Brandstof aanvoer carbs

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Brandstof aanvoer carbs

Bericht door Steven »

Zoals sommigen misschien wel weten heb ik vorige weekend de oude G2-gasinstallatie verwijderd. Omdat ik de auto laatst nog op benzine wilde starten en dat met geen mogelijkheid wilde lukken (en op gas in het begin nog wel), zit er een probleem met de benzineaanvoer (vonken deed hij immers op gas nog wel). Als ik me niet vergis dan is de juiste volgorde:

Tank -> Pomp -> Filter -> Carb

De pomp is een mechanische (aangedreven via de krukas toch?) en deze zou brandstof moeten pompen als de krukas draait? Toen ik echter de gisteren echter de leidingen naar de carb loshaalde kwam daar geen brandstof uit, terwijl ik dus vorige week de motor heb geprobeerd te starten, de krukas dus gedraaid heeft en er dus benzine in zou moeten zitten.

Hoe kan ik op een veilige manier testen op de pomp goed werkt? Ten eerste moet er dus brandstof uitkomen, maar moet er nog een bepaalde druk op staan zoals bij injectiemotoren? (Of stroomt dan de vlotterkamer van de carb over als de druk op de naald te groot wordt?)

Ik zat zelf aan de volgende manier te denken: Accu plaatsen en de kabel van de bobine naar de verdeler los opdat de motor niet aan kan slaan. De auto staat nu op assteunen en als de motor gaan draaien leek me dat niet veilig. Ik koppel het slangetje van de pomp naar de filter af en kijk of er tijdens het starten scheutjes benzine uit het slangetje stromen.

Goed idee?

Steven
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Bericht door Marco »

Voor wat betreft de benzinedruk. Deze moet +/- 3psi zijn, dat is ongeveer 0,21 bar. De druk wordt gemeten bij de banjo-aansluiting van de laatste carburateur.

De benzinedrukregelaar (vaak Tecnocar of Malpassi) heeft op de bovenkant een instelschroef. Hier kun je de druk eventueel nog een beetje mee verhogen of verlagen.

Marco
Alfetta TS con extra accessori
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Dat de auto op assteunen staat hoeft geen probleem te zijn.

- Idd, bobine loskoppelen.
- Slang vanuit filter naar carbs. losgooien.
- Uiteinde in glazen pot hangen (iemand laten helpen)
- Tijdens het "starten" zou er benzine in het potje moeten stromen (best veel)

Indien niet, zorg er dan voor dat de leiding tot aan benzinepomp vol benzine staat, de pomp is immers niet zelf aanzuigend.
Lukt het dan nog niet horen we het graag.

Ben ik iets vergeten? :?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Ola,

@AlfettaQO: Kan je op onderstaande foto die banjoschroef aanwijzen? Tevens zie ik op de foto vlak voor de carb-aansluiting nog een filter zitten, is dat een extra benzinefilter? Zo ja, waarom gebruik je dat? one nice looking engine bay trouwens! :cool:
Afbeelding

@AlfettaOwner: Kijk, dat zelfaanzuigende karakter was idd iets waar ik van uitging! De pomp verplaatst meer de brandstof als deze gevuld is dus. 0,21 bar is natuulijk geen werelddruk, hoe meet ik dat eigenlijk? Ik kan er natuurlijk een t-stuk tussen zetten en de 0,21 bar omrekenen naar een vloeistofhoogte, maar dat lijkt me omslachtig.....Nog een tip voor het volkrijgen van de benzineleiding?

Heeft iemand van jullie een foto van de benzinepomp? De pomp op mijn blok lijkt niet op die van de haynes manual en niet op die van hbase.nl.....

Grazie! e Ciao!

Setfano
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Ik gebruik voor de benzineleiding te vullen een GROTE SPUIT.
Daar vul ik dan ook weer de stoterruimte bij de nokkanassen met olie na het sleutelen.
De druk hoef je niet echt te meten, komt er voldoende uit (gelijk aan dikte slang dan is dat voldoende).


Pomp heb ik ff geen foto van :?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Bericht door Marco »

Hallo Steven,

zie het anders gekleurde gedeelte. Dat is de banjo-aansluiting.

Afbeelding

De leiding tussen de 1e en 2e set carbs vervang je dan door een benzineslang met T-stukje, dat naar het drukmetertje gaat.

De filter die je noemt is een eenvoudige benzinefilter. Strikt genomen niet nodig, maar eerder voor de zekerheid. Mocht er rotzooi door het 1e filter komen dan heb je zo nog een buffer. Je kunt nu ook makkelijk zien of er vuil meekomt, bijvoorbeeld als je benzinetank aan het roesten is.

Marco
Alfetta TS con extra accessori
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Hoi Marco,

Bedankt voor je foto, dat maakt het een stuk duidelijker. Een tweede benzinefilter lijkt mij een praktisch goed idee. Ik neem aan dat dit niet al te duur is en de drukval erdoor te verwaarlozen is?

Is iemand bekend met dit boek van Des Hammill over Weber Dell Orto Carburatuers?

Omdat de auto anderhalf jaar op gas gereden heeft en toen een half jaar helemaal niet, vermoed ik dat de benzineslangen toch wat poreus kunnen zijn (naast het roestige dat ze sowieso doen) en daarom wil ik deze preventief vervangen. Gewoon standaard benzineleiding in de automaterialenzaak kopen of is er groot verschil in aangeboden kwaliteit?

Ciao, Steven
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Bedoel je slangen of leidingen? Slangen moet je gewoon altijd vervangen. Geen risico. Meet de dikte op dan kun je bij Brezan benzineslang per strekkende meter kopen. Paar nieuwe klemmetjes erbij en klaar ben je. Je knipt ze zo op maat. Een auto die lang heeft stilgestaan kan in het begin altijd wat beroerd lopen. Vervang daarom iig de benzinefilter ook maar.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
joop
Novizio
Novizio
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2007, 21:05
Locatie: Nootdorp

Bericht door joop »

Steven schreef: Is iemand bekend met dit boek van Des Hammill over Weber Dell Orto Carburatuers?


Ciao, Steven
MIsschien heb je hier ook wat aan http://www.racecar.co.uk/weber/

Je bent goed bezig, zeg. Zag ook net je topic op SCARB :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

De slangen wil ik preventief vervangen samen met idd het filter. Een tweede filter zoals AlfettaQO heeft is misschien in het begin een goed idee om de vervuiling te kunnen peilen?

De leiding wil ik eigenlijk ook vervangen omdat deze aan de buitenkant toch roest vertoont en de verdere conditie niet kan beoordelen.

@Joop: Thanks voor de link. Zeer zeker een bruikbare leidraad. Ik zag dat zij het boek Des Hammill ook noemen onder 'tuning manuals'. Goede inicatie voor dat boek denk ik dan.

Denk dat ik het verdere verloop van dit project lekker hier ga bijhouden :grin:
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Bericht door Marco »

Het boek van Des Hammill vindt ik zeker een aanrader. Bruikbare informatie en redelijk wat heldere foto's & tekeningen. Veel informatie kun je trouwens ook op het internet vinden, maar een boek leest prettiger (ik dateer wel van de 1e landing op de maan...).

Dus, carbs losschroeven, op je nachtkastje zetten en elke avond voor het slapen gaan een paar bladzijdes lezen.

Als je de carbs zelf uit elkaar gaat halen, zorg voor de goede maat schroevendraaiers. Veel schroeven e.d. zijn nogal zacht.

Marco
Alfetta TS con extra accessori
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Bericht door Marco »

AlfettaQO schreef:Voor wat betreft de benzinedruk. Deze moet +/- 3psi zijn, dat is ongeveer 0,21 bar. De druk wordt gemeten bij de banjo-aansluiting van de laatste carburateur.

De benzinedrukregelaar (vaak Tecnocar of Malpassi) heeft op de bovenkant een instelschroef. Hier kun je de druk eventueel nog een beetje mee verhogen of verlagen.

Marco
Nog vergeten: drukmeter op ongeveer de gelijke hoogte als de carbs houden.
Alfetta TS con extra accessori
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Vanwege de hydrostatische druk die anders erbij zou meten bedoel je?

thanks voor de tip!
Plaats reactie