GTV6 modificaties

Eindeloos kletsen over aanverwante zaken welke je verder nergens kwijt kunt !!
Foto's video's rariteiten.......!!! Alfetta miniatuurmodellen.
Plaats reactie
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

GTV6 modificaties

Bericht door Carbo »

Voortbordurend op de topic SZ versus GTV6 wil ik graag een topic starten over aanpassingen, conversies op de GTV6. Ik denk namelijk dat dit voor een GTV6 als productiemodel wel aanvaardbaar is maar voor de SZ qua originaliteit weer niet.

Hierbij een link naar een 24v conversie met Throttle body's. :-({|=

http://www.youtube.com/watch?v=JYVeeQtwS8U

Hoor graag jullie aanpassingen :?:

Komen wij vast tot de perfecte GTV6 cool2.gif

Gr,
Carl
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door giuliettaevo »

Leuk topic.. :grin:

Welke veranderingen wil je allemaal bespreken?

Ik zou beginnen met een leuk onderstel; dikke voorstabi, andere schokkers, lager bij de grond leggen en een setje betere remmen. Dit komt ook allemaal op mijn GTV straks. :cool: Pas als ik de auto echt rijdend heb ga ik verder kijken naar de mogelijkheden om het een en ander nog te verbeteren. Zo wil ik kijken of de onderste fuseebevestiging omgedraaid kan worden.. :wink: Ook zou ik wel een korter stuurhuis willen. :smile:

24v ombouw is zeker mooi, vooral in combinatie met de TB's. Wel combineren met een lekker korte bak. Maar ik ben meer voor de 'forced induction' :cool: Een compressor of turbo ombouw vind ik leuker en dan kan ook de 12v als basis genomen worden. Het vermogen en vooral het koppel dat je daarmee wint is al snel hoger als dat van de 24v.

De aandrijflijn is overigens het grootste probleem, de bak gaat meer als 300 pk gewoon niet leuk vinden, vooral niet van een turbo motor met het hogere koppel. Ook de donuts en cardanas gaan hier last van krijgen ben ik bang. In het meest extreme geval kun je natuurlijk ombouwen naar een geheel andere transaxle of een bak voorin plaatsen maar dat zijn ingrijpende veranderingen die de meeste niet aan zullen durven ( of willen) gaan.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Leuk filmpje overigens. Is geplaatst door "Kevin" die actief is op het alfagtv6.com forum. Heeft enkele leuke Alfa's waaronder ook een GTV6 mety een 3,2 24v. klikkie voor meer info.. :wink:

Kijk ook eens naar zijn andere filmpjes, vooral die van de 155 midmount twin turbo. :shock: Dat zijn nou eens leuke dingen om te bouwen. :cool:
Gaat niet bestaat niet 😎
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

LIjkt mij leuk om alles te bespreken met zoveel mogelijk details. Daar worden wij met zijn alle wijzer van. Remco, wist dat jij ging reageren!

Wellicht kunnen wij elkaar helpen de juiste modificaies te vinden. Ben zelf erg onder de indruk van de mods op alfabb met de turbo conversies.

Graag gedachte en specs uitwisselen is mij uitgangspunt.

Beter een idee goed gejat dan slecht bedacht! (waarom opnieuw het wiel uitvinden = achterliggende gedachte)

Gr,
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Ben trouwens helemaal leip van die Throttle body's :lol:

Die 24V zal er nog niet komen maar die Thr....... body's ga ik toch denk ik mijn spaarvarken voor legen. :banana:

Gr,
Carl
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

www.montronic.nl :wink:

Of kijk ook eens op marktplaats bij de motorfietsonderdelen. op nieuwere motorfietsen zitten ze ook vaak. :smile:

Turboconversie is leuk...

Heb eens een intensieve mailwisseling gehad met Jeroen Boer over zijn 75 3.0 biturbo waarbij hij mij wat dingen duidelijk uitgelegd heeft.

Voor een goedkope relatief simpele turbo-ombouw zit je met een ouderwetse Jetronic wel goed. Dan maak je een spruitstukje voor de passagierskant en een x-over pijp van de bestuurderskant naar dat spruitstuk zodat je maar 1 turbo gebruikt. De uitlaat zou ik vervolgens over het stuurhuis heen laten lopen ( carrosserie beetje aanpassen) om geen problemen met grondspeling te krijgen. Vervolgens moet je een setje grotere injectoren monteren(ongeveer de helft groter, niet meer). met injectorrails van een 164 gaat dit wat makkelijker als met die onhandige GTV6 exemplaren. Vervolgens draai je de inlaatkamer 180 graden om zodat de gasklep linksvoor komt te ziiten. op die manier krijg je een mooi kort pad voor de lucht. Voor de radiateur komt een intercooler en de lucht gaat dan vanaf het luchtfilter door de LMM, door de turbo, naar de intercooler, erdoorheen en dan naar de gasklep.

Dit kan gewoon op een inwendig standaard motor, de laaddruk houd je gewoon op 0,5 bar dan kan de motor het wel hebben ( Jeroen draaide 0,8 bar op een standaard 3.0 zonder problemen). Je moet de vervroeging vastzetten met bv ijzerdraad en de ontsteking op een vast punt zetten. een elektronische ontstekingscomputer zou nog mooier zijn natuurlijk. De benzinetoevoer is door de grotere injectoren al flink gegroeid. Bij laaddruk is dat natuurlijk goed maar stationair en onbelast is dit ook te veel en daarom moet je de veer in de LMM een aantal tandjes strakker zetten zodat de ecu denkt dat e rminder ingespoten hoeft te worden. Met veel proberen en CO meten kun j op die manier een goed lopende motor maken...

Natuurlijk is het een veel beter idee om de motor te voorzien van een programmeerbaar managementsysteem en dat door een professional af te laten stellen. :wink:

Zelf zit ik voor mijn Giulietta aan het volgende te denken; 2,8 24v met een compressor. Ik wil een motor met ongeveer een 300 pk en veel trekkracht hebben maar het moet moeiteloos zijn, geen turbogat oid. Dit om de auto zo te krijgen dat je er voornamleijk 'normaal' mee rijdt. Mijn recept wordt een 3.0 24v uit een 164 met een krukas van een 2.5 Sei. Dit brengt de compressie omlaag naar iets van 7,7:1. Hierop wil ik dan een Eaton compressor oid gaan monteren. Het liefst bovenop de motor maar dat is allemaal nog ver in de toekomst :cry: , motor en krukas liggen al wel in de schuur. :wink:
Gaat niet bestaat niet 😎
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Mooie plannen!

Motorisch ga ik voorlopig voor een Megasquirt op een 3,0l met vergrote inlaatkelken, injectoren en een braadwurst LMM maar kan ik kan natuurlijk met de Megasquirt ook direct naar de Throttle body's.

Mijn ideaal is nog steeds een standaard 2,5 met aangepaste ingewanden voorzien van een compressor! :lol: in combinatie met bovenstaande. Ik heb altijd begrepen dat de grootste restrictie van de 2,5 en 3,0 het inlaat traject is. Dit los je dus alleen maar op met grotere of meer kleppen of een compressor of turbo!

En natuurlijk de nodige onderstel aanpassingen!
P.S heb je een voorbeeld van de SZ fusees zodat wij ze kunnen kopieren!

Gr,
Car;
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Zit je combinatie van en 24V 164 en een Sei krukas na te lezen. Lijkt een briljante combi met de compressor! :cool:

Gr,
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Komt er qua onderstel nog een:
Billstein versus Koni :grin:

en

Natuurlijk coil overs maar met of zonder torsies?

Gr,
Carl
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Wat zijn dit voor klepdeksels?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Carbo schreef:
Motorisch ga ik voorlopig voor een Megasquirt op een 3,0l met vergrote inlaatkelken, injectoren en een braadwurst LMM maar kan ik kan natuurlijk met de Megasquirt ook direct naar de Throttle body's.

Mijn ideaal is nog steeds een standaard 2,5 met aangepaste ingewanden voorzien van een compressor! :lol: in combinatie met bovenstaande. Ik heb altijd begrepen dat de grootste restrictie van de 2,5 en 3,0 het inlaat traject is. Dit los je dus alleen maar op met grotere of meer kleppen of een compressor of turbo!
Megasquirt en een braadwurst LMM? die kan je gewoon laten vervallen dan... :?

24v heeft een veel betere flow als een 12v. de inlaatkanalen van een 12v zijn wel wat aan de kleine kant. De 3.0 uit een 75 heeft ook nog eens het nadeel dat ze er de 2.5 inlaat op gebruikten die eigenlijk te klein is. Vandaar ook dat een 164 inlaat beter is. :wink:

3,0 met een 2.5 krukas is makkelijker als een 2,5 aanpassen. Bovendien heeft een 3.0 ook grotere kleppen en kanalen. :wink: Je hebt meteen lage compressie voor die compressor/turbo. :smile:

Hier een foto van een aangepast fusee..
Afbeelding
en meet aangepaste stuurarmen..
Afbeelding

Dit is wel iets voor mij...
Afbeelding
alleen geen bak meer achter onder de auto dan.... :roll:
Gaat niet bestaat niet 😎
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

GTV42.0 schreef:Wat zijn dit voor klepdeksels?
Is een 24v blok zonder de sierkappen. :wink:
Gaat niet bestaat niet 😎
Romeo

Bericht door Romeo »

Wat is er mis met een Alfa 164 / gtv V6 TB als basis?
OK. is maar 2-liter, maar qua koppel zit je al goed.
Of anders zit er vast wel iets aan wat nuttig is en veel hoeft het niet te kosten, want niemand durft een V6 TB te kopen.
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Is een onbekender blok... Zijn ook niet zo makkelijk te koop als de 3.0 uit de 164.

ik heb er wel eens naar gekeken maar aangezien ik weinig info kon vinden over deze motoren heb ik er verder niks mee gedaan. Bovendien is het maar een 2.0 en "there is no substitute for cubic inches" :cool: .

Voor het inbouwen van de 164 Tb motor zul je ook nog het een en ander flink aan moeten passen, de turbo en spruitstukken passen met geen mogelijkheid in een transaxle.
Gaat niet bestaat niet 😎
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Megasquirt en een braadwurst LMM? die kan je gewoon laten vervallen dan...
Dat is ook de bedoeling echter ik ga het volgende stappenplan volgen:
Zodra het project gereed is wil ik eerst rijden en de "shake down"doen. Heb dan geen zin om tegelijkertijd te klooien met de Megasquirt.
Ik start dus met de Ljettronic met braadwurst LMM en groter plenum en inlaatpijpjes. Ik maak de boel zo dat ik eenvoudig de Jettronic computer kan vervangen door Megasquirt maar als het niet bevalt ook weer snel terug kan. De LMM zet ik dan tijdelijk vol open! Uiteindelijk komen er denk ik wel throttle body's op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Dat lijkt verdacht veel op dat setje dikke inlaten dat Jeroen Boer heeft gehad.. :shock:

Mooi spul in ieder geval... :cool:
Gaat niet bestaat niet 😎
Romeo

Bericht door Romeo »

Setje uit Amerika?

Ik hoor Megasquirt vaker voorbij komen, maar ik heb nog niemand gevonden die het op een Alfa V6 heeft. Zou makkelijk zijn, dan zou je de basis-setting kunnen overnemen als vertrekpunt voor je eigen motor/project.
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Alfa-corazon »

Komen alle motor varianten ook aan bod? Ik denk o.a. aan:
- Gleich
- Savali
- Gallaway

S.v.p inclusief:
- boring
- slag
- compressie
- eventueel inlaatdruk drukverhoging
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Sander »

@Carbo: Als je toch naar throttle bodies gaat..... :wink:

Dat idee voor originele looks, is precies, wat mij ook wel aanstaat. :cool:
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Romeo schreef:Setje uit Amerika?

Ik hoor Megasquirt vaker voorbij komen, maar ik heb nog niemand gevonden die het op een Alfa V6 heeft. Zou makkelijk zijn, dan zou je de basis-setting kunnen overnemen als vertrekpunt voor je eigen motor/project.
Inlaatkelken komen inderdaad uit de VS.

Ik ben al een tijdje bezig met het onderzoek naar Megasquirt en Alfa V6. Hier zijn al behoorlijk wat voorbeelden van. De standaard vertrekpunt mapping voor een 3,0l heb ik al :grin: Op GTV6.com en alfabb zijn al heel wat voorbeelden voorbijgekomen. In Nederland is er zelfs een speciaal forum voor!

Vanaf dit vertrekpunt heb je inderdaad een Dynojet of iets dergelijks nodig om de zaak te fine tunen!
Het voordeel van Megasquirt is dat de software freeware/shareware is. Dit in tegenstelling tot vaak veel duurdere alternatieven zoals KDFi (wat volgens mij een afgeleide is van Megasquirt) of echte tuners hardware als bijvoorbeeld Emerald etc
Afbeelding
Mij hardware inclusief test print en relais panel. De laatste maakt het mogelijk om de orginele kabelboom te verwijderen (vooral bedoeld voor circuitauto's) ga ik dus niet gebruiken. Ik maak aanpassingen aan de originele connector zodat de boel uitwisselbaar blijft.
Plaats reactie