Alfetta GTV6 3.1. Naar Finland

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Afgelopen donderdag ben ik naar een maat gereden in den Oever.
De koeling deed het nog steeds niet en ik had geen dashboard informatie. Dus voltanken en god zegene de greep. Hup meteen doorrijden naar den Oever en zonder file en ellende meteen de garage in en de brug op.

Een maal op de brug pakken we het eerder uitgewerkte schema's erbij. De roze lijnen en aansluitingen hebben we in het schema dik rood gemerkt.

Als eerste lopen we alle lasplekken na en kijken we of we roze draden vinden die gesmolten zijn. Brug omlaag isolatie eruit, brug omhoog, Nee, we kunnen geen gesmolten roze leidingen vinden.

Als tweede zoeken we de schakelaar op voor de achteruitverlichting. Brug omhoog en.......
ja hoor Sjaak heeft toch tijdens het inspuiten van de bodem de steker van de sensor geraakt en heeft de plus losgetrokken. Deze zit nu tegen de bak aan en veroorzaakt: "KORTSLUITING". De sensor eruit, netjes de aansluiting op de steker herstellen, steker erin en een nieuwe zekering in de kast.

Contact en ja hoor alles werkt weer.

ONBEGRIJPELIJK hoe zo'n kleine "malfunction" zoveel uitval kan bewerkstelligen.

Bovenstaande is dus binnen een half uur opgelost, maar kun je niet goed zonder brug doen.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Goed, eind goed al goed en met veel zin beginnen we aan het monteren van de CSC spruitstukken.

Na het verwijderen van de oude spruitstukken, waarbij meteen opvalt dat boven koperen moeren zitten en onder lange bouten, proberen we eerst de linker bank.

Echter uit de verpakking valt op dat de linker spruitstuk bochten bestaan uit twee delen.
De voorste zit los van de achterste twee bochten. De achterste twee bochten zitten op een lat metaal gelast.
Bij de rechter spruitstuk zitten wel alle bochten aan elkaar vastgelast op een lat metaal.

Ja, de linker spruitstuk past niet. Door de linker tegen de rechter aan te leggen is te zien dat de gaten van de voorste bocht niet overeen komen met de gaten van de rechter voorste bocht. Ook ligt de aansluiting niet in lijn. Reyer besluit de buis warm te stoken en zo goed als het gaat deze te buigen en gelijk te maken aan de rechter spruitstuk. Na een half uur stoken en buigen lijkt het erop dat het gaat lukken. Ietsjes de gaten ruimen en monteren. Toch zit de aansluiting niet vlak en we besluiten het te demonteren en opnieuw te stoken en te buigen. Eindelijk ligt alles vlak en passend.

Les voor de lezer: Zorg dat je linker én rechter spruitstuk bochten op een rvs lat gelast zijn.

De linker en rechter spruitstukken monteer je trouwens van bovenaf. Het indraaien en vast zetten van de onderste (korte) bouten is een gepiel van jewelste. Gelukkik kom ik met mijn slanke handen overal goed bij maar zelfs dat duurt een uur voordat ze allemaal vastzitten. Pffffff...

Dat de onderkant. Het tweede deel van het spruitstuk monteer je van onderen. Ook hier is bereweinig ruimte om de bochten aan te sluiten op de pijpen. Dat gaat met drie bouten.

Tip voor de lezer: Gebruik inbusbouten, er is geen ruimte voor bouten met een kop.

Weer met ongelofelijk veel moeite lukt het ons om met speciaal gereedschap de inbus (binnenzeskant) bouten aan te draaien. Dat gaat met een flexibel stuk, Daar kun je echter niet zoveel kracht mee zetten. Dus moet ik later daar nog wat op verzinnen. Ik ehb nog wat verloopstukken met bochten. Dat lijkt mij wel te werken.
Hier zijn we ook zeker een uur mee bezig.

Dan het aansluiten op de bestaande demper.
Dat gaat nooit passen. We besluiten om de CSC pijpen 3 cm in te korten omdat deze veel te lang zijn voor de originele demper. Zelfs nu past het voor geen meter.
We halen de originele demper eraf en Reyer ruimt de buizen door ze stoken en er een stuk gaspijp in te slaan. Ook stoken we de pijpen en buigen ze zodat ze in lijn liggen met de pijpen van het SCS spruitstuk. Eindelijk past het, we schuiven het zaakje in elkaar en frutten net zolang totdat de aansluiting gasdicht is. Wil je geloven dat we hier ook zeker een uurtje mee bezig zijn geweest?

Tip voor de lezer: Niet aansluiten op originele demper maar koop gelijk de CSC pijp.

Ik bewaar de stukjes pijp, wellicht zijn ze wel weer nodig voor de CSC middenpijp.

De midden demper heeft precies in het midden aan de onderkant een perfect rond gat. Het lijkt er bewust in gemaakt/geboord te zijn. Is dit een gat om te ontwateren? Ook blaast ie hier wat lucht uit.

Zonder mijn maat Reyer met zijn brug en gereedschap was het mij nooit gelukt.

Ik wil hem een pneumatische ratelsleutel als kado geven. Heeft iemand nog tips?
Gebruikersavatar
Rob GTV6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 378
Lid geworden op: 26 apr 2006, 20:27
Locatie: N-Brabant
Contacteer:

Bericht door Rob GTV6 »

Ik wil best geloven dat het een hoop werk is geweest, maarja dan heb je ook wat.
Heb het gewone spul er nog onder hangen en dat ook wel eens gedemonteerd maar dan zonder brug !! en dat is al klote .

Hebbie toevallig ook fotos, ben benieuwd :grin:


groet Rob GTV6.
''Alfa Romeo'' Op m'n lijf geschreven.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Rob GTV6 schreef:Ik wil best geloven dat het een hoop werk is geweest, maarja dan heb je ook wat.
Heb het gewone spul er nog onder hangen en dat ook wel eens gedemonteerd maar dan zonder brug !! en dat is al klote .

Hebbie toevallig ook fotos, ben benieuwd :grin:


groet Rob GTV6.
Volgens mij niet, we zaten zo te emmeren dat op een gegeven moment de lol eraf was.
Misschien heb ik toch wat met mijn mobiel geschoten.
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

is het nu gebleken goed te zijn na tijdens de terug rit ? :smile:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Melvivio schreef:is het nu gebleken goed te zijn na tijdens de terug rit ? :smile:
Ja, voorkant was nu goed dicht, ik was heel blij dat het even tussendoor kon. Echter nu beginnen midden en einddemper enorm te lekken.
Waarschijnlijk kunnen ze de druk niet aan.
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Re: Alfetta GTV6 3.1 SaVaLi-Licht aan het eind van de tunnel

Bericht door twinnyspark »

Dus duidelijk geen afwateringgaatjes :wink:

Scheelt wel dat het monteren een stuk makkelijker zal gaan dan een spruitstuk.
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Re: Alfetta GTV6 3.1 SaVaLi-Licht aan het eind van de tunnel

Bericht door Alfa-corazon »

twinnyspark schreef:Dus duidelijk geen afwateringgaatjes :wink:
Scheelt wel dat het monteren een stuk makkelijker zal gaan dan een spruitstuk.
Dat hoop ik maar want we hebben 3cm pijp eraf gezaagd om het passend te maken. Als ik straks die 3cm weer nodig heb, kan ik weer lassen.
Heb toch maar even wat bouten van het spruitstuk aangedraaid.

Trouwens ik krijg met geen mogelijkheid meer een plaat tussen mijn startmotor en het spruitstuk. Daar zit maar een aantal mm tussen!

Hoe kan ik dat nu weer oplossen. Tape rond het spruitstuk draaien gaat echt niet zonder minimaal de startmotor even weg te halen.


Vanavond heb ik alle draden voor mijn radio, commandoknop en boxen naar de kofferbak getrokken, daar komt de radio namelijk.

Het hele interieur heb ik ook ingebouwd, onder toezicht van..... een poesje van (ik vermoed) een paar maanden oud.
Terwijl ik in de garage met de auto bezig was ging ie gewoon in de wagen naast mij zitten kijken hoe ik met het tapijt aan de slag ging.
Na het plaatsen van de achterbank ging ie daarop liggen en ik maar ratelen... voorstoelen ... dashboard .... gordels ...

Het beestje wilde daarna de gtv6 niet meer uit. Waarschijnlijk was ie boos omdat ik zijn speelplaats (mijn interieur) van 'm wegnam.
Ik zeg maar zo: "Samen sleutelen is gezelliger dan helemaal alleen".
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Alfetta GTV6 3.1 SaVaLi-Licht aan het eind van de tunnel

Bericht door giuliettaevo »

De startmotor voorzien van een laag echte alutape zal de hitte er aardig vanaf houden.. :wink: Helaas zal ook daarvoor de startmotor er vanaf moeten...

En een simpel alu plaatje ertussen maken van een mm dik zou al heel veel helpen. evt met een grote slangklem vastmaken om de startmotor. :smile:

Ik heb trouwens ook regelmatig een bezoekende poes als ik bezig ben, heel lief beest en helemaal nergens bang voor. Zelf met slijpwerk blijft ze in de buurt. Mijn vriendin heeft het beestje zo'n beetje geadopteerd door haar de brokken te geven die onze eigen katten niet lusten en nu blijft hij eigenlijk zo'n beetje permanent bij ons in de tuin, ik denk dat hij of geen baasje heeft of niet zo'n hele beste :evil: . Dan zit hij 's avonds heel zielig voor de schuifpui naar binnen te kijken... :neutral: Helaas kunnen we hem niet binnenlaten want we hebben er al twee en die zijn al niet zo blij als hij voor de schuifpui zit... :? We hebben nu dus twee binnenkatten en een buitenkat. :jumping:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Re: Alfetta GTV6 3.1 SaVaLi-Licht aan het eind van de tunnel

Bericht door Alfa-corazon »

giuliettaevo schreef:De startmotor voorzien van een laag echte alutape zal de hitte er aardig vanaf houden.. :wink: Helaas zal ook daarvoor de startmotor er vanaf moeten...

En een simpel alu plaatje ertussen maken van een mm dik zou al heel veel helpen. evt met een grote slangklem vastmaken om de startmotor. :smile:

Ik heb trouwens ook regelmatig een bezoekende poes als ik bezig ben, heel lief beest en helemaal nergens bang voor. Zelf met slijpwerk blijft ze in de buurt. Mijn vriendin heeft het beestje zo'n beetje geadopteerd door haar de brokken te geven die onze eigen katten niet lusten en nu blijft hij eigenlijk zo'n beetje permanent bij ons in de tuin, ik denk dat hij of geen baasje heeft of niet zo'n hele beste :evil: . Dan zit hij 's avonds heel zielig voor de schuifpui naar binnen te kijken... :neutral: Helaas kunnen we hem niet binnenlaten want we hebben er al twee en die zijn al niet zo blij als hij voor de schuifpui zit... :? We hebben nu dus twee binnenkatten en een buitenkat. :jumping:
Ik heb ik Amsterdam een plek in een kleine gemeenschappelijke garage. Daar ben ik op zich erg tevreden over. Zo krijg je inderdaad regelmatig bezoek van huisdieren van de buren.
Twee weken geleden kwam er opeens een hond kijken en een behoorlijk grote. Ook deze kroop bij mij in de cabine. Maar daar ging ie de hele tijd mijn nek en hoofd likken.
Dat schoot niet op en ik vond het ook niet echt fris. Ach ja ik ging daarna toch douche. Heb liever dat dieren mij leuk dan vervelend vinden.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Re: Alfetta GTV6 3.1 SaVaLi-Licht aan het eind van de tunnel

Bericht door Alfa-corazon »

Hoe kan ik de startmotor schoon en vetvrij maken?
Mag ik dat met remmenreiniger doen?
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta GTV6 3.1 SaVaLi-Licht aan het eind van de tunnel

Bericht door AlfettaOwner »

Dat zou een mogelijkheid zijn, wasbenzine mag ook geen probleem zijn.
Ik zou wel daarna de bendixpen en tandwiel met WD40 inspuiten.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Re: Alfetta GTV6 3.1 SaVaLi-Licht aan het eind van de tunnel

Bericht door Alfa-corazon »

AlfettaOwner schreef:Ik zou wel daarna de bendixpen en tandwiel met WD40 inspuiten.
Geen kogellagervet?
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta GTV6 3.1 SaVaLi-Licht aan het eind van de tunnel

Bericht door AlfettaOwner »

Ohhw, je hebt hem uit elkaar liggen?
Zou ik zeker het tandwielenhuis van voldoende vet voorzien.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Re: Alfetta GTV6 3.1 SaVaLi-Licht aan het eind van de tunnel

Bericht door Sander »

Liever geen lagervet, maar iets wat minder dik is en niet kan bevriezen. :wink: WD-40 daarentegen is weer erg dun en loopt snel weg, zeker als het warm wordt..... Dun en hittebestendig 'vet'/ olie is beter.

/mijn bescheiden mening/ ervaring. :oops:
Beter bekend onder forumnaam Alessandro!
Gebruikersavatar
frankalfa
Novizio
Novizio
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2010, 23:41

Re: Alfetta GTV6 3.1 SaVaLi-Licht aan het eind van de tunnel

Bericht door frankalfa »

Alfa-corazon schreef:Hoe kan ik de startmotor schoon en vetvrij maken?
Mag ik dat met remmenreiniger doen?
He dierenvriend :mrgreen: , ja als ie los op de werkbank ligt geen probleem.NIET ALS IE NOG GEMONTEERD ZIT EN JE NET HEBT GEREDEN! Spul ontsteekt echt erg vlotjes... :idea:

Grtz,fRank
Ps wat een gek.t met die spruitstukken zeg, bah... :kotssmiley:
ronald
Novizio
Novizio
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mei 2007, 12:05
Locatie: Nieuwerkerk Zld

Re: Alfetta GTV6 3.1 SaVaLi-Licht aan het eind van de tunnel

Bericht door ronald »

frankalfa schreef:
He dierenvriend :mrgreen: , ja als ie los op de werkbank ligt geen probleem.NIET ALS IE NOG GEMONTEERD ZIT EN JE NET HEBT GEREDEN! Spul ontsteekt echt erg vlotjes... :idea:
Je merkt dat dit eens écht gebeurd is he! Zo heb ik eens remolie bijgevuld bij mijn oude Alfetta na een flink stuk rijden... Ik bibberde een beetje en kiepte een flinke scheut op het uitlaatspruitstuk. :schrik: :schrik: Vlammen van een meter! Doofde gelukkig weer vanzelf maar ik schrok me rot. :biggrin:


Ik ben wel benieuwd hoe het geluid is met de CSC spruitstukken!
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Alfetta GTV6 3.1 SaVaLi-Licht aan het eind van de tunnel

Bericht door Melvivio »

Snap niet dat ze de spruitstukken niet net even een cm langer maken, met scherper bocht!

Bij mij moeten deze er ook weer af wil ik ze met tape in wikkelen! Maar daarover...

Uitlaatband, werkt het???
Dit is altijd de vraag voor twee symtonen. Hitte en vermogen.

Hitte is beantwoord door mij vorige week.
Bij stationair draaien was het spruitstuk zonder tape een gezellige 301graden.
Het ingetapte spruitstuk maar 200!

Bij deellast een nog grotere verschil! Zonder tape 750graden,
Met tape 450!!

Kortom een hele verbetering ! Daarom, het spul kost 75€ per 30meter, maar is het alles meer dan waard!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Re: Alfetta GTV6 3.1 SaVaLi-Licht aan het eind van de tunnel

Bericht door Alfa-corazon »

Zaterdag de boel verhogen. In ieder geval de voorkant. Als ik op tijd spullen heb, dan ook de achterkant. Middendemperloos uitlaat gedeelte is ook onderweg.
Dit alles moet zorgen voor meer bodemvrijheid in het Mokums paradijs.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Re: Alfetta GTV6 3.1 SaVaLi- Einde oefening

Bericht door Alfa-corazon »

Beste mannen,
Ik gooi het bijltje erbij neer. Ik heb inmiddels een jaar lang zelf gesleuteld of door andere laten sleutelen en het eind is nog niet in zicht.

Inmiddels heeft de GTV6 mij meer dan 12.000 Euro gekost en nu is het punt bereikt dat ik stop.
Vandaag wilde ik drie dingen doen:
-1. Het tussenschot terugplaatsen bij de startmotor; Gelukt!
-2. De uitlaat hoger hangen; Gelukt!
-3. Op de Goos van Pelt manier de voorkant verhogen; Niet gelukt.
Het niet lukken kwam omdat we de fuseekogel er niet af kregen. Ik wilde niet gaan rammen met een hamer dus zijn we bezig geweest met een trekken.
Die kreeg het niet los. Misschien dat we het over twee weken weer gaan proberen dan met het juiste gereedschap.

[edit ... privé]

Dus bij deze, te koop GTV6 3.1 SaVali. Ik kan het niet meer opbrengen om de laatste puntjes op de i te zetten, dat is voor de volgende eigenaar.
Dat zijn:
- Laatste details interieur.
- Motorruimte zwart maken.
- Middendeel en einddemper CSC monteren.
- Verhogen.

Wat is een redelijke prijs, gezien de investeringen?
Laatst gewijzigd door Alfa-corazon op 03 feb 2012, 13:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie