Vraag aan Carbo en Rob over Coil-overs

Voor al je vragen over de carrosserie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Vraag aan Carbo en Rob over Coil-overs

Bericht door Alfa-corazon »

Met veel respect en bewondering volg ik jullie projecten.

Nu zijn jullie ook veel aan de voorzijde van de Alfetta aan het lassen.
Waarom verstevigen jullie niet meteen de bevestigingspunten van de hele voorwiel ophanging. Dan hoeven de torsieveren niet meer terug en kun je coil-overs (schroefveren met schokdempers in de schroefveer) monteren.

De wagen gaat daar volgens mij stukken op vooruit.
Laatst gewijzigd door Alfa-corazon op 08 sep 2010, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Tja....

Om je eerlijk te bekennen ben ik hier nog niet uit. Je moet gewoon ergens eens keer stoppen (de GTV6 is al vetter dan mijn spaarvarken :wink: ) maar ik sluit niet uit dat er toch coil overs onder komen. Coil overs kunnen trouwens met of zonder torsies geplaatst worden (er zijn dus nog keuze mogelijkheden)

Ik overweeg op dit moment wel om de boel voor compleet door te lassen en een versteviging aan te brengen tussen de voorste balk en de schokbreker montage balk. Dan kan ik later simpel beslissen zonder de boel weer hoeven te spuiten.

Alles heeft ook nadelen;
1. Je maakt de auto hiermee ontzettend stijf wat het comfort niet ten goede gaat komen,
2. Een setje kwaliteits coil overs kost circa 2.300,- Euro (aanbieding heb ik al liggen). Alternatief zou een RS setje zijn,
3. Als je het goed wilt doen moet je de bovenste draagarmen aanpassen (zodat je voldoende camber en toespoor kan stellen),
4. En als je het dan helemaal goed wilt doen ook de fusees (a la SZ).

En ik stel mij de simpele vraag wat mij dit op de openbare weg en incidenteel op het circuit gaat opleveren. Mijn GTV stuurde voor de restauratie al super strak (Koni geel, verlaagd, veel camber, TRX banden en zware stabi!)

Kortom mijn conclusie is dat ik dat op dit moment geld liever investeer in een paar super remmen (met uiteraard een goede rembalans) dat levert uiteindelijk ook op het circuit meer op! Als ik het zou doen zou ik ook de ingaande en uitgaande dempingskarakteristiek willen stellen vandaar het aardige prijsje van 2300 euries :wink:

Als ik hem puur als circuitauto zou opbouwen was het voor mij geen vraag maar een must :wink:

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Carbo schreef: Alles heeft ook nadelen;
1. Je maakt de auto hiermee ontzettend stijf wat het comfort niet ten goede gaat komen,
2. Een setje kwaliteits coil overs kost circa 2.300,- Euro (aanbieding heb ik al liggen). Alternatief zou een RS setje zijn,
3. Als je het goed wilt doen moet je de bovenste draagarmen aanpassen (zodat je voldoende camber en toespoor kan stellen),
4. En als je het dan helemaal goed wilt doen ook de fusees (a la SZ).
Carl
Dank je wel voor je reactie, zeer verhelderend.
Nu we het toch over SZ en comfort hebben. Ik ga toch nog even bovenstaande 4 punten af.

Punt 1.
Ik ben juist van mening dat mijn SZ zeer comfortabel is en nu ga ik wat schrijven wat je mogelijk niet gaat geloven.

Punt2.
De originele Koni coil-over van de SZ zijn nog steeds nieuw te krijgen bij Tuynder voor ik schat €1000 minder dan de prijs die jij hierboven noemt. Ik geloof dat ik €700 per stuk heb betaald.

Punt 3 en 4.
Lassen dat kan je uitstekend. Mogelijk kun je ook zelf punt 3 en 4 oplossen.

Als je de SZ coil-overs gebruikt heb je als extra meteen een mogelijkheid om de wagen voor hydraulisch te verhogen om zo over drempels te kruipen. Het is een belachelijk simpel systeem. Wat je nodig hebt is Citroen hydraulische olie, een tankje om de olie in op te vangen en een voldoende sterke pomp (ook even uit een citroen slopen). hydraulische leidingen en wat schakelaars en kleppen.

Groeten Roy

PS blijf je project volgen.
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Aha! Mijn reactie:
De torsies voegen ook stijfheid toe aan de twee voorste kokerbalken. Bij het weglaten van de torsies worden hier vaak extra U profielen ingezet en dat is een ingrijpende klus!

1. De SZ is niet volledig doorgelast (hiermee haal je namelijk ook gedeeltelijk je kreukelzone principe weg) dus in mijn beleving is de SZ origineel minderstijf dan een doorgelaste GTV6!

2. Ik doe niets af aan Koni. Ik heb immers zelf Koni geel eronder zitten maar de echte vanuit de race ontwikkelde sets zoals bijvoorbeeld Intrax, zijn van een ander level. Met name het onafhankelijk kunnen regelen van de dempingskarakteristiek van de ingaande en uitgaande beweging.

3. Draagarmen lassen of bewerken is toch wel ander las koek dan plaatwerk. Maar wie weet :wink: Daarnaast heb je goede werktekeningen nodig!

Ik heb zelf een Range Rover met complete luchtvering prachtig maar blijft gecomplieerder dan standaard! M.a.w. ook al kies je voor een hydraulisch systeem je moet componenten toevoegen!

Daarnaast hou ik wel van het weggedrag van de GTV6. Hij moet gewoon ruig blijven rijden. Dus daarom gaat er bij mee ook geen stuurbekarchtiging in en wil ik hem nog iets directer hebben. Ik moetn zonder mijn handen van het stuur te hoeven nemen een circuit kunnen ronden :wink:

Maar zoals ik al zij ik ben er og niet uit. Coil overs staan niet bovenaan mijn lijstje, big brakes wel! :wink:

En ik heb nog nooit een SZ gereden!
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

voor mij ligt het verhaal puur op financieel vlak,ik ben maar een simpele jongen...waarom lassen aan een gtv6?simpel...een goede kan ik niet kopen :oops:
zoek dus altijd naar budget oplossingen...eigenlijk vind ik dat ook leuker...
als je een werkplaats hebt zoals vaak te zien is op discovery is het allemaal te doen,echter met een botte hamer en een schroevedraaier gaat het puur om vakmanschap...en vindingrijkheid.
het hebben van een gtv6 is natuurlijk geen straf maar mijn hobby ligt juist in het lassen en spuiten enzo...graag had ik meer eraan uit willen geven maar dan gaan de kinderen hongerig en naakt naar school...
zou ik meer te makken hebben zou ik het gewoon wel doen hoor...dan waarschijnlijk vele items van RS
heb de motorruimte al voor een deel doorgelast,komen ook bruggen van balk naar balk in van rond 28mm.zoals Joris heeft op zijn guilletta met helaas nu schade,ik ga verder door de buizen door te leiden naar het schutbord..
ben construktiebankwerker/lasser nivo 3 en dan nog 1e spuiter...kan maken wat ik maar wil.....wat dat betreft...

trouwens,ik mag natuurlijk niet mopperen met 2 gtv6 en en een Aygo :oops: er zijn er wel met minder... :wink:
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 293
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Bericht door maurizio »

De torsies voegen ook stijfheid toe aan de twee voorste kokerbalken.
heel weinig stijfheid (verwaarloosbaar zelfs!).
De SZ is niet volledig doorgelast (hiermee haal je namelijk ook gedeeltelijk je kreukelzone principe weg) dus in mijn beleving is de SZ origineel minderstijf dan een doorgelaste GTV6!


Een Sz is serieus stijver, heeft een ietwat andere constructie in/rondom de voorschermen en balken om hem coil-over bestendig te maken.

Afbeelding
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 118d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Ik zie vooral verschil achter de voorwielen zeg maar, daar loopt een balk schuin omhoog vanaf de dorpel naar de balk waar de schokdemper in zit. Je ziet er in ieder geval een goede driehoek inzitten daar. :smile:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

maurizio schreef:
De torsies voegen ook stijfheid toe aan de twee voorste kokerbalken.
heel weinig stijfheid (verwaarloosbaar zelfs!).
De SZ is niet volledig doorgelast (hiermee haal je namelijk ook gedeeltelijk je kreukelzone principe weg) dus in mijn beleving is de SZ origineel minderstijf dan een doorgelaste GTV6!


Een Sz is serieus stijver, heeft een ietwat andere constructie in/rondom de voorschermen en balken om hem coil-over bestendig te maken.

Afbeelding
Kende de detail constructie van de SZ niet! Mooi plaatje :thumbs:

V.w.b. de torsies bedoelde ik dit op de hele constructie. Als je de torsies weghaald hangt alles van de onderste draagarm aan twee bouten door de chassisbalken. Heb altijd begrepen dat hier bij de racers U profielen werden ingezet om deze kokerbalken te verzwaren!

De SZ zal qua constructie een stuk stijver zijn maar niet als gevolg van het doorlassen wat de oplossing voor de GTV6 is. Met het doorlassen haal je een stukje van de veiligheid van het kreukelzone principe weg. M.a.w. soms wil je om kachten op te vangen dat de boel kan vervormen!

Rob: Zie graag jouw bevestiging van de extra 28mm bruggen in de motorrruimte. Deze wil ik ook aanbrengen echter bij de GTV gaat dit net niet zo als bij de Guillietta van Joris!

Gr,
Carl
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

de 28 buizen heb ik hier al liggen echter moet er nog aan beginnen hoor...duurt nog wel ff...hoe ik het precies ga doen weet ik niet maar mischien laat ik ze door de binnenschermen lopen(moet dan een goot maken)zodat de binnenschermen nagenoeg vlak zullen zijn...en dat gewoon het expansievat past :lol: maar is nog redelijk verre toekomstmuziek :oops:
Plaats reactie