
BDP klokje
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
BDP klokje
Altijd handiger als een schroevendraaier om je merk tekens te controleren.


Transaxle loos!
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: BDP klokje
Heeft iemand uitleg bij deze tool?
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Beretta
- Advanced Membro
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
- Locatie: Beek Lb
Re: BDP klokje
Dit tool wordt in het bougiegat geschroefd (op de foto het gedeelte met schroefdraad aan de linkerzijde).
De pen kan verticaal vrij bewegen in de boring van het tool en door de borst op de pen wordt voorkomen dat deze in de verbrandingsruimte valt.
Wanneer er aan de krukas gedraaid wordt, zal de pen doordat deze op de bodem van de zuiger rust, naar boven/beneden bewegen
en kan zo (visueel) vastgesteld worden wanneer de zuiger op zijn bovenste dode punt is (tenzij er een immens gat in de bodem van de zuiger zit
)
Uiteraard is dit niet geschikt om met lopende motor te gebruiken
en dient de krukas(polie) met de hand gedraaid worden.
(voor de leken: de bodem van de zuiger is in ingebouwde toestand de bovenzijde, welke dus richting cilinderkop/kleppen wijst
wanneer je dat nog steeds niks zegt, vergeet dit verhaal en poets liever de auto
)
De pen kan verticaal vrij bewegen in de boring van het tool en door de borst op de pen wordt voorkomen dat deze in de verbrandingsruimte valt.
Wanneer er aan de krukas gedraaid wordt, zal de pen doordat deze op de bodem van de zuiger rust, naar boven/beneden bewegen
en kan zo (visueel) vastgesteld worden wanneer de zuiger op zijn bovenste dode punt is (tenzij er een immens gat in de bodem van de zuiger zit

Uiteraard is dit niet geschikt om met lopende motor te gebruiken

(voor de leken: de bodem van de zuiger is in ingebouwde toestand de bovenzijde, welke dus richting cilinderkop/kleppen wijst

wanneer je dat nog steeds niks zegt, vergeet dit verhaal en poets liever de auto

Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3084
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: BDP klokje
Als je toch nog twijfelt aan de uitkomst kun je de motor ook iets verdraaien met de klok mee en dan meten hoe hoog de pin komt op dat punt,teken de krukaspoelie even af.vervolgens draai je de motor tegen de klok in tot de pen precies even hoog komt te staan en teken die positie ook af. Het bdp ligt dan precies in het midden tussen die twee punten in.
Hoop dat mijn uitleg zo duidelijk is...
Hoop dat mijn uitleg zo duidelijk is...
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎