Koeling GTV4

Bedrading, verlichting etc...
Plaats reactie
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Koeling GTV4

Bericht door twinnyspark »

Mijn GTV heeft al een poosje last van een koelprobleempje.
Ben er nu eindelijk eens serieus naar gaan kijken.
E.e.a. was live te aanschouwen op de registermeeting in De Lutte.
Na langdurig op hogere snelheid te hebben gereden, loopt bij een rustig vervolg de temperatuur op terwijl je op snelheid blijft de temperatuur wel goed blijft.
Ook bij gewoon rijden blijft de temperatuur goed, totdat je stil komt te staan, dan loopt de temperatuur weer explosief op.
Dit was dus ook tijdens de meeting te zien :cool: een aantal minuten stoom uit het koelwater tankje.
Heb deze ochtend eerst het koelsysteem gereinigd.
Vervolgens goed op temperatuur laten komen.
Termostaat gaat goed open en water circuleerd zoals het hoort.
Bij een ongeveer 90 graden zou de fan moeten aanslaan.
En toen bleef het stil.....................
Heb er 2 i.v.m. airco, in een grijs verleden meen ik mij te herinneren dat ze beide tegelijk aansloegen, echter nu gebeurde er niets.
De eerste fan krijgt geen spanning, ook bij 100 graden nog niet :shock:
De tweede fan was doorgebrand.
Toch denk ik dat de fans niet gelijk HET probleem zijn, de nog werkende fan via een externe voeding mee laten lopen, loopt de temperatuur nog op tot een 100 graden.
Lijkt me niet de koppakking daar de druk op het systeem pas bij een 100 graden de weg naar buiten het systeem zoekt, rond de 80 - 90 graden blijft het mooi rustig.
Lijkt me geen termostaat, het water begint op temperatuur mooi te circuleren.
Lijkt me niet de waterpomp? of toch wel?? aan de buitenkant niets te zien.

Iemand dit eerder meegemaakt ??
Worden de 2 fans tegelijk geschakeld ??
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Gaat het over een serie 1 of 2 Gtv?

Mijn serie 1 Gtv en airco heeft 1 koelvin aan de motor kant en 1 voor de radiateur.
De vin tussen motor en radiateur is enkel voor de motorkoeling en heeft onder in de radiateur een temperatuur schakelaar, als je die doorverbind dan gaat de koelvin draaien. (meteen een goede check of de temp schakelaar nog werkt of dat er iets met de voeding niet in orde is)
Je hebt de koelvin wel de juiste richting laten draaien met de externe voeding?

De 2e koelvin werkt (vermoed ik) alleen als je de airco gebruikt.

Ik heb hier ook een (denk een alfetta) frame liggen met 2 koelmotoren, denk dat deze van een laatste serie sedan is en die heeft 2 koelvinnen tussen de motor en radiateur.
Als je die hebt gewoon even de bedrading na lopen, zo kom je er wel achter of ze los van elkaar zijn geschakeld.


Als een motor stationair warm loopt is het toch meestal iets met de koelvin.
Hoe loopt de motor stationair? Een te arm mengsel geeft ook een warmere motor!
Als je een slechte water flow hebt door bv een slippende waterpomp of een verstopping dan zou je juist op hogere snelheid een warmere motor krijgen.
Transaxle loos!
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Het is de GTV uit 1981 dus type 2.
Er zitten 2 vinnen tegen de radiateur aan motorblok zijde.
Meen mij te herinneren dat ze in het begin beide tegelijkertijd aansloegen, weet dit echter niet zeker.
Wel meet ik op de 2e fan spanning als ie op temperatuur komt, op de hoofdfan echter niet.???
Ik kan tot op heden maar 1 sensor vinden.
Koelvin draait wel de goede kant op
Krijg voor wat betreft de te hoge temperatuur steeds meer het idee dat de radiateur nog steeds zo goed als verstopt zit of elders in het systeem een verstopping.
Laatst gewijzigd door twinnyspark op 20 dec 2009, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

twinnyspark schreef:Het is de GTV uit 1981 dus type 2.
Er zitten 2 vinnen tegen de radiateur aan motorblok zijde.
Meen mij te herinneren dat ze in het begin beide tegelijkertijd aansloegen, weet dit echter niet zeker.
Wel meet ik op de 2e fan spanning als ie op temperatuur komt, op de hoofdfan echter niet.???
Ik kan tot op heden maar 1 sensor vinden.
Krijg voor wat betreft de te hoge temperatuur steeds meer het idee dat de radiateur nog steeds zo goed als verstopt zit of elders in het systeem een verstopping.
zijn ze niet onderling doorverbonden, wellicht niet goed/kapot?
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

twinnyspark schreef:Het is de GTV uit 1981 dus type 2.
Er zitten 2 vinnen tegen de radiateur aan motorblok zijde.
Meen mij te herinneren dat ze in het begin beide tegelijkertijd aansloegen, weet dit echter niet zeker.
Wel meet ik op de 2e fan spanning als ie op temperatuur komt, op de hoofdfan echter niet.???
Ik kan tot op heden maar 1 sensor vinden.
Koelvin draait wel de goede kant op
Krijg voor wat betreft de te hoge temperatuur steeds meer het idee dat de radiateur nog steeds zo goed als verstopt zit of elders in het systeem een verstopping.
Even de draden van de sensor tegen elkaar houden, gaan de vin(nen) dan draaien dan is je sensor stuk of idd de radiateur verstopt.

Hoe is de temperatuur van de radiateur, word ie gelijkmatig warm in de breedte?

Een airco vraagt extra koeling, gaan de 2 vinnen tegelijk draaien zonder airco dan zou je een toerental regeling moeten hebben. Een zo genaamde 2 standen sensor, dus met 3 draden.
Heb je maar 2 draden dan denk ik toch dat enkel de hoofdkoelvin (grootste motor) enkel voor de motor is.
Transaxle loos!
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

De bedrading ligt er nog helemaal origineel in, de bekabeling komt vanuit beide hoeken vanaf de chassisbalken L en R dus niet doorverbonden in de zelfde draadbundel.
Zal vanmiddag eens de bundels gaan volgen.
Zit me nu te bedenken dat de GTV altijd op Gas heeft gelopen.
Deze instalatie is verwijderd voordat ik hem kreeg.
Heeft iemand er een overzicht van welke slangen waar op horen, mogelijk heeft een of andere domoor dit verkeerd aangesloten.?
Anders moeten we met enige logica het hele circuit nog eens langslopen. :wink:
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

twinnyspark schreef:De bedrading ligt er nog helemaal origineel in, de bekabeling komt vanuit beide hoeken vanaf de chassisbalken L en R dus niet doorverbonden in de zelfde draadbundel.
Zal vanmiddag eens de bundels gaan volgen.
Zit me nu te bedenken dat de GTV altijd op Gas heeft gelopen.
Deze instalatie is verwijderd voordat ik hem kreeg.
Heeft iemand er een overzicht van welke slangen waar op horen, mogelijk heeft een of andere domoor dit verkeerd aangesloten.?
Anders moeten we met enige logica het hele circuit nog eens langslopen. :wink:
Onderste waterslang is waterpomp in, bovenste waterslang is termostaat.
Kan eigenlijk niet missen.

Onderste waterslang kachel is ook waterpomp in en bovenste waterslang kachel komt van water gallerij.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Check eens de zekeringenkast vaak maken de zekeringen slecht contact.
Op het thermocontact van de hoofdfan moet spanning staan aan een kant, met lopende motor.
De aircofan wordt meestal bediend door de drukschakelaar in het aircosysteem, dus geen druk in het systeem werkt die ook niet.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

GTV schreef:Check eens de zekeringenkast vaak maken de zekeringen slecht contact.
Op het thermocontact van de hoofdfan moet spanning staan aan een kant, met lopende motor.
De aircofan wordt meestal bediend door de drukschakelaar in het aircosysteem, dus geen druk in het systeem werkt die ook niet.
Da's 't vreemde, de airco is bij mijn weten niet gevuld en de aansluiting van de linker fan werkt wel op het koelsysteem de rechter (hoofd)fan niet.
Links is nu doorgebrand, sluit ik de linker bedrading aan op de rechter fan is het okee
We gaan volgende week maar eens meten
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Dan zal je toch even een schema moeten raadplegen hoe alles is aangestuurd.
Wat gebeurd er als je de airco aanzet? Slaat dan gelijk de fan aan?
Zoja dan is hij niet afhankelijk van de druk in het systeem.
Als je moet rijden kan je ook gewoon een gezekerde plus op het themocontact zetten, dit zolang als noodoplossing.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

IK dacht altijd dat de GTV 2,0l standaard een enkele koelvin had en alleen de GTV6 een dubbele?

Succes met het oplossen van het probleem!

Gr,
Carl
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Inderdaad eerst de bedrading maar eens uitvlooien, heb geen schema, maar zonder kom je ook wel een eind. :smile:

@Carl, 't is er 1 met airco, dan heb je 2 koelvinnen.

't Probleem kort samengevat:
De extra vin krijgt spanning maar is doorgebrand
De normale vin is wel okee, maar krijgt niet het signaal/voeding dat ie begint te lopen.
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Plaats reactie