koeling remmen

Verlagen, modificeren, repareren etc...
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: koeling remmen

Bericht door stefgtv6 »

Theo Romeo schreef:Even wat inspiratie voor de voorzijde..
Theo, welk formaat remschijven zijn dit?


Het is de bedoeling dat ik ook remklauwen van een 166 v6 onder mijn GTV krijg.
Maar wat is nou het handigste qua passing van de schijven? 305, 310 of eventueel 330 mm?
En hoe zit het dan met het naafgat etc.; zijn er bv voor gebruik van GTA schijven meer of minder aanpassingen nodig dan bij de 310 mm van de 166?
Of maakt het qua werk niet zoveel uit?
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: koeling remmen

Bericht door giuliettaevo »

De 166 klauwen zitten origineel op een schijf van 310x28mm, alleen is de steek hiervan 5x108mm. Bij deze schijven moet dus niet alleen het naafgat vergroot worden maar ook de boutgaten opnieuw geboord worden. 16"wielen passen.

De 305x28mm schijven van de 156 GTA of GTV 3.0 916 zijn makkelijker, klauwen passen er in ieder geval zo op en de boutgaten zitten ook op de juiste plek. Naafgat moet wel aangepast worden. 16" wielen passen.

De 330x32mm schijf van de 2003+ 156 GTA is dikker en de klauw moet dus verbreed worden, dit is niet heel moeilijk. De boutgaten zitten op de goede plaats maar wederom moet het naafgat aangepast worden. 16"past niet meer, 17" is een must. Overigens is de kans groot dat bij deze setup er niet aan het fusee gelast hoeft te worden...
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: koeling remmen

Bericht door Carbo »

De 330x32mm schijf van de 2003+ 156 GTA is dikker en de klauw moet dus verbreed worden, dit is niet heel moeilijk. De boutgaten zitten op de goede plaats maar wederom moet het naafgat aangepast worden. 16"past niet meer, 17" is een must. Overigens is de kans groot dat bij deze setup er niet aan het fusee gelast hoeft te worden...
Dit klopt! Bij de latere GTA met 330 schijven zijn remklauwen met een zogenaamde "lug" bevestiging gebruikt i.p.v. de "radiale" bevestiging van de eerdere 305 schijven. Voordeel is dat je een bracket kan gebruiken welke redelijk eenvoudig is en niet aan de fusee hoeft te lassen. Nadeel is de prijs van de klauwen reken maar snel op een 600,- Euro in goede gebruikte staat als je ze al kunt vinden!

Voor de schijven gewoon TAROX of Willwood gebruiken met een los hart. Kun je de offset apart regelen!

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: koeling remmen

Bericht door giuliettaevo »

Wel opletten Carl... :wink: Ik heb het alleen over de schijven van de 2003+ GTA. De klauwen wil je niet kopen, prijzen zijn idd hoog. :cry:

Gewoon de 166 klauwen voorzien van andere blokjes tussen de helften en dan passen ze er op, net zoals de RS kit doet met de originele 2pots Brembo's dus. Alleen heb je hier het voordeel dat er geen remvloeistofkanaal doorhen loopt. :wink:

Je wint 12,5 mm ruimte tussen de oren van de klauw en van het fusee als je een 330mm schijf gebruikt ipv een 305mm schijf. Dat zou kunnen betekenen dat het net zou kunnen passen zonder aan het fusee of d klauwen te hoeven slijpen. Hopelijk kan ik het je binnenkort vertelle, ben bezig om klauwen te vinden.. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: koeling remmen

Bericht door Carbo »

giuliettaevo schreef:Wel opletten Carl... :wink: Ik heb het alleen over de schijven van de 2003+ GTA. De klauwen wil je niet kopen, prijzen zijn idd hoog. :cry:

Gewoon de 166 klauwen voorzien van andere blokjes tussen de helften en dan passen ze er op, net zoals de RS kit doet met de originele 2pots Brembo's dus. Alleen heb je hier het voordeel dat er geen remvloeistofkanaal doorhen loopt. :wink:

Je wint 12,5 mm ruimte tussen de oren van de klauw en van het fusee als je een 330mm schijf gebruikt ipv een 305mm schijf. Dat zou kunnen betekenen dat het net zou kunnen passen zonder aan het fusee of d klauwen te hoeven slijpen. Hopelijk kan ik het je binnenkort vertelle, ben bezig om klauwen te vinden.. :wink:
Ja hou mij maar scherp! :wink: Ik snap hem nu :jumping:

Lijkt mij een mooie update! Hoor graag van je hoe dit afloopt (en natuurlijk fotootjes)
Probleem bij mij wordt dan dat ik de 330 schijf niet binnen mjn fraaie Rial TRX 415 velgen krijg (en die gaan nie weg :wink: )

Gr,
Carl
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: koeling remmen

Bericht door stefgtv6 »

Merci heren, handige info! :thumbs:

Ik heb 17 inch velgen dus in principe kunnen alle 3 de opties. Nog maar eens goed over nadenken wat het moet worden. :?
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: koeling remmen

Bericht door Melvivio »

Hmmmmmm..... klinkt als zeer lekkere update ja! Gooooooo Remco!! :wink:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: koeling remmen

Bericht door giuliettaevo »

Vandaag de schijven opgehaald.. :smile: Wat een dingen zeg... :shock:

Nu eens kijken of ik ze even uit kan laten draaien. Passen niet in elke draaibank heb ik al gezien. :roll: Gelukkig heb ik een klantje waar ik dagelijks kom waar ze dit waarschijnlijk wel even voor me willen doen. :razz:

Klauwen moet ik nog aanschaffen maar vallen op het moment helaas even buiten het budget :cry: . Heb op het scarb forum al een hengeltje uitgezet om ze te ruilen tegen een laskap maar dat schiet nog niet echt op.. :neutral:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Theo Romeo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:38

Re: koeling remmen

Bericht door Theo Romeo »

stefgtv6 schreef:[ Theo, welk formaat remschijven zijn dit?


Het is de bedoeling dat ik ook remklauwen van een 166 v6 onder mijn GTV krijg.
Maar wat is nou het handigste qua passing van de schijven? 305, 310 of eventueel 330 mm?
En hoe zit het dan met het naafgat etc.; zijn er bv voor gebruik van GTA schijven meer of minder aanpassingen nodig dan bij de 310 mm van de 166?
Of maakt het qua werk niet zoveel uit?
Dit zijn 305 mm schijven met klauwen van een 156GTA, lijkt mij meer dan voldoende. Het naafgat is een klein beetje uitgedraaid, de boutgaten van de schijven en naaf heb ik nog een beetje opgeboord om de stubouten passend te krijgen.
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: koeling remmen

Bericht door stefgtv6 »

Hier zijn de plannen enigzins veranderd.
Ik wou eigenlijk 310 mm Sandtler RS schijven met 166 klauwen en een setje semi-race blokken.
Gisteren kwam er echter een complete set klauwen/schijven/blokken van een 156 GTA voorbij op het SCARB forum.
305 mm CAR sportschijven met Roesch blokken, allebei ongeveer 5000 KM gebruikt.
Beetje een impulsieve aankoop met als reden het budget een beetje binnen de perken houden gelet op wat er verder nog allemaal aan de GTV moet gebeuren. :?
De verkoper had voor zijn GTA net de 330 mm upgrade laten monteren en ik heb het met hem nog even over het fenomeen van de kromtrekkende originele remschijven op de 1 serie GTA's gehad.
Waar komt dit nou precies door en hoe groot is de kans dat ik hier met bovenstaand setje ook last van ga krijgen?
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: koeling remmen

Bericht door giuliettaevo »

Gezien dat jij geen originele schijven hebt zal dat wel meevallen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat de schijven te heet worden en dan gaan vervormen als je stil gaat staan en de rem erop houdt. Op het punt waar de remblokken de schijf vasthouden koelt de schijf dan namelijk anders af als elders en dat zou het kromtrekken kunnen veroorzaken. Met de grotere ( en dikkere, +4mm) schijven was hier geen last meer mee volgens mij.

Adapters zijn wel lastiger met de 305mm schijven... Maar misschien kun je fusees van een 1600 gebruiken, deze hebben de oren ook verder naar de naaf toezitten. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: koeling remmen

Bericht door stefgtv6 »

:lol: Ik vraag wel heel geïnteresseerd naar jullie ervaringen en adviezen mbt tot het monteren van de remmen-upgrades maar ik ga dit niet zelf doen..... :oops:
Ik lever de hele mikmak af bij Tom van AlfaCentro en als hij klaar is met het herstellen van de schade dan mag hij het zaakje onder mijn GTV knutselen.
Ik heb hem al linkjes gestuurd van dit topic en het soortgelijke topic hierover op alfagtv6.com zodat hij zich wat kan inlezen. :mrgreen:
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: koeling remmen

Bericht door giuliettaevo »

Als hij vragen heeft horen we het wel. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Theo Romeo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:38

Re: koeling remmen

Bericht door Theo Romeo »

Als ik komende week wat tijd kan maken..., dan moeten de remmen ver gereed komen voor volgens weekend. Vandaag weer wat progressie gemaakt, wacht nog op de afstand ringetjes waarna ik de remklauwen kan positioneren en de brackets kan hechten. Daarna moet alles er weer af voor het lassen van de brackets aan de fusees.

Afbeelding
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: koeling remmen

Bericht door Carbo »

Hoi Theo,

Een paar vraagjes!
Ga je de brackets zelf lassen of laat je dit doen?
Waaruit heb je de brackets gemaakt, dikte?

Thanks!
Gr,
Carl
Theo Romeo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:38

Re: koeling remmen

Bericht door Theo Romeo »

Carbo schreef:Hoi Theo,

Een paar vraagjes!
Ga je de brackets zelf lassen of laat je dit doen?
Waaruit heb je de brackets gemaakt, dikte?

Thanks!
Gr,
Carl
De brackets zijn laser gesneden uit staalplaat (dus niet uit gewalste strip), dikte moet ik ff checken. Ik doe ze zelf hechten maar laat ze aflassen.
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Re: koeling remmen

Bericht door Sander »

giuliettaevo schreef:De 166 klauwen zitten origineel op een schijf van 310x28mm, alleen is de steek hiervan 5x108mm. Bij deze schijven moet dus niet alleen het naafgat vergroot worden maar ook de boutgaten opnieuw geboord worden. 16"wielen passen.

De 305x28mm schijven van de 156 GTA of GTV 3.0 916 zijn makkelijker, klauwen passen er in ieder geval zo op en de boutgaten zitten ook op de juiste plek. Naafgat moet wel aangepast worden. 16" wielen passen.
Sterker nog..... afhankelijk van het fabricaat, gaan de 305 schijven i.c.m. de 166 klauwen zelfs in 15" passen. :cool: We gaan ook met de 310 schijven proberen, omdat ik a) die heb en b) die een grotere (=gunstig) offset hebben. Omboren wordt nog wat, omdat de schijven 10x 108 (rond 14mm) steek hebben.... maar niets is onmogelijk, natuurlijk. :wink:

Ronals passen natuurlijk niet dan :cry: , want dat zijn (net als de originele GTV5 velgen) erg ongunstige velgen, kwa binnenruimte.

Om even op het begin van dit topic terug te komen: in het vlakke Nederland heb je voor normaal verkeer zeker geen koeling nodig op de remmen, maar ik kan je verzekeren, dat het de levensduur (van de blokken) echt wel ten goed komt. Daarnaast wil je het echt wél, als je vaker circuit rijdt of in de bergen net zo rijdt, als op circuit. :oops: Trust me, op een 4 cilinder Alfetta (of andere transaxle) werkt dit afdoende. (samen met geventileerd brembo voor en een goed stel blokken, slangen, etc.) Standaard 4 cil remmen voldeden bij mij beslist niet. (en V6 remmensetup niet op de V6)

Die 266 remmen heb ik dan ook niet op mijn Alfetta nodig, dat is echt voor de V6. (het extra gewicht op de vooras, maakt daar het verschil)
Beter bekend onder forumnaam Alessandro!
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: koeling remmen

Bericht door giuliettaevo »

Het is niet alleen het extra gewicht op de vooras dat het verschil maakt, het is ook omdat de v6 tot hogere snelheden in staat is op dezelfde stukken weg als een 4 cilinder maar niet tot hogere bochtensnelheden, er zal dus harder geremd moeten worden. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: koeling remmen

Bericht door Melvivio »

Tja maar nu snij je een ander onderwerp aan! Gewicht is zeker een beperkende factor voor race en sportauto's, Maar hoeveel verschilt een GTV4 met een 6 of 24v of saabturbo blok? 200? 300kg? Ik vermoed dat je het wegliggings verschil met betere veren, stabilisator, en dempers bijna gelijk kan maken aan dit van een GTV4.

Als je heel hard kan accellereren vind ik ook dat je snel moet kunnen decellereren! Naar mijn mening moet het onderstel ook zeker aangepakt worden in een geval van meer vermogen.

Ook zal je gewichtsverdeling optimaal hebben nuttiger zijn, dan koeling op de achteras. Wat heb je aan koeling als je achterremmen toch blokkeren?

Feit is, dat de koeling bij de transaxle misschien niet genoeg is voor tijdens het remmen, maar zeker de reminrichting sneller afgekoelt heeft voor de volgende bocht dan zonder! Kortom Zeker nuttig!!!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: koeling remmen

Bericht door giuliettaevo »

Melvivio schreef:Tja maar nu snij je een ander onderwerp aan! Gewicht is zeker een beperkende factor voor race en sportauto's, Maar hoeveel verschilt een GTV4 met een 6 of 24v of saabturbo blok? 200? 300kg? Ik vermoed dat je het wegliggings verschil met betere veren, stabilisator, en dempers bijna gelijk kan maken aan dit van een GTV4. Het verschil zit hem in waar het gewicht geplaatst is. :wink: De 4 cilinders zijn beter in balans als de 6 cilinders, dit door een beter verhouding tussen het gewicht voor en achter.

Als je heel hard kan accellereren vind ik ook dat je snel moet kunnen decellereren! Naar mijn mening moet het onderstel ook zeker aangepakt worden in een geval van meer vermogen.om op het circuit sneller te worden begin je met het onderstel en de remmen, pk's komen pas als laatste. :smile: Maar eigenlijk wil je gewoon zo min mogelijk remmen en zoveel mogelijk snelheid meenemen door de bocht. :cool:

Ook zal je gewichtsverdeling optimaal hebben nuttiger zijn, dan koeling op de achteras. Wat heb je aan koeling als je achterremmen toch blokkeren? Blokkerende achterremmen heb je met het standaard systeem geen last van. :neutral: Origineel remmen de transaxles maar weinig op de achteras. Koeling is wel erg belangrijk bij de achterremmen van een racer. Uitlaat, bak en remmen maken het erg warm daar onder de auto. :wink:

Feit is, dat de koeling bij de transaxle misschien niet genoeg is voor tijdens het remmen, maar zeker de reminrichting sneller afgekoelt heeft voor de volgende bocht dan zonder! Kortom Zeker nuttig!!!amen..
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Plaats reactie