Alfetta QO '83 : Stop!

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Alfetta QO '83 : Stop!

Bericht door Steven »

Hier dan eindelijk mijn topic over de Alfetta sedan, een QO van de 2e serie zo heb ik me laten vertellen. Het betreft een 2 liter die op gas liep. Wat contact met Italie (Naam: Marco Fazio, E-mail: CentroDocumentazione@alfaromeo.com) leverde de onderstaande informatie op:

"According to our documentation files, the chassis number ZAR 11655000141554 originally corresponds to an Alfa Romeo Alfetta Berlina 2.0 Quadrifoglio, manufactured on the 18th March 1983 and sold on the 1st April 1983 in Holland.

The body colour is “luci del bosco metallizzato”, with beige velvet interiors."


Al met al rijd ik dus in een 1 April grap!

Trotse vent!
Afbeelding

Ophalen
Zondag 11 maart de auto opgehaald in Nijverdal (overijssel), uiteindelijk was dat met de gehuurde ambulance toch flink toeren vanuit Den Haag voodat je er bent. Omdat de auto aan de voorkant verlaagd is, was het oprijden van de auto nog een flinke klus; van een vriend kreeg ik de tip om houten balken mee te nemen, mocht de auto door het verlagen vastlopen tijdens het oprijden. Die planken hadden we hard nodig!
Het bleek alleen dat na het vastzetten van de auto dat er geen spanbanden meer waren om de oprijplaten vast te maken. Uiteindelijk hebben we iets gefabriekt dat hield. De terugtocht kon om 21h00 dan toch beginnen!

Op de terugtocht toch wel vreemde dingen meegemaakt, mensen die met 80km/h achter je blijven hangen (en slingeren) en groot licht geven terwijl ik gewoon keurig reed. Het was voor mij de eerste rit met een ambulance, beetje wennen dus. De verlichting van de snelheidsmeter deed het niet, tja....dan maar met de telefoon bijschijnen, mensen die bij in- en uitvoegen geen rekening met je vermogen en totale massa houden.
Je gaat dan wel aan de veiligheid/ inzicht twijfelen.

Eind goed al goed! Om 01h00 waren we dan toch thuis. Ik wilde eigenlijk de auto 's avonds nog afladen en de truck terug brengen naar R'dam maar heb dat maar niet meer gedaan. Om 06h45 opgestaan en afladen dan maar, dan de truck voor 08h00 terug hebben in R'dam. Ook dat is niet gelukt.

Het afladen was werkelijk een ramp en nog gevaarlijk ook! De accu van de wagen was leeg en naar achteren duwen lukte niet.
Even de accu van de 33 geleend en proberen te starten: HIJ LIEP!! Wat een geluid man, lekker rauw oppakken, deze jongen was op slag verliefd!
De auto liep tijdens het afrijden weer vast, zelfs met meer houten balken eronder dan bij het oprijden. Tot slot liet de lier los en de auto kwam ook los, ik had het op tijd in de gaten, maar ik ben ontzettend geschrokken, heus! Hoe het heeft kunnen gebeuren is mij echt een raadsel, er is niets afgeboken of wat dan ook. Genoeg van alle verhalen tijd voor Fotos!!!

Conditie Auto
De auto is geschorst en heeft geen APK. De remmerij moet worden vervangen en het achterste ophangrubber van de bak moet worden vervangen. Dat zijn dan ook de eerste klussen waaraan ik ga beginnen. Verder is er flink wat roest aanwezig op allerlei plekken. Onderstaand wat fotos van roestplekken.

Spatbord Rachts achter
Afbeelding
Afbeelding

Kofferbak
Afbeelding
Afbeelding

Remmerij
Afbeelding

Reservewielbak
Afbeelding

Acculbak
Afbeelding

Dit zijn enekele foto's, later meer. Zoals jullie zien is er veel roest en dat gaat flink wat tijd kosten om allemaal te verhelpen.
Ik ben echter een leek op het gebied van roest- en plaatwerk. Ik weet dat de standaard procedure schuren-plamuren-spuiten is als
je geluk hebt, anders wordt het lassen.
Ik ben van plan om het eigenlijk in kleine porties aan te gaan pakken, paneel per paneel, maar ik weet niet of dat de meest handige tactiek is?
Wat is jullie ervaring.

Ciao
stefano
Laatst gewijzigd door Steven op 28 feb 2009, 18:24, 9 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Nog een stukje info. Omdat de auto nog steeds buitenstond, wilde ik hem vandaag 'eventjes' naar binnen rijden.
Dus benzine+accu erin, wel ronddraaien maar niet starten :evil: .
Dus uiteindelijk de alfetta (met 4 zachte banden) maar met de hand de loods ingeduwd, dat was niet makkelijk..pff.
Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk gezellig samen in de loods!
Afbeelding

Omdat ik toch heeeeel nieuwsgierig was naar de staat van de bodem heb ik maar meteen het interieur gedemonteerd.
Ook dat was een lekker klusje zeg. Onder tussen nog een spannende vondst gedaan :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Gewapend met een schroevendraaier ben ik maar begonnen met het prikken en steken naar ellende. Zie onderstaande fotos en reageer alstjeblieft met lieve zinnen :wink:
Als ik me niet vergis dan ligt er op rechts een kunsstof plaat in :? Iemand daar meer over? Wat me opviel was dat de auto zooo ontzttend nat was!
Vooral onder de (wat op glaswol lijkt) laag die direct op het staal ligt, zat ontzettend veel vocht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, dat was het voor vandaag even. Ik maak met met name zorgen over de roest op rechts in wat lijkt op een balk.
Kan iemand me daar iets meer over vertellen?

Ciao

Stefano
Laatst gewijzigd door Steven op 18 apr 2007, 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Zo, weer eventjes een update. Toch besloten om op oud-hollandse peut te gaan rijden en dus de gas-installatie eruit te halen. Dat betekende dus het verwijderen van een wildgroei aan kleppen, slangen, relais. Ik weet niet wie de installatie erin geknoopt heeft, maar de kranen waren soms dichtgemseerd met een soort grijze pasta. Zie onderstaande fotos.
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast begonnen met het wegslijpen van de slechte stukken in de bodemplaat en de koker. Bij het openslijpen van de koker blijkt dat alleen de bovenkant gedeeltelijk slecht is. Die wordt dus weg gehaald en mooi dichtgelast. Bodemplaat idem. Welke plaatdikte kan ik het beste gebruiken om in de koker zetten? Voor standaard plaat kan je het beste 0,8mm vervangingstaal gebruiken toch?

Afbeelding

Om aan de koker te lassen zullen de rem- en benzineleidingen tijdelijk het veld moeten ruimen.
De remleidingen ga ik vernieuwen, dant kan dus mooi gebeuren terwijl de koker en de bodemplaat gefixt worden 8)

Langzaam maar zeker....

Steven
Laatst gewijzigd door Steven op 18 apr 2007, 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

De foto`s zijn zo groot dat ik alleen maar roest zie. :shock: Misschien moet je ze iets verkleinen.
Afbeelding

Iig kun je goed leren lassen. Materiaal genoeg om een gediplomeerd lasser te worden. :wink: Blijf posten en updaten.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Zo Steven leuk PROJECT (ik zal het maar met hoofdletters schrijven :wink:).

Maar laat je niet gek maken, gewoon rustig aan beginnen.
Eerst de makkelijke klusjes dan de wat moeilijkere, dat schept moed :cool:

Mijn Alfetta GT was een tikkie erger, als eens op mijn website gekeken onder restauratiefoto's?

Veel gebruikt plaatwerkmateriaal is ca 1mm dik, voor dragende delen zou ik echter iets dikker staal nemen.

Lukt het je om plaatselijk te zandstralen?


NB. Ik heb de foto's omwille van leesbaarheid alvast verkleind :cool:
Laatst gewijzigd door AlfettaOwner op 08 mar 2008, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Zo, alle fotos eventjes wat verkleind, sorry guys. Ik laat me door niemand gekmaken hoor, blijven plannen :cool:

Mijn actielijst is nu alsvolgt:
-Demonteren benzineleidingen (vervanging kopen)
-Demonteren remleidingen (vervanging zelf maken met ervaren oom)
-Lasklaarmaken van de koker en de bodemplaat
-Lasdelen voor koker en bodemplaat maken en inlassen met kennis
-Binnenkant bodemplaat anti-roest behandeling geven
-Demonteren van de triangel (verwijderen hulpveren,uiterlijk opknappen, preventief vervangen triangelrubber??)
-Reviseren alle remklauwen (welke klauwkleur past bij een bruine auto?)
-Reviseren Hoofdremcylinder als de leidingen er toch afliggen.
-Vernieuwen remleidingwerk op de bak + mooi kleurtje geven (niet aso)
-Vervangen schijven (merk nog niet duidelijk) + blokken (DS2500)
-Rem- en benzineleidingen monteren
-Triangel en bak monteren
-Interieur erin
-Remvloeistof verversen en de boel goed ontluchten met opgehoogde achterkant
-Stellen achter remmen

Bovenstaande punten staan wel op het forum verspreid. Ik heb geprobeerd ze chronologisch te noteren. Als jullie tips, trics of attentions hebben voor bovenstaande punten hoor ik ze graag. Alle punten wil ik kwalitatief goed uitvoeren.

Omdat ik de remleidingen moet namaken wil ik ze heelhuis onder de auto vandaan halen. Is dat te doen?

Daarnaast ben ik nog opzoek naar een manier om de auto te ondersteunen als de triangel eronder uit moet. Ik ken de sterkte van de kriksteunen niet, dus ik ga ervan uit dat ik die niet kan gebruiken. Iemand een idee? Ik heb 4 6-tons assteunen en wel wat lange houten balken.

Oh ja....en de 33 moet ook rappo af!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Damn waar haal je de tijd vandaan :shock: :shock:

Wanneer denk je het project afronden, heb je een streefdatum??

Wat betreft het merk remschijven. Ik heb op de 75 pas nieuwe remschijven en blokken gemonteerd, alles standaard en ik was klaar voor 75 € incl. ( 2 remschijven en een setje blokjes dus).

Niet specifiek een merk maar dat hoeft volgens mij ook niet.
Wtb de blokken zijn er meerdere optie maar heb daar zelf geen ervaring mee.


Oja wbt het ondersteunen van de auto.
Is dat zonder versnellingbak en draagarmen voor, waarom dan niet gewoon op die houten balken, zolang je niet aan de onderkant hoeft te werken :cool:

Als je de kriksteunen voor niet vertrouwd kun je de assteunen ook onder de sleekokers zetten ter hoogte van de draagarmen mits niet rot uiteraard.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Eventjes een update:

Ik heb inmiddels voor mijn bella een vervangend spatscherm voor rechtsachter kunnen bemachtigen voor een schappelijke prijs. Het paneel is ricambi en staat nog in de fabrieksgrondverf. Wanneer het paneel erin komt...pfff...weet ik nog niet, maar de onderdelen heb ik dus alvast.

Bij verdere inspectie bleek dus dat de rechter buitendorpel op een bbq niet zou misstaan, zeer krokant dus. Ik heb bij AR-parts een nieuwe buitendorpel kunnen bemachtigen voor slechts E20,= :grin: welke ik een dezer dagen verwachte te ontvangen...yeehaa.


Voor de planning even een vraag aan jullie:

Op onderstaande foto zie je dat er aan de voorkant van de rechter binnendorpel ook flink gebeund is en om eerlijk te zijn vetrouw ik de boel daar voor geen meter.
Afbeelding

Aangezien de auto toch nakend is, heb ik een idee: Ik slijp met beleid de rechter buitendorpel eruit en kan dan kijken wat de staat is van de binnenkant van de binnendorpel. Daarna haal ik voorzichtig het ingelaste stuk weg dat vanuit de bodemplaat tegen de binnendorpel aanzit. Op die manier kan ik dan de binnendorpel weer netjes maken, opdat dan EN de bodemplaat rechts er mooi in kan worden gelast EN de buitendorpel er weer netjes tegenaan gezet kan worden.

Wat vinden jullie hiervan? Ik vraag me af als al dat plaatwerk eruit haal de carosserie niet te zwak wordt en opeens een knik maakt of zo waardoor de hele auto onbruikbaar wordt?

grzaie, stefano
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Steven, heb je mijn restauratie gezien op de website :!:


Kan wel wat hebben :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

1. Ik heb bewondering voor je enthousiasme maar persoonlijk zou ik 1 klus tegelijk gaan doen. Dus niet alles lukraak wegslijpen en straks niet meer weten hoe het zat. Begin eens een inventarisatie te maken van alle werkzaamheden. Daarna werk je 1 voor 1 het lijstje af. Eerst plaatwerk en daarna de techniek. Of andersom.
2. Vergis je ook niet in de kosten van deze restauratie. Als je eenmaal begint met aankopen van onderdelen is er geen houden meer aan. Bedenk dat de waarde van een sedan uit 83 niet meer is dan 1500 a 2000 euro. In goede staat. Met zo`n restauratie kom je veeeel en veeeel duurder uit. Als ik dit zo zie lijkt het mij verstandiger om op zoek te gaan naar een goed exemplaar. Gebruik deze voor onderdelen.
Ik heb in mijn Alfetta ook zo`n 1000 euro gestoken en je kan niet op het eerste gezicht zien waar het bedrag in is gaan zitten. Remklauwenrevisie, uitlaat, hulpkoppelingcilinder, schijven, blokken rondom, remslangen, hoofdremcilinder etc. Geen plaat of spuitwerk. Alles zelf gedaan. Dan kun je wel nagaan wat het bedrag geweest was als ik ook nog de plaatwerk en spuitwerk had laten doen.
Kortom, bezint eer ge begint. Ik wil je niet ontmoedigen maar misschien heb je hier wat aan. :wink:
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Ik kan alleen maar meegaan in KAS zijn verhaal.

Je wil niet weten wat mijn Alfetta GT restauratie heeft gekost.
Ik durf dat bedrag niet eens hier neer te zetten.

Wel weet ik dat als het een Bertone was geweest ik toen dik 10.000 gulden hoger uit was gekomen met taxatiewaarde!

Kijk naar wat het je waard is maar houdt idd ook in je achterhoofd dat mocht je onverhoop van je auto afstand moeten doen je dat bedrag nooit terugkrijgt!

Meestal begint het met een beetje en na al het werk vindt je het zonde of jammer om te stoppen.......
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Hi guys,

Ik neem jullie advies zeker ter harte, you've been there. Ik begrijp dat mijn posts misschien soms een beetje enthousiast overkomen. Ik heb ook niet het idee dat ik dit eventjes in een middag ga doen hoor, zeker niet. Dit gaat maanden duren, maar ik heb geen haast en stallingsruimte. Dat er wat geld in de alfetta gaat zitten wist ik al lang en dat vind ik niet erg. Ik leer er enorm veel van en dat is echt groot deel van de fun!

Als allereerste staat op de lijst van actiepunten het dichtmaken van de koker. De kosten daarvoor zijn niet hoog aangezien daar gewoon standaard plaatstaal ingaat van 1,2 of 1,5mm. en we alles zelf lassen.

Oorspronkelijk was het plan dan al de bodemplaat in te lassen, maar als de buitendorpel rot is en ik vermoed dat de binnenkant ook niet al te best is, dan kan ik het toch beter nu aanpakken? Als ik het nu zo laat, weet ik zeker dat het binnen een aantal jaar klaar is en dat wil ik niet. Ik denk dat er voor meer dan mijn 350 euries slechtere koetsen te koop zijn..

Ja, ik begrijp dat er gavaren op de loer liggen en overhaast zonder juiste documentatie zal ik nooit iets verwijderen. Mijn post van vanmiddag was meer een vraag of de volgorde aan deelklussen (koker-dorpel-bodemplaat) een juiste was? Hoe ik de juiste delen uitvoer is uiteraard een tweede.

Hoop dat ik jullie een beetje gerust heb kunnen stellen en jullie mij nog steeds met raad en advies ter zijde willen staan.. :wink:

Steven
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Steven schreef:Hi guys,

Ik neem jullie advies zeker ter harte, you've been there. Ik begrijp dat mijn posts misschien soms een beetje enthousiast overkomen. Ik heb ook niet het idee dat ik dit eventjes in een middag ga doen hoor, zeker niet. Dit gaat maanden duren, maar ik heb geen haast en stallingsruimte. Dat er wat geld in de alfetta gaat zitten wist ik al lang en dat vind ik niet erg. Ik leer er enorm veel van en dat is echt groot deel van de fun!
Respect voor je doorzettingsvermogen. :grin: En enthousiast zijn is alleen maar goed. Ik hoop dat het je lukt. Wb de volgorde van lassen, ik denk dat dat idd de juiste is. Ikzelf heb zo`n megaklus nog nooit gedaan. Het zal niet gemakkelijk zijn voor een beginnend lasser. Maak zoveel mogelijk foto`s en aantekeningen. Succes.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Bedankt, ik zal je tips opvolgen KAS.

Gisteren reed ik toevallig langs een loods waar ik al vaker old-timers heb zien staan. Toch maar eens naar binnen gelopen en contact gemaakt. Bleek een oude man te zijn die als hobby old-timers opkanpt, zijn oorspronkelijke beroep is chassis-bouwer. Wat werk bewonderd, echt briljant knap wat die man met een stuk plaatstaal kan.

Hij heeft allemaal plaatwerk apparatuur waar ik wel gebruik van mocht maken in ruil voor een lekkere koek bij de koffie, you know :wink: Het mooi is dat die loods dus niet meer dan 400 meter bij mijn huis vandaan is. Verder vraagt hij E35,= per uur, ik heb dus wel iemand gevonden die mijn achterspatscherm erin kan lassen... :cool:

Steven
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Steven schreef:Verder vraagt hij E35,= per uur, ik heb dus wel iemand gevonden die mijn achterspatscherm erin kan lassen... :cool:

Steven
Kijk, da`s mooi. Gooi er dan een paar centen tegenaan en laat hem de rotklussen doen. Geld gaat het toch kosten en beetje goed laswerk is best wat waard. Als het klaar is ben je dat geld al vergeten.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Dat was ik voor dat achterscherm ook wel van plan :wink: Omdat het dichtbij is kan ik natuurlijk eens met de auto langs en precies afspreken wat ik kan voorbereiden en wat hij moet doen.

Gisteren met een GTV6 vriend naar mijn plaatwerk gekeken en we hebben een klusplan gemaakt voor het te lassen werk. Hij heeft bij zijn GTV6 ook de dorpelreconstructie gedaan. Hij heeft me precies uitgelegd hoe het plaatwerk zit en wat er dus nu mist. We hebben ook maar die vreemde staalplamuur verwijderd om te kijken hoe de staat van de binnendorpel is. HET VIEL MEE, in die zin dat de binndorpel met inzetstukjes te fixen moet zijn. De buitendorpel is vandaag binnengekomen!

Al met al mensen heb ik er vertrouwen in dat ik ( met hulp van RG van het scarb-forum) deze klus kan klaren. Yeehaa..ik heb er zin in!

Vandaag opzoek geweest naar een leverancier voor het 1,5mm koker-plaatwerk...brezan had het niet, morgen ffkes langs A-repair rijden...iemand suggesties voor een leverancier in de buurt van Den Haag? Ik zal morgen eens wat fotos maken.

Ciao,

stefano
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Ben je al bezig met het achterstapbord en dorpel?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Ciao,

Afgelopen weken druk geweest met het schrijven van sollicitatiebrieven, moet ook gebeuren :cool:

Ik ga zometeen het 2mm plaatwerk halen dat ik hier in de buurt heb kunnen vinden. 1m*0,5m=22,50 euro, duur?? Tevens heb ik bij Savekouls in Utrecht de vervanger besteld van het Spieshecker Priomat 1K Haftgrund 010. Dit product heeft de code 3255.

De 2mm plaat kan ik hier in de buurt met een zetbank zetten. Het moet een u-vorm krijgen. De verticale zijden pas ik dan zelf aan, aan het benodigde stuk in de sleekoker. Dat inzetstuk zet ik dan in de Haftgrund en dan wordt het erin gelast. Dan zou de binnenkant dus goed beschermt moeten zijn.

En dan, als we dat afhebben dan gaan we aan de dorpel beginnen. Het achterscherm is echt een lange termijn project. Ik zie dat niet binnen een aantal maanden beginnen. Maar zoals gezegd, ik heb geen haast. Stukje bij beetje!

Steven
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Zo, hier weer eventjes een update. Vorige week heb ik stukje plaatstaal bemachtigd (1m*0,5*2mm) om uiteindelijk een stuk van te fabrieken dat in de sleekoker gelast kan worden. Een tijd terug al een layout met afmetingen bedacht voor dit onderdeel en vandaag dan echt aan de slag.

Mijn mijn vers zelf afgeslepen strook plaatstaal naar een nieuwe kennis hier vlakbij, een carrosseriebouwer met een zetbank. Uiteindelijk hoefden we maar twee smalle zijden te zetten, om uiteindelijk van een platte strook een u-vorm te maken. Met 2mm plaatstaal blijkt een ouderwetse zetbank nog geen garantie voor succes! De eerste zet ging vlekkeloos maar de twee (door ik vermoed versteviging van de eerste zet) niet. Halverwege drukte de bak het geheel toch naar achter. Door wat gepruts en geprul uiteindelijk toch het gewenste resultaat kunnen behalen. Een perfecte u-vorm even breed als de originele koker en met lange zijden die ik zelf nog op maat kan maken, ideaal! Ik zal morgen een foto van het resultaat posten, ben beheurlijk content. :cool:

Verder zit ik nog met de volgende vraag: Heeft het zin om het in te lassen deel voor te bewerken met lasvaste grondverf (van spieshecker:3255) als ik naderhand de holle koker toch moet nabehandelen met een tectiel-achtige grondverf? Kan ik dan niet net zo goed owatrol nemen of de bekende RX5+RX10 combinaite met eventueel RX7?

Iemand advies in deze?
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Ik zou persoonlijk alles in de grondverf zetten, de lasnaden wel afplakken!

Je hebt 2 mm plaatstaal gebruikt voor de sleekoker ?
Die is van orgine toch niet zo dik, denk dat dunner plaatwerk hier ook had volstaan. Anyway, je hoeft het nog maar erin te lassen en je bent er zelf te vreden over :wink:

Probleem is altijd het vormen maar dat is je gelukt :cool:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Plaats reactie