Cardanas onderuithalen
- gtv1981
- Advanced Membro
Cardanas onderuithalen
Hallo wij hebben sinds enkele weken een alfetta GT 1600. daarbij dient de middelste hardyschijf vervangen te worden. Heeft iemand tips hoe je het best de cardanas eruit kan halen? Op dit moment zitten we wat vast... Het handboek heeft ons ook niet veel wijzer gemaakt. Bestaat geen nederlandse handleiding?
Alvast vriendelijk bedankt!
gr sven
-
- Alfetta Membro
Re: Cardanas onderuithalen
Ik zie dat je nog weinig respons hebt gehad van de technische mannen hier......
Misschien is het handig als je vermeld op welk punt jullie vastgelopen zijn met het verwijderen van de as. Ik heb net mijn handboek er eens op na geslagen en het lijkt mij dat als je de aanwijzingen stap voor stap opvolgt dat het dan toch moet lukken.
De aanhouder wint hè! Succes.
Misschien is het handig als je vermeld op welk punt jullie vastgelopen zijn met het verwijderen van de as. Ik heb net mijn handboek er eens op na geslagen en het lijkt mij dat als je de aanwijzingen stap voor stap opvolgt dat het dan toch moet lukken.
De aanhouder wint hè! Succes.

GTV6 3.0 '84
Gehad: GTV6 '82

- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
Alvast niet de gehele cardan er onderuit schroeven!
Dit is een goed te doen klusje.
Maar raad je wel aan om het met handboek te doen, zeker als het de eerste keer is.
NL handleidingen zijn zat te krijgen, zeker via Marktplaats of via SCARB-forum.
Ik heb momenteel geen scanner aangesloten of bij de hand, anders had ik je het hoofdstukje wel even ingescand.
Kan eens kijken of ik morgen op m'n werk wat kan scannen.
Anders vast wel iemand anders hier met een pdfje of een scan?
Dit is een goed te doen klusje.
Maar raad je wel aan om het met handboek te doen, zeker als het de eerste keer is.
NL handleidingen zijn zat te krijgen, zeker via Marktplaats of via SCARB-forum.
Ik heb momenteel geen scanner aangesloten of bij de hand, anders had ik je het hoofdstukje wel even ingescand.
Kan eens kijken of ik morgen op m'n werk wat kan scannen.
Anders vast wel iemand anders hier met een pdfje of een scan?

get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
get in, sit down
shut up and hold on!
shut up and hold on!
-
- Alfetta Transaxle Guru
Hallo en welkm hier op dit mooie forum. Ik ben benieuwd welke GT je hebt gekocht, en ga je je ook nog inschrijven bij het register?florg schreef:Hallo wij hebben sinds enkele weken een alfetta GT 1600. daarbij dient de middelste hardyschijf vervangen te worden. Heeft iemand tips hoe je het best de cardanas eruit kan halen? Op dit moment zitten we wat vast... Het handboek heeft ons ook niet veel wijzer gemaakt. Bestaat geen nederlandse handleiding?
Groet Jeroen 2e registerleider.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- gtv1981
- Advanced Membro
GTV42.0 schreef:Hallo en welkm hier op dit mooie forum. Ik ben benieuwd welke GT je hebt gekocht, en ga je je ook nog inschrijven bij het register?florg schreef:Hallo wij hebben sinds enkele weken een alfetta GT 1600. daarbij dient de middelste hardyschijf vervangen te worden. Heeft iemand tips hoe je het best de cardanas eruit kan halen? Op dit moment zitten we wat vast... Het handboek heeft ons ook niet veel wijzer gemaakt. Bestaat geen nederlandse handleiding?
Groet Jeroen 2e registerleider.
Hallo, dank je. Het is een alfetta gt 1.6 van 1976. Momenteel wordt er ook aan de carosserie gewerkt. Net onder de voorruit was er veel roest te vinden, hier zijn reeds al plaatjes in gelast. Ook wordt hij volledig herspoten. Voor de rest valt het nog aardig mee. Hij is 5 jaar geleden geimporteerd geweest uit italie. Ik wil wel foto's plaatsen indien iemand geïnteresseerd is. Verder zal ik hem ook inschrijven in het register. Het is wel een belgische wagen. Of plaatsen jullie enkel Nederlandse in het register?
Ivm de cardanas. We hebben alle bouten gelost aan de kardan maar weten niet hoe hij er precies uitmoet. Best langs achter aan de versnellingsbak? En hoe bedoel je dat je hem er niet compleet moet uithalen om de middenste hardy schijf te vervangen?
gr sven
-
- Alfetta Membro
In het Haynes handboek halen ze hem inderdaad er naar achteren toe onderuit.
Wat Fetta bedoelt weet ik niet. Ik heb dit nog nooit gedaan dus ik zou even op zijn reactie wachten. Ondertussen kun je hier een beetje leesvoer downloaden;
http://www.4shared.com/account/dir/uwiz ... tml?rnd=61
Let wel op dat niet alles het zelfde is als bij jouw GT maar in grote lijnen is het wel hetzelfde.
En dat het in het Engels is maakt in dit computertijdperk niet zoveel meer uit toch?
Een beetje google vertaalhulp gebruiken en een beetje http://www.tecdic.com/ en je komt een heel eind!
Wat Fetta bedoelt weet ik niet. Ik heb dit nog nooit gedaan dus ik zou even op zijn reactie wachten. Ondertussen kun je hier een beetje leesvoer downloaden;
http://www.4shared.com/account/dir/uwiz ... tml?rnd=61
Let wel op dat niet alles het zelfde is als bij jouw GT maar in grote lijnen is het wel hetzelfde.
En dat het in het Engels is maakt in dit computertijdperk niet zoveel meer uit toch?
Een beetje google vertaalhulp gebruiken en een beetje http://www.tecdic.com/ en je komt een heel eind!
GTV6 3.0 '84

- GTV
- Alfetta Guru
Heb je die 6 bouten waar de bak mee vast zit ook los?
Uitlaat moet weg en ik haal de pook ook meestal los (3 boutjes dacht ik)
Hanglager loshalen, moeren van het staartstuk motor loshalen.
Schakelstang moet ook los en de slang van de koppelingscilinder.
Dan kan je die balk omlaag trekken evt een krik achter onder de dion.
Nou kan je de as van de bak halen meestal ff een bandijzer ertussen wippen, dan de as omlaag trekken en de bak weer naar boven duwen dan kan je de as naar achter eruit halen.
Check ook even de bakrubbers als die gescheurd zijn zou ik ze ook vervangen.
Nou kan je de as van de bak halen meestal ff een bandijzer ertussen wippen, dan de as omlaag trekken en de bak weer naar boven duwen dan kan je de as naar achter eruit halen.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
Psies.GTV schreef:Heb je die 6 bouten waar de bak mee vast zit ook los?
Bakrubbers altijd checken, je hebt nu toch alles los. Preventief vervangen bij minste scheurtje, als je toch bezig bent.....
Ik bedoelde met niet gehele as verwijderen: indien je de as-delen onderling loshaalt, moet je ze precies zo weer terug zetten als dat ze gezeten hebben. Je cardan is (als het goed is tenminste) gebalanceerd. Mocht je de verschillende cardan-delen verdraaien t.o.v. elkaar met het weer in elkaar zetten, is er kans op onbalans.
De boel even merken met witte verf of tipp-ex is ook een goede optie.
Verder zoals GTV het beschrijft.
Potkrikje onder de bak doet ook vaak wonderen.
get in, sit down
shut up and hold on!
shut up and hold on!
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
Voor de zekerheid zou ik de delen idd niet verdraaien tov elkaar.
Maar wel even een kanttekening
; de delen zijn afzonderlijk gebalanceerd en ik heb regelmatig delen van andere cardanassen gebruikt bij elkaar en nog nooit iets gemarkeerd gehad, nooit een trilling mee gekregen.
Check even de centreer-lager-dingen aan het einde van de assen, deze moeten netjes rond zijn en ook vrij beweegbaar.
En gebruik bij de donuts overal gelijke lengtes bouten( niet 1 kortere en 2 langere bv) en hetzelfde aantal sluitringen, hiermee voorkom je ook onbalans.
Zelf zette ik alles onder de auto en draaide alles handvast aan. vervolgens even de auto starten en een paar keer wat gas geven. Daardoor kan de as zich even 'zetten'. Vervolgens alles goed vast draaien.
Maar wel even een kanttekening

Check even de centreer-lager-dingen aan het einde van de assen, deze moeten netjes rond zijn en ook vrij beweegbaar.

Zelf zette ik alles onder de auto en draaide alles handvast aan. vervolgens even de auto starten en een paar keer wat gas geven. Daardoor kan de as zich even 'zetten'. Vervolgens alles goed vast draaien.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
-
- Alfetta Transaxle Guru
Alle Alfetta (sedan) GT, GTV en GTv6en zijn uit alle landen welkom/ Er staan al verschillende uit Belgie in hoor 

Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)