www.montronic.nl
Of kijk ook eens op marktplaats bij de motorfietsonderdelen. op nieuwere motorfietsen zitten ze ook vaak.
Turboconversie is leuk...
Heb eens een intensieve mailwisseling gehad met Jeroen Boer over zijn 75 3.0 biturbo waarbij hij mij wat dingen duidelijk uitgelegd heeft.
Voor een goedkope relatief simpele turbo-ombouw zit je met een ouderwetse Jetronic wel goed. Dan maak je een spruitstukje voor de passagierskant en een x-over pijp van de bestuurderskant naar dat spruitstuk zodat je maar 1 turbo gebruikt. De uitlaat zou ik vervolgens over het stuurhuis heen laten lopen ( carrosserie beetje aanpassen) om geen problemen met grondspeling te krijgen. Vervolgens moet je een setje grotere injectoren monteren(ongeveer de helft groter, niet meer). met injectorrails van een 164 gaat dit wat makkelijker als met die onhandige GTV6 exemplaren. Vervolgens draai je de inlaatkamer 180 graden om zodat de gasklep linksvoor komt te ziiten. op die manier krijg je een mooi kort pad voor de lucht. Voor de radiateur komt een intercooler en de lucht gaat dan vanaf het luchtfilter door de LMM, door de turbo, naar de intercooler, erdoorheen en dan naar de gasklep.
Dit kan gewoon op een inwendig standaard motor, de laaddruk houd je gewoon op 0,5 bar dan kan de motor het wel hebben ( Jeroen draaide 0,8 bar op een standaard 3.0 zonder problemen). Je moet de vervroeging vastzetten met bv ijzerdraad en de ontsteking op een vast punt zetten. een elektronische ontstekingscomputer zou nog mooier zijn natuurlijk. De benzinetoevoer is door de grotere injectoren al flink gegroeid. Bij laaddruk is dat natuurlijk goed maar stationair en onbelast is dit ook te veel en daarom moet je de veer in de LMM een aantal tandjes strakker zetten zodat de ecu denkt dat e rminder ingespoten hoeft te worden. Met veel proberen en CO meten kun j op die manier een goed lopende motor maken...
Natuurlijk is het een veel beter idee om de motor te voorzien van een programmeerbaar managementsysteem en dat door een professional af te laten stellen.
Zelf zit ik voor mijn Giulietta aan het volgende te denken; 2,8 24v met een compressor. Ik wil een motor met ongeveer een 300 pk en veel trekkracht hebben maar het moet moeiteloos zijn, geen turbogat oid. Dit om de auto zo te krijgen dat je er voornamleijk 'normaal' mee rijdt. Mijn recept wordt een 3.0 24v uit een 164 met een krukas van een 2.5 Sei. Dit brengt de compressie omlaag naar iets van 7,7:1. Hierop wil ik dan een Eaton compressor oid gaan monteren. Het liefst bovenop de motor maar dat is allemaal nog ver in de toekomst

, motor en krukas liggen al wel in de schuur.

Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎