Alfetta V6 QO
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Zo ziet de injectorrail er nu uit, met een millimeter of 3 tussen injector en rail:
(let op de drie dubbele carburateurs van een 2600 Sprint-motor
En zo zien de 7mm ingekorte inlaatbuizen eruit.
De bevestiging van schakelstang aan de versnellingsbak moet door Roel aangepast worden. Hij heeft iets in gedachten, maar daarvoor moet geslepen en gelast worden aan het gietstukje. Dus eerst eens kijken (met een soortgelijk onderdeel) of er aan te lassen is en of het sterk genoeg kan worden om de bak mee te bedienden.
Eén op één passen doet het allemaal niet. Da's wel duidelijk inmiddels.
Accu gaat achterin, want voorin is geen plek meer. De plus is al getrokken.
De computer zit op z'n plek, tegen het schutbord. De ontstekingscomputer komt onder het dashboard.
De kabelboom ligt op z',n plek onder de kap, met de doorvoer naar het interieur.
(let op de drie dubbele carburateurs van een 2600 Sprint-motor
En zo zien de 7mm ingekorte inlaatbuizen eruit.
De bevestiging van schakelstang aan de versnellingsbak moet door Roel aangepast worden. Hij heeft iets in gedachten, maar daarvoor moet geslepen en gelast worden aan het gietstukje. Dus eerst eens kijken (met een soortgelijk onderdeel) of er aan te lassen is en of het sterk genoeg kan worden om de bak mee te bedienden.
Eén op één passen doet het allemaal niet. Da's wel duidelijk inmiddels.
Accu gaat achterin, want voorin is geen plek meer. De plus is al getrokken.
De computer zit op z'n plek, tegen het schutbord. De ontstekingscomputer komt onder het dashboard.
De kabelboom ligt op z',n plek onder de kap, met de doorvoer naar het interieur.
Laatst gewijzigd door Romeo op 19 aug 2010, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
De dikke pluskabel is getrokken, de doorvoer van de computer is goed te zien (was dus al af fabriek voorbereid bij deze 1982 italiaanse Spica Alfetta. Motronic zou een jaar later geleverd worden), en de pulsdemper in de brandstoftoevoer is goed te zien
Hieronder kan je zien dat de accu echt niet op z'n plek kon blijven, want de lmm zit er bijna tegen aan.
En het 75 luchtfilterhuis is (een stuk) groter dan de beschikbare ruimte, met name de onderbak. K&N 57i dus. Heeft niet mijn voorkeur, maar er is wel iets nets van te maken.
Maar door de vorm van het binnenscherm past er maar net een luchtfilter onder de bovenkap, en dan zit de lmm al weer tegen de motorkap aan. Dus nog zonder onderbak.
De computer heeft een plaatsje gevonden tegen het schutbord. Daar zat een stuk piepschuim achter de mat, dus die hebben we grotendeels weggehaald om ruimte te maken.
Met de mat terug op z'n plek zie je er dan niets van en bovendien kan het dashbordplankje weer gemonteerd worden.
Roel heeft de motorkap toch wat dunner gemaakt op de plek van de inlaatcollector. Met een schuin oog op een 75-motorkap durvden we dat wel aan, want daar zitten sowieso minder hoge/dikke verstevigingsprofielen onder het plaatwerk. En het lijkt te kloppen, want de "uitgedunde" Alfetta motorkap voelt nog steeds steviger dan een standaard 75-kap.
En gister was het weer laat (0:30) voor we uitgekletst waren.
Resultaat van een avondje kletsen en klussen: Het koelsysteem is aangesloten. Met een aantal originele slangen en 75 V6 slangen kwamen we een heel end. Zal ik de volgende keer laten zien (want camera vergeten te gebruiken ).
Hieronder kan je zien dat de accu echt niet op z'n plek kon blijven, want de lmm zit er bijna tegen aan.
En het 75 luchtfilterhuis is (een stuk) groter dan de beschikbare ruimte, met name de onderbak. K&N 57i dus. Heeft niet mijn voorkeur, maar er is wel iets nets van te maken.
Maar door de vorm van het binnenscherm past er maar net een luchtfilter onder de bovenkap, en dan zit de lmm al weer tegen de motorkap aan. Dus nog zonder onderbak.
De computer heeft een plaatsje gevonden tegen het schutbord. Daar zat een stuk piepschuim achter de mat, dus die hebben we grotendeels weggehaald om ruimte te maken.
Met de mat terug op z'n plek zie je er dan niets van en bovendien kan het dashbordplankje weer gemonteerd worden.
Roel heeft de motorkap toch wat dunner gemaakt op de plek van de inlaatcollector. Met een schuin oog op een 75-motorkap durvden we dat wel aan, want daar zitten sowieso minder hoge/dikke verstevigingsprofielen onder het plaatwerk. En het lijkt te kloppen, want de "uitgedunde" Alfetta motorkap voelt nog steeds steviger dan een standaard 75-kap.
En gister was het weer laat (0:30) voor we uitgekletst waren.
Resultaat van een avondje kletsen en klussen: Het koelsysteem is aangesloten. Met een aantal originele slangen en 75 V6 slangen kwamen we een heel end. Zal ik de volgende keer laten zien (want camera vergeten te gebruiken ).
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8887
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Ik ben ook benieuwd naar het geluid. 75 America tot aan de bocht over de achteras en dan een Alfetta einddemper. Kan vast spannender dan dat...
Maar spannend kan later. EPS is ver weg, en eerst maar weer eens sparen.
Binnenkort meer
Het past inderdaad op sommige punten maar net. En dan hebben we de uitlaat nog niet gedaan.
Het blok kan niet veel kanten op: hoger kan niet door de motorkap, lager niet door de voorste chassisbalk en de ruimte rond de voorste donut is ook echt krap.
Mooi is dat van het koelsysteem het 75 drukvat zo past op de 75-plek. De veer voor de motorkap heeft een 75 niet (voor zo ver ik weet en gezien heb), maar het tankje heeft er wel de vorm voor, dus de Alfetta-veer zit niet in de weg.
De radiator van de Alfetta blijft in de auto, maar dan moet de ontluchting wel aangepast worden, want bij de Alfetta is een overloop op de radiator gemaakt, met een overloop naar een (drukloos) vaatje.
Bij een 75V6 zit een drukvat in het koelsysteem met een overdrukventiel.
Om de ontluchting te laten werken moet op de radiator op het hoogte punt een slang naar het drukvat lopen. Die aansluiting zit er al, maar dan moet de de dop aangepast en dichtgesoldeerd worden en dan kan de originele overloop gebruikt worden:
De koelventilator zit ook dicht op de stekkers van de sensoren op het thermostaathuis. Maar het past. En je hebt nog steeds meer ruimte dan onder de motorkap van een 156 GTA Als ik zie hoe daar de ditributieriem gewisseld moet worden zou ik een ruilmotor (dan wel gelijk 3.7 ) bestellen en gelijk alles vervangen...
Bijna dan...
Maar spannend kan later. EPS is ver weg, en eerst maar weer eens sparen.
Binnenkort meer
Het past inderdaad op sommige punten maar net. En dan hebben we de uitlaat nog niet gedaan.
Het blok kan niet veel kanten op: hoger kan niet door de motorkap, lager niet door de voorste chassisbalk en de ruimte rond de voorste donut is ook echt krap.
Mooi is dat van het koelsysteem het 75 drukvat zo past op de 75-plek. De veer voor de motorkap heeft een 75 niet (voor zo ver ik weet en gezien heb), maar het tankje heeft er wel de vorm voor, dus de Alfetta-veer zit niet in de weg.
De radiator van de Alfetta blijft in de auto, maar dan moet de ontluchting wel aangepast worden, want bij de Alfetta is een overloop op de radiator gemaakt, met een overloop naar een (drukloos) vaatje.
Bij een 75V6 zit een drukvat in het koelsysteem met een overdrukventiel.
Om de ontluchting te laten werken moet op de radiator op het hoogte punt een slang naar het drukvat lopen. Die aansluiting zit er al, maar dan moet de de dop aangepast en dichtgesoldeerd worden en dan kan de originele overloop gebruikt worden:
De koelventilator zit ook dicht op de stekkers van de sensoren op het thermostaathuis. Maar het past. En je hebt nog steeds meer ruimte dan onder de motorkap van een 156 GTA Als ik zie hoe daar de ditributieriem gewisseld moet worden zou ik een ruilmotor (dan wel gelijk 3.7 ) bestellen en gelijk alles vervangen...
Bijna dan...
Laatst gewijzigd door Romeo op 10 sep 2010, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Romeo schreef:Hé-è Remco, beetje respect voor de normale stervelingen hè? Ik vind een netjes opgebouwde Alfetta 6C QO al heel watEen grotere motor erin hangen kan elke monteur, maar een motor van een heel ander merk er in hangen durfen er al heel wat minder aan.
Netjes gedaan hoor! Normale stervelingen beginnen daar ook al niet aan hoor, alleen als ze al besmet zijn met een Alfa-virus.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
En dat zit wel goed hier en bij Auto Tecnica, anders was Roel er niet aan begonnen.
Aan Alfa-kennis ontbreekt het jou ook niet, gezien de quiz op het SCARB-forum!
Voor de gevordere freubelaar: Kan je een bak van een 156 (bijvoorbeeld) gebruiken voor de aansluiting op een Alfa V6, zoals je met de Omega-bak gedaan hebt op het Saab-blok?
Je hebt dan de aansluiting die past, ruimte voor de koppeling en een uitgaande as van de motor. Kan een Getrag bak daar aan?
Vraag omdat de Sei-onderdelen steeds schaarser worden.
Aan Alfa-kennis ontbreekt het jou ook niet, gezien de quiz op het SCARB-forum!
Voor de gevordere freubelaar: Kan je een bak van een 156 (bijvoorbeeld) gebruiken voor de aansluiting op een Alfa V6, zoals je met de Omega-bak gedaan hebt op het Saab-blok?
Je hebt dan de aansluiting die past, ruimte voor de koppeling en een uitgaande as van de motor. Kan een Getrag bak daar aan?
Vraag omdat de Sei-onderdelen steeds schaarser worden.
Laatst gewijzigd door Romeo op 19 aug 2010, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Die kwis was niks voor mij... Ik heb liever technische vragen.
Van die 156 v6 bak zou inderdaad wel kunnen. Maar je zou met een staartstuk van een 75 v6 ook al een eind komen hoor. En anders een oude 164 v6 bak, is goedkoper om te slopen.
En als de bak een wat uitstekende prise-as heeft zou je ook een adapterplaat kunnen maken tussen motor en bak in. Heb ik toevallig hier nog ergens een groffe uitvoering van staan.
Sei bak heeft een los koppelingshuis, als je dan een bak hebt die ook een los koppelingshuis heeft kun je daar vrij makkelijk een adapter voor maken.
Wilde plannen met de Alfetta?
Van die 156 v6 bak zou inderdaad wel kunnen. Maar je zou met een staartstuk van een 75 v6 ook al een eind komen hoor. En anders een oude 164 v6 bak, is goedkoper om te slopen.
En als de bak een wat uitstekende prise-as heeft zou je ook een adapterplaat kunnen maken tussen motor en bak in. Heb ik toevallig hier nog ergens een groffe uitvoering van staan.
Sei bak heeft een los koppelingshuis, als je dan een bak hebt die ook een los koppelingshuis heeft kun je daar vrij makkelijk een adapter voor maken.
Wilde plannen met de Alfetta?
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8887
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
De uitlaat eens proef-gepast: wie wil de moeite nemen eens onder zijn/haar 75 V6 te fotograferen hoe de voorste bevestiging (voor de flexibele stukken) aan de bodem vast zit?
En dan nog een vraag: bij het linker spruitstuk zit er een soort ring op van 1,5 cm. Bij de rechter niet. Het lijkt wel een verloopstuk naar een conische aansluiting. Wie kent dat?
En klopt het dat in de spruitstukken een nummer staat dat begint met '116'? Een 116-Alfa met V6 is toch alleen de gtv6?? Of is het spruitstuk hetzelfde gebleven bij de 75 en dus het nummer ook?
@Remco: hebben jullie 10mm vacuumslang bij Biesheuvel?
En dan nog een vraag: bij het linker spruitstuk zit er een soort ring op van 1,5 cm. Bij de rechter niet. Het lijkt wel een verloopstuk naar een conische aansluiting. Wie kent dat?
En klopt het dat in de spruitstukken een nummer staat dat begint met '116'? Een 116-Alfa met V6 is toch alleen de gtv6?? Of is het spruitstuk hetzelfde gebleven bij de 75 en dus het nummer ook?
@Remco: hebben jullie 10mm vacuumslang bij Biesheuvel?
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
- Locatie: Kaatsheuvel
Wat betreft de uitlaat, kan ik je niet echt aan een foto helpen... (ik heb er nu iets heel anders onder hangen, dan standaard)
Die ring is wel standaard en ook echt een must bij dat systeem, je komt er dus een te kort nu.
Dat van het nummer zou kunnen kloppen, ik heb al eens gemeten en volgens mij idd identiek kwa maatvoering (diameter, etc.) Zal eens kijken, wat er bij mijn originele spruitstukken op staat....
Die ring is wel standaard en ook echt een must bij dat systeem, je komt er dus een te kort nu.
Dat van het nummer zou kunnen kloppen, ik heb al eens gemeten en volgens mij idd identiek kwa maatvoering (diameter, etc.) Zal eens kijken, wat er bij mijn originele spruitstukken op staat....
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Maar de lengte van het tapeind in het spruitstuk verschilt ook, waardoor er op de linker wel een tussenring past, maar op de rechter niet.Die ring is wel standaard en ook echt een must bij dat systeem, je komt er dus een te kort nu.
En eh, zou je eventueel een rechter spruitstuk hebben met tussenring?
Ik heb de bestaande slang gemeten (oud) en een 10mm benzineslang (nieuw) die goed past, en beide zijn iets van 9 mm binnendiameter. Die heb ik nu van Samco besteld bij Carstyling. In 't zwart, dus levertijd. Staalversterkte vacuümslang 9 mm.die 10mm is trouwens de buitenmaat...
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8887
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Dan neem ik die gelijk mee...Bij de V6 2.5 75 zaten op beide spruitstukken vulringen
Wel gek dat ik ze op ePer niet vind.
maar de secundaire pijpen hebben een vlakke aansluiting.
De vulringen hebben een vlakke aansluiting op het spruitstuk, maar lijken een verloopstuk te zijn naar een conische aansluiting.
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8887
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
dan moet ik kijken waar ik ze heb gelatenRomeo schreef:Dan neem ik die gelijk mee...Bij de V6 2.5 75 zaten op beide spruitstukken vulringen
Wel gek dat ik ze op ePer niet vind.
maar de secundaire pijpen hebben een vlakke aansluiting.
De vulringen hebben een vlakke aansluiting op het spruitstuk, maar lijken een verloopstuk te zijn naar een conische aansluiting.
spruitstukken heb een hele tijd geleden eraf gedraaid en die had niemand nodig.
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
T'is (of was ) weer woensdag, dus weer een paar uurtjes bij Auto Tecnica.
Roel heeft een mooi aluminium steuntje gemaakt voor de luchthoeveelheidsmeter. Zou in een vliegtuig niet misstaan
En ondertussen heb ik de sensor voor het koelvloeistofniveau aangesloten. Tja. Moet ook gebeuren... En dan werkt het ook nog niet, want een Alfetta heeft een schakelaar en een vlotter voor het niveau (doorverbonden = niveau oké), een 75 een (waarschijnlijk) reed-contact. En die heeft nooit een volledige verbinding (0 Ohm) dus het niveaulampje gaat niet uit. Daar denken we nog even over na...
De rechter uitlaat kon Roel nog bestellen, de linker is back-order
Gelukkig heeft Robert van Alfamotive me daarbij kunnen helpen.
Gaat Roel volgende week woensdag aan beginnen.
Roel heeft een mooi aluminium steuntje gemaakt voor de luchthoeveelheidsmeter. Zou in een vliegtuig niet misstaan
En ondertussen heb ik de sensor voor het koelvloeistofniveau aangesloten. Tja. Moet ook gebeuren... En dan werkt het ook nog niet, want een Alfetta heeft een schakelaar en een vlotter voor het niveau (doorverbonden = niveau oké), een 75 een (waarschijnlijk) reed-contact. En die heeft nooit een volledige verbinding (0 Ohm) dus het niveaulampje gaat niet uit. Daar denken we nog even over na...
De rechter uitlaat kon Roel nog bestellen, de linker is back-order
Gelukkig heeft Robert van Alfamotive me daarbij kunnen helpen.
Gaat Roel volgende week woensdag aan beginnen.
Kleine wijziging in de plannen: afgelopen woensdag was niet de uitlaat, maar de electronica aan de beurt.
We hadden het meeste wel gevonden zodat we wisten waar de Jetronic-kabelboom op de Alfetta kabelboom aangesloten moest worden, maar voor de zekerheid een goede kennis van Roel naar laten kijken. Schema's erbij.
We hadden het meeste wel gevonden zodat we wisten waar de Jetronic-kabelboom op de Alfetta kabelboom aangesloten moest worden, maar voor de zekerheid een goede kennis van Roel naar laten kijken. Schema's erbij.
Laatst gewijzigd door Romeo op 10 sep 2010, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.