gerhARd schreef:De afgelopen week is mijn Alfa 33 motorisch stuk gegaan dus die moet eerst worden gemaakt. Een koppakking is lek maar ook de koppeling is op en de riem moet worden vervangen. Dat moet dus eerst gebeuren.
Ik ken de techniek van zo'n auto niet dus snel zal het niet gaan. Natuurlijk heb ik wel veel threads gelezen over hoe het blok in elkaar zit.
33 is redelijk makkelijk sleutelen. Aangezien je bij de bak en bij een kop moet zijn kun je het beste gewoon de motor eruit laten zakken.
Vervang ook meteen de waterpomp als je de riemen doet, willen nog wel eens slecht zijn..
Vaak is het dan het schuine bovenste gedeelte of onderaan. Maar wie weet wat ik nog ontdek. Vandaag dus de motor uit de 33 gehaald. Wat een gedoe.
Morgen van alles demonteren.
[/img]
Dat wel een idee ja, die waterpomp. Weet iemand hoe ik kan controleren of de lagers nog goed zijn? Een van de zuigers is een waterkolom tegen gekomen namelijk. En waar kan ik het beste de 2 riemen halen? En een waterpomp?
Het blijft een Alfa en dus binnen de Familie
jef75 schreef:Wat is een waterkolom? koelwater in verbrandingsruimte?
Daar ga ik wel van uit dat dat bedoelt wordt. Als de cilinder vol gelopen is met koelvloeistof heb je als het ware een kolom water. En aangezien water niet samenpersbaar is loop je een aardig risico iets te slopen als je dan de motor draait.
Hier dan een foto van de koppakking.
In de linker bovenhoek van de kop mist het koelvloeistofkanaal een groot stuk materiaal. Naar de buitenkant toe is er dan bijna geen vlees meer. Is het verstandig dit te laten lassen?
We gaan wel erg off-topic, zelfs off-forum zo, maar die bouten kun je zo gebruiken!
Oh en aangezien de koppakking op een andere plek is gesneuveld, dan daar, zou ik de kop ook zo durven monteren, zonder aanpassingen. Maar ja garanties geven kan ik natuurlijk niet. (en zeker niet op een forum)
Ik zou opzoek gaan naar een leuk gebruikt kopje.
Als dat echt moeilijk of heel duur is dan zou ik deze laten lassen.
Je hebt in ieder geval een serieus probleem (of gehad) met je koelvloestof en/of stroming.
Hoe zijn de rest van de water kanalen en alu aansluitingen, ook last van cavitatie?
Op deze kop zie ik al zeker 4 kanalen die uitgesleten zijn en de pakking heeft zo te zien ook in beide cilinders gelekt. Had je alleen water bij de olie of ook witte rook?
Je weet zeker dat je geen verstopping hebt?
Het is niet zeker dat er een verstopping is. Er was inderdaad witter ook. Hoe het hier met cavitatie zit weet ik niet. Ik ga de koppen en alle kanalen goed inspecteren dan waarschijnlijk laten lassen.
Ik weet dat het hier over de gtv moet geen maar dit komt er even tussen. Het onderwerp blijft italiaans.
Meet voor de zekerheid ook of beide zuigers even hoog staan in het BDP.
Als je een waterslot hebt gehad kunnen de lagers een opdonder gehad hebben maar ook een drijfstang kan krom gaan.
Zonde als je zoveel werk gaat verzetten en later blijkt dat je misschien beter een ander blok had gezocht.
[quote="Gtv4"]Meet voor de zekerheid ook of beide zuigers even hoog staan in het BDP.
Dat heb ik gedaan. Alle 4 komen ze even ver. Waarschijnlijk is het blok er goed vanaf gekomen. Nu nog de kop laten lassen en dan weer in elkaar zetten.
Ik hou jullie op de hoogte.