Adres afdraaien vliegwiel??

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Adres afdraaien vliegwiel??

Bericht door Marco »

Heeft iemand een adres, eventueel in het Limburgse, waar ik beide vliegwielen kan laten afdraaien en balanceren? Elders in het land mag natuurlijk ook. Ik kan mij zo Vortex in Soest herinneren. De afdeling Snelle Dingen bij ome Sam zal dit ook nog wel doen (?). Arese?

Marco
Alfetta TS con extra accessori
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: Adres afdraaien vliegwiel??

Bericht door GTV »

Marco schreef:Heeft iemand een adres, eventueel in het Limburgse, waar ik beide vliegwielen kan laten afdraaien en balanceren? Elders in het land mag natuurlijk ook. Ik kan mij zo Vortex in Soest herinneren. De afdeling Snelle Dingen bij ome Sam zal dit ook nog wel doen (?). Arese?

Marco
Heb je nog een adres kunnen vinden hier in limboland :?:
(ga binnenkort ook een blokkie bouwen :cool: )
Vroeger ging ik ook altijd in soest maar die doen niet veel meer voor particulieren :?
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Re: Adres afdraaien vliegwiel??

Bericht door Marco »

GTV schreef:
Marco schreef:Heeft iemand een adres, eventueel in het Limburgse, waar ik beide vliegwielen kan laten afdraaien en balanceren? Elders in het land mag natuurlijk ook. Ik kan mij zo Vortex in Soest herinneren. De afdeling Snelle Dingen bij ome Sam zal dit ook nog wel doen (?). Arese?

Marco
Heb je nog een adres kunnen vinden hier in limboland :?:
(ga binnenkort ook een blokkie bouwen :cool: )
Vroeger ging ik ook altijd in soest maar die doen niet veel meer voor particulieren :?
Dat zuigt!

Neen, helaas tot op heden niet. Ik kom dan al snel weer terecht in bijv. Zeeland, Utrecht e.d. Je zou toch zeggen dat er hier ergens in de buurt een bedrijf moet zijn, die dit doet :?:

Ik ga binnenkort bij onze Duitse vrienden informeren. Ik laat dan nog even iets weten. Eens kijken of we bij een Sammelbestellung nog korting krijgen :wink: :wink:.

Marco
Alfetta TS con extra accessori
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: Adres afdraaien vliegwiel??

Bericht door GTV »

Marco schreef:
GTV schreef:
Marco schreef:Heeft iemand een adres, eventueel in het Limburgse, waar ik beide vliegwielen kan laten afdraaien en balanceren? Elders in het land mag natuurlijk ook. Ik kan mij zo Vortex in Soest herinneren. De afdeling Snelle Dingen bij ome Sam zal dit ook nog wel doen (?). Arese?

Marco
Heb je nog een adres kunnen vinden hier in limboland :?:
(ga binnenkort ook een blokkie bouwen :cool: )
Vroeger ging ik ook altijd in soest maar die doen niet veel meer voor particulieren :?
Dat zuigt!

Neen, helaas tot op heden niet. Ik kom dan al snel weer terecht in bijv. Zeeland, Utrecht e.d. Je zou toch zeggen dat er hier ergens in de buurt een bedrijf moet zijn, die dit doet :?:

Ik ga binnenkort bij onze Duitse vrienden informeren. Ik laat dan nog even iets weten. Eens kijken of we bij een Sammelbestellung nog korting krijgen :wink: :wink:.

Marco
Hier zit wel Habets in Nuth en Charles Ramakers Bunde maarja die zijn ook niet echt............... :?

Als je wat leuks weet meld het maar :wink:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
dibro
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 152
Lid geworden op: 02 apr 2007, 00:06
Locatie: Venlo

Bericht door dibro »

Frans van Poppel in Riethoven heeft een draaibank en ik geloof dat iemand (z'n broer?) alu vliegwielen heeft staan maken daaraan...
[color=green]It's not easy, being green (Kermit)[/color]
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Bericht door Marco »

Van Kronenburg Motorentechniek in Geldrop is wellicht een optie? Zie: http://www.vankronenburg.nl/ Onder tuning/motorisch. Ik heb verder geen ervaringen met dit bedrijf. Ik zal deze week eens contact met hun opnemen. Idem, met Van Poppel.

Maar nu eens een stomme gedachte (hier blink ik in uit!). Bij het afdraaien moet het gaan om het verminderen van de massa traagheid. Volgens mij wordt het meeste bereikt door de massa aan de buitenkant/buitenomtrek te verminderen. Als dit zo is, kun je dan niet min of meer hetzelfde bereiken door het koppelingshuis van een 1.6 te combineren met de bak van een TS??

www.hbase.nl laat voor de 1.6 onder koppelingsset een diameter zien van 200 mm en voor de TS 215 mm. Je hebt daarnaast standaard spullen zonder de risico's die aan het afdraaien verbonden kunnen zijn. Een ontmoeting met een exploderend vliegwiel staat niet op mijn verlanglijstje.

Afbeelding

Maakt het verschil in pk's nog iets uit (als ze nog gehaald worden: iets van 109 t.o.v. 145)?

Stom gelul of zit er iets in?

Marco
Alfetta TS con extra accessori
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Idd, wat je schrijft klopt helemaal.
En een koppeling van een 1.6 in combinatie met gekietelde TS techniek heb ik geen ervaring mee, ik verwacht dat je daar niet snel problemen mee krijgt.
Of het koppel moet echt royaal toenemen :cool:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Bericht door Marco »

GTV schreef:Of het koppel moet echt royaal toenemen :cool:
Dat komt met het programmeerbaar injectiesysteem wel :wink:.

Maar goed, eigenlijk zouden wij de proef gewoon op de som moeten nemen. Ik heb zelf niets van een 1.6, maar ga toch eens wat rondvragen. Giulietta 1300 of 1600 moet dan ook kunnen.

Marco
Alfetta TS con extra accessori
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8888
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Hmm, ben benieuwd naar je bevindingen...

Biedt perspectieven :lol:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
jeroen75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 382
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:30
Locatie: Ede

Bericht door jeroen75 »

Als iemand nog zijn vliegwiel wilt afdraaien: Bonnet Machinefabriek op bedrijventerrein bosscherveld in Maastricht levert prima werk!
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

jeroen75 schreef:Als iemand nog zijn vliegwiel wilt afdraaien: Bonnet Machinefabriek op bedrijventerrein bosscherveld in Maastricht levert prima werk!
Ook gebalanceerd??
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
jeroen75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 382
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:30
Locatie: Ede

Bericht door jeroen75 »

helaas, daar ben ik nu voor aan het rondbellen en mailen, maar erg betaalbaar is het tot nu toe niet :?
Bij EZN in Maastricht vroegen ze er zelfs €190 euro voor (wel dynamisch) :shock: Maar aangezien het maar een platte schijf is, is statisch balanceren voldoende, nu nog een adresje vinden!
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

jeroen75 schreef:helaas, daar ben ik nu voor aan het rondbellen en mailen, maar erg betaalbaar is het tot nu toe niet :?
Bij EZN in Maastricht vroegen ze er zelfs €190 euro voor (wel dynamisch) :shock: Maar aangezien het maar een platte schijf is, is statisch balanceren voldoende, nu nog een adresje vinden!
Das nou jammer :cry:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Bericht door GTVke »

Heb onlangs men bakwiel laten afdraaien voor 25 euro en nog eens 25 euro om te laten balanceren ! ( 2 afzonderlijke adressen )
Het draaiwerk moet ik eerlijk in zijn , was niet echt netjes en zou hiervoor de volgende keer naar een ander adres uitwijken .( hetzelfde adres als degene die het heeft gebalanceerd )
Tot nog toe geen problemen gemerkt met een onbalans oid. dus zal wel ok zijn .

Breng de vliegwielen maar naar mij , ik ruik handel :mrgreen:
Nee serieus , is een plaatselijke metaalbewerker hier in de buurt : Remy Hoeylaerts .
Telefoonnummer kan ik eventueel wel met PB bezorgen .

Hij neemt er wel zijn tijd voor dus zeker morgen niet klaar !!!!!!
Theo Romeo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:38

Bericht door Theo Romeo »

GTV schreef:Idd, wat je schrijft klopt helemaal.
En een koppeling van een 1.6 in combinatie met gekietelde TS techniek heb ik geen ervaring mee, ik verwacht dat je daar niet snel problemen mee krijgt.
Of het koppel moet echt royaal toenemen :cool:
Ik heb in m'n "racer" een originele TS waarvan inmiddels wel wat paarden overleden zijn met er achter een 1.6 bak met 50% sper. Ik heb er ook een 1.6 koppeling in gemonteerd met een plaat met speciaal materiaal van JS. Deze kan heel veel pk's verwerken.
Afbeelding

Wim, ik neem nog eens een vliegwieltje mee naar jou.. :cool:
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Bericht door GTVke »

Laat maar komen makker :grin:


Heb hier niet echt ervaring mee maar na het afdraaien heb ik volgens mij , zo voelt het aan , onderin koppel verloren ?
jeroen75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 382
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:30
Locatie: Ede

Bericht door jeroen75 »

GTVke schreef:
Breng de vliegwielen maar naar mij , ik ruik handel :mrgreen:
Nee serieus , is een plaatselijke metaalbewerker hier in de buurt : Remy Hoeylaerts .
Telefoonnummer kan ik eventueel wel met PB bezorgen .

Hij neemt er wel zijn tijd voor dus zeker morgen niet klaar !!!!!!
Als ik geen goed adresje meer vind, zal ik zeker wat laten weten :wink: :lol:
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 293
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Bericht door maurizio »

GTVke schreef:Heb hier niet echt ervaring mee maar na het afdraaien heb ik volgens mij , zo voelt het aan , onderin koppel verloren ?
Ik heb mijn vliegwiel aan de voorzijde lichter gemaakt en ik merk er weinig van bij normaal gebruik. Echter op de ring is een lang stuk berg op, waar je met een ts ruim 3 km volgas rijdt. Na lichter maken van het vliegwiel kwam ik met 5~10km/uur harder op de bocht aan het einde van dat stuk aan.

Het lichter vliegwiel zorgt er alleen voor dat het draaiend gedeelte minder energie opslaat. Resume je stationair en "part throttle" is minder smooth etc. en je motor remt sneller af bij gas los. Echter komt sneller op toeren en zou hoger in de toeren moeten komen.
Theoretisch zou je als je te ver gaat niet meer genoeg energie opslaan om je gasmengsel te comprimeren, maar of dat lukt met de 20 Kg krukas van een alfa.....
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 118d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Bericht door GTVke »

Als ik mijn vliegwiel afdraai neem ik massa weg en kan daardoor minder energie opslaan , om de 180° een arbeidsslag met een kleinere energiebuffer heeft mogelijk een moeilijkere stationairloop tot gevolg .
Dat de motor sneller in toeren zou moeten gaan was ook een bekend gegeven , alhoewel beperkt voelbaar in een toerentalgebied tsn. 3500 en 5500 tr/min in mijn 75 !?!
Tot zover begrijp ik de zaak maar hoe zit het bij acceleratie vanaf stilstand , laten we zeggen van 1000 tot 3000 tr/min , is er een reden dat het koppel in deze zone zou kunnen beinvloeden ?
Ik zou net denken dat een lichter vliegwiel merkbaar zou zijn over het ganse toerentalgebied ?
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 293
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Bericht door maurizio »

Volgens mij zou je het over het hele bereik moeten voelen.
Even met m'n boeren verstand:
In principe kan je motor XX Nm bij een gegeven rpm leveren.
Van die XX Nm snoep je x1 Nm af om de roterende massa van je motor te versnellen. Neemt x1 af, blijft er meer van XX over om je auto vooruit te stuwen. Je auto wordt wel gevoeliger voor bijvoorbeeld te snel je koppeling los laten komen (er zit minder opgeslagen energie in je vliegwiel om dit soort overgangssprongen te vereffenen).

Alleen echt voelen is erg objectief, meten is weten :lol:
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 118d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
Plaats reactie