laksystemen voor oldtimers...lees hoe je primer kiest ed...
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
laksystemen voor oldtimers...lees hoe je primer kiest ed...
http://www.topolino-club.nl/techniek/Si ... timers.pdf
hier zie je dat een epoxyprimer onmisbaar is voor een oude auto,echter waar je dubbelingen moet lassen of aan de achterzijde van schermen ,of andere delen die niet geplamuurd hoeven te worden kun je indien er sprake is van niet 100%schone ondergrond altijd!! beter kiezen voor een washprimer...
je wil niet lassen in epoxyprimer!
verder bijten de gangbare merken elkaar niet heel veel dus kun je rustig voor spies/hecker of glasurit of ppg of dupont oid kiezen.
let er wel op dat je voldoende laagdikte opbrengt ,je je goed aan de opgegeven mengverhouding houdt en dat de verfmaterialen niet over de datum zijn(zelf zet ik altijd een datum op een blik wat ik gekocht heb )verder is een temperatuur te laag of een luchtvochtigheid te hoog niet best...als je moet stoken met een heteluchtkanon in een slecht geisoleerd schuurtje wees dan voorzichtig met condensatie van je object waardoor het niet gaat hechten en je vele andere problemen kunt hebben...
zo ff genoeg info denk ik
hier zie je dat een epoxyprimer onmisbaar is voor een oude auto,echter waar je dubbelingen moet lassen of aan de achterzijde van schermen ,of andere delen die niet geplamuurd hoeven te worden kun je indien er sprake is van niet 100%schone ondergrond altijd!! beter kiezen voor een washprimer...
je wil niet lassen in epoxyprimer!
verder bijten de gangbare merken elkaar niet heel veel dus kun je rustig voor spies/hecker of glasurit of ppg of dupont oid kiezen.
let er wel op dat je voldoende laagdikte opbrengt ,je je goed aan de opgegeven mengverhouding houdt en dat de verfmaterialen niet over de datum zijn(zelf zet ik altijd een datum op een blik wat ik gekocht heb )verder is een temperatuur te laag of een luchtvochtigheid te hoog niet best...als je moet stoken met een heteluchtkanon in een slecht geisoleerd schuurtje wees dan voorzichtig met condensatie van je object waardoor het niet gaat hechten en je vele andere problemen kunt hebben...
zo ff genoeg info denk ik
- Alfist-GTV6
- Alfetta Membro
- Berichten: 533
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:15
- Locatie: Oude Pekela
Re: laksystemen voor oldtimers...lees hoe je primer kiest ed
Heb dat PDFje gelijk ff op mijn 2e HD gegooid.
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.
Nero Alfa 33 1.7ie 16v - 1994.
Nero Metallizato Alfa GTV6 - 1985.
Nero Alfa 146 1.6TS - 2000.
Nero Alfa 33 1.7ie 16v - 1994.
Nero Metallizato Alfa GTV6 - 1985.
Nero Alfa 146 1.6TS - 2000.
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
- Locatie: 2 km naast wielen dld
- Contacteer:
Re: laksystemen voor oldtimers...lees hoe je primer kiest ed
Kleine aanvulling, kwam het in ieder geval nergens tegen in het verhaal, Mengen van lak en primers:
Eerst het stammateriaal mengen met de harder en dan pas de verdunning toevoegen!
Verders voor velen een bruikbare en duidelijke uitleg
Eerst het stammateriaal mengen met de harder en dan pas de verdunning toevoegen!
Verders voor velen een bruikbare en duidelijke uitleg
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7897
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: laksystemen voor oldtimers...lees hoe je primer kiest ed
Ik heb deze al uitgeprint, Ik durf niet anders meer foto's te plaatsen Alle RX is er ondertussen af Rob Wat een k#tklus
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: laksystemen voor oldtimers...lees hoe je primer kiest ed
goed bezig Jeroen..
idd eerst stammateriaal met harder mengen en dan afdunnen
Jeroen wees blij dat je geen epoxyprimer moet verwijderen
idd eerst stammateriaal met harder mengen en dan afdunnen
Jeroen wees blij dat je geen epoxyprimer moet verwijderen
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: laksystemen voor oldtimers...lees hoe je primer kiest ed
als je moet schuren,altijd eerst ontvetten...
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: laksystemen voor oldtimers...lees hoe je primer kiest ed
En als je 3M schuurmateriaal nodig hebt mij even een pb'tje sturen, kan ik waarschijnlijk wel tegen een scherpe prijs leveren.
Vandaag mooi even uitgeprint op het werk.. Leesvoer voor toekomstig werk.
Vandaag mooi even uitgeprint op het werk.. Leesvoer voor toekomstig werk.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: laksystemen voor oldtimers...lees hoe je primer kiest ed
Verf heeft een vastestofgehalte,is dat bijvoorbeeld 50% dan wil dat zeggen dat van een laagdikte van 100um meteen na spuiten, ca 50um uiteindelijk achterblijft...als de laag droog is.
in de specs van verf kun je dit meestal terug vinden...
voor autoplaat zeg 0,9mm dik moet je minimaal tussen 80 en 100 um halen als je alles verspoten hebt...zonder plamuur ...(dan is de auto in kleur en blanke lak...
als je een epoxyprimer spuit haal je dit zeer makkelijk gezien het vaste stofgehalte hoog is...dan zit je zo aan 60 of 70 um en hoef je de lak niet dik meer te spuiten(ookal draagt lak niks toe aan je roestwering )
heb je een washprimer dan moet je echt je best doen om 35um op te brengen (na droging)
als je met een bekerspuit aan de gang gaat met een spuitopening van 1.5(is veel in de handel)dan moet je wellicht wel 4 a5 maal flink spuiten om 35 um te halen!
dan moet je nog 45 tot 65 um spuiten met je filler-lak-blanke lak
maak je de auto metallic dan kom je tegenwoordig thuis met Basislak die echt zeer dun is en een laag vastestofgehalte heeft....dan moet je veel halen uit je blanke lak en wordt vaak eerst een tussen fillerlaag verspoten..
hier moet je echt opletten met schuren ,je ziet dan echt alles..te grof geschuurd etc..
als de auto een effen kleur wordt kies dan voor een 2k autolak die vanzich zelf al glans heeft(blanke lak zit er al eigenlijk in..)
maar zet er nog wel een blanke lak overheen...
we kennen allemaal wel van de rode auto waar de poetsdoek rood word als je hem in de was zet...deze rode auto zal multi rosso worden
echter zet je er blanke lak over dan blijft het rood mooi!
daar de 2k autolak in dit voorbeeld een hoog vastestof gehalte heeft vult het eigenlijk de schuurkrasjes en wordt het eindresultaat vaak mooier
ook kunnen ze net voor het spuiten van basislak nog een nat in nat filler spuiten,dit om de oneffenheden van met name het schuren te doen verdwijnen en vervolgens de basislak en dan nog blanke lak.
in de specs van verf kun je dit meestal terug vinden...
voor autoplaat zeg 0,9mm dik moet je minimaal tussen 80 en 100 um halen als je alles verspoten hebt...zonder plamuur ...(dan is de auto in kleur en blanke lak...
als je een epoxyprimer spuit haal je dit zeer makkelijk gezien het vaste stofgehalte hoog is...dan zit je zo aan 60 of 70 um en hoef je de lak niet dik meer te spuiten(ookal draagt lak niks toe aan je roestwering )
heb je een washprimer dan moet je echt je best doen om 35um op te brengen (na droging)
als je met een bekerspuit aan de gang gaat met een spuitopening van 1.5(is veel in de handel)dan moet je wellicht wel 4 a5 maal flink spuiten om 35 um te halen!
dan moet je nog 45 tot 65 um spuiten met je filler-lak-blanke lak
maak je de auto metallic dan kom je tegenwoordig thuis met Basislak die echt zeer dun is en een laag vastestofgehalte heeft....dan moet je veel halen uit je blanke lak en wordt vaak eerst een tussen fillerlaag verspoten..
hier moet je echt opletten met schuren ,je ziet dan echt alles..te grof geschuurd etc..
als de auto een effen kleur wordt kies dan voor een 2k autolak die vanzich zelf al glans heeft(blanke lak zit er al eigenlijk in..)
maar zet er nog wel een blanke lak overheen...
we kennen allemaal wel van de rode auto waar de poetsdoek rood word als je hem in de was zet...deze rode auto zal multi rosso worden
echter zet je er blanke lak over dan blijft het rood mooi!
daar de 2k autolak in dit voorbeeld een hoog vastestof gehalte heeft vult het eigenlijk de schuurkrasjes en wordt het eindresultaat vaak mooier
ook kunnen ze net voor het spuiten van basislak nog een nat in nat filler spuiten,dit om de oneffenheden van met name het schuren te doen verdwijnen en vervolgens de basislak en dan nog blanke lak.
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: laksystemen voor oldtimers...lees hoe je primer kiest ed
dan nog iets over vernetting...
wat is dat nu weer denken nu velen,simpel...
een 2 k lak of primer bestaat uit tenminste een stammateriaal en uit een verharder....vaak ook nog een verdunner..
ga ff uit van stam en harder...het zijn paren...noem stam maar ff vrouwtjes en harder mannetjes
als de verhouding 4op 1 is dan zijn er 4 vrouwtjes die een binding vormen met 1 mannetje...hou je je niet aan de 4op1 dan zwemmen er bijvoorbeeld mannetjes rond die zich niet kunnen binden,simplistisch uitgelegd doen die hetzelfde als voor het mengen,namelijk het materiaal wordt niet droog .maar als er dus teveel van in je mix zitten dan droogt je laag slecht....
nog andere gevolgen zijn ,slechtere hechting en verminderde glansgraad...
in de praktijk is het bijna altijd zo dat teveel harder slechter is dan te weinig...
let dus op je mix
wat is dat nu weer denken nu velen,simpel...
een 2 k lak of primer bestaat uit tenminste een stammateriaal en uit een verharder....vaak ook nog een verdunner..
ga ff uit van stam en harder...het zijn paren...noem stam maar ff vrouwtjes en harder mannetjes
als de verhouding 4op 1 is dan zijn er 4 vrouwtjes die een binding vormen met 1 mannetje...hou je je niet aan de 4op1 dan zwemmen er bijvoorbeeld mannetjes rond die zich niet kunnen binden,simplistisch uitgelegd doen die hetzelfde als voor het mengen,namelijk het materiaal wordt niet droog .maar als er dus teveel van in je mix zitten dan droogt je laag slecht....
nog andere gevolgen zijn ,slechtere hechting en verminderde glansgraad...
in de praktijk is het bijna altijd zo dat teveel harder slechter is dan te weinig...
let dus op je mix
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: laksystemen voor oldtimers...lees hoe je primer kiest ed
nog iets over ontvetten,
voordat je begint aan een auto altijd eerst grondig wassen!!
daarna,
gebruik je altijd tenminste 2 doeken ...1ste maak je nat en wrijf je het object mee in,de 2de doek is droog en hiermee maak je hem weer droog en vetvrij...
zorg voor niet pluisende doeken en gooi vervuilde doeken weg...
als je de auto af gaat spuiten weet dan dat er anti statische ontvetters bestaan waardoor je minder last zult hebben van stofinsluiting....
ontvet altijd voor dat je gaat schuren...
voordat je begint aan een auto altijd eerst grondig wassen!!
daarna,
gebruik je altijd tenminste 2 doeken ...1ste maak je nat en wrijf je het object mee in,de 2de doek is droog en hiermee maak je hem weer droog en vetvrij...
zorg voor niet pluisende doeken en gooi vervuilde doeken weg...
als je de auto af gaat spuiten weet dan dat er anti statische ontvetters bestaan waardoor je minder last zult hebben van stofinsluiting....
ontvet altijd voor dat je gaat schuren...
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: laksystemen voor oldtimers...lees hoe je primer kiest ed
nog iets over heteluchtkanonnen ,
als je er een hebt op diesel of petroleum ,loop je het risico dat er in de lak siliconen ontstaan die later problemen kunnen opleveren in de lak...
als je er een hebt op diesel of petroleum ,loop je het risico dat er in de lak siliconen ontstaan die later problemen kunnen opleveren in de lak...
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
- GTV
- Alfetta Guru
- Berichten: 2368
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
- Locatie: Elsloo/Stein limburg
Re: laksystemen voor oldtimers...lees hoe je primer kiest ed
En niet te hard op kleefdoeken duwen ivm aftekeningen (worden die dingen trouwens nog gebruikt?)
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: laksystemen voor oldtimers...lees hoe je primer kiest ed
wordt nog steeds gebruikt hoor...idd niet op drukken...
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: laksystemen voor oldtimers...lees hoe je primer kiest ed
En veel ook! Schade bedrijven jagen per voorbewerker er met gemak 2/3 per week doorheen! Niet te zuinig zijn met dat materiaal, liever daar 5 euro meer, dan een stofpuntje moeten herstellen.GTV schreef:En niet te hard op kleefdoeken duwen ivm aftekeningen (worden die dingen trouwens nog gebruikt?)
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~