raambediening voorportieren GTV6
-
- Novizio
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 18:26
raambediening voorportieren GTV6
Heeft iemand toevallig (zal op dit forum met enkel liefhebbers nooit toevallig wezen natuurlijk ) een tekening of schema waar op staat hoe de staalkabel aan de raamslinger bevestigd zit?
De mijne is losgegaan en het is nu niet de tijd om met het raam open te rijden.......
De mijne is losgegaan en het is nu niet de tijd om met het raam open te rijden.......
-
- Novizio
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 18:26
Wacht wel even af,het raam en bediening zit nu weer op zijn plek maar ik vertrouw het nog niet helemaal.......De staalkabel is wel heel maar heeft wat knel gezeten.Wellicht dat een nieuw staalkabeltje en even goed afstellen verder helpt.
In elk geval heb ik ter voorkoming van open/dicht doen de draaiknop er maar even afgelaten.
Leuk klusje is het niet,had ook even tijd nodig voordat ik het loopwieltje net onder de raamrand had ontdekt........En ook het nokje waar het einde van de staalkabel in moet vallen moest ik even zoeken (+draairichting )Meer dan die heb ik niet ontdekt.
In elk geval kan ik weer rijden zonder dat het raam op een kier staat.
In elk geval heb ik ter voorkoming van open/dicht doen de draaiknop er maar even afgelaten.
Leuk klusje is het niet,had ook even tijd nodig voordat ik het loopwieltje net onder de raamrand had ontdekt........En ook het nokje waar het einde van de staalkabel in moet vallen moest ik even zoeken (+draairichting )Meer dan die heb ik niet ontdekt.
In elk geval kan ik weer rijden zonder dat het raam op een kier staat.
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
- Locatie: Bocholt (B)
Tis even goed opletten.
Mijne had ik gedemonteerd en een jaar later weer terug gemonteerd.
Het kan maar op 1 manier, en das ff prullen.
Het knikje wat je in de kabel hebt is wss van het bevestigingsblokje geweest waarmee je de raam vastzet op de kabel.
De kabel begint bij de rol en gaat dan over het onderste loopwieltje naar het bovenste loopwieltje en zo weer terug naar de opdraairol.
Het kan maar op 1 manier, de juiste is als het knikje tussen de 2 loopwieltjes zit.
(even uit mijn geheugen) Als je de kant van de oplooprol aan de binnenzijde oprolt dan staat het raam onderin, dus knikje moet bij de onderste looprol zitten.
Je kan aan de winding wel zien waar je moet beginnen en hoe die gaat rollen.
suc6
Als je toch wil rijden en je krijgt het niet gemaakt, dan even een houten latje zagen en onder het raam zetten.
Mijne had ik gedemonteerd en een jaar later weer terug gemonteerd.
Het kan maar op 1 manier, en das ff prullen.
Het knikje wat je in de kabel hebt is wss van het bevestigingsblokje geweest waarmee je de raam vastzet op de kabel.
De kabel begint bij de rol en gaat dan over het onderste loopwieltje naar het bovenste loopwieltje en zo weer terug naar de opdraairol.
Het kan maar op 1 manier, de juiste is als het knikje tussen de 2 loopwieltjes zit.
(even uit mijn geheugen) Als je de kant van de oplooprol aan de binnenzijde oprolt dan staat het raam onderin, dus knikje moet bij de onderste looprol zitten.
Je kan aan de winding wel zien waar je moet beginnen en hoe die gaat rollen.
suc6
Als je toch wil rijden en je krijgt het niet gemaakt, dan even een houten latje zagen en onder het raam zetten.
Transaxle loos!
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Ik ga het proberen
En nu komt ie....
Op de oplooprol zit een spanmechanisme wel ervoor zorgt dat je de staaldraad strak kunt trekken over de loopwielen, klemmechanisme raam en oplooprol.
De oplooprol is dus feitelijk opgebouwd uit 2 segmenten dit tov elkaar kunnen worden verdraait, de weerstand en blokkering worden verzorgt door een inwendige veer.
Check even hoe je rechterraam dicht gaat (linksom of rechtsom draaiend) Draai je raamslinger in de juiste bijna uiterste stand.
Maak eerst je ruit vast aan de kabel daar waar de knik zit.
Het langste uiteind van de kabel rol je op de oplooprol.
Door met de raamslinger een beetje te spelen gaat dit wat makkelijker.
Zorg ervoor dat de kabel netjes in de gleuven loopt van de oplooprol en probeer nu deze kant van de kabel strak te krijgen met de raamslinger.
De andere kant van de kabel haakt je met de bevestigingsknobbel in de uitsparing aan de buitenkant van de oplooprol.
Door aan het buitenste segment te draaien trek je de hele kabel strak.
Let er wel op dat je kabel netjes over beide wielen loopt en NIET te strak spannen.
Wellicht van de tevoren even je wielen checken meestal is de opstaande rand beschadigd en loopt de kabel er weer heel snel vanaf.
Na 3x pielen en proberen lukt het wel!
Succes
Klopt iddGtv4 schreef:Tis even goed opletten.
Mijne had ik gedemonteerd en een jaar later weer terug gemonteerd.
Het kan maar op 1 manier, en das ff prullen.
Het knikje wat je in de kabel hebt is wss van het bevestigingsblokje geweest waarmee je de raam vastzet op de kabel.
Klopt ook.De kabel begint bij de rol en gaat dan over het onderste loopwieltje naar het bovenste loopwieltje en zo weer terug naar de opdraairol.
Klopt ook helemaal.Het kan maar op 1 manier, de juiste is als het knikje tussen de 2 loopwieltjes zit.
(even uit mijn geheugen) Als je de kant van de oplooprol aan de binnenzijde oprolt dan staat het raam onderin, dus knikje moet bij de onderste looprol zitten.
Je kan aan de winding wel zien waar je moet beginnen en hoe die gaat rollen.
suc6
En nu komt ie....
Op de oplooprol zit een spanmechanisme wel ervoor zorgt dat je de staaldraad strak kunt trekken over de loopwielen, klemmechanisme raam en oplooprol.
De oplooprol is dus feitelijk opgebouwd uit 2 segmenten dit tov elkaar kunnen worden verdraait, de weerstand en blokkering worden verzorgt door een inwendige veer.
Check even hoe je rechterraam dicht gaat (linksom of rechtsom draaiend) Draai je raamslinger in de juiste bijna uiterste stand.
Maak eerst je ruit vast aan de kabel daar waar de knik zit.
Het langste uiteind van de kabel rol je op de oplooprol.
Door met de raamslinger een beetje te spelen gaat dit wat makkelijker.
Zorg ervoor dat de kabel netjes in de gleuven loopt van de oplooprol en probeer nu deze kant van de kabel strak te krijgen met de raamslinger.
De andere kant van de kabel haakt je met de bevestigingsknobbel in de uitsparing aan de buitenkant van de oplooprol.
Door aan het buitenste segment te draaien trek je de hele kabel strak.
Let er wel op dat je kabel netjes over beide wielen loopt en NIET te strak spannen.
Wellicht van de tevoren even je wielen checken meestal is de opstaande rand beschadigd en loopt de kabel er weer heel snel vanaf.
Na 3x pielen en proberen lukt het wel!
Succes
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
- Locatie: Bocholt (B)
Dat is mij bij de montage niet opgevallen, als ik mijn reserve setje terug vind ga ik dan eens goed bekijken. Goeie tip, weer wat geleerd.AlfettaOwner schreef: En nu komt ie....
Op de oplooprol zit een spanmechanisme wel ervoor zorgt dat je de staaldraad strak kunt trekken over de loopwielen, klemmechanisme raam en oplooprol.
De oplooprol is dus feitelijk opgebouwd uit 2 segmenten dit tov elkaar kunnen worden verdraait, de weerstand en blokkering worden verzorgt door een inwendige veer.
Bij 1 deur had ik ook het probleem dat de looprolletjes uitgelopen waren.
Dus bij het dichtdraaien kantelde ze teveel en liep de kabel eraf.
Ik heb de gaten opgeboord en er een messingbusje ingeperst.
Transaxle loos!
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
-
- Novizio
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 18:26