Akieromeo's gtv6
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 17:46
- Locatie: waalwijk
Akieromeo's gtv6
Ook maar even hier mijn project posten:
Zo begon ie
En nu Zo!!
Met een hele waslijst aan onderstel modificaties
Of zo door de bocht
Zo begon ie
En nu Zo!!
Met een hele waslijst aan onderstel modificaties
Of zo door de bocht
Laatst gewijzigd door Akieromeo op 14 okt 2009, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 17:46
- Locatie: waalwijk
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02
Even off topic:
@Steven: wanneer ga je eens iets doen aan je onderschrift...... :biggrin:
On topic.
Yip.
Een 3.0 24v is al vaker in een 75 gelepeld.
Op scarb-site zwerft er ook eentje rond dacht ik......
@Steven: wanneer ga je eens iets doen aan je onderschrift...... :biggrin:
On topic.
Yip.
Een 3.0 24v is al vaker in een 75 gelepeld.
Op scarb-site zwerft er ook eentje rond dacht ik......
get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 17:46
- Locatie: waalwijk
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43
Als ik het goed bekijk, zie ik dat er een mechanische riemspanner is gemonteerd, ontworpen door Alfa Canada.
Ik heb ook zo'n apparaat nieuw liggen, maar ga hem never nooit monteren.
De ( bimatalen) veer in deze spanner heeft nl. de vervelende eigenschap om op de meest onverwachte momenten te breken, met alle gevolgen van dien...
Aan het einde van die bewuste veer zit een haaks stukje, dat in het huis grijpt, en waar de veer dus is omgebogen, daar breekt 'ie...!
Er zijn gevallen bekend van geparkeerde GTV-6'en in de eerste versnelling, die van iemand anders een parkeer duwtje kregen, waarbij de veer brak.
Waneer dan later de auto gestart wordt, dan weet je het wel....kassa...!!!
Ik heb ook zo'n apparaat nieuw liggen, maar ga hem never nooit monteren.
De ( bimatalen) veer in deze spanner heeft nl. de vervelende eigenschap om op de meest onverwachte momenten te breken, met alle gevolgen van dien...
Aan het einde van die bewuste veer zit een haaks stukje, dat in het huis grijpt, en waar de veer dus is omgebogen, daar breekt 'ie...!
Er zijn gevallen bekend van geparkeerde GTV-6'en in de eerste versnelling, die van iemand anders een parkeer duwtje kregen, waarbij de veer brak.
Waneer dan later de auto gestart wordt, dan weet je het wel....kassa...!!!
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 04 jun 2008, 21:58
- Locatie: Hellevoetsluis
Inderdaad een prachtig exemplaar, mooie kleur en een top motor.
Betreffende de aangepaste riemspanner het volgende:
Bij Usato hebben ze dit ook tegen mij verteld, ben nog niet motorisch bezig.
Hun hebben zo'n motor meegemaakt bij een GTV6.
Het advies, van hun, was om het oliekanaal af te blinden en zodoende de bestaande riemspanner als een "mechanische" te gebruiken.
Dit omdat het bijna onmogelijk is om de originele riemspanner lekvrij te krijgen en te houden.
Betreffende de aangepaste riemspanner het volgende:
Bij Usato hebben ze dit ook tegen mij verteld, ben nog niet motorisch bezig.
Hun hebben zo'n motor meegemaakt bij een GTV6.
Het advies, van hun, was om het oliekanaal af te blinden en zodoende de bestaande riemspanner als een "mechanische" te gebruiken.
Dit omdat het bijna onmogelijk is om de originele riemspanner lekvrij te krijgen en te houden.
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43
Barbaarse methoden, dat afdichten van de olieopvoerkanalen van de riemspanner.
Gewoon een revisiesetje monteren in de hydraulische spanner, en af en toe een drup olie voor lief nemen!!!
Een lekkende riemspanner veroorzaakt niet zo veel problemen, een lekke voorste krukas keering, die olie over de distributieriem spuugd, dat is pas lastig, en een veel voorkomend probleem bij de oudere Alfa V-6.....
Gewoon een revisiesetje monteren in de hydraulische spanner, en af en toe een drup olie voor lief nemen!!!
Een lekkende riemspanner veroorzaakt niet zo veel problemen, een lekke voorste krukas keering, die olie over de distributieriem spuugd, dat is pas lastig, en een veel voorkomend probleem bij de oudere Alfa V-6.....
- Steven
- Alfetta Membro
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
- Locatie: Utrecht
Fetta schreef:Even off topic:
@Steven: wanneer ga je eens iets doen aan je onderschrift...... :biggrin:
Ik spot zo her en der nog wel wat, maar vind de aangoden waar of te duur of te slecht (lekker pessimistisch he?!) Voorlopig vandaag weer 3 kozijnen geschilderd, de gang geverfd en een nieuwe thermostaat gemonteerd....ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik nu 1 minuut voor een bella vandaan moet halen, sereneus> Wat da betreft, sta ik nog wel volledig achter mijn besluit, maar het kriebelt zo af en toe wel (zoals bij de genoemde 75 van rik).
Met dat geld wat in het huis zit, had ik al lang een pracht bella (maar dat durf ik niet tegen de vrouw te zeggen )
Ciao
Een stille alfa liefhebber!
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
het is een riemONTspanner!!!
zodra er oliedruk is neemt de spanning af,als je de boel drooglegt zet je de riem 1(EEN)keer op spanning en daarna blijf je er vanaf,hierdoor loop je het risico dat tijdens starten(moment van maximale spanning)de riem verspringt omdat er rek is geweest in de riem...deze rek wordt in de hydraulische riemontspanner gecompenseerd(in de mechanische ook trouwens)
dus droogleggen barbaars?JA
mechanische ontspanner slecht?zelf hoor ik geregeld van problemen
mijn besluit was op mijn eigen gtv6...hydraulische ontspanner reviseren en vervolgens het drupje olie voor lief nemen...zoveel lekt het niet...
maar iedereen het zijne...
zodra er oliedruk is neemt de spanning af,als je de boel drooglegt zet je de riem 1(EEN)keer op spanning en daarna blijf je er vanaf,hierdoor loop je het risico dat tijdens starten(moment van maximale spanning)de riem verspringt omdat er rek is geweest in de riem...deze rek wordt in de hydraulische riemontspanner gecompenseerd(in de mechanische ook trouwens)
dus droogleggen barbaars?JA
mechanische ontspanner slecht?zelf hoor ik geregeld van problemen
mijn besluit was op mijn eigen gtv6...hydraulische ontspanner reviseren en vervolgens het drupje olie voor lief nemen...zoveel lekt het niet...
maar iedereen het zijne...
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43
pe1ryx haalt me de woorden uit de mond!
De originele hydraulische spanner is een zeer vernuftig en gecompliceerd ontwerp.
Het maakt bij koude motor (= dikke olie) gebruik van oliedruk om idd de riem te ontspannen bij de cruciale koude start, bij bedrijfswarme motor, met dunnere olie, werkt de ontspanner alleen bij hoge toerentallen, om de riemspanning bij uitzettende motor niet te hoog te laten oplopen.
Droogleggen, oftewel uitschakelen van de hydraulische werking doet een aanslag op o.a. de nokkenas lagers, en niet in de laatste plaats op de distributie riem zelf, die VEEL vaker vervangen zal moeten worden, om breuk te voorkomen ( wat je ironisch genoeg tracht te voorkomen door de hydrauliek uit te schakelen....).
Overigens is het dichtlassen van de olieopvoerbout een modificatie die in de jaren '80 zelfs door de toenmalige Nederlandse Alfa importeur werd geadviseerd.
Het seizoen 1988-1989 heb ik ook zo gereden, het zat me echter niet lekker, en in 1990 heb ik de zaak weer opengemaakt, en neem idd een drup olie voor lief....!!
De originele hydraulische spanner is een zeer vernuftig en gecompliceerd ontwerp.
Het maakt bij koude motor (= dikke olie) gebruik van oliedruk om idd de riem te ontspannen bij de cruciale koude start, bij bedrijfswarme motor, met dunnere olie, werkt de ontspanner alleen bij hoge toerentallen, om de riemspanning bij uitzettende motor niet te hoog te laten oplopen.
Droogleggen, oftewel uitschakelen van de hydraulische werking doet een aanslag op o.a. de nokkenas lagers, en niet in de laatste plaats op de distributie riem zelf, die VEEL vaker vervangen zal moeten worden, om breuk te voorkomen ( wat je ironisch genoeg tracht te voorkomen door de hydrauliek uit te schakelen....).
Overigens is het dichtlassen van de olieopvoerbout een modificatie die in de jaren '80 zelfs door de toenmalige Nederlandse Alfa importeur werd geadviseerd.
Het seizoen 1988-1989 heb ik ook zo gereden, het zat me echter niet lekker, en in 1990 heb ik de zaak weer opengemaakt, en neem idd een drup olie voor lief....!!
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 04 jun 2008, 21:58
- Locatie: Hellevoetsluis
OK, ik neem jullie, pe1ryx en Peter GTV-6, advies t.o.v. de riemontspanner serieus - zoals geschreven ben ik nog niet met de motor bezig.
Ben al blij als ik dit jaar het onderstel gereed krijg.
Ben werkzaam bij een hydraulisch revisie bedrijf, zal m'n licht er tegen die tijd eens op laten schijnen of er verbeteringen toepasbaar zijn.
We hebben al eens "toverwerk"verricht, wat de originele fabrikant niet voor elkaar kreeg.
Misschien is dit al eens gedaan door andere fervente Alfa liefhebbers, Alfa kenners en Alfa geschoolden.
Ik ben beslist niet Alfa geschoold, alleen maar een ontzettende Alfa liefhebber.
Ben al blij als ik dit jaar het onderstel gereed krijg.
Ben werkzaam bij een hydraulisch revisie bedrijf, zal m'n licht er tegen die tijd eens op laten schijnen of er verbeteringen toepasbaar zijn.
We hebben al eens "toverwerk"verricht, wat de originele fabrikant niet voor elkaar kreeg.
Misschien is dit al eens gedaan door andere fervente Alfa liefhebbers, Alfa kenners en Alfa geschoolden.
Ik ben beslist niet Alfa geschoold, alleen maar een ontzettende Alfa liefhebber.
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43
Jaren geleden was er een specialist in de USA, die de hydraulische unit gegarandeerd lekvrij kreeg, en volledig werkzaam...
Ik moet in de gigantische berg GTV-6 informatie op zolder nog wel ergens het adres/info hebben....
Het lekken van de spanner heeft m.i. een aantal oorzaken, ten eerste de vele gebruikte olie keerringen, daar zou echter met beter materiaal misschien nog wat aan te doen zijn, maar de tweede oorzaak niet, nl. de relatief hoge oliedruk bij koude motor.
Die, af fabriek bepaalde, hoge oliedruk zorgt er bv. ook voor dat krukas keerringen vaak gaan lekken....( om dat te voorkomen werd er in de jaren '80 nog wel eens onder garantie in de V-6 een oliepomp met lagere opbrengst gemonteerd....)
Om de lekproblemen binnen de perken te houden, gebruik ik relatief dunne, synthetische olie, en laat de auto na de start ALTIJD enige minuten stationair draaien, en blijf de eerste 20km onder de 3000 toeren.
Vergt wat zelfbeheersing, maar je spaart de techniek ermee.
Ik moet in de gigantische berg GTV-6 informatie op zolder nog wel ergens het adres/info hebben....
Het lekken van de spanner heeft m.i. een aantal oorzaken, ten eerste de vele gebruikte olie keerringen, daar zou echter met beter materiaal misschien nog wat aan te doen zijn, maar de tweede oorzaak niet, nl. de relatief hoge oliedruk bij koude motor.
Die, af fabriek bepaalde, hoge oliedruk zorgt er bv. ook voor dat krukas keerringen vaak gaan lekken....( om dat te voorkomen werd er in de jaren '80 nog wel eens onder garantie in de V-6 een oliepomp met lagere opbrengst gemonteerd....)
Om de lekproblemen binnen de perken te houden, gebruik ik relatief dunne, synthetische olie, en laat de auto na de start ALTIJD enige minuten stationair draaien, en blijf de eerste 20km onder de 3000 toeren.
Vergt wat zelfbeheersing, maar je spaart de techniek ermee.