Radio en klokje zuigen batterij GTV6 leeg

Bedrading, verlichting etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Radio en klokje zuigen batterij GTV6 leeg

Bericht door Coniglio »

'lo

Ga nog eens een tijdje besteden in de garage (wegens agenda is dat iets wat gepland moet worden tegenwoordig).. en dus overval ik dit forum maar met vragen cool2.gif
Tot nu toe hebben jullie me al veel werk bespaard, en mogelijk worden achteraf lezers er ook wat wijzer van :thumbs:

Normaliter sluit ik steeds batterij af, om geen verassingen te hebben - met een paar benzine-alfa's in de garage gaat alles in as moest er iets mislopen.
Nu dus vergeten te doen bij de GTV6 die ei-zo-na af is. Batterij helemaal plat en naar de vaantjes.

Klokje tikt de hele tijd en nogal hard (heeft de '78 GTV4 helemaal geen last van) en vooral blijft de radio constant "aan", ook als je hem afzet en contact uitzet.
Ik herriner me héél vaag van m'n ex 75TS dat ik daar ook eens heb zitten klooien met de juiste bedrading aan de nieuwe radio te koppelen.
Mits de juiste draadjes te koppelen kreeg de radio constant stroom voor z'n interne klok en zenderdata, maar kon pas volledig in werking gaan als het contact aanging.

Heb al eens gekeken op het bedradingsschema maar dat maakt me niet veel wijzer. Iemand een idee van hint of richting dat ik moet uitdenken?
Gerrit
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 172
Lid geworden op: 25 dec 2005, 17:54
Locatie: Fryslân

Re: Radio en klokje zuigen batterij GTV6 leeg

Bericht door Gerrit »

Al eens aan een accu-stop schakelaar gedacht?

Afbeelding
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: Radio en klokje zuigen batterij GTV6 leeg

Bericht door pe1ryx »

mogelijk heb je de draad van de radio die aan de geschakelde plus moet nu op de constante plus?
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Re: Radio en klokje zuigen batterij GTV6 leeg

Bericht door Coniglio »

@ Gerrit
Hey, geen slecht idee zo'n klem. Geloof dat ik zoiets al eens op een beurs heb gezien. Volgende keer eens op letten.

@ pe1ryx
Precies, dat moest ik even lezen, het ging'em ook alweer over die constante en geschakelde stroom - draadjes.
Daarstraks even gekeken en nagemeten. Dikke paarse draad voor de nul/mast, dunne geel-rode draad voor de constante stroom, gewone rode draad voor de geschakelde stroom. Alleen had de rode draad geen geschakelde maar constante stroom ; steeds 12v of het contact nu aan of af staat. Even naar de zekeringkast gekeken en daar blijkt wat gehobby-ed te zijn door de vorige eigenaar(s?). Geen idee waarom. Sigarenaansteker heeft wel nog netjes geschakelde stroom want geeft enkel stroom bij contact aan.

Mmh, dat wordt ofwel pieren met de zekeringkast aansluitingen, of de radio eruit en gewoon naar de motor luisteren. :blue_lol:

Alleszins bedankt gasten, ben weer wat verder :thumbs:
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Re: Radio en klokje zuigen batterij GTV6 leeg

Bericht door Coniglio »

M'okay, wou toch terug nog wat prullen met electriciteit op de GTV6.

Zekeringkast ziet er zo uit bij haar

Afbeelding

Vooral het deel rechts valt nogal op,

Afbeelding

Ik ben er dus al achter dat waar de rode draad die bij de radio uitkomt geen geschakelde maar constante stroom heeft. Het nogal zware vermoeden is dat dit te maken heeft hoe de rode draad verbonden is met de zekeringkast. Wat ik niet weet is hoe het fout zit. Ziet iemand van jullie iets buitengewoons?

Alvast bedankt.
Plaats reactie