Frank is zich aan het orienteren

Hier kun je je voorstellen aan de rest van de leden en forumgebruikers.
Plaats reactie
frankie
Novizio
Novizio
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Frank is zich aan het orienteren

Bericht door frankie »

Hallo liefhebbers,

Frank hier, op diverse alfafora actief en mag ook wel eens een "ritje" organiseren. Momenteel rijd ik in een 147 GTA, maar deze gaat het veld ruimen en staat momenteel te koop. Dat is onze 2e auto, vrouwlief heeft een leasegebakje.

Omdat ik natuurlijk toch vervoer nodig heb (fietsen? was dat?), ben ik me aan het orienteren op het post-GTA tijdperk. Vandaag op SSAR de Rosso Veneziano Alfetta GTV gezien die Alfa Lusso aanbiedt en op de paddock bij de Tarzan bocht nog een handvol anderen. Dat lijkt me wel wat!

Maar goed, dan de vragen en de twijfel. Hoe "goed" is een dergelijke GTV (of GTV6) bruikbaar als dagelijks vervoer? Dagelijks vervoer is overigens nog niet heel veel. Km of 10 naar het werk en weer terug, op jaarbasis nog geen 8000km. Kan dat allemaal zonder droge stalling?

Anyway, ik ga het forum maar eens even doorspitten om goed voorbereid te werk te gaan :wink:

Gr.
Frank
nu: 147 GTA
straks: ?
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

welkom Frank.
Een GTA inruilen voor een Alfetta......een betere keus kun je niet maken :blue_lol:
Nee, geintje.
Ogen en oren open, je vindt vast wat je zoekt.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
frankie
Novizio
Novizio
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door frankie »

Thnx,

Haha, ja, goeie ruil he, GTA voor een Alfetta :roll: :roll:. Reden is, dat we een nieuw huis hebben gekocht (met garage!). Het verschil in verkoop van de GTA en aankoop van een eventuele Alfetta zou dan weer bij het "verbouwingspotje" kunnen :lol:

Maar goed, er zijn nog een aantal praktische hobbels te nemen. Bijvoorbeeld gordels achterin (voor de kleine van 2 en z'n kinderstoel). Gelukkig genoeg info te vinden hier.
nu: 147 GTA
straks: ?
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

Ik zou het niet doen, gezien ik vind, (ondanks dat ik die van mij pas 3 maanden heb) Deze auto's toch een zekere aandacht nodig hebben.

Body werk is een iets wat zwakker punt van deze autos (mits goed onderhouden) en zullen in de winter denk ik veel leiden met dagelijks gebruik.

Zo zijn verder de remmen ook wel een puntje wat aandacht. Mijne heeft gegroevde gev voorschijven die goed vertragen maar boven normale pedaalkracht.

Vanavond ook een klein stukje gereden na dat het geregend had, en de auto is redelijk tailhappy. Ondanks de brandstoftank achterin. Dit geeft tevens een redelijk beperkte kofferbak ruimte. (aygo)

Kortom, niet mijn keus als Daily. Een oldtimer daily kan wel, maar dan zou ik eerder aan een oude volvo denken.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Hoi Frank,

Welkom hier.

Even op het bovenstaande inhakend.
In mijn beleving zou het best kunnen, mits de auto voor wat betreft carrosserie of goed en dan echt goed is gerestaureerd tevens voldoende beschermd tegen roest.
Hij zal dan niet minder zijn dan een gemiddelde andere klassieker.
Achterwiel aandrijving blijft soms listig in de winter met gladheid, dit kan juist ook weer leuk zijn. :grin:
Voor maximale kofferruimte kies je een 2.0ltr 4cil, hier ligt de tank in de vloer.
Mijn 2 ltr heeft standaard remmen en ben er erg tevreden over.en dan ben ik met de daily best wel verwend

Succes met de zoektocht.

ps een type 2 roest minder hard dan een type 1 en is in de regel een stuk goedkoper.
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
frankie
Novizio
Novizio
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door frankie »

Bedankt voor de tips, dus een type 2 is iets beter bestand tegen de roest. Ik had al begrepen dat er een bovenmatige gevoeligheid voor roest is.

Het begrip daily is in mijn geval natuurlijk ook relatief. Tuurlijk ik zou haar gewoon inzetten voor woon-werk verkeer, maar voor lange stukken met het gezin (en veel bagage) pakken we toch de leaser.

Ik heb wel graag een exemplaar dat nu zo inzetbaar is en deze herfst/winter door komt, als er dan op terrmijn werk moet gebeuren over een jaar of wat is geen probleem. Daarom dat die van AutoLusso mij opviel, die is volgens de beschrijving al gerestaureerd en zag er zo op het oog netjes uit.
nu: 147 GTA
straks: ?
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Wees je er wel van bewust dat als je voor veel geld een gerestaureerd exemplaar koopt en er me door de pekel e.d. rijdt dat deze in kwaliteit en waarde snel achteruit zal gaan. Zeker als deze niet binnen kan staan. Ik weet dat er forummers zijn die het doen, maar dan wel met een goedkoper exemplaar waarbij het minder pijn doet dan als je met een zeer goed exemplaar dit gaat doen. Ik ken GTV's die na een restauratie als dagelijkse auto zijn gebruikt het hele jaar door die al weer begonnen te rotten. Ze hebben zoveel verborgen hoekjes en e.d. dat je nooit al het peker er uit krijgt en op een dag natte voeten krijgt.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
frankie
Novizio
Novizio
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door frankie »

Okay, iets om rekening mee te houden dus. Thnx.
nu: 147 GTA
straks: ?
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Bericht door ron TS »

Hier nog een Alfetta sedan rijder die er de winter mee door wil rijden.......... Op dit moment wordt de auto helemaal winterklaar gemaakt, zo worden de afwateringsgaten in de deuren wat groter gemaakt, heel de auto van binnen en buiten, bijv de raamstijlen aan de binnenkant en de paravan helemaal volgespoten met ML. Een must is denk ik dat de carroserie helemaal roestvrij is. Tevens moet je iemand hebben die de zwakke plekken van een sedan weet en desnoods extra afwateringsgaten boren op plekken waar anders rommel blijft zitten. Heb ik bij de 75 ook gedaan op aanraden van Giulia Bianca en daar nooit geen problemen meer gehad. (achterwielkast in de hoek, zit driedubbel plaatwerk waar vanalles tussen en in blijft zitten) Inmiddels heb ik ook een winterstalling voor de Giulia gevonden dus kan de Alfetta in de winter binnen. In de winter een zadeldak op de garage dan kunnen ze allebei het hele jaar binnen.......... En regelmatig controleren op de brug in de winter, voorkomen is beter dan genezen. Over 11 dagen haal ik hem op en maak ik een Alfetta Sedan winter-topic aan...

Succes, Ron
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

GTV42.0 schreef:Wees je er wel van bewust dat als je voor veel geld een gerestaureerd exemplaar koopt en er me door de pekel e.d. rijdt dat deze in kwaliteit en waarde snel achteruit zal gaan. Zeker als deze niet binnen kan staan. Ik weet dat er forummers zijn die het doen, maar dan wel met een goedkoper exemplaar waarbij het minder pijn doet dan als je met een zeer goed exemplaar dit gaat doen. Ik ken GTV's die na een restauratie als dagelijkse auto zijn gebruikt het hele jaar door die al weer begonnen te rotten. Ze hebben zoveel verborgen hoekjes en e.d. dat je nooit al het peker er uit krijgt en op een dag natte voeten krijgt.
Ben ik het helemaal mee eens! Ik ben ervoor om zoveel mogelijk te doen waar ze voor gemaakt zijn en dat is rijden maar.. Ik heb de laatste jaren voldoende van de constructie gezien om te roepen dat al restaureer je een ons als je een GTV in de winter pekel in gaat zetten krijg je roest! Kijk mijn topic "Carbo's GTV6" maar eens. De kosten van een restauartie daarna wegen niet op tegen dit plezier; niet alleen het plaatwerk is duur maar door de constructie zeer arbeidsintensief. Op sommige kritieke plaatsen zit het plaatwerk driedubbel gepuntlast! Je kunt er ML of wat dan ook inspuiten het gaat roesten!

De enige manier is de carrosserie volbad ontlakken, restaureren en dan compleet verzinken in een zinkbad.

Mijn mening is simpel; niet geschikt voor pekel! :wink:

Gr,
Carl

De enige manier
Gebruikersavatar
modellisimo
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1008
Lid geworden op: 24 nov 2009, 21:13
Locatie: Beesel

Bericht door modellisimo »

Hallo Frank.
Vorig jaar ben ik zelf voor een GTV gaan kijken. Alfa Lusso had er 2 staan waaronder die donkerrode die jij hebt gezien. In de binnenschermen zaten 2 grote gaten die nu waren dicht gelast. Op het dak en langs de ramen zat ook veel roest. De restauratie was al langer geleden gedaan. Ik kan mij niet voorstellen dat zij hem helemaal opnieuw gelast en gespoten hebben. Kon het gisteren niet zien want de auto was nog nat toen wij er aan het kijken waren. Normaal kost die GTV meer dan €5000. Ik denk dat je voor dat geld ook een mooie GTV 4 krijgt die een betere kwaliteit heeft. Die van mij staat binnen en wordt met slecht weer niet gebruikt.
frankie
Novizio
Novizio
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door frankie »

Allemaal bedankt voor de antwoorden mensen, heel verhelderend. Eigenlijk is het dus gewoon zonde een Alfetta als daily in te zetten, zo'n bella verdient een rustige oude dag. Dus 's-winters lekker binnen, droog en warm, alleen bij mooi weer naar buiten.... :wink:

Ik slaap er nog wel een paar nachtjes over.....Misschien dat er andere (semi)klassiekers hier meer voor geschikt zijn......
nu: 147 GTA
straks: ?
Gebruikersavatar
modellisimo
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1008
Lid geworden op: 24 nov 2009, 21:13
Locatie: Beesel

Bericht door modellisimo »

Wil je wel in een Alfetta rondrijden dan kun je hetzelfde doen als ik. Ik neem de fiets naar het werk (5KM) en gebruik de Alfetta als het uit komt. Is mijn vrouw thuis en heeft de auto niet nodig dan neem ik de 147. Wil je wel een auto dan kun je er over nadenken om een oude panda voor een paar honderd euro te nemen en daar op de slechte dagen mee te rijden. Kost werinig in verzekering en wegenbelasting. Een klassieker is nog goedkoper. samen ben je in ieder geval stukken goedkoper dan nu met de 147 GTA.
frankie
Novizio
Novizio
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door frankie »

3 auto's ga ik er hier niet door krijgen, ben getrouwd he, dan weet je wie de broek aan heeft :roll: :lol: :lol: En de auto heb ik toch echt "nodig" aangezien ik de kleine regelmatig wegbreng naar oma of de KDV. Zelf in de regen fietsen zou ik er nog wel voor over hebben, maar met de kleine achterop vind ik dat geen succes. Overigens, running costs maak ik me niet zo druk om. Da's ook niet de reden dat de GTA er uit gaat trouwens.
nu: 147 GTA
straks: ?
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

ik gebruik mijn gtv6 op lpg sinds een paar weken dagelijks...heb hem gewoon buiten staan...we gaan het meemaken welke ellende ik me ermee op de hals haal maar denk dat het mee zal vallen...hier in Cuijk heeft er een grijze gtv6 gestaan altijd buiten waar in de 16 jaar dat ie oud was weinig fout mee ging....werd wel goed in de gaten gehouden en bijgehouden...
ikzelf offer mijn rode min of meer op aan een zwarte 24v to be...
wat moet je dan,verkopen voor een paar duizend onder mom zonde ik maak te weinig km's :roll:

gewoon rijden dus :oops: :cool:

was ook de hele tijd aan het twijfelen hierover...zit veel werk in ,zonde bla bla...je kunt hem binnen laten staan en hem dan op een zonnige dag in de poeier rijden....kijk naar de bekende guiletta :shock:
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Rob, die van jou gaat het nog wel even uithouden :thumbs:

Ik heb de mijne al vanaf april buiten staan, geen roestpukkeltje bijgekomen, wel genoeg water gehad.
De bodem is matig tot bijna niet geconserveerd, ook dit blijft goed.

1 ding is zeker, buiten houden ze het langer vol dan in een sloffe schuur !
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Juistem! :thumbs: Lekker rijden en goed bijhouden, alleen dan heb je echt plezier voor je euro's, vind ik. :oops: Eigenlijk zou een carport wel ideaal zijn....
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Dagelijks rijden weet ik alles van. 6 jaar gedaan en voornamelijk in de winterperiode. Met een sedan die op het punt stond te worden gesloopt. Het kan dus best. Maar bedenk wel dat de winterperiode veel aandacht vergt. Zeker als het zo`n winter is als afgelopen jaar. Veel pekel en continu vocht. Dan gaat het hard met de roest. Dan is er geen bijhouden meer aan. Er was geen moment meer om de auto te wassen of te drogen zodat de roestduivel zich kon doorzetten. Dus ik zou voor dit doel gewoon een technisch goede maar geen mooie Alfetta kopen. Ik heb er geen spijt van en ga gewoon door met klassiek Alfa rijden in de winter. :grin:
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
frankie
Novizio
Novizio
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door frankie »

Top dat er nu ook wat andere geluiden komen! :grin:
nu: 147 GTA
straks: ?
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

je moet het zo zien! Afgezien van het feit of je het zelf zonde vind ja of nee, als je bereid bent werk te hebben en dit erin te steken (en hier ook de tijd er voor hebt) Dan doe het gerust!

Ik heb het al druk met werk aan de gtv, dus als ik het moeilijkere werk kan vermijden doe ik dat.

Maar dat ben ik :)
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Plaats reactie