Alfetta QO '83 : Stop!

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Dan gebruik je toch gewoon twee 17 ners!

Eentje voor los te draaien en eentje om de boel van te houden, gaat ALTIJD los zonder problemen :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

amici,

Voordat ik de voorste hardy ging losmaken, dacht ik 'even' beide uitlaatspruitstukken eraf te halen....nondejue.... :shock: bij twee boutjes was een winding afgebroken en het is nou niet zo dat je daar veel ruimte hebt om even flink kracht te zetten. Inmiddels heb ik het middelste spruitstuk (cyl. 2 en 3) eraf maar daar ben ik dus wel 3 uur mee bezig geweest! :evil:

Verder een simpele vraag: het spruitstuk 2->1, zit dat normaal geproken vast aan de middendemper met een flens? Bij mij zit dat gelast, het leek me niet origineel...
morgen verder, zin in!

@Fetta: hoe dat ik dat precies :oops:
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Spruitstuk zal wel afgebroken zijn geweest zodat ze hem aan elkaar gelast hebben. Komt wel vaker voor.
Fetta bedoeld dat je de as in 1 stuk moet laten en alles goed merken zodat hij bij montage er precies zo weer onder komt. Dit ivm met het uitbalanceren van de as. Dus as en overige delen goed merken.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Juust!
Zoals Kas dat zegt, alles goed merken en liefst in één stuk laten. Idd met het uitbalanceren van je cardan.

Vastgelaste spruitstukken is no-way originale. Zoals Kas zegt, zal wel gebroken zijn geweest ooit.....
:neutral:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Amigo's! Que tal? ( ik heb net heerlijk gegeten en een paar glazen heerlijke wijn gedronken na een heerlijke dag klussen, life doesn't get better than this! :rollingredhead:

Vandaag verder gegaan met het demonteren van het uitlaatspruitstuk (cyl 1,4). Hoe demonteren jullie die spruitstukken? Er zit niet genoeg ruimte om een normale ring/dop sleutel te plaatsen en voldoende plek voor een steek sleutel is er nou ook niet echt! Uiteindelijk dan toch geslaagd en dus in staat geweest de volledigde uitlaat te verwijderen. Het bleek dat de uitlaat een enkel stuk geworden was door meerdere lassen waart normaal metalen U-klemmen zouden zitten lijkt me?

De weg was vrij voor de hardy schijven! Caramba, da's ook niet gemakkelijk. Uiteindelijk heb ik met een tool de as kunnen blokkeren en dus boutje voor boutje los kunnen halen. Ik heb dit nu zowel bij het vliegwiel als de bak gedaan, met lamme armen als gevolg :wink:

Morgen ga ik de motortakel halen. Ik heb vandaag al alle motorsteun moertjes gelost, zou dus geen probleem moeten worden.

Hoe demonteert men nu de kardan assen?(Morgen ochtend ga ik eerst alles markeren!)
-De voorste schijf is los van het vliegwiel
-Midden zit alles nog vast
-Achter is de schijf los van de bak-flens.
-Wat te doen met part nummer 18? (zie tekening sectie)

Al laatste heb ik vandaag dan eindelijk die sh*t trekhaak eronder uit gekregen. Ik weet niet welke idioot dit gemonteerd heeft, maar het was volgens het concept 'eenmaal erop en nooit meer eraf!'. Uiteindelijk in een dikke plaat de flex gezet en bingo. Daardoor ook een dikke staaf kunnen demonteren die vlak tegen de kofferbak tegen de kentekenplaat zat :shock: daar kwam me toch een partij roest vandaan :shock: Zit te overwegen om daar een nieuw deel in te zetten, heb deze op iebeij wel eens gezien, anders bel ik gewoon Fetta :jumpingred:

Nu lekker chillen en aan de bella denken!

(ooh ja...zo'n garagebedje...die moet je hebben!)

Ciao
Steven
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Zo, vandaag met frisse moed verder gegaan.

Ik heb vandaag een grote motortakel bij mijn oom opgehaald en ben begonnen met het verwijderen van de motor. Dat ging..euhm...niet al te makkelijk..ding hangt er verdorie nog steeds in! IEMAND TIPS?

* Ik heb de beide moeren van beide motorsteunen los gedraaid.
* Ik heb de moeren van de achterste motorsteun los gedraaid
* de moeren van de voorste hardyschijf zijn ook foets.

Als ik de takel nu gebruik, dan komt het blok idd los van zijn steunen, maar het komt er niet uit. Er zit een dwarsbalk vlak onder het stuurhuis die het geheel nu tegenhoudt. Wat is de volgorde van het verwijdedren van de motor, graag jullie advies!

Ciao
steven

p.s.: stil op het forum, iedereen weekendje weg of zo?
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Ik begrijp dat de cardan er nog onder hangt :roll:

Zonder die te demonteren wordt het een lastig karwei!
De motor moet je over de stuuras heen tillen en de cardan zit dan in de weg.

Eenmaal de cardan eruit en het zal een stuk makkelijker gaan :wink:
Daarnaast moet je de ophanging staartstuk met rubber dusdanig verdraaien dat ie niet meer in de tapeinden zit.

Beter is om de motor met 2 man eruit te halen. :smile:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

ola sandro,

Beide carda-assen zitten er idd nog onder. hoe haal ik die eruit? de harrdy schijven aan de vliegwiel en bakzijde zijn beide los. Heb mijn haynes hier niet bij de hand.

ciao steven
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Haa Steven, lastig dat ook weer :?

Daar waar de cardan-assen in het midden samenkomen hangt ie in een middenlager met weerszijde 2 moertjes in draadeinden!

De cardanas trek je dan naar achteren toe weg door de tunnel heen!
En onder je versnellingsbak door.

Lastig als je het nooit hebt gedaan.
Daarnaast zit waarschijnlijk de schakelpookhouder in de weg, maar je kunt beter eerst proberen die te laten zitten :wink:

Knap hoor dat je er toch alleen aan begint.
En laat je niet weerhouden door bovenstaande :thumbs:



Bij een 75 kun je het middenstuk verwijderen met 4 bouten!
En daar gaat het dan ook stukken makkelijker, bij de alfetta's zit die gelast :? :evil:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Amigo!

Dus, ik demonteer eerst alles boutjes van de achterste hardy schijf en niet alleen de drie bouten waar de schijf mee aan de bakflens zit.

Vervolgens demonteer ik de twee moertjes van alledrie de draadeinden van de middelste donut en dan zou ik de achterste as moeten kunnen verwijderen, begrijp ik dat goed?

De voorste as is dan kinderspel lijkt me? Dit zijn de goede tips Sandro :thumbs:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

je had de voorste en achterste donut toch al los van resp. het vliegwiel en koppeling?
Voor 3 bouten en achter drie bouten. De cardan-as is nu vrij van motor en versnellingsbak!

De donuts hoeven NIET los van de cardan-as zelf :!:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Ook ff die zes bouten van de bak loshalen anders klemt de as tussen de bak en motor.
Als die los zijn kan je de bak wat omlaag trekken en de as omlaag trekken en het hele zooitje na achteren eruit friemelen.........
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Dus:

- uitlaat demonteren
- 6 bouten versnellingsbak los
- motor alle leidingen/bedrading losmaken
- radiateur leegmaken en demonteren
- bouten cardanas naar vliegwiel en V-bak losmaken
- boutjes middenlager cardanas losdraaien
- schakelstang lossen
- trek nu de v-bak naar beneden (let op olieslang hkc)
- de cardanas onder V-bak proberen te positioneren (let op de rubberring, later weer terugplaatsen tussen cardanas en koppelingas)
- cardanas naar achteren eruit proberen te trekken
- motor eruit!

:roll: iets vergeten ..
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

AlfettaOwner schreef:Dus:

- uitlaat demonteren [check]
- 6 bouten versnellingsbak los
- motor alle leidingen/bedrading losmaken [check]
- radiateur leegmaken en demonteren [check]
- bouten cardanas naar vliegwiel en V-bak losmaken [check]
- boutjes middenlager cardanas losdraaien
- schakelstang lossen
- trek nu de v-bak naar beneden (let op olieslang hkc)
- de cardanas onder V-bak proberen te positioneren (let op de rubberring, later weer terugplaatsen tussen cardanas en koppelingas)
- cardanas naar achteren eruit proberen te trekken
- motor eruit!
:roll: iets vergeten ..
Die 6 bouten van de v-bak: Als ik me niet vergis dan is de v-bak opgelegd met 1 punt achter aan de carr. en 2 punten aan de voorzijde links en rechts. Verder zit er dan nog de grote dwarsbalk. Nu kan ik (dankzij de tekeningen van Sandro :cool: ) op beide delen 6 bouten spotten. Welke bedoelen jullie en als ik die los, komt dan niet die hele bak naar benden zetten?

enorm bedankt voor jullie hulp!

Steven
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Die 6 van die dwarsbalk, de bak blijft dan hangen.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Zo, de klus is geklaard....door een persoon, me! :grin:

Wat een klus zeg! Ik heb dus geprobeerd de bak te laten zakken, niet gelukt. Ik heb geprobeerd de vier bouten van de bakrubbers te lossen en dan de bak te laten zakken, maar als ik de vorige post zo lees, dan heb ik dat niet goed gedaan? :oops: een van die vier bouten wilde er met geen mogelijkheid uit.

Dan maar geprobeerd de 6 bouten van de middelste hardy te lossen, voor de helft gelukt. Ik werd er bijna depri van! Toen dacht ik: Als ik de hele boel niet een stukje naar achter krijg, dan de rest maar een stukje naar voren! Ik heb daarom de 4 bouten van het stuurhuis gelost en daardoor ontstond precies voldoende ruimte om het blok eruit te vriemelen. Het is geen mooi oplossing, maar het werkte wel!

Ik dacht dat nu de voorste cardan as er zo uit kon, maar dat lukt nu nog steeds niet, lager is los, schakel stang was ook al foets :evil:

Als ik de 6 bouten van de dwarsbalk los haal dan komt toch de hele boel naar beneden zetten of niet? Ik dacht dat de baksteunen en de triangel beide op deze dwarsbalk steunen, klopt dat?

Ik zal morgen wat leuke prenten erbij zetten!

Slaap lekker, steven
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Steven schreef:Zo, de klus is geklaard....door een persoon, me! :grin:

Wat een klus zeg! Ik heb dus geprobeerd de bak te laten zakken, niet gelukt. Ik heb geprobeerd de vier bouten van de bakrubbers te lossen en dan de bak te laten zakken, maar als ik de vorige post zo lees, dan heb ik dat niet goed gedaan? :oops: een van die vier bouten wilde er met geen mogelijkheid uit.
De 4 bouten van de bakrubbers hoeve niet lossen.
Alleen de 6 bouten van de dwarsbalk waar de versnellingsbak op ligt.
Dan maar geprobeerd de 6 bouten van de middelste hardy te lossen, voor de helft gelukt. Ik werd er bijna depri van! Toen dacht ik: Als ik de hele boel niet een stukje naar achter krijg, dan de rest maar een stukje naar voren!
Van de achterste hardy hoeven maar 3 bouten los om de cardanas los te krijgen van de versnellingsbak :wink:
Ik dacht dat nu de voorste cardan as er zo uit kon, maar dat lukt nu nog steeds niet, lager is los, schakel stang was ook al foets :evil:
Dus je hebt de motor eruit gehaald zonder de cardanas er te halen , ging dat makkelijk??
Als ik de 6 bouten van de dwarsbalk los haal dan komt toch de hele boel naar beneden zetten of niet? Ik dacht dat de baksteunen en de triangel beide op deze dwarsbalk steunen, klopt dat?[/qoute]

Als je die 6 bouten loshaald blijft de versnellingsbak gewoon hangen in de triangel, die zit namelijk nog vast met achterste ophanging versnellingsbakoog, schokdempers, watstangen etc...
Slaap lekker, steven
Goedemorgen kerel :grin: toch mooi dat het je gelukt is :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Ik heb het ook wel es in mijn eentje gedaan en dat gaat maar houdt niet over. Knap werk. Heb je wel aantekeningen gemaakt? Want alles moet ook ooit weer inelkaar ooit, neem ik aan? :wink:
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Yooo!

Sandro, als ik er van uit ga dat al mijn gerommel aan de cardan assen niets geholpen heeft, dan is het lossen van de 4 bouten van stuurhuis idd voldoende om het blok eruit te krijgen. Of het gemakkelijer gaat dan de door jullie beschreven methode, weet ik niet aangezien dat bij mij niet lukte :oops:

Binnenkort dan ook maar de bak eruit halen, de cardan assen doen ik dan wel. Kan pas verder over twee weken.

Dat van die zes bouten vind ik nog een beetje link. Als ik het goed gezien heb, dan scharnert het voorste punt van de triangel in het midden van de dwarsbalk. Zou ik die balk dus lossen, dan kan het voorste triangelpunt toch verticaal op en neer bewegen? Met het loodzware gewicht van die bak erbij leek me dat een goede kans voor een flink ongeluk?

@Kas: alles moet zeker weer in elkaar en dat gaat goed komen. Ik maak altijd fotos van de constructies.

Ik ben gisteren toch ook weer tegen wat nieuwe roestpunten aangelopen. Met name onder de linker motorsteun tegen de sleekoker (AGAIN!) aan en onder parafan komt ook steeds meer ellende tevoorschijn. Ik kan me een topic van GTVke herinneren waarin hij de parafan van een gtv weer netjes maakt, helaas zijn daar de fotos uit...Mijn plan is om de parafan ook los te boren en dan toch ook daar goed te kijken wat de staat er van is!

Saluti!!
Stefano
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Sterkte. :shock: Je moet wel erg gehecht zijn aan de Alfetta om hem zo te restaureren. Let wel dat je hem nooit meer verkoopt. De kosten gaan ver boven de economische waarde uitstijgen. Toch geweldig dat je doorzet. Sjapoo. :thumbs:
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Plaats reactie