Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
Maandag gaat de auto naar het Airco bedrijf (nu hopelijk voor de inbouw! Andere keren moest ik nog met oplossingen komen. Meer post in binnenkort weer in mijn project topic)
Dus nu de motor goed is ga ik kijken naar het volgende item op mijn lijstje; namelijk de koppeling en versnellingsbak.
Tijdens de BBQ in gramsbergen hebben Henk en Rob in mijn 6 gereden, en vonden beide de versnellingsbak 'zwak' van de auto. Schakelen moet erg langzaam, en de bak lekt flink olie waardoor de koppeling slipt. Deze moet dus super gaan zijn aangezien ik er het circuit mee op wil.
Via Ebay en Martijn (thanks! ) een koppeling (2.5 75) en incomplete sperbak (75 TS) weten te verkrijgen.
Als eerste de koppeling/drukgroep goed controleren want deze moet erg goed worden!!
De driepoot hoef je alleen maar van het vliegwiel af te halen als je een indicatie hebt dat een van de 2 lagers in het huis speling vertonen of geluid maken. Zo niet is het aan te raden dit niet uit elkaar te halen.
De drukgroep is icm de rest van de koppeling in balans, maar los in onbalans. Het markeren van de originele montage positie is bijna een vereiste!
Het druklager achterop mag geen geluid maken, en geen speling vertonen. Een nieuw huis met lager van Sachs kost 275€!
Voor de individuele controle of vervanging van de koppelingsplaat of drukgroep demonteer je het geheel door de 6 bouten rond te verwijderen, en met beleid de drukgroep,diafragmaveer&druklager van de paspennen af te tikken.
Na dat alles schoon gemaakt is ziet je binnenwerk er zo uit :
Dit vliegwiel, diafragmaveer, plaat en drukgroep vertoonde;
- Lichte sporen van roest
- Geen blauwe plekken die oververhitting zouden kunnen beteken
- Een koppelingsplaat met nog 8.10mm voering! Volgens mij is een nieuwe plaat in totaal 9.5.
- Verenstaal van diafragma had geen scheurtjes, was niet verbogen of gebarsten
- Koppelingsplaat had geen scheuren, on effenheden, gebroken veren
- Maar wel een geluid makend lager in de behuizing van de drukunit.
Met staalborstel& p60 is de roest verwijdert, en alles met lucht schoon geblazen.
Welke aanpasssingen zouden jullie nog maken? En wat moet ik nog controleren??
Zou ik deze set aan moeten passen zodat deze met mijn en meer motorvermogen overweg kan?
Dus nu de motor goed is ga ik kijken naar het volgende item op mijn lijstje; namelijk de koppeling en versnellingsbak.
Tijdens de BBQ in gramsbergen hebben Henk en Rob in mijn 6 gereden, en vonden beide de versnellingsbak 'zwak' van de auto. Schakelen moet erg langzaam, en de bak lekt flink olie waardoor de koppeling slipt. Deze moet dus super gaan zijn aangezien ik er het circuit mee op wil.
Via Ebay en Martijn (thanks! ) een koppeling (2.5 75) en incomplete sperbak (75 TS) weten te verkrijgen.
Als eerste de koppeling/drukgroep goed controleren want deze moet erg goed worden!!
De driepoot hoef je alleen maar van het vliegwiel af te halen als je een indicatie hebt dat een van de 2 lagers in het huis speling vertonen of geluid maken. Zo niet is het aan te raden dit niet uit elkaar te halen.
De drukgroep is icm de rest van de koppeling in balans, maar los in onbalans. Het markeren van de originele montage positie is bijna een vereiste!
Het druklager achterop mag geen geluid maken, en geen speling vertonen. Een nieuw huis met lager van Sachs kost 275€!
Voor de individuele controle of vervanging van de koppelingsplaat of drukgroep demonteer je het geheel door de 6 bouten rond te verwijderen, en met beleid de drukgroep,diafragmaveer&druklager van de paspennen af te tikken.
Na dat alles schoon gemaakt is ziet je binnenwerk er zo uit :
Dit vliegwiel, diafragmaveer, plaat en drukgroep vertoonde;
- Lichte sporen van roest
- Geen blauwe plekken die oververhitting zouden kunnen beteken
- Een koppelingsplaat met nog 8.10mm voering! Volgens mij is een nieuwe plaat in totaal 9.5.
- Verenstaal van diafragma had geen scheurtjes, was niet verbogen of gebarsten
- Koppelingsplaat had geen scheuren, on effenheden, gebroken veren
- Maar wel een geluid makend lager in de behuizing van de drukunit.
Met staalborstel& p60 is de roest verwijdert, en alles met lucht schoon geblazen.
Welke aanpasssingen zouden jullie nog maken? En wat moet ik nog controleren??
Zou ik deze set aan moeten passen zodat deze met mijn en meer motorvermogen overweg kan?
Laatst gewijzigd door Melvivio op 01 mar 2011, 19:37, 2 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8907
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
Ik neem aan dat het vliegwiel gewoon wilt laten zitten tenzij...de lagers slecht zijn.
De drukgroep krijg je eraf door de 6 bouten rondom los te draaien.
Daarna zit hij alleen nog "vast" middels de ca. 3-4 paspennen rondom.
Voorzichtig rondom loswrikken met een beitelje, hij kan behoorlijk vastzitten.
De drukgroep krijg je eraf door de 6 bouten rondom los te draaien.
Daarna zit hij alleen nog "vast" middels de ca. 3-4 paspennen rondom.
Voorzichtig rondom loswrikken met een beitelje, hij kan behoorlijk vastzitten.
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
Edit: on-nuttige info.
Laatst gewijzigd door Melvivio op 20 feb 2011, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8907
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
Euh ik zie wel nog 1 boutje vast zitten bij de drukgroep.
Het lager moet er zo vanaf kunnen.
Ik zou de driepoot echt alleen eraf halen als je de lagers wilt vernieuwen anders doe je dat werk voor niets.
Die lagers moet je er weer uitpersen.
Welke veer bedoel je?
Het lager moet er zo vanaf kunnen.
Ik zou de driepoot echt alleen eraf halen als je de lagers wilt vernieuwen anders doe je dat werk voor niets.
Die lagers moet je er weer uitpersen.
Welke veer bedoel je?
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8907
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
Euh ik zie wel nog 1 boutje vast zitten bij de drukgroep.
Het lager moet er zo vanaf kunnen.
Ik zou de driepoot echt alleen eraf halen als je de lagers wilt vernieuwen anders doe je dat werk voor niets.
Die lagers moet je er weer uitpersen.
Welke veer bedoel je?
Het lager moet er zo vanaf kunnen.
Ik zou de driepoot echt alleen eraf halen als je de lagers wilt vernieuwen anders doe je dat werk voor niets.
Die lagers moet je er weer uitpersen.
Welke veer bedoel je?
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
driepoot eraf doe ik met een poelietrekker ....echt vast zit die niet trouwens(echt eraf hoeft ie mischien niet maar dat is de weg om je lagers goed te kunnen beoordelen)...verder zie ik geen boutjes meer zitten om de drukgroep te splitsen..
Melcher ,als je die bak gaat gebruiken dan heb je geen km/teller meer....niet zondermeer althans
veer zegt mij ff niks...
Melcher ,als je die bak gaat gebruiken dan heb je geen km/teller meer....niet zondermeer althans
veer zegt mij ff niks...
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8907
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
Is idd geen boutje
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
Het is gelukt! Dank je wel! Het waren alleen de borgpennen die alles nog in elkaar hielden. Er zit een borgveer in de drukgroep. Het dient vast ergens voor. Het is niet nodig om deze los te halen zo bleek.
De driepootpoot is weer vastgezet. De lagers vertonen geen speling, weerstand met draaien en zijn niet hoorbaar. Goed dus. Het druklager vertoonde ook geen speling, maar maakte wel geluid tijdens het draaien..... Vervangen?
Het vliegwiel, en drukgroep vertoonde;
- Lichte sporen van roest.
- Geen blauwe plekken die oververhitting zouden kunnen beteken
- Verenstaal van diafragma had geen scheurtjes, was niet verbogen of gebarsten
- Koppelingsplaat had geen scheuren, on effenheden, gebroken veren.
Met staalborstel& p60 is de roest verwijdert, en alles met lucht schoon geblazen. Welke aanpasssingen zouden jullie nog maken? En wat moet ik nog controleren??
De koppelingsplaat is in totaal 8.10mm dik! Volgens mij is een nieuwe plaat in totaal 9.5 ofzo.
De driepootpoot is weer vastgezet. De lagers vertonen geen speling, weerstand met draaien en zijn niet hoorbaar. Goed dus. Het druklager vertoonde ook geen speling, maar maakte wel geluid tijdens het draaien..... Vervangen?
Het vliegwiel, en drukgroep vertoonde;
- Lichte sporen van roest.
- Geen blauwe plekken die oververhitting zouden kunnen beteken
- Verenstaal van diafragma had geen scheurtjes, was niet verbogen of gebarsten
- Koppelingsplaat had geen scheuren, on effenheden, gebroken veren.
Met staalborstel& p60 is de roest verwijdert, en alles met lucht schoon geblazen. Welke aanpasssingen zouden jullie nog maken? En wat moet ik nog controleren??
De koppelingsplaat is in totaal 8.10mm dik! Volgens mij is een nieuwe plaat in totaal 9.5 ofzo.
Laatst gewijzigd door Melvivio op 25 okt 2011, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
En weer een stapje verder gezet vanavond. De behuizing is eraf, en heb het interne werk goed kunnen bekijken, en ik ben een blij iemand!
Voor de mensen die een bak nog nooit van binnen gezien hebben; dit is wat je aandrijft met je pook.
En nu waar het knarsen vandaan komt bij sommige bakken. De ring is te uitgesleten, en krijgt niet optijd het koppelstuk draaiend op het toerental van de vorige versnelling.
De driehoekjes raken dan de binnenwerken, en dat is wat knarst. Deze zien er nog allemaal heel goed uit, maar definitieve blijheid ontstaat als je de kwaliteit van de ring ook kan bekijken.
Voor de mensen die een bak nog nooit van binnen gezien hebben; dit is wat je aandrijft met je pook.
En nu waar het knarsen vandaan komt bij sommige bakken. De ring is te uitgesleten, en krijgt niet optijd het koppelstuk draaiend op het toerental van de vorige versnelling.
De driehoekjes raken dan de binnenwerken, en dat is wat knarst. Deze zien er nog allemaal heel goed uit, maar definitieve blijheid ontstaat als je de kwaliteit van de ring ook kan bekijken.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
Weer even verder gegaan met het demonteren van de bak;
De volgende stap in dit stadium is het verwijderen van de selecter stangen. Je kan ze er niet uit halen omdat er nog een paar vergrendel balletjes onder de vierkante schroeven zitten.. De handleiding omschrijft het eerste verwijderen van de 5e schakelstang, dan 1&2.
Eerst dien je wel de eerste versnelling te selecteren, waarna je daarna de stang kan verwijderen.
Nu blokkeer je de bak door de 3e versnelling ook erbij te pakken, waardoor je de schakelstang van 3&4 als laatste kunt demonteren.
Nu de bak geblokkeert is kan je de moeren van de Prise-as & Secundaire as losdraaien. Ik heb deze maat steek/ringsleutel niet. Dus valt het even stil.
De volgende stap in dit stadium is het verwijderen van de selecter stangen. Je kan ze er niet uit halen omdat er nog een paar vergrendel balletjes onder de vierkante schroeven zitten.. De handleiding omschrijft het eerste verwijderen van de 5e schakelstang, dan 1&2.
Eerst dien je wel de eerste versnelling te selecteren, waarna je daarna de stang kan verwijderen.
Nu blokkeer je de bak door de 3e versnelling ook erbij te pakken, waardoor je de schakelstang van 3&4 als laatste kunt demonteren.
Nu de bak geblokkeert is kan je de moeren van de Prise-as & Secundaire as losdraaien. Ik heb deze maat steek/ringsleutel niet. Dus valt het even stil.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8907
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
dat je er zo maar aan begint
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
Haha dank je! En doe het best graag! Wil dat de GTV van het imago afkomt 'de krakende 2'! En mensen kunnen er best zelf aan beginnen. Ik heb dit ook nog nooit eerder gedaan. Dus zie wel waar het schip strand haha
Voordat je verder kan is het wenselijk om 2 versnellingen (1e & 4e gear) tegelijkertijd in te schakelen zodat de moeren van de input & mainshaft los kan draaien. (30mm & 36mm)
Sla de inkepingen goed los, anders krijg je met geen mogelijkheid de 36mm moer verdraait.
Is het aan te raden nieuwe moeren te kopen? of de oude hergebruiken?!
Deze laatste krijg ik niet van de schacht, handboek geeft geen aanwijzingen.. Ideeen?
Dit zijn dus de losse gears met de Syncringen erin en aan. Er zitten borgringen achter en ik heb helaas niet zo'n tangetje.
Je hebt daar deze voor nodig gok ik ? :
Ook deze krijg ik er niet van de schacht, Nu weet ik ook niet of het nodig is, voor het doel wat ik voor ogen heb?
Voordat je verder kan is het wenselijk om 2 versnellingen (1e & 4e gear) tegelijkertijd in te schakelen zodat de moeren van de input & mainshaft los kan draaien. (30mm & 36mm)
Sla de inkepingen goed los, anders krijg je met geen mogelijkheid de 36mm moer verdraait.
Is het aan te raden nieuwe moeren te kopen? of de oude hergebruiken?!
Deze laatste krijg ik niet van de schacht, handboek geeft geen aanwijzingen.. Ideeen?
Dit zijn dus de losse gears met de Syncringen erin en aan. Er zitten borgringen achter en ik heb helaas niet zo'n tangetje.
Je hebt daar deze voor nodig gok ik ? :
Ook deze krijg ik er niet van de schacht, Nu weet ik ook niet of het nodig is, voor het doel wat ik voor ogen heb?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7897
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
Melcher respect voor je durf, maar voor de synchromeschring van de 2e versnelling hoef je toch niet de helepak te demonteren?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
Misschien niet Naar mijn mening maak je het jezelf erg moeilijk als je alles onder de auto laat hangen..
Ook zijn er in mijn geval komen er meerdere redenen om alles te reviseren
De voorste keering is lek, waardoor de plaat besmeurd is met olie, de unit de power niet goed kwijt kan
Het uitlaat traject is erg zwaar op de spruitstukken,
De koni's staan naar mijn mening te zacht,
Maar dit is niet de bak van de gtv he! Dit is een reserve incomplete bak! Persoonlijk vind ik het fijn om alles een keer uit elkaar gehaald te hebben.. En als ik syncro ringen over heb die perfect zijn, houd ik die reserve voor trackuse
Maar welke componenten moet ik goed controleren, en moet ik zeker niet weg doen? Ook de perfo ringen in de tandwielen?? Welke componenten maken een super schakelende bak?
Ook zijn er in mijn geval komen er meerdere redenen om alles te reviseren
De voorste keering is lek, waardoor de plaat besmeurd is met olie, de unit de power niet goed kwijt kan
Het uitlaat traject is erg zwaar op de spruitstukken,
De koni's staan naar mijn mening te zacht,
Maar dit is niet de bak van de gtv he! Dit is een reserve incomplete bak! Persoonlijk vind ik het fijn om alles een keer uit elkaar gehaald te hebben.. En als ik syncro ringen over heb die perfect zijn, houd ik die reserve voor trackuse
Maar welke componenten moet ik goed controleren, en moet ik zeker niet weg doen? Ook de perfo ringen in de tandwielen?? Welke componenten maken een super schakelende bak?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7897
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
Nee, ik weet dat de bak er onder vandaan moet Melcher. Maar waarom de bak zo uit elkaar halen voor de synchromesch van de 2e en een kering?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
Vind het fijn en leuk om te doen en te leren Dat ik er handigheid in het reviseren krijg enzo.
En als ik hard ga rijden met de auto, dat ik kan visualiseren welke componenten de klappen vangen ed.
Wanneer ik iets hoor ik bepaalde dingen uit kan sluiten ofzo....?
En als ik hard ga rijden met de auto, dat ik kan visualiseren welke componenten de klappen vangen ed.
Wanneer ik iets hoor ik bepaalde dingen uit kan sluiten ofzo....?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- stephen
- Advanced Membro
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
- Locatie: WARMENHUIZEN
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
synchromeshringen schakelmoffen bepalen manier van schakelen
die van 5 is meestal goed her te gebruiken , dus kan in je eigen bak later
rest moet je controleren op slijtage en zien wat nog goed bruikbaar is
die van 5 is meestal goed her te gebruiken , dus kan in je eigen bak later
rest moet je controleren op slijtage en zien wat nog goed bruikbaar is
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
van de 5 en achteruit ook de schakelmof gebruiken en op de 2de versnelling zetten...je mist dan wel de stip maar gaat toch best lang goed..
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Koppeling & versnellingsbak v6 Reviseren
Ook vanavond op school maar weer eens verder met de tandwiel stelsels; En ik heb nu een fijn bakje met redelijke ringen;
Wat moet ik nog meer uit de oude bak bewaren?
En hebben de tandwielen nog waarde?
Iemand ervaring met het lager hieruit persen? Of gewoon een nieuw huis zien de vinden?
Wat moet ik nog meer uit de oude bak bewaren?
En hebben de tandwielen nog waarde?
Iemand ervaring met het lager hieruit persen? Of gewoon een nieuw huis zien de vinden?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~