wel ietje groter :cool:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

AlfettaOwner schreef: Joop je hebt overigens een verschikkelijk mooi avatar, maar die mag wel ietje groter :cool:
Weet je hoe lang ik bezig ben geweest voordat ik dat verd...... plaatje eindelijk in het formaat had dat-ie onder de 8KB was? :evil:
Zal nog wel eens een poging doen

Et Voila :-({|=
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

Vh weekend bij de puzzelrit de Koni's opgehaald. Blijken 2 koni's achter en 2 Sachs voor te zijn.

Afbeelding

Ik heb inmiddels ontdekt dat er geen goeie 'thuis'test is, anders dan monteren.
Ga dat dus binnenkort maar eens doen. De rode koni's heb ik ingesteld met 1,5 slag open (of 0,5 slag dicht, want het zijn 2 volledige slagen die je kunt stellen).
Heb gelezen dat dit een goeie instelling zou zijn voor achter.

De voor-shocks zijn van Sachs. Zijn dat dezelfde die jij hebt, Sandro :?:
Er staan wel wat nummers op, iets van EM 100-220 geloof ik.

Nog een vraagje. Bij de Sachs zijn de rubbers boven verschillend. Zie:

Afbeelding

Ik denk dat de onderste de juiste zijn. Eens :?: Maakt het uit als ik de andere ook gebruik, of weten jullie waar ik nog een stel vd goeie kan vinden?
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

Nog even een vraagje. Ik heb de Sachs er voor opgezet. Voor mijn gevoel al een stuk beter.
Vanmiddag even bezig geweest met de achterste.

Zoals gezegd heb ik de Koni's 0,5 slag dicht gezet. Maar klopt het dat de Koni's andersom gemonteerd moeten worden dan de originele shocks?

De originele zitten met het zuigerhuis boven gemonteerd. Ik zou dus zeggen dat ze ondersteboven zitten, maar het teken van Alfa Romeo staat dan wel goed :shock:

De Koni's zet ik eronder met het zuigerdeel (waar ook de verstelling in zit) onder. Op de foto liggen ze dus met het deel wat boven gemonteerd wordt, links.
Dat klopt toch wel :?:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

De rubbers zijn alleen bedoelt om ervoor te zorgen dat daar waar de schokbrekers gemonteerd worden NIET de carrosserie kunnen raken.
Ik zou dus die met rand monteren.

Wat betreft de Sachsshoks, die heb ik voor ook gemonteerd, zijn gasgevulde en die van mij zijn eigenlijk bedoelt voor de GTV6.
Ze voelen dan ook wat stugger aan.
Achter de rode koni's zoals ik al zei, aleen weet ik niet meer hoeveel slagen.

Het zuigergedeelte zit ook bij beneden :!:


Mooie avatar heb je :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

OK. De rode koni's zitten er ook onder. Een wereld van verschil, zeg. Weg is het nadeinen. Veel strakker de hoek om. Ook het gevoel dat de hele kar tordeert als je met hoge snelheid over een ongelijke snelweg rijdt, is verdwenen.
Heb ze idd er opgezet zoals ik denk dat het hoort: zuigerhuis beneden.
Blijft wel vreemd dat bij mij de originele shocks andersom gemonteerd waren.
Iemand enig idee of dat altijd zo is bij een GT, of is dat een foutje geweest van een onkundige monteur?
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Meestal staat een pijltje met TOP in de schokbreker geslagen.
Wel ff goed schoon maken als er evt tectyl op zit want het staat er niet duidelijk op.
En idd op div type's is het net of de schokbreker onderste boven is gemonteerd, maar dat hoort zo.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

@GTV: Klopt. Ik heb ze eerst helemaal schoongemaakt, daarna ontroest, en opnieuw gespoten. Op de KONI's staat onderaan(?) een pijltje naar boven gericht met daarboven de letters TOP.
Ze zitten er al onder, dus kan geen pic's meer nemen, maar zie hier:
Afbeelding

Ook waren daar de bouten niet geroest, terwijl de bouten aan de dunne kant wel geroest waren.
Had trouwens eerst de achterbank en rugleuning verwijderd om bij de bovenste bouten te komen (had dat ergens gelezen in de Haynes), zitten ze in de kofferruimte. Zal wel in de sedan alleen zijn?
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

joop schreef: Even opnieuw gemeten: voor: 40 cm, achter 31,5 cm. Iemand behoefte om ook even te gaan meten,
zodat ik weet hoe veel te hoog ze staat :wink: :?:

Alleen voor verlagen zou betekenen verlagen tot ca 35,5cm :?:
En, iemand al een cm gevonden :razz:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Sorry maar ik heb hier niets op standaardhoogte staan :lol:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Plaats reactie