Alfetta GTV6 3.1. Naar Finland

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Met zo'n duidelijke omschrijving kan het niet verkeerd gaan.
Het extra startrelais gaat er komen. De benzine vlotter zal ik eens loshalen en goed reinigen. De bevestigingspunten voor de zekeringkast lijken er niet meer te zitten.

Het "te laag" probleem en de tellerafwijking van 20 % ga ik proberen op te lossen met grotere wielen. De eerste poging wordt gedaan met de standaard SZ wielen. Dit brengt de wagen meer dan 1 cm hoger. Dus moet ik nog 1 - 1,5 cm uit de ophanging halen.

Hopelijk is er achter voldoende ruimte om 8J ET20 te bergen. Zowiezo moet er 1-cm of meer van de velgnaaf worden gedraaid. De banden 225 50-16 laat ik erop zitten.

Voor komt de 7J 205 55-16". Ook hier moet de velgnaaf worden afgedraait en mogelijk ruimte in de wielkasten aan de voorkant worden gemaakt.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Omdat foto's het altijd goed doen en dan vooral de roest foto's kan ik niet achter blijven.
Afbeelding
Linksvoor bij de dorpel

Afbeelding
Buitenkant na het opentrekken van de ellende.

Afbeelding
Uitslijpen ellende.

Afbeelding
Afbeelding
Hersteld

Afbeelding
Rechtsvoor bij de dorpel

Afbeelding
Een hele linke... Triangel rechter draagarm.

Afbeelding
Weer ok

Afbeelding
Dorpel, beetje vies maar wel goed.

Ook leuk, eerste demper was slecht.
Afbeelding
Weg ermee.

Nu moet ik wel bekennen dat ik niet kan lassen, dus al dit werk is gedaan en gefotografeerd door Tom van AC te Amersfoort.
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Alfa-corazon schreef:

Afbeelding
Dorpel, beetje vies maar wel goed.
Dit is een gave foto. :cool:
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Gtv4 schreef:
Alfa-corazon schreef: Dorpel, beetje vies maar wel goed.
Dit is een gave foto. :cool:
Is natuurlijk ook helemaal schoongemaakt.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Knappe foto idd.
Wel een beetje rottigheid :shock: , lijkt allemaal wellicht erger dan op de foto :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

AlfettaOwner schreef:Knappe foto idd.
Wel een beetje rottigheid :shock: , lijkt allemaal wellicht erger dan op de foto :wink:
Het was rottigheid dat van voren naar achter was verschoven. In eerste instantie was het plan om de complete dorpels te vervangen en meteen 1mm staat te gebruiken.
Maar na schoonmaken bleek de rest van de dorpels praktisch gaaf te zijn.
Alleen rechtsachter zat een gaatje. Ook deze is schoongemaakt en in de protectie gezet en fungeert nu als "afwatering".
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Altijd interessant foto's als deze.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Rob GTV6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 378
Lid geworden op: 26 apr 2006, 20:27
Locatie: N-Brabant
Contacteer:

Bericht door Rob GTV6 »

Alfa-corazon,

Ik heb ook een 3.1 savali blok in de GTV6 liggen,en heb ook het zelfde probleem (gehad) als je hem wilt starten als je hem net uit hebt gezet,ik heb er ook een startrelais tussen gezet,het is wel iets beter geworden.

Groet Rob GTV6.
''Alfa Romeo'' Op m'n lijf geschreven.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Heb vandaag weer wat kluswerk gedaan.
Ten eerste heb ik even met Marc Seesing in de GTV6 rondgereden om zijn mening over de wagen te horen. Deze was positiever dan verwacht. Alleen het doods sturen in het midden was zijn commentaar en wat beweging in de achteras. Nu ben ik van plan de wagen weer te verhogen dit breng weer het gevoel terug in het stuur.
Hiervoor zoek ik nog de twee schijven om de wagen achter 1 cm hoger te zetten.
Ik heb gepoogd om opnieuw de binnenspiegel te lijmen (eraf gekopt door onwetendheid) en er is een mooi plekje gemaakt voor de olie temperatuurmeter.

Marc heeft gezien dat de gasklep niet helemaal terugkomt tegen de steun als de motor warm is. Het is maar 0,5 mm maar je hoort de "klik" niet. Dus morgen ook even goed schoonmaken. Er ontbreekt een seegerring bij één van de assen. Slordig, want deze trilt er natuurlijk één deze dagen vanaf.

Dus kan iemand mij morgen op registerdag blijmaken met een seegerring en twee schijven voor onder de achterveren?
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Alfa-corazon schreef:kan iemand mij morgen op registerdag blijmaken met een seegerring en twee schijven voor onder de achterveren?
Je bedoelt zo'n klemringetje om de aandrijfas, welke in de homokineet zit?
Ringen kan je makkelijk zagen uit een plaat perspex en dan boven de veer, tussen koets en rubber plaatsen, heb ik bij de 75 ook, maar dan 2cm dik. Kan makkelijk, want de hangede tieten tussen de veren, welke aan de koets zitten zijn meer dan lang genoeg. :wink:
Hellaas heb ik geen V6 as (en dus seegerring over)

Tot morgen! (nu kom ik op tijd. :wink: )
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Alessandro schreef:
Alfa-corazon schreef:kan iemand mij morgen op registerdag blijmaken met een seegerring en twee schijven voor onder de achterveren?
Je bedoelt zo'n klemringetje om de aandrijfas, welke in de homokineet zit?
Ringen kan je makkelijk zagen uit een plaat perspex en dan boven de veer, tussen koets en rubber plaatsen, heb ik bij de 75 ook, maar dan 2cm dik. Kan makkelijk, want de hangede tieten tussen de veren, welke aan de koets zitten zijn meer dan lang genoeg. :wink:
Hellaas heb ik geen V6 as (en dus seegerring over)

Tot morgen! (nu kom ik op tijd. :wink: )
Nee, veel simpeler.
http://www.alfetta-gt.nl/forum/viewtopic.php?t=2442
Zie je morgen!
Ik kom nooit op tijd...................
Gebruikersavatar
gerhARd
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 277
Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
Locatie: Beverwijk

Bericht door gerhARd »

Tussen het gasklepheveltje aan de buitenkant en het stelschroefje hoort ruimte te zitten. Van zo'n o,5 tot 1mm staat er in mijn "caratteristiche e prescrizione tecniche gtv6 2.5".
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Na een tijdje stilte kan ik eindelijk weer wat goed nieuws brengen.

Ik reed al weer een tijdje rond met de GTV6 en deze begon steeds slechter te lopen.
Aangezien ik in de veronderstelling was dat bak en motor een complete revisie achter de rug hadden ben ik voorzichtig aangedaan. De laatste drie jaar was de motor tenslotte alleen gestart voor kleine ritjes.

Na twee tanks te hebben leeggereden reed ik op een doordeweekse dag naar Zandvoort om naar trainingen van JS racing te kijken. Daar aangekomen begon de GTV6 enorm slecht te lopen en te pingelen. Zo erg dat ik niet verder durfde te rijden. JS-racing heeft de wagen meegenomen met in het achterhoofd "motorschade".

Ik had al geïnformeerd of er nog zuigersetjes te koop waren en bereidde mijzelf op het ergste voor.

Na een inwendige inspectie van de verbrandingsruimte kwam naar voren dat hier enorm veel verkoling in zat. Dat is nu chemisch verwijderd. Ook zijn de zuigers door de detonatie iets doffer maar gelukkig niet beschadigd. De motor loopt weer een stuk beter.
Nu worden de kleppen gesteld en de motor verder perfect afgesteld.
Hopelijk kan ik er dan eindelijk van genieten.

PS De motor blijkt achteraf niet te zijn gereviseerd maar alleen afgestelde... wat is hier nu misgegaan in de communicatie... Schimmige toestanden, bah.
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Alfa-corazon schreef:Na een tijdje stilte kan ik eindelijk weer wat goed nieuws brengen.

Ik reed al weer een tijdje rond met de GTV6 en deze begon steeds slechter te lopen.
Aangezien ik in de veronderstelling was dat bak en motor een complete revisie achter de rug hadden ben ik voorzichtig aangedaan. De laatste drie jaar was de motor tenslotte alleen gestart voor kleine ritjes.

Na twee tanks te hebben leeggereden reed ik op een doordeweekse dag naar Zandvoort om naar trainingen van JS racing te kijken. Daar aangekomen begon de GTV6 enorm slecht te lopen en te pingelen. Zo erg dat ik niet verder durfde te rijden. JS-racing heeft de wagen meegenomen met in het achterhoofd "motorschade".

Ik had al geïnformeerd of er nog zuigersetjes te koop waren en bereidde mijzelf op het ergste voor.

Na een inwendige inspectie van de verbrandingsruimte kwam naar voren dat hier enorm veel verkoling in zat. Dat is nu chemisch verwijderd. Ook zijn de zuigers door de detonatie iets doffer maar gelukkig niet beschadigd. De motor loopt weer een stuk beter.
Nu worden de kleppen gesteld en de motor verder perfect afgesteld.
Hopelijk kan ik er dan eindelijk van genieten.

PS De motor blijkt achteraf niet te zijn gereviseerd maar alleen afgestelde... wat is hier nu misgegaan in de communicatie... Schimmige toestanden, bah.
Da's dan lekker... :?
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Fetta schreef:
Alfa-corazon schreef: PS De motor blijkt achteraf niet te zijn gereviseerd maar alleen afgestelde... wat is hier nu misgegaan in de communicatie... Schimmige toestanden, bah.
Da's dan lekker... :?
Lekker is anders. Ik ben erachter gekomen dat er best veel mis is met de GTV6.
Niets dat onherstelbaar is maar toch. Kost weer veel tijd en centen. Terwijl het eigenlijk allemaal in kannen en kruiken had moeten zitten.
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Bericht door stefgtv6 »

Jammer dat het nog niet echt mee zit met de GTV6. Maar als het goed is krijg je dan straks wel een fijn lopende GTV terug. Zal niet zo heel lang duren toch?
Is het nog gelukt om die interieurdelen er mooi in te krijgen?
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Wat raar, dat dat dan ineens opspeelt... nog nooit eerder van gehoord bij Alfa's eigenlijk (dat ze er echt heel beroerd van lopen), maar dat zegt natuurlijk niks. :oops:

De kofferbak bekleding nog vast kunnen zetten trouwens?
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Ik heb nog geen tijd gehad om de interieurdelen en kofferbak bekleding af te ronden.
Sander, bedankt voor de "kiezen" die zijn binnengekomen.

Er was motorisch nog veel meer aan de hand.
Op een gegeven moment hadden we al besloten de motor open te trekken om te zien hoe het er allemaal uitzag. Gelukkig blijk dit na de eerste inspecties en handelingen niet meer nodig te zijn. Ook aan de besturing van de motor is was mis. Zowiezo was al de seegerring foetsie. Nu blijk het één en ander krom te zijn gebogen. God mag weten waarom.

Ik ben wel blij dat ie bij JS-racing staat en heb een hele waslijst aan "things-to-do"'.
Belangrijkste is:
-Motor reinigen
-Kleppen stellen
-Motor afstellen
-Verhogen en uitwegen
-Mogelijk dempers vervangen Koni geel-Bilstein B4
-Tussenas Hardy's en steunlager vervangen.
-Een remklauw voor vervangen
-Wat verder nog naar boven komt.

Ik wil wel even iets duidelijk maken. Mijn buurman (vriend) heeft die ook nooit geweten.
De eerste keer dat hij mij de wagen toonde om deze naar zijn smaak op te bouwen begon hij al over de gereviseerde bak (wel gedaan) en motor (niet gedaan). Hij was helemaal niet bezig deze te verkopen en had in goede trouw de wagen gekocht. Ook heb ik rekeningen gezien tot in totaal bijna 12.000 Euro!!!!! (Aanschaf wagen, motor, versnellingsbak, wielen, laswerk, spuitwerk, af-en opbouw et cetera).
Voor de helft heeft hij de wagen aan mij verkocht, een vriendenprijs. Ik hoor het hem nog zeggen.. alleen een apk en uitlijnen.... Zelf had hij na de restauratie nog geen meter in de wagen gereden.

Inmiddels weet ik precies waar het fout is gegaan, maar dat meld ik liever niet in een openbaar forum. Dat is meer voor bij een kampvuur en een biertje tijdens een of andere meeting.

Nu het goede nieuws:
Gelukkig.... hoeft de motor niet open en heb ik geen nieuwe set zuigers hoeven aan te schaffen. Gisteren heb ik te horen gekregen dat het allemaal goed komt.

Ik heb een prachtige radio aangeschaft met afstand bediening. Die komt dus in de kofferbak. Nu wil ik van Fetta de hoedenplank met speakergaten kopen. Maar Fetta woont in Limburg. Daar kom ik niet dagelijks.

Is er iemand die wel eens in de buurt van Fetta en van mij (Amsterdam) komt?
Wat ik nodig heb zijn de diameters van de gaten zodat ik de juiste speakers kan bestellen. Dat worden trouwens speakers van Alpine de "S" versies.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

De GTV6 is weer thuis.
De motor loopt weer als een zonnetje en de meeste koolaanslag is chemisch verwijderd.
Heb wel een kwart van de inhoud van het potje over mijn mat en fototoestel van dochter gemorst. Wat een stank. De ontsteking en LMM zijn opnieuw afgesteld, zal ook wel geholpen hebben,

De bakbediening is "losser" gemaakt en de uitlijning opnieuw gedaan. Het "enge" van het stuurgedrag is helemaal weg en de wagen is nu met één hand te besturen (ja ja ik weet het, 10 voor 2).

De donuts/guibo's/hardy's en de steunlager waren nog helemaal goed. De as bleek niet goed gecentreerd te zijn. Alles zit nu netjes en vast. Ook in de aandrijving is rust gekomen.

De remklauwen zijn wel helzefde (alleen is de ene rood en de andere zwart) maar de remblokken verschilde. Daar zit nu ook een nieuw setje remblokken op.

Ik heb inmiddels ook lakschade aan de motorkap. Het lijkt wel of iemand aan het slijpen is geweest zonder de kap te beschermen. Metaaldeeltjes zijn in de laklaag gesmolten beginnen te roesten...... Zucht......

Ik heb voor na de vakantie een Dinitrolbehandeling geboekt bij Jan van Egmond of zijn opvolgers http://www.sjaakvanaalst.nl/.

Nu de radio nog en laatste optische aanpassingen voordat ie naar Ibiza gaat.
Duim voor mij...
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

De GTV6 is weer thuis.
De motor loopt weer als een zonnetje en de meeste koolaanslag is chemisch verwijderd.
Heb wel een kwart van de inhoud van het potje over mijn mat en fototoestel van dochter gemorst. Wat een stank. De ontsteking en LMM zijn opnieuw afgesteld, zal ook wel geholpen hebben,

De bakbediening is "losser" gemaakt, waarom weet ik niet. Schakelen gaat makkelijker maar ik zit nu als vanouds in de soep te roeren. De uitlijning is opnieuw gedaan. Het "enge" van het stuurgedrag is helemaal weg en de wagen is nu met één hand te besturen (ja ja ik weet het, 10 voor 2). Trouwens de Gele Koni's komen nu ook veel beter tot hun recht. Ten onrechte heb ik ze beschuldigd van te hard en te stuiterig, dus onveilig/oncomfortabel. Het geheel is nu goed op elkaar af- en ingesteld.

De donuts/guibo's/hardy's en de steunlager waren nog helemaal goed. De as bleek niet goed gecentreerd te zijn. Alles zit nu netjes en vast. Ook in de aandrijving is rust gekomen.

De remklauwen zijn wel hetzelfde (alleen is de ene rood en de andere zwart) maar de remblokken verschilde. Daar zit nu ook een nieuw setje remblokken op.

Voor is de wagen niet verhoogd. Wel is de uitlaat opgetrokken. Achter is de wagen 10 mm verhoogd door de ringen terug te plaatsen. Het meeste is nu te doen, echter Amsterdam heeft hele hoge en scherpe drempels, dus raakte ik bij aankomst meteen weer wat. Voorzichtig voorzichtig voorzichtig.

Ik heb inmiddels ook lakschade aan de motorkap. Het lijkt wel of iemand aan het slijpen is geweest zonder de kap te beschermen. Metaaldeeltjes zijn in de laklaag gesmolten beginnen te roesten.Het eerste blaasje zit er inmiddels ook op (rechtsvoor op de naad)..... Zucht......

Ik heb na de vakantie een Dinitrolbehandeling ingeboekt bij Jan van Egmond of zijn opvolgers http://www.sjaakvanaalst.nl/.

Nu de radio nog en laatste optische aanpassingen voordat ie naar Ibiza gaat.
Duim voor mij...
Plaats reactie