Mel's 1st Alfa : 1980 serie 2 GTV6 3.0 24 Conversie
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Mel's 1st Alfa : 1980 serie 2 GTV6 3.0 24 Conversie
Goedendag Alfa Romeo, & automobiel liefhebbers!
Ik ben Melcher, 21.8 Jaar, Wonende in Heeze (vlakbij Eindhoven). Techniek vind ik mooi al sinds dat ik een klein jochie was, en gezien dat de auto hier het dichts bij staat, heb ik besloten hier mijn carrière van te maken. Zodoende ben ik ondertussen Commercieel Bedrijfs-Ondernemer voor de autobranche. Dankzij deze studie heb ik redelijk wat ervaring opgedaan sleutel technisch, maar ook schades herstellen & lak behandeling.
Detailing en prof Polijsten, krasbehandelingen is een hobby geworden, waar een leuk centje mee bij te verdienen is!
Maar toch, gezien dat ik brood zag groeien in een kwakkelende, en half omvallende markt, heb ik besloten geen bedrijfsleider te worden, maar door te studeren.
Ditmaal de kant van de Autobranche die ik nog niet gezien heb. De ontwikkeling. In Eindhoven, aan de PTH, richting Automotive Engineering, eerste jaar. Het bevalt goed, maar het is wel flink aanpoten, iets wat soms lastig is zeker nu er een speciaal iets in de garage staat. Extra moeilijk om de boeken open te trekken.
Een lange lange zoektocht heb ik achter de rug, om een geschikte project, en plezier auto te vinden, voor de zomer. Gekeken heb ik voor Porsches, de 928, 968. De jaguar XK, de Maserati Ghibli, Audi S4. Allemaal snelle luxe auto's, waarbij toch stuk voor stuk iets niet naar mijn zin was.
Vergelijkings-materiaal was mijn ex Vectra B, 2.5v6 cd-sport, welke heerlijk luxe was uitgevoerd. Ongelooflijk dat Opel zo'n maatstaf kon zijn voor die auto's ^^
Conclusie, in het huidige wagenpark (nog geen oldtimer) zat niet datgene wat ik zocht. En zo sloeg ik het boekje open van de klassiekers. Vele amerikanen (groot liefhebber van een C3 Corvette 458), maar deze passen niet bij een jonge van 21~22.
Wat heeft Europa te bieden?.. Moge duidelijk zijn. Meteen toen ik deze te koop zag staan was ik verkocht. Afgelopen maandag gaan kijken, en nu de gelukkige eigenaar van een in mijn ogen heel speciale 1980 Serie 2 Alfa Romeo GTV6 waarvan de motor is vervangen door de QV spec 3.0 24v van de 164.
Deze bied alles wat ik wil verwachten van een auto. De auto is een plaatje , fenomenaal scherpe sturing, heerlijk interieur, ruim, stil, gewelddadig geluid.
Kortom echt ik ben helemaal verliefd. Geen seconde spijt dat ik nooit een van de andere auto's gekozen heb.
Deze Alfa specifiek is niet helemaal standaard meer.
- 3,0l 24V motor in QV specificatie (230 pk)
- op maat gebouwde RVS sportuitlaat zonder katalysatoren Maserati einddemper
- verlaagd onderstel met Koni schokdempers
- Tarox sport remmen
- Ronal 15" Teledial wielen & originele set (5sts) velgen aanwezig
- Recaro serie II interieur (originele interieur was geel)
Wat ik er van weet, is dat in 1998 is de Alfa geïmporteerd uit Zwitserland. De auto is in Zwitserland gespoten en heeft zo goed als geen last van roest gehad. Momenteel beginnen rond de voor en linker achterruit helaas toch blaasjes te ontstaan, en heeft de lak flinke poets sporen, en paar schrammen en deukjes.
Zodoende hier om alles te leren van de GTV6, en waar ik de beste deals kan scoren, en kan zien hoe ik het beste problemen op kan lossen!
Ik ben Melcher, 21.8 Jaar, Wonende in Heeze (vlakbij Eindhoven). Techniek vind ik mooi al sinds dat ik een klein jochie was, en gezien dat de auto hier het dichts bij staat, heb ik besloten hier mijn carrière van te maken. Zodoende ben ik ondertussen Commercieel Bedrijfs-Ondernemer voor de autobranche. Dankzij deze studie heb ik redelijk wat ervaring opgedaan sleutel technisch, maar ook schades herstellen & lak behandeling.
Detailing en prof Polijsten, krasbehandelingen is een hobby geworden, waar een leuk centje mee bij te verdienen is!
Maar toch, gezien dat ik brood zag groeien in een kwakkelende, en half omvallende markt, heb ik besloten geen bedrijfsleider te worden, maar door te studeren.
Ditmaal de kant van de Autobranche die ik nog niet gezien heb. De ontwikkeling. In Eindhoven, aan de PTH, richting Automotive Engineering, eerste jaar. Het bevalt goed, maar het is wel flink aanpoten, iets wat soms lastig is zeker nu er een speciaal iets in de garage staat. Extra moeilijk om de boeken open te trekken.
Een lange lange zoektocht heb ik achter de rug, om een geschikte project, en plezier auto te vinden, voor de zomer. Gekeken heb ik voor Porsches, de 928, 968. De jaguar XK, de Maserati Ghibli, Audi S4. Allemaal snelle luxe auto's, waarbij toch stuk voor stuk iets niet naar mijn zin was.
Vergelijkings-materiaal was mijn ex Vectra B, 2.5v6 cd-sport, welke heerlijk luxe was uitgevoerd. Ongelooflijk dat Opel zo'n maatstaf kon zijn voor die auto's ^^
Conclusie, in het huidige wagenpark (nog geen oldtimer) zat niet datgene wat ik zocht. En zo sloeg ik het boekje open van de klassiekers. Vele amerikanen (groot liefhebber van een C3 Corvette 458), maar deze passen niet bij een jonge van 21~22.
Wat heeft Europa te bieden?.. Moge duidelijk zijn. Meteen toen ik deze te koop zag staan was ik verkocht. Afgelopen maandag gaan kijken, en nu de gelukkige eigenaar van een in mijn ogen heel speciale 1980 Serie 2 Alfa Romeo GTV6 waarvan de motor is vervangen door de QV spec 3.0 24v van de 164.
Deze bied alles wat ik wil verwachten van een auto. De auto is een plaatje , fenomenaal scherpe sturing, heerlijk interieur, ruim, stil, gewelddadig geluid.
Kortom echt ik ben helemaal verliefd. Geen seconde spijt dat ik nooit een van de andere auto's gekozen heb.
Deze Alfa specifiek is niet helemaal standaard meer.
- 3,0l 24V motor in QV specificatie (230 pk)
- op maat gebouwde RVS sportuitlaat zonder katalysatoren Maserati einddemper
- verlaagd onderstel met Koni schokdempers
- Tarox sport remmen
- Ronal 15" Teledial wielen & originele set (5sts) velgen aanwezig
- Recaro serie II interieur (originele interieur was geel)
Wat ik er van weet, is dat in 1998 is de Alfa geïmporteerd uit Zwitserland. De auto is in Zwitserland gespoten en heeft zo goed als geen last van roest gehad. Momenteel beginnen rond de voor en linker achterruit helaas toch blaasjes te ontstaan, en heeft de lak flinke poets sporen, en paar schrammen en deukjes.
Zodoende hier om alles te leren van de GTV6, en waar ik de beste deals kan scoren, en kan zien hoe ik het beste problemen op kan lossen!
Laatst gewijzigd door Melvivio op 24 feb 2015, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Hoi Melvin,
Welkom op dit forum bij de mede fanaten! Fraaie GTV6!
Volgens mij mis je een middenconsole, hier is wel vrij eenvoudig aan te komen.
en roestblaasjes is een euvel dat al velen op dit forum zelf hebben mogen aanschouwen.
Roestblaasjes snel behandelen zeker rond de voorruit!
Ben wel benieuwd naar een fotootje van de Tarox remconversie met name de aansluiting op de fusees! Het moet redelijk compact zijn om binnen de 15inch wielen te blijven.
Ik neem aan dat achter standaard is?
Zit de stndaard bak er nog onder of is deze ook aangepast? Standaard is een beetje kort voor een 3,0l 24V.
Gr,
Carl
Welkom op dit forum bij de mede fanaten! Fraaie GTV6!
Volgens mij mis je een middenconsole, hier is wel vrij eenvoudig aan te komen.
en roestblaasjes is een euvel dat al velen op dit forum zelf hebben mogen aanschouwen.
Roestblaasjes snel behandelen zeker rond de voorruit!
Ben wel benieuwd naar een fotootje van de Tarox remconversie met name de aansluiting op de fusees! Het moet redelijk compact zijn om binnen de 15inch wielen te blijven.
Ik neem aan dat achter standaard is?
Zit de stndaard bak er nog onder of is deze ook aangepast? Standaard is een beetje kort voor een 3,0l 24V.
Gr,
Carl
Laatst gewijzigd door Carbo op 04 aug 2010, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7897
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
- Locatie: Noordscheschut
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:56
- Locatie: Alfacity
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Hey mensen! Dank je wel voor de lovende reacties!
Ik ga kijken of ik bij zo veel mogelijk meetings kan zijn!
De middenconsole heb ik nog boven liggen, maar ben nog aan het kijken hoe ik het beste een geluidsset in kan bouwen! De antenne boven op het dak is zoals jullie wel al gel gezien zullen hebben niet origineel. Dus moet nog een elektrische unit scoren, gezien de auto wel al is voorbereid.
Tijd is helaas schaars, en heb nog niet de mogelijkheid gehad bij de getipte adresjes langs te gaan, en te kijken voor interieur onderdelen en dergelijke.
Mijn laatste grootste projectmatige werkzaamheden waren met name distributie en grote beurt geven, alle sapjes, alle filters, en hoop dingetjes preventief vervangen. Kan ik gerust op het gas nu!
En ben vorige week 25 uur bezig geweest met het op orde stellen van het lakwerk. Niet alle roestplekjes behandeld, maar merendeel wel. En alles machinaal gepoliert.
Dus nog even wat fotos ;)
En wie weet waar dit is trakteer ik op een biertje tijden een toertocht ;) Spiegeltje spiegeltje op het dak.. hehe
Zit wel een beetje met de plekjes rondom de voorruit. Die moeten volgens mij vlugger aangepakt gaan worden. Nouja, zoals gezegt, auto staat fijn binnen, en als ik meer tijd heb gaat het interieur eruit. Misschien dat de voorruit dat ook even meegepakt kan worden.
Ik ga kijken of ik bij zo veel mogelijk meetings kan zijn!
De middenconsole heb ik nog boven liggen, maar ben nog aan het kijken hoe ik het beste een geluidsset in kan bouwen! De antenne boven op het dak is zoals jullie wel al gel gezien zullen hebben niet origineel. Dus moet nog een elektrische unit scoren, gezien de auto wel al is voorbereid.
Tijd is helaas schaars, en heb nog niet de mogelijkheid gehad bij de getipte adresjes langs te gaan, en te kijken voor interieur onderdelen en dergelijke.
Mijn laatste grootste projectmatige werkzaamheden waren met name distributie en grote beurt geven, alle sapjes, alle filters, en hoop dingetjes preventief vervangen. Kan ik gerust op het gas nu!
En ben vorige week 25 uur bezig geweest met het op orde stellen van het lakwerk. Niet alle roestplekjes behandeld, maar merendeel wel. En alles machinaal gepoliert.
Dus nog even wat fotos ;)
En wie weet waar dit is trakteer ik op een biertje tijden een toertocht ;) Spiegeltje spiegeltje op het dak.. hehe
Zit wel een beetje met de plekjes rondom de voorruit. Die moeten volgens mij vlugger aangepakt gaan worden. Nouja, zoals gezegt, auto staat fijn binnen, en als ik meer tijd heb gaat het interieur eruit. Misschien dat de voorruit dat ook even meegepakt kan worden.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Pas tijdens het bijwerken wel goed op je voorruit! Vooral als het een exemplaar is met ingebouwde antenne! Zijn erg schaars aan het worden die wil je niet breken!Zit wel een beetje met de plekjes rondom de voorruit. Die moeten volgens mij vlugger aangepakt gaan worden. Nouja, zoals gezegt, auto staat fijn binnen, en als ik meer tijd heb gaat het interieur eruit. Misschien dat de voorruit dat ook even meegepakt kan worden.
Gr,
Carl
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:56
- Locatie: Alfacity
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Ik zal eerdaags de voorwielen er eens aftrekken en mooie pics voor je schieten, was geloof ik ook wel al gevraagd.ALFAHEIDA schreef:Welkom, prachtige conversie. Mag ik vragen wat het motornummer is van deze 24v?
Tarox staat ook hoog op mijn verlanglijstje....
Hey mensen! Ja ik ga deze goed onderhouden! Heb het interieur er nu uit liggen, om te kijken of er vocht is onder de matten, en tot grote spijt is er het vochtig! Echter niet heel veel! En de elektrische schemas keer doorlopen kijken hoe alles nu zit, en of erg aan gerommeld is! tot nu toe valt het mee. Alleen de kachel draden zijn vaag aangesloten! en een paar dingen losgehaald ivm de ontbrekende airco.
Bij deze het motornummer 60301+000869+ De 301 geeft aan dat het een Qv blok is?
Was nog een heel gekut om dat fatsoenlijk in zicht te krijgen. Diegene die de motor had geplaats heeft de kabels niet echt netjes gelegt. Ben daar uur mee beziggeweest om dingen opnieuw in te tapen, te herleggen, etc. Maar weet nu tenminste wel waar ik op kijk!
Links voor, rechts voor. tegen schutbord zit vocht... Maar om die schuimmatten eruit te halen, moet je dan heel je dashbord eruit halen? ik zie zo namelijk geen schroeven? En het dashboard demonteren, of wat naar voren kunnen schuiven? Hoe zit deze gemonteerd?
En Nee, eindhoven is niet goed! Het is een plein waar de auto kan staan, met uitzicht op het terrasje. Een hint, Oldimama.
Zandvoort ga ik helaas niet bij zijn... ivm bezoek en evenement hier in het dorp! Maar ben wel een forum mens, dus we treffen elkaar vlug!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- KAS
- Alfetta Membro
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
- Locatie: Drenthe.
- Contacteer:
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:56
- Locatie: Alfacity
64301 is van de Qv 12vBij deze het motornummer 60301+000869+ De 301 geeft aan dat het een Qv blok is?
64304 is van de Qv 24v
66301 is van de 3.0 24v en dit moet haast op de zijkant van jouw blok staan lijkt me.
De 64304 is echt een zeldzaam blok, maar het kan natuurlijk.
Natuurlijk is de combinatie 3.0 24v met dikke buizen goed voor 20pk extra en die heb je maar weer.
Groet,
Erwin
Alfa 164 Qv 24v 3.0v6 '93 - Alfa 164 3.0 12v aut. '89
Alfa 164 Qv 12v 3.5v6 '91 - Lancia Zeta 2.0 (family)
Alfa 164 Qv 12v 3.5v6 '91 - Lancia Zeta 2.0 (family)
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Maar behalve het nummer scheelt het verder niks in het blok toch? Alleen de inlaatkant is anders met de andere voetplaten en chromen kelken.
De 24v uit de Q4 heeft ook nog een ander motormanagement met een hittefilm luchtmassameter ipv die rottige klep-luchtweger.
De 24v uit de Q4 heeft ook nog een ander motormanagement met een hittefilm luchtmassameter ipv die rottige klep-luchtweger.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:56
- Locatie: Alfacity
De nokkenas is vast anders want daar staat een ander nummer op als van de gewone 3.0 24v.giuliettaevo schreef:Maar behalve het nummer scheelt het verder niks in het blok toch? Alleen de inlaatkant is anders met de andere voetplaten en chromen kelken.
De 24v uit de Q4 heeft ook nog een ander motormanagement met een hittefilm luchtmassameter ipv die rottige klep-luchtweger.
Alfa 164 Qv 24v 3.0v6 '93 - Alfa 164 3.0 12v aut. '89
Alfa 164 Qv 12v 3.5v6 '91 - Lancia Zeta 2.0 (family)
Alfa 164 Qv 12v 3.5v6 '91 - Lancia Zeta 2.0 (family)
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
De 64304 is zeldzaam aangezien als ik het goed begrepen heb deze andere zuigers, nokkenas dus, motormanagement, en nog een hoop dingetjes (ondanks dat autoweek's carbase de zelfde boring en slag op geeft) heeft???ALFAHEIDA schreef:64304 is van de Qv 24v en is echt een zeldzaam blok, maar het kan natuurlijk. De combinatie 3.0 24v met dikke buizen goed voor 20pk extra en die heb je maar weer.
Welke motor heb ik dan nu?! de
super 3.0 24v @ 207pk + extra van de buizen?
de 3.0 24v Q? @ 228pk + extra van buizen?
de 64304 3.0 24v Qv @ 240pk??
& Wat zou dan nou volgens redeneren ongeveer het vermogen van deze auto moeten zijn?
Mooi om te weten dat er dus een hittefilm variant voor de 164 is, en ander motormanagement. Zou dit met mijn motor "plug&play" zijn?
Die klep maakt het rijden soms wat tricky, zeker als deze warm is. Ik zal kijken of ik nog een foto kan schieten zo die beter is.
Maar de 66301 weet ik vrij zeker. Dus dan maar niet het meeste high end blok. De motronic die erzit gaat gepaard met nummer : Q261 200 563 oranje sticker
Naar mijn weten is er verder niks aan het blok gedaan toen dit geplaatst werd.
Deze motoren hebben ook normaliter een olie koeler. Ik niet. Ideeen?
& laatste, hoe herken ik een voorruit met raam antenne?
Ik weet vrij zeker dat ik die niet heb. Gezien de auto origineel wel audo had. Antenne ligt voorbereid, evenals de groen, groenzwart, rode kabel in het dashboard voor de elektrische antenne. (!! waar overigens geen gat voor in de linker achterspijl zit)
Wat is origineel de audio optie voor deze 6?!
En Oldimama in maasseik is goed! dus inderdaad, de foto is daar genomen ;)
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~