olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door giuliettaevo »

Maar met kwantiteit kun je ook weer winst maken. :wink:

Hoe groter het bedrijf hoe minder flexibel en hoe minder gericht op service is mijn ervaring.

Wij merken dagelijks dat de markt steeds verder verhard. Vroeger dacht een leverancier mee aan een oplossing als hij iets niet snel genoeg kon leveren, tegenwoordig mag je het zelf uitzoeken. Iedereen bouwt voorraden af. Iedereen moet er bij je op terugkomen als je om een prijs en levertijd vraagt. Je hebt steeds meer mensen aan de telefoon die niet eens weten wat ze verkopen. Zelfs binnen het bedrijf waar ik werk merk ik dat sommige accountmanagers soms niet eens weten wat hun klanten precies doen of maken, zoiets hoort niet. :neutral: Die mannen hebben helemaal niks met de technische mannen, die weten alleen hoe ze met inkopers e.d. om moeten gaan en hoe je grafiekjes moet tekenen en begrijpen. :roll:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door giuliettaevo »

Overigens dwalen we wel erg af zo.. :oops:

Voor mijn Saab motor voor de GTV pak ik straks denk ik de 10W60 olie van Kroon, eens kijken of dat wat is. :razz:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door Frans »

Een Saab motor voor een GTV :?
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door Melvivio »

Custom car word die Gtv :smile:

Remco, 10w60 Emperol? (vol syntheet?) De w40 variant zit nu in mijn motor. Daar ben ik zeer over te spreken momenteel.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door giuliettaevo »

Frans schreef:Een Saab motor voor een GTV :?
Als jij mij het verschil betaald wat het kost om 400+ pk uit een Alfa motor te halen bouw ik met liefde een Alfa motor in. :wink:

Als de kap dicht zit zie je het toch niet. :mrgreen:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door Frans »

400 pk, das dan een turbo neem ik aan, en nog een flink opgevoerde ook.
Kun je toch net zo goed een Alfa-blok ver turbo-en :?:
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door giuliettaevo »

In mijn project topic staat het uitgelegd. :wink:

Maar even in het kort;
Saab motor heeft geen inwendige aanpassingen nodig om meer als 400 pk te kunnen hebben. Alfa motor kan dat niet zo makkelijk aan, kom je minimaal bij andere zuigers terecht. Bovendien is het Saab motormanagement te programmeren met een goedkope stekker en een downloadje van internet terwijl je voor de Alfa een programmeerbaar systeem moet aanschaffen. Saab motor van het goede type koop je voor 250 euro helemaal compleet. Fatsoenlijke v6 24v ( wat ik als basis zou nemen als het een Alfa motor moest zijn) koop je niet voor zo'n geld. Alleen een nieuwe distributie kost al meer als een Saab motor en die heeft een ketting. :wink:

Saab 2.0 16v turbo motor uit een Saab 9000 van 96 met een Holset HX35 turbo, grote intercooler, 3" uitlaat en 650cc injectoren is mijn setup. In amerika heeft iemand met hetzelfde recept 426 pk aan de wielen. En dat is op een standaard motor die al meer als 2 ton gedraaid had. Hij heeft er al 40.000 km mee gereden zonder problemen, enkel de bak gaat wel eens kapot. :roll:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door Frans »

Blok hoeft in principe geen probleem te zijn, zou ik wel geen 24V voor nemen, gewoon een 3.0 12V met een 2.5 krukas er in, resulteert in een 2.8 met een compressie ergens tussen de 7,5 en 8.
De rest er om heen benodigd dan natuurlijk nog wel wat vindingrijkheid, of een dikke beurs……
Heb je wel een 2.8 in plaats van een 2.0 :wink:
Versnellingsbak problemen kom je bijna niet onderuit, is gewoon veel te veel koppel voor de meeste standaard bakken.
Zou je er al een transaxle van een Corvette onder moeten zien te proppen…. :cool:
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door giuliettaevo »

24v en 12v blokken en 2.5 krukassen liggen hier wel. maar die zijn bedoeld voor mijn andere auto's :wink: . 12v zal nooit mijn keus zijn, flow in de koppen is waardeloos vergeleken met de 24v.

Versnellingsbak komt voorin. Corvette transaxle is leuk maar erg duur. En Porsche materiaal is zeldzaam en ook te duur. Nissan GTR spul zou ook leuk zijn maar is ook nog veel te jong om betaalbaar te zijn.

Pasmaken en aansluiten is geen probleem, ook niet van Corvette bakken en turbo's e.d., financieren helaas wel. :neutral:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door Frans »

Tsjaa, twee kleppen per cilinder hoeven eigenlijk pas ruim boven de 7000 toeren echt een restrictie te worden, en zodra je drukvulling toepast stijgt die grens nog een heel eind verder.
Multi-kleppen techniek word in moderne auto’s dan ook gebruikt om de emissie te verminderen, en niet om het vermogen te vergroten, het zijn milieu kleppen, geen sport kleppen.
In mijn eigen ervaring is de drive-ability van 12 kleppers ook veel beter dan die van 24 kleppers, hebben onderin gewoon veel meer koppel.
Verlaag dan de compressie nog eens, en voeg er een turbo-gat aan toe, en de drive-ability van je 24V Turbo kon wel eens dramatisch slecht gaan worden.
Verder heb ik ook begrepen dat de oude Alfa 12V V6 meer kan hebben dan de nieuwere 24V versie en daarom een betere basis is voor low-budget tuning.
Maar ik heb je projectdraadje een opgezocht, en gezien dat jou SAAB-GTV project het “point of no return” al lang gepasseerd is……. Kannibaal :blue_lol:
Als ik zelf ooit mijn GTV serieus zou willen opvoeren dan zou ik mijzelf toch tot Alfa motoren beperken, zou dan waarschijnlijk zo’n 2.8 12V V6 worden.
En die zou ik dan laden middels een mechanische compressor, voor een goede turbo lading zou je namelijk al twee turbo’s moeten gebruiken, en om die allebei, en hun warmte problemen, netjes onder een GTV motorkap weggewerkt te krijgen is geen hobbyisten klus.
Weet jij trouwens hoeveel koppel de transaxle maximaal kan verwerken zonder de levensduur dramatisch in te korten :?:

En als geld geen probleem zou zijn……
Zo’n Nissan aandrijflijn schijnt zonder problemen 800 PK aan te kunnen…..
En de benodigde software kun je blijkbaar “gratuit” bij Nissan zelf downloaden…..
:jumping:
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door giuliettaevo »

In jouw verhaal zie ik een hoop vooroordelen/meningen terug die gewoonweg niet kloppen. :oops:

12v heeft niet meer koppel onderin als een 24v. Vergelijk maar eens bij Squadra op de site de grafieken van een 164 12v en 24v, koppel van de 24v is op elk moment hoger als van de 12v. Alleen omdat de 24v bovenin zoveel beter flowt levert hij ook meer vermogen en lijkt hij dus onderin te verliezen van een 12v.

multikleppen techniek is niet voor het milieu. Het is om een motor efficienter te maken en dat levert dus automatisch meer vermogen op. Flow in een cilinderkop wordt niet veranderd door drukvulling, je zult meer druk moeten gebruiken om hetzelfde resultaat te halen op dezelfde motor als de cilinderkop minder flow heeft. De 3.0 12v Alfa motor flowt niet genoeg om 7000 toeren efficient te draaien, maar dat ligt niet enkel aan de motor, de inlaat is hier ook een grote schuldige aan met zijn ielige diameter kelken.

Mijn 2.8 24v Turbo zal een turbogat hebben, dat zeker, maar dat is voor mij geen probleem. Driveability is zo'n modern woord dat ze bij een turbomotor met een te kleine turbo gebruiken.. Je hebt dan feitelijk nauwelijks turbolag maar bovenin toeren is de turbo niet in staat om meer vermogen te gaan leveren. Leuk voor in de stad maar niet voor de grote jongens. :cool: Ik gebruik een grote turbo voor veel vermogen en ik wil juist voelen dat dat ding begint te werken, dat hoort erbij. :wink: 24v motor is niks zwakker als een 12v. Enkel de distributiekant moet in de gaten worden gehouden. Zuigers en drijfstangen zijn zelfs sterker als van een 12v.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door giuliettaevo »

Voor een mechanische compressor zou ik geen 2.8 bouwen maar gewoon een 3.0 gebruiken. compressie verlagen is niet echt noodzakelijk en zeker als er een Roots compressor gebruikt wordt kun je beter de compressie wat hoger houden en dan lagere laaddruk draaien met de compressor. Die zijn namelijk niet efficient om hoge drukken mee te rijden maar werken het beste als je ze tussen de 0,5 en 0,8 bar houdt. Hier ligt overigens nog een M62 Eaton voor op mijn 12v blok.. :mrgreen:

Enkele turbo of dubbele turbo is helemaal geen probleem. Alleen kiezen ze bij een v6 bijna automatisch voor dubbele turbo's omdat de spruitstukken dan kort gehouden kunnen worden en er makkelijker plaats is voor 2 kleine turbo's als voor 1 grote. Op de 916 GTV v6 tb zit maar 1 turbo en die is bewust klein gehouden om snel op te spoelen, werkt prima maar is niet spannend om te tunen. Een enkele turbo is prima te gebruiken in een transaxle Alfa, ruimte zat, en er is ook voldoende vermogen uit te halen. Dubbele turbo zou ik niet maken omdat het zo'n berg slangen en buizen extra met zich meebrengt, naast de extra kosten van de turbo.

Wat jij met de die goede turbolading van 2 turbo's bedoelt snap ik dan ook niet helemaal, met een enkele turbo kun je ook genoeg lucht drukken hoor.

Alfa transaxle zal bij ongeveer 300 geblazen pk's het erg moeilijk gaan krijgen. plotseling inkomend koppel is killing evenals koppeling laten schieten en burnouts maken e.d. Eerst druk je de bakhelften uit elkaar en als je dat gemaakt hebt ga je de as afbreken achter het pignonwiel. :neutral:

Als geld niet belangrijk was zou ik wel voor een corvette transaxle gaan, die heeft tenminste geen bemoeizieke elektronika eraan zitten. :lol:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door Frans »

Ik had het wat multi kleppen en koppel betreft dus niet specifiek over de Alfa V6, mij valt gewoon op dat 16 en 24 kleppers vergeleken met 8 en 12 kleppers over het algemeen bij lage toeren relatief weinig trekkracht genereren.
De enige multi kleppers die daar geen last van hebben zijn degenen waarbij tot een bepaald toerental de totale inlaatdiameter mechanisch beperkt word (met alle toegevoegde complexiteit van dien).
Multi kleppen techniek dient in standaard auto’s primair om de klepoverlap te beperken en al doende te voorkomen dat er onverbrande benzine in je uitlaat (en dus in je kat) kan komen.
Multikleppers hebben over het algemeen meer PK’s (gekregen) dan hun ordinaire twee-kleps broertjes om te voorkomen dat de “sport” versie onderin nog minder koppel heeft dan de huis tuin en keuken versie, maar dat wil dus niet zeggen dat je er met twee-kleppen techniek niet net zoveel PK’s uit had kunnen halen (en meer koppel, wel minder “groen” natuurlijk).
Ik heb overigens bij mijn Alfa 12 kleppers nooit de indruk gehad dat ze bovenin lucht tekort kwamen, en als je toch nog meer lucht wilt dan zet je er gewoon een paar andere nokkenassen in :wink:

De reden dat ze bij grotere motoren (en daar horen de meeste V6en ook bij) twee turbo’s gebruiken in plaats van één is omdat er anders OF geen echt vermogen uitkomt OF een vet turbo-gat ontstaat, en dat laatste kun jij natuurlijk wel spannend vinden, maar de gemiddelde huisvader/moeder zit daar niet op te wachten, en das toevallig wel de doelgroep van de gemiddelde autofabrikant.
Met “goede turbo lading” bedoel ik dus dat je ook zonder turbo-gat genoeg lucht kunt drukken.
De Callaway turbo set voor de GTV is overigens ook een twin :cool:

Bij mijn keuze voor een 2.8 draait het overigens niet enkel om de compressie verhouding, zo’n 2.8 hangt, door zijn kortere slag, ook beter aan het gas dan een 3.0, feitelijk combineer je daarmee dus de voordelen van de 3.0 (meer inhoud en degelijker) met die van de 2.5 (betere respons).
Dat er met een compressor minder maximaal vermogen te genereren is dan met een turbo vind ik ook geen probleem, de bak is wat dat betreft toch de beperkende factor (die zou ik origineel willen houden), en ik denk dat je met een mechanisch geblazen 2.8 gemakkelijk aan die 300 PK’s komt die jij als maximum voor de bak noemt.
Daarbij is de veel gelijkmatigere vermogens ontwikkeling van een compressor motor natuurlijk ook een plus wat het heel houden van de mechanica betreft.
Maar in mijn geval zou het dan ook gaan om een auto die normaal bruikbaar moet zijn (ik moet er met een gerust gevoel mee op en neer naar Zuid Italië kunnen rijden), en niet om een auto om op een circuit dag een setje banden mee op te kunnen roken (ook leuk trouwens :wink: ).
Bestaat er trouwens een (set) Alfa V6 inlaatspruitstuk(ken) voor die Eaton, of moet je die zelf gaan maken :?:

En wat de Corvette betreft heb je 200% gelijk, een algemeen “gebrek” aan elektronica heb ik ook altijd een vette plus gevonden aan voornoemde vette Vette :lol:
En dat je in de States een high-performance V8 nieuw in het krat kunt kopen voor wat hier een nieuw blok voor een boodschappenwagentje kost doet ook al geen pijn natuurlijk :wink:
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door giuliettaevo »

De alfa v6 diende als voorbeeld... In de meeste gevallen heeft een 16v vergeleken met zijn 8v voorganger simpelweg meer vermogen en ook meer koppel, enkel bij een hoger toerental. Met 2 kleppen per cilinder is de spoeling mede door de kleinere kanalen vaak iets beter tot pakweg 2000 toeren, daarboven wordt de luchtsnelheid/hoeveelheid pas echt hoog genoeg om echt voordeel van de extra kleppen te ondervinden. Overigens wordt bij de meeste variabele inlaatsystemen niet de doorgang geknepen, enkel de lengte van het traject aangepast. :wink:

Een 2 klepper gaat nooit het vermogen halen wat uit een multiklepper gehaald kan worden met dezelfde bewerkingen en nokkenassen e.d., simpelweg omdat de totale doorlaat van de kleppen gewoon groter kan zijn met meerdere kleppen.

Een 12v Alfa v6 met snelle nokkenassen en chip komt ook nog niet aan het vermogen van een standaard 24v 164 Qv motor. :wink:

Zoals ik al zei kun je prima met een enkele turbo een motor bouwen die goed opspoelt en genoeg vermogen kan leveren.

Als je niks aan de compressieverhouding doet( omhoog brengen bedoel ik) komt die 2.8 echt niet lekker op toeren. Wat er degelijker is aan een 3.0 zie ik ook niet eerlijk gezegd. 3.0 heeft wel grotere kanalen en kleppen dat is een pluspunt. makkelijk aan 300 pk komen met een comressor op de 2.8 is snel gezegd maar minder snel gedaan... zeker met lage compressie. Dat de compressor beter voor de bak zal zijn als een grote turbo is iets dat zeker is. Inlaatspruitstuk(ken) voor een Eaton? :? Dat ding komt geheel los van de inlaat te zitten..
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door Frans »

Tsjaa, en dat “enkel bij een hoger toerental” is nou precies waar ik het hier over heb.
Je hebt je koppeling namelijk, als het goed is, al los lang voordat je op 2000 toeren zit.

En uit een multi klepper kun je, potentieel, inderdaad meer vermogen halen, maar als je er, zonder druklading, echt meer uit wilt halen dan zul je ook met je maximum toerental omhoog moeten, en dan gaat het al gauw in de papieren lopen.
Als ze bij Alfa de tijd en het geld die ze in de ontwikkeling van de 24 klepper gestoken hebben in de verdere ontwikkeling van de 12 klepper hadden gestoken dan was daar ook wel 230 pk uit te persen geweest, maar dat was waarschijnlijk geen optie omdat ze dan niet meer aan de inmiddels veel strenger geworden emissie eisen hadden kunnen voldoen.
Persoonlijk had ik wel graag een 12V TS versie van de V6 gezien :cool:

Wat single versus bi-turbo modellen betreft, opspoelen doen die uiteindelijk allemaal, het is enkel de vraag hoe snel ze dat zullen doen, en in de praktijk blijkt dus dat de “single” optie bij grotere motoren (2,5 ltr plus) dan OF geen enorme vermogens winst oplevert, OF dat je met een flink turbo-gat blijft zitten.
In jouw geval doet dat laatste er niet toe, maar voor algemeen gebruik is dat gewoon niet wenselijk, en daarom kom je dat tegenwoordig af-fabriek ook niet meer tegen.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom een 2.8 met een mechanische compressor niet op toeren zou komen :?:
Een dergelijke motor staat tenslotte zelfs bij stationair toerental al onder compressor druk, de lage basis compressie verhouding zou dus eigenlijk geen invloed moeten hebben :!:
Verder is de 3.0 dus naar zeggen betrouwbaarder als de 2.5, en dat verbaasd mij eerlijk gezegd ook niet gezien het een verdere ontwikkeling van de 2.5 is waar men dus eventuele zwakke punten aan heeft kunnen verbeteren.
En ik dacht dus dat zo’n Roots Blower normaal rechtstreeks op het inlaatspruitstuk bevestigd word, hoeft niet natuurlijk, maar hij moet in verband met de aandrijving in ieder geval wel ergens stevig aan het blok bevestigd worden :?
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door giuliettaevo »

De gasrespons van een 2.8 met compresssor zal idd wel goed zijn, ik was de compressor even vergeten in mijn reactie. :wink:

De Roots compressoren zijn niet efficient bij hogere laaddrukken, ze warmen de lucht dan veel te veel op. Op een lage compressie 2.8 v6 moet je meer als 1 bar laaddruk draaien met je compressor om op die 300 pk te komen. Met de compressor rechtstreeks op de inlaat zal de inlaatlucht niet gekoeld kunnen worden. Een stevige steun aan de zijkant van het blok is dan makkelijker, kun je tenminste nog een intercooler gebruiken. Op hiperformancestore.com kun je wat voorbeelden zien.

2.5 en 3.0 12v v6 ontlopen elkaar niks in betrouwbaarheid. Zijn ook niet doorontwikkeld oid ten opzichte van elkaar. Gebruiken exact dezelfde rottige tuimelaaropstelling in de koppen, dezelfde distributie opzet en dezelfde oliepomp e.d. Drijfstangen zijn identiek evenals krukaslagers. 3.0 heeft enkel een andere boring en slag en grotere kleppen.

De nieuwste braadwurst 335i motor ( N55 motor) heeft maar 1 turbo ipv 2. :wink: Dat is zo'n beetje het modernste turbo blok op de markt. De voorloper had nog wel 2 turbo's overigens.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door Frans »

Was met een turbo inderdaad wel zo geweest ja.
Dat is dus ook het grote nadeel van een turbo, je moet eigenlijk met je compressie omlaag, maar bij lage toerentallen heb je wel nog geen turbo druk :neutral:
Daarom vind ik een turbo dus een perfecte oplossing voor motoren die vrij constante toerentallen draaien, zoals scheepsdiesels of vliegtuigmotoren, en motoren die zelden lage toeren draaien, zoals in race wagens, maar minder voor gebruik in een gewone straat auto.

Intercooler was ik dus even vergeten :wink:
Je kunt dus wel dunne intercoolers krijgen voor tussen de compressor en het inlaatspruitstuk, maar hoe efficiënt die zijn weet ik eerlijk gezegd niet :?
En water injectie is ook nog een optie natuurlijk.
Maar een op zij geplaatste compressor in combinatie met een normale intercooler is wel een goed plan ja :thumbs:
En ik dacht dus dat 1 bar met een moderne roots blower goed te doen was, maar ze zijn inderdaad efficiënter bij lagere drukken, en das wel ook een argument natuurlijk.
Op een standaard 3.0 kun je sowieso niet verder gaan dan 0,6~0,7 Bar denk ik.
Maar ja, eerst maar eens een goede blower vinden, die geven ze ook nergens weg tenslotte :cry:

En die single turbo Braadwurst is wel een novum, turbo technologie staat duidelijk niet stil :wink:
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door giuliettaevo »

Mijn advies;
neem een standaard 3.0 en hang daar een Eaton M62 oid op en draai dan 0.6 of 0.7 bar met een intercooler en een kdfi of ander programmeerbaar management. Als je dan ook nog de uitlaat een beetje aanpast ( dikkere diameter) kom je wel aan je 300 pk.

En als je perse die 2.8 wilt zorg dan dat je de compressie weer wat omhoog krijgt. Liefst door de small-end lagers iets te verplaatsen naar boven zodat je in feite je drijfstangen iets langer maakt. Dat is beter als de koppen vlakken.

Moderne turbomotoren draaien al rustig 10:1 compressie, off-boost performance is dan niet zo slecht. Een van de echte old-school blokken is de 75 Tb, die doet nog minder als een gare 1600 onder de 3000 toeren. :roll:

Voor een snelle dagelijkse auto is een Roots compressor erg fijn, vooral de dikke koppelwinst maakt het erg prettig rijden. Wel is het zaak om te zorgen dat het geluid binnen de perken blijft...

Waterinjectie is in mijn ogen een noodoplossing. Het enige dat ik in mijn motoren wil inspuiten is benzine. Om de temp te verlagen moet er gewoon een goede IC geplaatst worden.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door Frans »

Hehehe, 300 PK is geen “must” hoor, met wat minder ben ik ook al dik tevreden :wink:
De 2.8 heb ik dus wel zin in ivm met de loopcultuur, maar in dat geval gaan er eventueel ook andere zuigers in, en dan kan ik de compressie dus daar zetten waar ik hem hebben wil (compressie met de standaard 3.0 zuigers in de 2.8 configuratie is overigens 7.7).
Een turbo met 10:1 compressie zal inderdaad ook onderin goed lopen, ik heb zelf voornamelijk ervaring met “old school” turbo’s, en die lopen onderin meestal voor geen meter.
En ik wil dus inderdaad een snelle GT, en geen racewagen die ik continue boven de viereneenhalfduizend toeren moet houden, en dan heeft een compressor zo zijn voordelen.
Het grote voordeel van water injectie is trouwens niet de koelende werking maar detonatie preventie, waardoor je dus aanzienlijk meer druk kunt gebruiken, lijkt me wel wat voor jou eigenlijk :wink:
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0

Bericht door giuliettaevo »

Die 7.7:1 heb je zeker van de Squadra site? Daar hebben ze wel een Spider v6 als basis gebruikt en die hebben standaard een hogere compressieverhouding van 10:1. Als je dus een 3.0 uit een 75 of 164 gebruikt wordt het nog iets lager als die 7.7:1. :wink:

2.0V6 Tb uit een GTV 916 spoelt ook snel op, merkt nauwelijks dat het een turbomotor is. Die motor zou in een transaxle ook wel tot zijn recht komen gok ik. :smile:

Bij mij komt het er niet op... Ik draai straks iets van 1,5 bar met mijn Holset op de Saab motor en dat moet goed zijn voor een dikke 400 pk op de wielen. :smile: En de Saab ecu regelt het pingelverhaal zelf met het unieke Trionic managementsysteem. :wink: Een goed afgestelde motor met goede hardware heeft het niet nodig is mijn idee.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Plaats reactie