Alfetta GTV6 3.1. Naar Finland

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Phoe heej......klinkt niet écht alsof er iemand met verstand van zaken voorheen aan de wagen heetf zitten prutsen.

maar goed. Je bent weer een (gedeeltelijk) gelukkig man.

Karren met die hap! :grin:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Fetta schreef:Phoe heej......klinkt niet écht alsof er iemand met verstand van zaken voorheen aan de wagen heetf zitten prutsen.
maar goed. Je bent weer een (gedeeltelijk) gelukkig man.
Karren met die hap! :grin:
Af en toe word ik er echt moe van......
Helaas kan ik niet veel zelf doen want, geen tijd, geen werkgarage, kan niet lassen. Maar blijkbaar zat het veel eerder al niet goed. Om het dan wel goed te krijgen kost veel moeite, tijd en centen. Ik heb de wagen al bijna driekwart jaar of mogelijk zelfs langer. Thuis slecht een paar weken.

Het is dat ik hier ook lees dat iedereen flink aan het investeren in in de GTV's anders had ik het mogelijk al eerder opgegeven.

Ik ga over twee weken ermee op vakantie. Als de wagen mij bevalt dan hou ik 'm. Zo niet dan gaat ie weg. Hopelijk heb je er begrip voor.

Heb net poetsmiddel gekocht in de hoop nog wat te kunnen herstellen.
Er zitten op elke cm^2 een paar putjes in de toplaag van de lak op de motorkap.
Elke 10 cm^2 heeft een ingesmolten roestige metaal schilfertje. Het is bijna niet met het blote oog te zien. Wel te voelen. Sommige poets je zo weg. Andere zitten dieper vast gebakken. Het lijkt oppervlakkig te zijn en weg te poetsen. De wagen heeft inmiddels bij vier verschillende garages gestaan, dus ik weet niet waar het is gebeurd. Snap niet dat dit kan gebeuren.

Tijdens het rijden bleef het gas weer hangen. Nu ben ik uitgestapt om een te zie hoever dat is.

Dat was zeker een halve cm. Terugduwen van de gasklep koste behoorlijk wat kracht.
Mogelijk is het behalve de gaskabel ook het mechanisch deel (de twee lagertjes van de as). Kan ik een extra veer hierop plaatsen?

Sowieso komt er een nieuwe gaskabel op en ga ik de lagertjes met WD40 inspuiten.
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

linke soep, dat gas. Zou ik toch wel snel fixxen voordat je op vakantie gaat. :!:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

extra veer is geen probleem. :wink:

Succes ermee en probeer er toch een beetje plezier aan te beleven... :smile:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
dibro
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 152
Lid geworden op: 02 apr 2007, 00:06
Locatie: Venlo

Bericht door dibro »

Alfa-corazon schreef:Is er iemand die wel eens in de buurt van Fetta en van mij (Amsterdam) komt?
Ik kom zaterdag a.s. in Amsterdam (Sloterweg), maar ik weet niet waar in Limburg Fetta woont ('t is nogal een lange provincie :wink: ) Zelf woon ik "boven", en als Fetta kans ziet, de plank in "midden" (Roermond, we hebben een vestiging daar, althans mijn baas heeft die) te krijgen, kan ik hem daar oppikken of anderszins naar Venlo doen verhuizen, zogezegd. Of zo. augenreib.gif
[color=green]It's not easy, being green (Kermit)[/color]
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Ik woon effe onder M'tricht.
Helaas zit ik door werk gebonden aan het zuiden, en zal ik niet rond regio r'mond kunnen komen helaas......


tja. Hoe gaan we dat doen. :neutral:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
dibro
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 152
Lid geworden op: 02 apr 2007, 00:06
Locatie: Venlo

Bericht door dibro »

Tja, en wij hebben helaas geen plannen om voor zaterdag naar het diepe zuiden af te zakken....
Ies problehm!
[color=green]It's not easy, being green (Kermit)[/color]
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Bericht door stefgtv6 »

Nog niet de moed opgeven Roy.....
Mijn GTV zat ook helemaal onder de pukkels toen hij terug kwam. Sommige goed te zien en andere nauwelijks. Waren onder andere grijze spetters primer ofzo en hele kleine zwarte puntjes waarvan ik niet zeker weet of het bv bodemschutz of las/slijppitjes waren. Toen ik ze eenmaal ontdekt had ging ik me er steeds meer aan ergeren.
Ik heb daarom de Alfa laten poetsen door Boyd en hij heeft al een heleboel puntjes weten te verwijderen. Die grotere grijze spetters naast de achterklep kreeg hij echter niet weg en de machine durfde hij daar niet te gebruiken. Ik heb deze uiteindelijk allemaal zelf weten weg te poetsen door gewoon met 1 vinger en een lapje met een beetje turtle nano polish minutenlang op hetzelfde spettertje te poetsen. (wel af en toe even stoppen anders verbrandt je vinger en de lak wordt zo zacht)
De spetters zijn nog te zien op de foto's op zijn site.
http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?t=3611
Alles op de lak is nu weg en er zitten alleen nog wat pitjes op de ramen maar ook deze kan ik er nog wel afsteken.
Veel succes en geduld gewenst alvast. :wink:
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

stefgtv6 schreef:Nog niet de moed opgeven Roy.....
Mijn GTV zat ook helemaal onder de pukkels toen hij terug kwam. Sommige goed te zien en andere nauwelijks. Waren onder andere grijze spetters primer ofzo en hele kleine zwarte puntjes waarvan ik niet zeker weet of het bv bodemschutz of las/slijppitjes waren. Toen ik ze eenmaal ontdekt had ging ik me er steeds meer aan ergeren.
Ik heb daarom de Alfa laten poetsen door Boyd en hij heeft al een heleboel puntjes weten te verwijderen. Die grotere grijze spetters naast de achterklep kreeg hij echter niet weg en de machine durfde hij daar niet te gebruiken. Ik heb deze uiteindelijk allemaal zelf weten weg te poetsen door gewoon met 1 vinger en een lapje met een beetje turtle nano polish minutenlang op hetzelfde spettertje te poetsen. (wel af en toe even stoppen anders verbrandt je vinger en de lak wordt zo zacht)
De spetters zijn nog te zien op de foto's op zijn site.
http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?t=3611
Alles op de lak is nu weg en er zitten alleen nog wat pitjes op de ramen maar ook deze kan ik er nog wel afsteken.
Veel succes en geduld gewenst alvast. :wink:
Ik ben de eerste helft van Spanje - Duitsland ook aan het poetsen geweest.
Het zijn echt slijpresten. Ik kan duidelijk het spat patroon zien. Het lijkt wel of er boven de wagen is geslepen en dat heeft een spoor van metaaldeeltjes in de bovenste laklaag gebrand. Nu weet ik in ieder geval ook waar het is gebeurd. Sommige metaaldeeltjes heb ik met mijn nagel uit de lak moeten kratsen. Er zaten meer dan 10-20 grote stukken te roesten in de lak. Het meeste heb ik er inderdaad uit kunnen krabben/poetsen met Turtle wax / polish nano. Ook op het dak zaten twee grote spetters. De (grond) verfspatjes heb ik laten zitten. Het partoon daarvan lijkt op gebruik naast de wagen (ja ja ik heb alle afleveringen van Dexter gezien). Toch balen dat men niet zuinig kan omgaan met andersmans spullen. Morgen ga ik de ramen controleren op pitjes.

Als ik Spanje haal heb ik weken de tijd om alles nog eens grondig te poetsen.
Dan maar hopen dat Spanjaarden niet boos zijn op Nederlanders en met de tractor over de GTV6 rijden.

@Dibro bedankt voor de moeite en het gaat wel goed komen.

Verder iedereen bedankt voor alle positieve reacties, meedenken en hulp.
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Kan je het bedrijf waar het is gebeurd er niet op aanspreken?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

GTV42.0 schreef:Kan je het bedrijf waar het is gebeurd er niet op aanspreken?
Heb ik al gebeld en die ontkennen.
Aangezien de wagen in vier! verschillende garages heeft gestaan is het doorwijzen begonnen.
Maar na de posting van Stefgtv6 weet is voldoende.
Ik ga er nu eerst een tijdje mee rijden. Misschien dat het herstellen over een paar jaar komt.
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

kop op :!: gewoon hier een keer op de koffie,dan zie je een ver gesloopte gtv6 staan..geeft weer moed :oops: :cool: :lol:
Gebruikersavatar
Rob GTV6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 378
Lid geworden op: 26 apr 2006, 20:27
Locatie: N-Brabant
Contacteer:

Bericht door Rob GTV6 »

Ik ben toch een beetje met je verbonden (ook een savali) en het moet niet gekker worden,ik rij ook met 1 zwarte en 1 rode remklauw :grin:


het komt allemaal goed...................

groet Rob GTV6 3.1
''Alfa Romeo'' Op m'n lijf geschreven.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

pe1ryx schreef:kop op :!: gewoon hier een keer op de koffie,dan zie je een ver gesloopte gtv6 staan..geeft weer moed :oops: :cool: :lol:
Daar hou ik je aan.
Waar woon je .. ongeveer?
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Cuijk!! 15 km onder Nijmegen. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Voor het eerste heb ik het idee het lek boven te hebben.

Gisteravond ben ik naar Stephen gegaan om andere meters op te halen. Ter plekke hebben we het andere pannetje gemonteerd, zonder resultaat.

Gelukkig kon Stephen wel wat mogelijke oorzaken aanwijzen waardoor het gas zou kunnen blijven hangen.

Op weg naar huis was de snelweg afgesloten. De omleiding ging van 3 naar 1 baan dus toch maar weer binnedoor gereden.
Promp liep het in Amsterdam bij de Westergasfabriek vast. Marco Borsato gangers op weg naar huis.
Om dat mijn koelvloeistof temp meter het niet doet kon ik alleen vertrouwen op mijn olietemp meter. Die blijf op 110 graden. Wel zag ik behoorlijk wat warmte sidderingen boven de motorkap, het zag er erg warm uit en het beviel mij al met al helemaal niet.

In mijn garage aangekomen zag ik dat er maar één van de twee fans draaide.
Mijn schoonvader had een CX en daar kwam de tweede fan pas in als dat nodig was.

Gisternacht had ik op het Alfaclub forum een vraag hierover gesteld en ook over het niet werken van de koelvloeistof temp meter.

Zie: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=49366

Midi en Frank kwamen met goede tips.
Ik ben vanochtend met de GTV6 naar Den Oever gereden om met een vriend (VAG fan) te sleutelen met de hoop deze problemen op te lossen.

Als eerste hebben we de fan gedemonteerd en gecontroleerd op de werking.
Daarna de bedrading nagelopen en bedenkelijke stekkers vervangen. Ennnn lopen, dat was één.
Daarna de tweede fan bekeken en ook daar alles goed schoon gemaakt (de stekkers waren erg gecorrodeerd en vettig). Dat was twee.

Daarna hebben we een kortsluitschakelaar gemaakt op het thermisch contact.
Dus kan ik wanneer ik problemen zie aankomen (lees de tunnels rondom Parijs) dan kan ik beide fans alvast aanzetten. Dat was drie.

Toen de moeilijkste klus. Het laten werken van de koelvloeistof temperatuurmeter.
Ik heb mijn dashboard en die van Stephen helemaal gedemonteerd.
Alle metertjes door gemeten en onder spanning gezet. Alle metertjes bleken het gewoon te doen.

Daarna naar de sensor gekeken. Dit deden we lange tijd verkeerd omdat we dachten dat de sensor die het meest naar voren zit op de waterpomp de haperende sensor was. Deze blijkt de "te heet" waarschuwingslamp aan te sturen. Dan snap je wel dat 30 minuten doormeten geen zin heeft. Bijna hadden we nieuwe draden getrokken totdat toen pas de tweede sensor links (bestuurderskant) van de waterpomp zagen.
Opnieuw meten leerde dat de bruine draad inderdaad en aansturing was en doorloopt tot steker aan de printplaat van de middenconsole meters. Ook hier zagen de stekkers er verdacht uit. Beide vervangen en ja hoor er was meteen een meting af te lezen.
Stap 4.

Alles weer inbouwen en niet brandende lampjes meteen vervangen door werkende lampje uit het Stephen dashboard. Stap 5.

Omdat de olietemperatuurmeter stroom aftapt van de sigaret aansteker heb ik hierop nieuwe voedig nodig voor o.a. de TomTom. Het hoeft geen grote stroomtrekker te zijn dus een dunne draad voldoet. Voor de zekerheid hebben we het binnenwerk van de sigarette aansteker (het handdeel) verwijderd. Nu maar hopen dat het geen origineel Alfetta GTV6 aansteker was, want die schijnen zeldzaam te zijn. Nu staat er continue 12 V tot mijn geschikking. Dus kan ik met een gerust hart TomTommen naar Ibiza.
Stap 6.

Nu pas, echt nu pas begin ik het idee te krijgen dat het mogelijk wordt om Ibiza te halen.
Ik heb nog wat twijfels over mijn krakkemikkige zekeringen kast.

Ik had het nooit gehaald, met slecht één fannetje met slechte contacten. Bij een beetje files en hitte was het al misgegaan.

De overige problemen los ik wel in Spanje zit. O.a. extra relais om te kunnen starten met warme motor. Dat gaat momenteel net wel of net niet.

Oh ja, we hebben ook alles losgehad van de gasklepaansturing.
Alles goed reinigen en met een ietje kopervet terug plaatsen. Ook het ontbrekende seegeringetje is gemonteerd.

Toch blijft het gas nog steeds af en toe hangen. Gelukkig veel minder.
Waarschijnlijk is het huis van de gasklep nu de laatste boosdoener. Dit laat ik even zo en mogelijk wordt het vanzelf wat losser bij vaker gebruik van de GTV6.
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Je zou nog even de slang naar de gasklep eraf kunnen halen en dan met een doekje met benzine of remmenreiniger oid de gasklep en het huis schoon kunnen maken ( vooropgesteld dat je dit nog niet gedaan hebt natuurlijk... :oops: ).

En een extra veer plaatsen om hem dicht te trekken is ook nog een optie.

Maar je hebt nu dus ook een nieuwe gaskabel geplaatst? anders zou je misschien nog een rafel aan de binnenkabel kunnen hebben bij het pedaal, daar blijven kabels ook nog weleens op hangen.

Waarschijnlijk heb ik nog wel ergens een gasklephuis liggen van een v6 :? , zal eens kijken van de week. Moet je die maar oppikken als je bij Rob koffie gaat drinken. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1516
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

mooi dat je nu lekker opgeschoten bent :thumbs:

het leek me al te stug dat beide meters defect zouden zijn, en dat het toch in de aansturing zou moeten zitten.

nu kun je met een gerust hart afreizen, ook al is het blijven hangen v/d gasklep of aansturingshevel nog vervelend.

succes en goede reis gewenst :wink:
oh ja, je hebt een mooie GTV6 met een lekkere sound met wegrijden :cool:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Fijn dat het uiteindelijk toch is opgelost en je wellicht zodner noemswaardig problemen met een gerust hart op reis kunt gaan :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Dank jullie wel jongens!
Fantastisch om deze reacties te lezen.

Inderdaad is de gasklep als eerste open geweest en gereinigd. Misschien heb je gelijk en is toch de lagering te krap geworden door langere stilstand. Als het warm wordt begint ie vast te lopen. Omdat ik toch het idee heb dat het minder en minder wordt blijf ik dit in de gaten houden. Een nieuwe/andere gasklep zou dan een oplossing kunnen zijn.

Ook hebben we de veer onder het plenum extra aangespannen. Liever had ik eeb sterkere gehad.

Het mechanische deel voor de kabel is het probleem niet. Uiteindelijk zit de kabel helemaal los (kan ik op en neer bewegen) en staat de klep nog open!!!

Woensdag is trouwen D-Day... Ibiza.. Naar de oude eigenaar (mijn buurman).
Dat zullen beste gesprekken worden.






Hier nog een reactie van mij op een vraag hoe de SaVaLi het zal doen in de hitte van Spanje...:
Van Frank heb ik inderdaad de tip gekregen van de dunnere grotere fan.
Deze zal er later zeker inkomen.
Momenteel werken beide fans goed. De rechter (die het al deed) is goed gebalanceerd en draai zonder trillingen met een behoorlijk tempo rond.
De linker hebben we helemaal los gehad en op 12V gezet. Ook deze draait trillingsvri rond. Iets minder snel, maar dat kan komen omdat ie de laatste tijd wat minder is gebruikt.
De laatste tijd is het ook behoorlijk tropisch geweest in Nederland en in het bijzonder de binnenstad van Amsterdam.
Gisteravond kon ik voor het eerst beide temperatuurmeters monitoren.
Tijdens het rijden blijft de koelvloeistof temperatuur op 80 graden constant en loopt de olietemperatuur op boven de 110 graden als ik flink wat tussensprints maakt naar 5000 toeren en erboven.
Als ik langdurig op 5000 toeren blijf rijden (200 op de teller, 180 echt) dan gaat de olietemp richting 120 graden.
Nette waarden lijkt mij.

Voor de zekerheid heb ik een paar flesjes Wynns OctaneBooster ingeslagen.

Dit omdat de motor opeens contunu aan het pingelen was.
Het pingelen is volgens mij de oorzaak van 3 jaar restauratie waarbij de motor werd gestart om 50 meter verplaatst te worden.
Dit heeft geleid tot veel koolafzetting in de cylinders.

Toen ik langere stukken ben gaan rijden si de koolafzetting gaan gloeien en kreeg ik er dus bijgeluiden bij.
De motor is met een endoscoop (?) bekeken en de koolafzetting is chemisch verwijderd met een goedje uit een zwarte fles.
De zuigers zijn dof maar niet beschadigd.
Het pingelen is bijna weg. Alleen laag in de toeren even flink gas geven (stoplicht halen) kan pingelen tot gevolg hebben.
Ik zal zo veel mogelijk RON 98 tanken. Krijg ik problemen dan gaat de OctaneBooster erin. Dat zal een het octaangetal met 2 punten verhogen.
Na de vakantie zal ik je op de hoogte brengen.
Plaats reactie