Dus nu de motor goed is ga ik kijken naar het volgende item op mijn lijstje; namelijk de koppeling en versnellingsbak.
Tijdens de BBQ in gramsbergen hebben Henk en Rob in mijn 6 gereden, en vonden beide de versnellingsbak 'zwak' van de auto. Schakelen moet erg langzaam, en de bak lekt flink olie waardoor de koppeling slipt. Deze moet dus super gaan zijn aangezien ik er het circuit mee op wil.
Via Ebay en Martijn (thanks!

Als eerste de koppeling/drukgroep goed controleren want deze moet erg goed worden!!
De driepoot hoef je alleen maar van het vliegwiel af te halen als je een indicatie hebt dat een van de 2 lagers in het huis speling vertonen of geluid maken. Zo niet is het aan te raden dit niet uit elkaar te halen.

De drukgroep is icm de rest van de koppeling in balans, maar los in onbalans. Het markeren van de originele montage positie is bijna een vereiste!

Het druklager achterop mag geen geluid maken, en geen speling vertonen. Een nieuw huis met lager van Sachs kost 275€!
Voor de individuele controle of vervanging van de koppelingsplaat of drukgroep demonteer je het geheel door de 6 bouten rond te verwijderen, en met beleid de drukgroep,diafragmaveer&druklager van de paspennen af te tikken.
Na dat alles schoon gemaakt is ziet je binnenwerk er zo uit :

Dit vliegwiel, diafragmaveer, plaat en drukgroep vertoonde;
- Lichte sporen van roest
- Geen blauwe plekken die oververhitting zouden kunnen beteken
- Een koppelingsplaat met nog 8.10mm voering! Volgens mij is een nieuwe plaat in totaal 9.5.
- Verenstaal van diafragma had geen scheurtjes, was niet verbogen of gebarsten
- Koppelingsplaat had geen scheuren, on effenheden, gebroken veren
- Maar wel een geluid makend lager in de behuizing van de drukunit.
Met staalborstel& p60 is de roest verwijdert, en alles met lucht schoon geblazen.
Welke aanpasssingen zouden jullie nog maken? En wat moet ik nog controleren??
Zou ik deze set aan moeten passen zodat deze met mijn en meer motorvermogen overweg kan?