Het aanpakken van de koets (+ Compressor info)

Voor al je vragen over de carrosserie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Het aanpakken van de koets (+ Compressor info)

Bericht door Steven »

Nu de 33 bijna af is (vanmiddag rijden :roll: ) is het natuurlijk weer tijd om de plannen voor de alfetta te maken! De koets komt als eerste aan de beurt en dat zal wel even gaan duren gok ik. Ik heb de stalling dus tijd is geen probleem.

Mijn uiteindelijke plan is om de koets weer helemaal hard te krijgen, met alle moeite van dien. Financieel zal de auto dat nooit waard worden, dat weet ik heel goed. Onderstaand is een stukje brainstorm van mij. Nu zijn er verschillende tactieken die ik kan bedenken:
  • Straal-tactiek: Strippen tot op het bot en dan laten stralen. De slechte stukken eruit slijpen, nieuw erin lassen en dan strak maken. Vervolgens laten spuiten.
  • Stukje-bij beetje-tactiek: Ieder stukje roest per keer aanpakken. Verdachte plekken schuren, slechte delen eruit slijpen en nieuw erin zetten. Vervolgens het geheel laten spuiten.
Als ik ieder stukje roest per keer aanpak, zal de koets ooit nog geheel gedschuurd moeten worden voor het spuiten. Je krijgt wel ieder keer voldoening als je een plekje hebt opgelapt hetgeen de motivatie natuurlijk ten goede komt.

Als de koets in een keer gestraald wordt en dan in de garage terechtkomt, vraag ik mij af hoe snel dat gaat roesten als het opknappen van de gebleken slechte plekken langer gaat duren? Tevens vraag ik mij af wat het stralen van een koets kost als ik deze volledig gestript aanlever? (800 euro?)

Ik neem aan dat jullie nog meer voor- en nadelen van beide tactieken kennen. Graag hoor ik jullie advies.

Ciao,
Steven
Laatst gewijzigd door Steven op 13 dec 2008, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Allereerst, ik zou in geen geval de auto helemaal laten stralen.
- extra kosten die daarmee samenhangen
- afhankelijk van de standtijd en plek krijg je weer roestvorming
- het is niet altijd nodig om alle delen te stralen
- plaatwerk wordt door stralen dunner en dat wil je niet altijd

Het is moeilijk om van hieraf te oordelen of je moet stralen of niet.

Als de hele carroserie kaal is krijg je een beter zicht op wat je roest of rot is. Wanneer het plaatwerk alleen roestig is verdient het de voorkeur om dit te stralen tenzij je de roest met borstels etc ook weg krijgt.

Vaak blijkt na stralen dat het toch beter is om het plaatwerk te vervangen.
Probeer eerst zicht te krijgen welke delen echt vervangen moeten worden. Als flinke roestputten zichtbaar zijn ga je er met stralen wellicht doorheen.

Dus:
- kaal maken
- rotte plekken eruit halen
- roestige plekken stralen tenzij met borstelen weg!
- plekken die gelast zijn of gestraald en klaar zijn direct in epoxy zetten

Zinkspray is ook een optie maar kan reageren met andere lakken.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Hoi Sandro,

Begrijp ik het goed dat je altijd eerst het plaatwerk met schuren kaal probeert te krijgen? Stralen is dan iets wat je als laatste probeert?

Je schrijft dat gestraald plaatwerk afhankelijk van de standtijd en plek weer vatbaar is voor roestvorming. Bedoel je dan onbehandeld gestraald plaatwerk? Ik neem aan dat je met stralen het oopervlak roestvrijer krijgt dan met schuren?

Stel ik ga idd eerst schuren. Ik neem aan dat men de volledige koets niet met losse vellen schuurpapier gaat schuren? Ik denk aan pneumatische tol (dan heb je een volgens mij een knoepert van een compressor nodig!? Ik heb mij laten vertellen dat pneumatiache tollen 250-300 liter per minuut verbuiken.) of een electrische handschuurmachine. Zijn er nog andere middelen die men daar doorgaands voor gebruikt?

Ik weet wel dat men eerst met een grove korrel begint en dan een steeds fijner wordende korrelgrootte gaat gebruiken. Wat zijn gangabre korrelgroottes en in hoeveel trappen komt men bij de fijnste korrel uit?

Sorry voor het vele vragen, maar ik ben daar niet bekend mee. Zijn er boeken over, dan zoek ik het daar wel op...

Ciao.
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

ik doe altijd de rotte plekken eruit flexen en de slechte plekken stralen, en de hele auto stralen lijkt me idd niet zo'n goed idee grote plaatdelen worden golfplaten en als wil gaan schuren gebruik altijd een schuurblok en een niet te grof schuurpapier dat tekend zich meestal af na een tijd als de lak volledig is nagezakt.
Een excentisch roterend schuurapparaat werkt erg fijn en snel met goed schuurpapier (bv 3M).
Met epoxy primer heb ik ook de beste ervaringen op blank metaal.

Suc6 met de operatie :wink:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Ik dacht dat men altijd een volledige carosserie liet stralen, maar dat is dus niet waar GTV? Heeft het stralen van aparte delen niet ontzttend veel rommel?

Schuurmachines; ik heb laatst van mijn vriendin een metabo schuurmachine gekregen in het strijkijzer formaat (hoe toepasselijk :wink: ). Zijn alle moderne schuurmachines excentrisch, of blijven dat speciale uitvoeringen?

Het schuren; ik heb wel eens gehoord dat korrelgrootte 1200 prima is om het schuurwerk mee af te sluiten voordat men dus gaat spuiten. Klopt dat? Stel, ik begin met een standaard paneel waar nog de originele lak verf en lak op zit. In hoeveel trappen, en welke korrel per trap, kom ik die 1200 uit? Dus 1) 400 2)800 en als laatste korrel dan 1200?

Epoxy primer; dat is 2K-spul neem ik aan en daar heb je dus een spuitpistool voor nodig met een compressor(tje)? Compressoren worden toch ingedeeld in hoeveel liter per minuut zij kunnen leveren aan de verbruiker. Wat is nou een bewezen merk copressoren en welke capaciteit zou voor een auto-hobbiist bruikbaar zijn?

Ik hoop dat jullie deze vragen niet erg vinden. Met antwoorden hierop kan ik mijn project wat concreter invullen voor mijzelf.

Alvast bedankt,

Steven
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Bericht door Marco »

Het strijkijzer inleveren en zoiets kopen :wink:

Afbeelding

Vwb. de korrel denk ik dat je met een veel grovere korrel zou moeten beginnen, bijv. 60-80 en steeds 'fijner' naar 180, dan met het schuurblok 220, in de primer zetten en vervolgens schuren met 400 en 600. Wellicht kun je ook met verfafbijt beginnen.

En wat GTV zegt, zorg voor goed schuurpapier, bijv. 3M.

Marco
Alfetta TS con extra accessori
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Ok, ik heb vanavond ook wat zitten surfen en inderdaad de genoemde korrelgroottes gevonden. Als jullie goede ervaringen hebben met 3M, ga ik daar op af.

Die tol die je laat zien, is een pneumatische. Ik heb mij laten vertellen dat deze vrienden flink wat verbruiken en dat ik een knoepert van een compressor nodig heb om die tol pemanenent van voldoende sap te voorzien. Hebben jullie daar ervaringen mee?

Is een electrisch aangedreven tol minder goed dan een pneumatische?

Thanks voor jullie antwoorden!

Steven
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Zo'n pneumatische heeft idd redelijk wat lucht nodig.
Als je zo eentje evt wilt kopen moet je op het apparaat kijken hoeveel lt. lucht dat hij verbruikt.
Een goed electrisch apparaat is ook prima.

Als je een compressor wilt kopen, koop iets fatsoenlijks gelijk een goede vocht/olie-afscheider erbij kopen, je heb er je hele leven plezier van.

Wat Marco al aangaf werkt afbijten ook goed voor grote oppervlakken (ik zou niet de hele auto doen), wel goed alles afplakken en daarna met water de boel superschoon maken anders krijg je ellende in de aflak.
:wink:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Hela Steven,

Wat de betreft de compressor:

De mijne is een Dari compressor tyoe RODA 2Cilinder.
Specs:

- in 245 l/min................uit 150 l/min
- cfm......8.65 in.....5.30 uit
- max. werkdruk..........9 bar
- 1300 toeren, 2 pk, 75 dB
- 50 liter tank

Ben er zelf uitermate tevreden over.
Ook voor persluchtgereedschap ruim voldoende.
Enig minpunt is dat er een water/olie afscheider in de persluchtslang/leiding ontbreekt, dit is wel weer makkelijk zelf te fabrieken.
Wél zit er een op het laagste punt van de tank.

Belangrijk voordeel, de compressor is rood evenals mijn bolides :lol:
Qua prijs zat ik toen net boven de 300 euro.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Hi iedereen,

Ik ben inmiddels van Den haag naar utrecht verhuisd en ga op 1 december de alfetta van den haag naar hilversum (schoonouders) verplaatsen. Daar kan het feest dan echt beginnen.

Ik ben mij nu aan het orienteren naar 3 apparaten, te weten: lasapparaat, compressortje en (excentrische)schuurtol. Over die laatste wil ik het eventjes hebben.

Ik heb op de site Tools XL een aanbod van verschillende merken gevonden met tevens een aantal parameters. Kan iemand mij hierin wegwijs maken.

* Opgenomen vermogen : 310 Watt
* Afgegeven vermogen : nb Watt
* Onbelaste schuursnelheid : 8.000 - 20.000 opm
* Schuurcirkel : 3,0 mm
* Variabele elektr. toerenregeling : ja
* Vibratie : 4,0 m/s²

Hoeveel Watt is noodzakelijk om er flink op los te kunnen met goede kwaliteit?

Ciao

Steven
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Haa Steven, ik kan je op deze vraag helaas geen antwoord geven :?
Heb ik geen ervaring mee!

Wel leuk je dat je weer erbij bent :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Hey Sandro, ben idd een tijdje weg geweest,maar wel blijven lezen en denken over de klus hoor. Ik ga waarschijnlijk het strak maekn toch uitbesteden op advies van mijn oom.

Binnenkort meer!
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

...je was me nét voor steven. Wilde je hetzelfde advies geven.
Succes. :wink:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Er zullen toch wel de nodige helden met ervaring zijn als het gaat om schuren van de koets??

Ciao
Steven
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Steven schreef:Er zullen toch wel de nodige helden met ervaring zijn als het gaat om schuren van de koets??

Ciao
Steven
Jawel maar niet met een specifieke schuurmachine :roll:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Ho..ho...het gaat mij dus niet om dit specifieke model, maar meer wat met men met vibratie bedoelt, en of de genoemde schuurcirkel adequaat is voor het schuren van een corosserie?
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Hi Gents,

Ik heb besloten toch maar een compressor te kopen met bijbehorende tools :cool: Na flink browsen kom ik tot de conclusie dat er heeeel veel merken zijn, waartussen je zo a la minute het verschil niet ziet. Ik zal proberen een klein reitje te geven met aandachtspunten voor een compressor. Als er fouten tussen staan, verbeter ze aub. Heb je toevoegingen, voel je vrij...

Wensen (of keuzes):
  • - 230 of 400 volt (400 volt heb je niet overal beschikbaar)
    - Olie gesmeerd carter (komt met name bij tools met meer opbrengst en grote tank naar voren)
    - Olie- en vochtafscheider (om deze uit de afgegeven lucht te verwijderen)
    - Keuze uit stalen of teflon zuigerveren
    - 100 liter ketel (is mijn voorkeur, twijfel over 50 liter)
    - min. 250 liter netto luchtopbrengst (schuurtollen verbruiken het meest)
Tools:
  • - blaas pistool (€4)
    - Carrosserie slijper (€30)
    - Excenterische schuurmachine (€63) (liefst instelbaar en met afzuiging)
    - Boormachine met snelspankop (€33)
    - Verfspuit (met schoonmaak kit) (€50)
    - Prijzen zijn indicationeel en komen van
    bts-tools
Mijn keuze wordt vermoedelijk een 375 liter bruto opbrengst met 100 liter ketel, 230 volt , olie gesmeerd met de bovengenoemde tools. Samen €500.

Er zal vermoedelijk veel prijsverschil zitten tussen verschillende merken gereedschap. Hier heb ik geen duidelijk a-merk kunnen vinden, iemand hier ervaringen?

Laat maar weten,

Steven[/code]
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Ik heb ook niet de ervaringen om er echt over te oordelen maar de spec's van de compressor klinken goed.

Het aanpakken van de koets doe je ook goed.
Mijn Gtv is ook geheel blank geschuurd en voor de moeilijke delen gebruiken ze speciale schuurmiddelen die op de slijptol passen.
Enkel de deuren heb ik geheel laten stralen omdat die echt slecht waren.
Ongeveer 4 dagen na het schuren is elk deel in de epoxy gespoten en zijn ze begonnen met slechte delen uit te slijpen en in te lassen.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

heeft iemand nog tips met betrekking tot spuitpistolen? Ik kom de volgende variaties tegen:

Werkdruk 1,5 - 3,0 bar of 3,0 to 4,0
Naald: 0,5 mm of 1,5 mm
sproeier: 1,5 mm
bekerinhoud meestal 0,6 liter

Ik ga niet volledige auto's in een keer spuiten, maar wel enekele plaatdelen. Volgens mij heb ik daarvoor geen hele heftige spuit nodig?

groet,
steven
Plaats reactie