De Alfetta markt

Eindeloos kletsen over aanverwante zaken welke je verder nergens kwijt kunt !!
Foto's video's rariteiten.......!!! Alfetta miniatuurmodellen.
Plaats reactie
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Contacteer:

De Alfetta markt

Bericht door Jens Hoorn »

Wat valt het me op dat de koop en verkoop van de Alfetta, de Alfetta GTV en de Giulietta eigenlijk slap is. Voor hele goeie auto's kun je maar weinig geld krijgen omdat iedereen voor een duppie op de eerste rang wil zitten. Dure maar hele goeie auto's verkoopt niemand. Goedkopere, maar een beetje werk (ja hehe, het is ook oud!) is nooit goedkoop genoeg

De verkoop van mijn GTV is bijvoorbeeld ook een ramp. 100.000 reacties, maar iedereen ziet ervan af omdat er een beetje werk aan zit. Tja, wat wil je voor dit geld. Een perfecte kost gewoon een paar duizend meer.

En neem nu een 116 Giulietta. Niet aan de straatstenen kwijt te raken, terwijl het ontzettend goed rijdt.

Dus: Alleen met weggeven maak je een kans.
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door stephen »

zijn helaas wel meerdere type's die daar last van hebben :oops:

33-75-155-90-156

staan idd vaak veel auto's lang te koop, tenzij het een voordeelpakker is.

mijn 75 TS die ongelast & hard was bracht ook maar 1750,- op,maar mijn Giulia ging wel weer makkelijk/snel voor 3000,- en mijn '93-er 155 deed 4 jaar terug ook maar 650,-.

het voordeel is dat je er ook weer gunstig aan kunt komen, alleen weet je dan nog niet wat je koopt.

daar mijn GTV ws. ook niet de hoofdprijs op zal brengen, hou ik haar daarom gewoon als fijne exclusieve najaar/winterauto de komende jaren :cool: maar ja, ik heb dan ook geen 90 met een V6 voor daly gebruik :wink:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Nou, het is ook niet per se een klaagzang over de verkoop van mijn GTV. Die kan iemand binnenkort voor weinig ophalen, en dan ben ik eraf.

Nee, het is meer dat de ''waarde'' in geld zo laag is. Mijn 90, zeldzaam als ze is, kan ik vast niet voor 3000 euro kwijt.

En deze auto had ik in mijn achterhoord, als voorbeeld

http://link.marktplaats.nl/360296894

Het is een stevige prijs, maar niemand die het ervoor geeft. Terwijl je met een Giulia, als je er met dat geld aankomt, blij mag zijn als er geen rotte deuren in zitten.

Apart
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Romeo

Bericht door Romeo »

De 164 koop je ook voor een prikkie, en zelfs dan zijn er weinig mensen die het durven, en in plaats van een comfortabele, airco-auto met onverwoestbare 2-liter kopen ze dan een 'degelijke' VW, Seat of Skoda. Voor vier keer de aanschafprijs van een 164 TS.

Tja, geldt niet alleen voor Alfa.

Voorwoord in Autovisie vond ik wel belangrijk: voor de jongeren is de auto niet meer zo belangrijk als voor 'ons'.
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Probeer maar eens een Alfetta sedan goed te verkopen. Een paar jaar terug had ik een hele nette die bij Montagna weg kwam. Ik heb er toen meer dan een jaar mee moeten leuren om deze kwijt te raken. Als de centen over had Jens was ik zeker geinteresseerd in jou GTV.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door Fetta »

Wat dat betreft is de markt "gelukkig" nog niet overspoelt met 1001 koopgrage ex 105-bezitters die de nieuwe alfa-mode graag willen hebben.
Het begint.....maar langzaam.
Intussen plukken wij enerzijds de krenten, en anderzijds helaas de zure druiven bij verkoop van onze geliefde bolides.

Wat ik wel kan zeggen, als je binnen het liefhebberswereldje blijft, de kans groot is dat je een auto verkocht krijgt.
Wij weten wat er speelt, en wat de markt doet.

Maar om eerlijk te zijn: het is nog lang geen aldtimer-verkoop-tijd. De mensen zitten nog steeds stevig op de knip.

Tja.......even geduld, en vooral NIET weggeven. :wink:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Contacteer:

Bericht door KAS »

Het Alfaliefhebberswereldje is gewoon klein. Dus weinig kopers in het algemeen. Auto`s worden gekocht uit sentimentele overwegingen. Pa had er ook zo een of misschien was het ooit je eerste auto.
Nieuwe Alfisten kopen graag een 105 serie omdat ze legendarisch zijn. De 116 serie is dat toch veel minder.
Sommige modellen gaan echt gekocht worden om de vorm van het blik. Zo verkoopt een GTV6 bijvoorbeeld beter dan een 90 QO alleen al om dat de vorm van de coupé de meesten meer aanspreekt. Een 75 verkoopt ook beter dan een Giulietta waarschijnlijk omdat de auto voor de meesten net iets mooier is terwijl de auto`s optisch praktisch gelijk zijn.
Ook zijn er steeds minder mensen bereid om een restauratieproject te beginnen. Omdat ze vieze handen krijgen of omdat er gewoon geen kennis meer voorhanden is. Je ziet het ook op de arbeidsmarkt. De jongere generatie wil z`n handen liever niet meer vuil maken en zit liever achter de computer te gamen of te netwerken.
En de markt is in deze resessie gewoon lastig momenteel. Een handelaar heeft vaak meer geduld dan een particulier die haast heeft omdat er al iets nieuws voor de deur staat. Dus Jens, of de prijs laten zakken als hij weg moet of gewoon wat geduld opbrengen. :wink:
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio

Bericht door ron TS »

Ik heb dus zo'n legendarische 105 (Giulia). Toch rijdt de 105 serie naar mijn bescheiden mening echt minder of duidelijk anders dan een transaxle. (uitzonderingen daargelaten) Ik ben slecht begonnen met een 75 RS (volledige onderstel van RS-racing) en daarna gingen alle andere transaxles minder strak de bocht om. Deze auto was te extreem en daarna heb ik een tijdje in een 75 ts gereden met normaal onderstel. Dat was weer net te zacht. Het probleem is dat ik de 75 minder mooi vind dan de Alfetta sedan wat betreft model. De TS techniek vond ik dus weer wel erg goed bevallen. Een Alfetta met TS techniek zou dus de ultieme daily driver voor mij zijn, alleen heeft alfa die nooit gemaakt. Dan gaan we er zelf 1 laten bouwen...... Als ik dan rond ga kijken is er veel keuze in Alfetta's sedan maar daar moet vrijwel altijd iets aan gebeuren mbt plaatwerk en spuitwerk. Daar wringt hem bij mij de schoen, ik ben geen plaatwerker en moet alles laten doen. Dat gaat uiteindelijk behoorlijk oplopen want er komt altijd meer te voorschijn als je begint met strippen. En het lijkt wel of er veel bedrijven geen brood meer in zien of zin in hebben. Dan moet je ook nog iemand vinden die toevallis een complete goede 75 TS heeft staan en daarvan alle techniek over wil bouwen in een Alfetta sedan.

Maar eens gaat ie er komen das zeker, spaar stug door :grin: :grin: :grin: :grin:

Ik hoorde trouwens van Max van Alfaholics dat er in de UK bijna geen 116 meer is te vinden en dat deze Alfa daar schaars begint te worden.

gr Ron
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Deze auto was te extreem en daarna heb ik een tijdje in een 75 ts gereden met normaal onderstel. Dat was weer net te zacht. Het probleem is dat ik de 75 minder mooi vind dan de Alfetta sedan wat betreft model.
Ideetje! :idea: Een Alfetta GTV! Heeft namelijk een beduidend lager zwaartepunt en dat voel je! :wink:

Gr,
Carl
GTVboy
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door GTVboy »

Daar kan ik over meepraten.. :lol:
Een GTV met een Ts erin rijdt met de juiste specs veeeeel strakker dan een GTV6.
Die is gewoon te zwaar in de neus.

Maar ... de sound van een 2.5 is nooit te evenaren :-({|=
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door stephen »

GTV TS is idd. niet verkeerd :cool:
vind zelf ook de Alfetta mooier dan 75 TS (ook wel gehad), maar dat is persoonlijk :wink:

maar mijn alfetta sedan TS met aangepast onderstel rijdt beter/strakker dan GTV met std. onderstel.

lijkt me trouwens dat het grootste direct merkbare verschil zit in de wielbasis die verschilt :roll: zwaartepunt is wel mooi extra toetje natuurlijk :wink:

bv 105 serie, bertje stuurt anders dan Giulia en die stuurt weer anders dan de Berlina allen andere wielbasis
Giuia rijden is niet te vergelijken, veel spartaanser en kont reageert heel anders (generati kloof) , wel heel leuk vind ik zelf

V6 klnkt idd fantastisch/mooier en sneller/comfortabeler op snelweg ,jammer dat de neus er zo zwaar van wordt
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door giuliettaevo »

Van de transaxles die ik heb gehad (75, GTV4, Alfetta sedan, Giulietta)vind ik de Giulietta origineel het best rijden. Qua aanpassingen was mijn laatstse Giulietta ook het extreemst en het beste maar daar kan ik geen andere mee vergelijken.

Langere wielbasis maakt een auto over het algemeen 'makkelijker' te besturen, betere rechtuit stabiliteit. kortere wielbasis is beter in de bochten maar ook listiger...

Heb net gezien dat in mijn GTV de motor best ver naar achteren komt te liggen. de bak zit er dan wel tegenaan maar deze valt dus ver achter de vooras en brengt niet heel veel gewicht naar voren. Ben benieuwd hoe uiteindelijk mijn gewichtsverdeling wordt... Als hij klaar is zal ik eens kijken of ik hem ergens kan laten uitwegen. Denk dat ik dat bij Intrax wel kan laten doen. :grin:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Gtv4 »

Ik ken de afmetingen en gewichten niet exact.
Maar het vergelijk wat ik heb is dat de Giulietta het fijnst stuurt, de sedan is de auto met het meeste comfort. De Gtv is een goede combi van beide.

Maar welke verschillen heeft een 1e serie sedan met 2e seire?
Ik vermoed dat de Alfetta van Stephen aardig in de buurt komt van de spec's van een Giulietta? (wielbasis en gewicht)
Transaxle loos!
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Gtv4 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Transaxle loos!
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

De wielbasis van de 4 deurs modellen is volgens mij gelijk ( alleen de 90 ken ik niet). Giulietta en 75 in ieder geval wel. De coupe is een cm of 10 korter in wielbasis.

eerste serie sedan heeft een hele lichte neus, door de korte overhang. Mijn eerste serie sedan met een v6 erin met stalen spruitstukken(ipv die zware gietijzeren) en de accu achterin stuurde net zo goed als mijn 75 TS. Ik weet eigenlijk zeker dat de balans tussen voor en achter bij de 2 auto's nagenoeg gelijk was, ondanks de zware v6.

Giulietta heeft het voordeel van de korte kont en het lagere totaalgewicht denk ik tov de 75.
Gaat niet bestaat niet 😎
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Gtv4 »

Klopt, volgens de boekjes is de wielbasis van de giulietta gelijk aan die van de 2e serie sedan. Dat verbaast mij eigenlijk, gevoelsmatig zou ik de wielbasis van de giulieta gelijk zetten aan de GTV. De totale lengte en gewicht is iets lager van de giulietta.
De Gtv komt er eigenlijk het beste vanaf, wel weer een langere kont vanwege de kortere wielbasis. Maar ook 100kg lichter dan de sedan en giulietta.
Transaxle loos!
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

body van een GTV is ook minder stijf als van een 75/ Giulietta heb ik horen zeggen...

In elke transaxle uitvoering zijn de 4 cilinders beter in balans als de 6 cilinders, een GTV 4 zou dus al beter zijn als een GTV6.
Gaat niet bestaat niet 😎
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door stephen »

mijn 1e serie Sedan is lichter dan mijn 1e serie GTV vlg. kenteken :? ondanks de kortere wielbasis 11cm van de GTV

gewichten mij bekend vlg kentekens (alfetta's en Giulia zijn import dus gewogen voor rdw, vulling van tank kan dus anders zijn)
75 TS 1988 1140 Kg
GTV 1977 1115 Kg
Alfetta 1976 1039 Kg
Giulia 1300TI 1970 1025 Kg
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Gtv4 »

Mijn Gtv is ook import en weegt volgens kenteken 1063 kg, is wel een uitvoering met airco! Dat kan die 13 kg verschil maken. Is jou Gtv gewogen met het TS blok Stephen?

De sedan weegt 1184 kg maar dat is incl het meer gewicht van de LPG tank. (dat zijn gewoon berekeningen volgens inhoud v/d gastank)

Op de Belgische papieren van de Giulietta kan ik zo snel geen gewicht vinden. :?

Ben benieuwd wat anderen op de papieren hebben staan. :idea:
Transaxle loos!
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door stephen »

nope, mijn GTV is gewoon met de 2.o gewogen bij vorige eigenaar, dus zonder TS en stuurbekrachtiging en V6 tank , ook al zal het laatste niet veel uitmaken zolang je hem niet vol tankt :lol:

LPG is 80% van inhoud = meer gewicht in Kg als ik het goed onthouden heb
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
Plaats reactie