Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door GTV42.0 »

Ik ben bang dat je alles voor een straatauto van deze leeftijd te ver door wilt voeren. Ik vind het wel geweldig hoor, daar niet van. Ik heb meerdere mensen ontmoet de afgelopen jaren die te ver gingen en dit koste bij hen de hobby en lol van het rijden in de GTV/GTV6. Let wel dat je er meer op de openbare weg mee rijdt dan op de baan. Maar desalniettemin leuk dat je het allemaal uit zoekt en gaat proberen. :thumbs:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Zal je dit zeggen, als ik het niet voor elkaar krijg, bouw ik het fijn terug naar hoe het nu is en gaat de Gtv6 maar niet als allround straat-trackday auto door het leven. Dan maar boulevard cruizer.

Maar denk dat mijn prioriteiten weer eerst naar iets anders mogen :evil:
Volgens mij wiellager bijna vastgelopen. Was lekker aan het doorrijden, stuk snelweg. Ineens getril, file. Daarna best zwaar gekreun. Het was weg met lichtjes remmen, dus het is geen blok wat aanloopt??

Ook uit het niets, laadstroom controle lampje ging branden, en harder branden na mate de dynamo meer toeren maakte. Stationair is weg... :?: Is echter niet constant. Dan weer wel, dan weer niet. Airco, vin, motor alles functioneerd gewoon, dus spanning heb ik wel. wtf dit nu weer is...

Het zal ook eens een keer allemaal goed zijn met de gtv... :rollingredhead:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Beretta »

Hoi,

dat is normaal bij een defecte dynamo.
Je zult zien dat het steeds erger wordt en het lampje bij lagere toerentallen zal gaan branden!

Groeten,

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Ok, zal de laadspanning eens controleren. Vind het wel vreemd. Heb die dynamo laten reviseren en heeft echt nog niet veel kilometers gemaakt.

Edit: Stationair, zonder verbruikers 13,4v. 4000tpm, zonder verbruikers, 13.9. Stationair met verbruikers 12.5v. 4000tpm, 13.3v.
Denk dat de spannigsregelaar de beste tijd gehad heeft. Heb ook al contact gehad revisie bedrijf. Die bevestigen dit. Dus nu is het wachten tot dat die helemaal niks meer doet :roll:

Wiellager is met nastellen weer een stuk strakker te krijgen. Blijft speling opzitten. Ook blijft de rem hangen. 1 van de 2 zuigers komt niet lekker terug. Heb het al zo goedmogelijk schoon gemaakt. Oude verrote stofhoes opgedoekt, maar is nog steeds een beetje. Wel weer rijdbaar gelukkig.

Tja, kijken of ik hiermee naar de registerdag kan komen. En terug... Misschien voornamer :oops: Van te voren maar goed aan de druppellader.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door giuliettaevo »

Wiellager voor is toch zo vervangen? Zijn ook niet duur. Zou het risico er niet mee lopen...
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Zijn besteld, komen binnenkort binnen. Zondag de achterveren geplaatst en de koni's straffer gezet. Ging allemaal super makkelijk. Waren binnen een uur klaar. De veerschotels waren blijkbaar al eens verplaatst. De auto is best verlaagt en stond om -40mm inxtrax veren.

Afbeelding

De keuze gemaakt de originele veerschotels te gebruiken, dan kon het altijd nog terug gemaakt worden naar origineel. Schotels waren nog super hard. Boven ook.
Dus de stressplaat van RSR gebruikt. Gat opgeboort naar zodat de bout er doorheen kon. De om de veren een oude grote waterslang gedaan zodat het iets demping heeft tussen de body. De veren staan nu op het max van het stelbereik.

Afbeelding

Auto ligt ook best laag achter. Als de neus voor iets omhoog gaat staat is waarschijnlijk achterover en te laag. Zou dan nog wat extra vul-platen kunnen gebruiken. Vind het ook maar vreemd dat alle kracht via de rand van de schroefbus word overgebracht.

Afbeelding

Voor was alles gangbaar. Nu alleen nog de draadbussen&moeren regelen, en 2x een versnellingsbak krik (omg waalwijk iemand??) en dan zitten de torsieveren er ook relatief vlug onder. Hebben al op youtube gekeken hoe het gaat, dus heb er zin in :smile:

Achter volgt de auto de weg veeeel beter. Rijd ook nog steeds comfortabel. Hellen is nu al minder. Nu merk je goed hoe zweverig de neus is! Niet te hard en denk dadelijk dat dit voor een zware gtv6 (1250-1300kg) een hele goede set is.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door AlfettaOwner »

Nice job, leuke upgrade.
Mooiste werkje moet nog komen met de torsies :mrgreen:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Ja! Van te voren goed opmeten. Wil de auto met dezelfde spline verdeling terug zetten. Hopelijk win ik door de stijvere veren genoeg in hoogte. Net gemeten, de auto moet voor, om de draagarmen horizontaal te krijgen, zeker een/twee centimeter omhoog. De verdeling tussen de krikpunten nu is 16.5 cm tegen 18. De auto zelf staat nu lichtjes achterover. (met waterpas gemeten) Eerst was die verdeling 17-19. Dus met de verhoging kom ik achter wel echt te laag zitten. Moet dus opzoek naar opvul materiaal (of iets waarvan ik dat kan maken).

Heb wel echt het idee dat dit de auto naar mijn wensen zal laten reageren. Dit al met de "foute" koni's. Morgen eens contact opnemen met Verbaas Racing over het revalven van de schokdempers.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Job's done! :jumpingred:

En wat heb ik een geluk gehad. Na 30scenarios gelezen te hebben, waar bij bouten afbreken, torsies niet los komen, alles moeilijk en tegen zou zitten me op het ergste voorbereid. Preventief vanalles gekocht (draagarm rubbers, draad-eindes en moeren), 2 transmissie kriks geregeld en een heel weekend gereserveerd om het af te krijgen. Vrijdag 20u begonnen, en om 23:30 klaar. Originele bouten allemaal gebruikt, niks hoeven boren, alles kwam *floep!* los. Dank je wel vorige eigenaar die de auto al eens heeft laten verlagen. Zelfs het zaakje een paar keer versteld, en gekeken hoe we nu de juiste afstelling krijgen, maar dat blijft onduidelijk. Het was een tractor, of dit. Gekozen voor het laatste en het laagste :mrgreen: De auto is een stuk lager geworden ~2-3cm.

Afbeelding
Met als gevolg, dat ik de regel "de onderste draagarmen niet lager dan horizontaal" niet heb kunnen toepassen.
Afbeelding
De verhouding tussen de krikpunten is nu wel perfect. 15.5cm voor tegen 18.3cm achter.

Heb de bumpstops weggehaalt om zo bewegingsvrijheid te krijgen, maar ik ga er vanuit dat er een mooie oplossing is om die draagarmen recht te krijgen. Fusee aanpassen dat die onder gemonteerd kan worden??
Wat ik niet snap, is waarom (bij auto's met een los balkje) sommige heel de voorkant losschroeven. Voor de torsies laten zitten, achter de balk loshalen, met een transmissie krik vervolgens het zooitje verdraaien en weer monteren is een klusje van 20min.

Auto rijd nog met koni's waarbij de rebound zwaarder gezet is. (advies van suspension man die ik ken). Rebound geeft rust in de auto, en kan opgeschroeft worden met zwaardere veren.
De combinatie 30mm & 60kg rsr veren vind ik voor de gtv6 absoluut niet te hard! Doordat de torsieveer stijver word namate deze meer tordeert doe ie precies wat je wil. Hard in de bochten, veren op de klinkerweggetjes van het land.
De 24mm stabilisator hoeft door de zwaardere veren ook niet groter, al zal dat wel in een nog strakkere auto resulteren.

Het verschil is echt gigantisch. :blue_cool: De zweverige neus is compleet weg. Aanremmen duikt de auto stukken minder. Bocht op de snelweg, waarbij ik het voorheen met 120 wel welletjes vond, is nu 160met plankgas geen probleem. Auto voelt direct en strak. Voor iedereen die twijfelt, het is een klus die tegen kan zitten blijkbaar, maar ik ben voorstander. Want een modificatie als deze draagt gigantisch bij aan het rijplezier van de auto!

Voor alle mensen die tips, hulp en spullen gegeven hebben, SUPER bedankt! :thumbs:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Bij een goed onderstel, horen ook top remmen. Nogmaals bedankt Alesandro voor het reviseren van de achterremmen!! :thumbs: Volgende upgrade daar word SZ :mrgreen: Mijn oude klauwen komen zsm je kant op!

Afbeelding

Op een brede remleiding voor de klauwen & een flarekit na, kan ik het gaan monteren.
Ook een montage setje is top. Moet alleen van 2 kruizen 1 maken die gaat passen in lengte en breedte.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door AlfettaOwner »

Heb je eezybleed in huis Melcher? Meteen halen :wink: zoveeeeeeel fijner om mee te werken.

check...http://www.alfetta-transaxle.nl/forum/v ... &start=380" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat betreft het verlagen en loshalen voorste torsiepunten, met alleen de achterste krijg je niet elke verlaging die gewenst is. Mooi wel dat het gelukt is binnen redelijke tijd, vaak zitten ze zo vast......
Heb er al heel wat laten zitten onder de 75 tigers die ik heb gedemonteerd :--:

Ziet er netjes uit in zn geheel :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door GTV »

Strakke auto met mooie upgrades. Ik heb dit set ook onder de TB, ik heb er nog niet mee gereden, ik ben benieuwd.
Die velgen staan erg goed :thumbs:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Grazi Grazi :mrgreen:

Nee, heb geen Eezybleed, maar wel een systeem waarmee je goed zelf kan ontluchten/spoelen. (op lucht, werkt met vacuum). Toch heeft de voorkeur uiteindelijk altijd nog een keer na te ontluchten met iemand er bij en pedaal intrappen. Krijg je vaak de laatste beetjes eruit.

Wat betreft de vering, heb ik besloten de auto niet hoger te gaan zetten. Enige aanpassing die ik nog wil maken is dat een kogel van onderaf het fusee in gaat. Dus draagarm uitfrezen en dan kogel monteren. Maar welke?? Dit staat zo niet in het boek van JK? Zou iets van een VW zijn?? Remco?? :mrgreen:

Ga dit weekend helaas er niet aan toe komen het te monteren :cry: Crisisje op het werk net voor de vakantie. Moeten door.

Maar wel de auto nog even gewassen. Ding stond wat smerig te wezen :rollingredhead:
Afbeelding
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door GTV42.0 »

Hij is erg mooi geworden Melcher.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door stefgtv6 »

Melcher, is deze aangepaste bovenste draagarm de aanpassing die je bedoelt?

http://www.artracing.co.uk/parts-and-services/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Mooi spul trouwens op deze site. Zal wel een paar centen kosten......
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 809
Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
Locatie: prov.groningen

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door kareltjeknetter »

strakke bak hoor, ik wou dat de mijne er zo bij stond :oops:
-squadragrunn-
carry on waywards......
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Dat is een gave website! Die gaan we eens mailen! Zal wel wat kosten.
Maar nee, het gaat om de onderste draagarm. Deze dus.
Afbeelding
Hiermee zullen de draagarmen recht komen te staan waardoor het rolcentrum niet meer onder de auto ligt.
En er komt dan meer ruimte voor de bumpstops, maar dat terzijde.

Afbeelding
Zoiets wil ik eigenlijk, maar dan minder hardcore. Schijnt dat dit ook wel eens gemaakt word met een kogel van een volkswagen?? Maar welke? Dan laat ik de huidige draagarmen uitfrezen en pers ik die kogel erin. Iemand ideeen??

Ook dit mag op mijn verlanglijstje, maar goed..
Afbeelding

Ook gereviseerde achterklauwen geplaatst met Pagid blauw.
Afbeelding
Helaas is bij de rechterklauw het stelmechaniek niet goed, en werkt de handrem daarom ook niet.
Maar dat word nog wel gefixt, I'm sure.

Ook hier ging alles weer los, niks afgebroken... Verbaas me een beetje over de auto dat alles gangbaar is.. Had wel anders verwacht eigenlijk. :mrgreen:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Helemaal niks meer gedaan met de auto tot nu toe. Druk met studie en werk, maar ja prioriteiten. :neutral:
Ga binnenkort wel weer verder met de remmen, achterrem fixen (heb duidelijke instructies gekregen nu :oops: ) en uiteindelijk verder kijken naar een kogel die in de draagarm past van de Alfetta.

Ondanks het tijdgebrek (en zin) om aan de auto te werken heb ik wel een idee over wanneer ik klaar ben met de auto. Eerste facet maakte het vandaag ineens al kerstmis, want trof een zelfgekocht cadeautje aan. :mrgreen: Colombo & Bariani ST1 nokkenassen (max street)

Afbeelding
Afbeelding

Nu is dit pas iets voor volgend jaar, wanneer de distributieriem toch vervangen moet worden maar besloten meteen wat aanpassingen te maken. Tevens zal de irritante afm door een MAF vervangen worden. Luchtfilter word iets van een CDA oid, en er zal een chip geschreven door squadra bij komen. Al met al hopelijk goed voor een vrolijke 270-280pk, genoeg om die irritant snelle 964 te hinderen. :rollingredhead: #keepondreamingsunshine
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door diedjee »

Die 270-280 pk uit max street nokkenassen zonder verdere aanpassingen zou ik niet op rekenen, lijkt me erg optimistisch.
Een helemaal frisse nette opgebouwde standaard 3.0 24 klepper doet volgens mij rond de 240.
Maar ben wel benieuwd waar je straks op uitkomt.

En effect van verwijderen LHM word doorgaans overschat.
Maar ik weet niet hoe groot de LHM is die op jouw gtv6 zit, dus misschien levert het jou wel wat.
Wat ik je wel kan vertellen is dat bij mijn 75TS blok exact nul pk opleverde, gemeten op zelfde rollenbank door zelfde tuner.
(maakte ook niet uit, want pk winst was niet de motivatie voor de modificatie)
De LHM's die op 4 cil's zitten zijn afdoende (niet restrictief) tot ca 180/200 pk
Deze hebben zelfde afmetingen als van gewone V6'en uit gtv6 en 75.
QV V6 (164) heeft grotere. Die kan al weer fors meer aan.

Overigens moet je met een goed opgezette en aangepaste gtv6 best een 968 het leven zuur kunnen maken. Maar soort banden en poppetje achter het stuur heeft ook veel invloed!!
Mogelijk nog wel meer dan de motorisering als je eenmaal Kemmel hebt gehad op Spa.

Gr DJ
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door giuliettaevo »

24v Luchtweger is weer een stukje groter als die van een Ts. Maar ombouwen naar lmm zie ik het nut ook niet zo van in.je kunt ze overigens niet uitwisselen, werking is anders. Dan zou je om moeten bouwen naar bv een 166 injectiesysteem en dat op maat chippen.

Ik denk dat die 270-280 pk niet zo heel onrealistisch hoeft te zijn.ik zou wel kijken of je de koppen wat kunt vlakken voor meer compressie. Wat voor een diameter heeft je uitlaatsysteem ook alweer?
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Plaats reactie