Oude Belgische racer

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Oude Belgische racer

Bericht door GTVke »

Op vraag van enkele mensen dus een nieuw topic :
Enkele jaren geleden kreeg een goede vriend van mij de kans om een Alfetta GTV met Belgische race historie te kopen .
De GTV werd voor het eerst ingezet in '79 tijdens de 6 H van Zolder , piloten waren De Smedt en Hoogsteyn .
Later dat jaar volgen ook nog de 24H van Zolder en enkele heuvelklims .
Ook de daaropvolgende jaren wordt de GTV volop geraced en in '84 wordt de GTV gemodificeerd en wordt ze ook voorzien van een GR.2 rallykit .
Het beest heeft door de jaren heen wel één en ander meegemaakt en draagt daar dus nog steeds de sporen van .
Sinds eind '85 staat de racer op non-actief en ze bevind zich nog steeds in de staat zoals ze toen heeft geraced .
In mijn ogen is zoiets veel waard , denk maar eens aan de verbasterde Luigi GTV6 van Ron Simons .
Momenteel staat de GTV bij een polysterman die mallen aan het maken is van de GR.2 rallykit , eenmaal dit is gebeurd kunnen we aan de restauratie beginnen .

Aanpassingen :

Polyester deuren , motorkap , kofferklep , flanken voor en achter , glas vervangen door plexi .
Gewicht momenteel nog een schrikbarende 820 Kg :shock:
Velgen ATS 9.5x14
Koni schokdempers
braadwurst 4 pots remtangen icm geventileerde schijven vooraan , staalomvlochten remleidingen
22mm torsie vooraan
105 kogels op de casterstangen
Kogel in De Dion
Angepast benzinesysteem voor lange afstandraces

Motor :
Afgedraaid vliegwiel tot 6 kg
Krukas verlicht tot 16 kg
ander drijfstangen , andere pistons
andere nokkenassen
Weber 45
oliekoeler

Boite :
1300 bak met verlicht vliegwiel tot 6 kg
sperdifferentieel
licht geweizigd schakelmechanisme


En zoals gevraagd ne grotere foto

Afbeelding
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Heee WIM :grin: :grin:


Mooi verhaal en helemaal natuurlijk omdat het een racer is.
Een berg vragen natuurlijk :lol: ......

22 mm lijkt dus niet dik als torsie zijnde, toch is er blijkmaar met succes mee geraced, anders had er wel een dikkere onder gezeten?!

Zo een 1300 bak zal wel ontiegelijk lekker uit de startblokken schieten en aardig door de bochten komen, maar kom je dan niet tekort op de rechte stukken :?

Heb daar zelf totaal geen kaas van gegeten maar das wel duidelijk na deze vragen :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Bericht door GTVke »

Sandro , vergeet niet dat deze wagen is geprepareerd eind jaren '70 begin jaren '80 .
Toen waren er helemaal geen joekels van torsies of wat dan ook voor handen , zelfs bij Autodelta niet ( denken we maar aan de GR.A GTV6 )
De GTV heeft het meeste gereden op Zolder en das niet bepaald een circuit met lange rechte stukken vandaar de 1300 bak volgens mij .
Ook de heuvelklims moet je in het achterhoofd houden !
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

:cool: :cool: wat een prachtding, mooi dat de racehistorie bijgehouden is.
En een zeer mooi gewicht :twisted:

PS mooie foto :wink:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Blijft deze nu ook in Nederland?
En is het chassisnummer gelijk aan dat van een gewone GTV?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Bericht door GTVke »

Jeroen , niet kwaad bedoeld hoor maar het is nu de 3 de keer dat ik je uitleg dat de blauwe GT van '75 die ik van Arnold kocht in Belgie wordt ingevoerd en daar dus blijft .
Ook de witte GTV racer is een Belgische wagen .
Deze GTV is ooit zijn leven begonnen als gewoon voertuig en heeft dus een gewoon chassisnummer .
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Tuurlijk Wim, de GTV6 met dikkere torsies zijn pas vanaf 1981.
De turbo af 1979, die had dus ook de dunnere tosies begrijp ik :?

Lijkt me toch dat deze GTV de remschijven tegen de naaf heeft zitten gezien de luchtkoeling aan de voorzijde bij de achterwielen?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

:oops: :oops: :oops: :oops:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Bericht door GTVke »

AlfettaOwner schreef:Tuurlijk Wim, de GTV6 met dikkere torsies zijn pas vanaf 1981.
De turbo af 1979, die had dus ook de dunnere tosies begrijp ik :?

Lijkt me toch dat deze GTV de remschijven tegen de naaf heeft zitten gezien de luchtkoeling aan de voorzijde bij de achterwielen?
Sorry Sandro mijn fout ik haalde torsie en stabistang door mekaar :oops:
Dikke torsies waren destijds wel degelijk leverbaar op de Alfetta GT GR.2 en GR.4 wagens door Autodelta . :oops:

De witte GTV is niet voorzien van schijven aan de buitenkant .
Ik denk dat deze modificatie ( schijven buiten ) pas in '86 of '87 is gehomologeerd op de Alfa 75 GR.A .
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Dont worry :grin: , welke dikte zit er dan wel onder?
En waar dient de (schijnbare) luchtkoeling dan voor?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Bericht door GTVke »

GTV42.0 schreef::oops: :oops: :oops: :oops:
Tis nikske Jerre :mrgreen:

Sandro , op dit moment kan ik dat niet zeker zeggen , ik moet het nameten .
De koelgaten zijn er momenteel voor de sier , hoogstwaarschijnlijk is deze kit destijds alleen gebruikt om de immense velgen te kunnen huisvesten .
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Ahzoe, we hebben hier ruimte genoeg voor alle details :mrgreen:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Bericht door GTVke »

Op oude foto's van de Alfetta GR.2 van vb. Andruet is duidelijk te zien dat er een luchtgeleider vertrekt vanaf de koelgaten , mogelijk en ook het meest aannemelijke eindigen deze luchtgeleiders centraal onder de auto om de remmen en ook het daartussen gelegen differentieel te koelen .
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Welke type's hadden de remklauwen dan onder de bak hangen :?:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Bericht door GTVke »

GR.2 weet ik niet zeker moet ik opzoeken , GR.4 en GR.A zeker .
De klauwen hingen niet zozeer van onder maar waren ongeveer 45° verdraaid naar De Dion toe tov. de originele bevestiging .
Mogelijk wilde men daarmee de remklauwen iets meer in de rijwind hangen voor koeling .
De GR.4 Turbo rallymonsters hadden zelfs 4 remklauwen op de achterschijven .
Gebruikersavatar
Marco
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:47

Bericht door Marco »

:roll: Wat zou ik daar (en van meer van zulke aanpassingen) toch graag eens goede foto's van willen zien.
Alfetta TS con extra accessori
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Bericht door GTVke »

U vraagt , wij draaien

eerste 2 foto's zijn van de ex-Lella Lombardi GTV6 GR.A geprepareerd door Imberti .
Let op de uitsparingen in De Dion tube .
Van deze toepassing ( plaats remtangen ) zijn er nog 2 verschillende varianten .

Afbeelding

Afbeelding

2 volgende foto's zijn van de Alfetta GTV Turbodelta GR.4 van Mauro Pregliasco geprepareerd door Autodelta .
Let op het verschil in wagenhoogte tsn. een rally en circuitwagen .


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Bericht door GTVke »

GTVke schreef:GR.2 weet ik niet zeker moet ik opzoeken , GR.4 en GR.A zeker .
De klauwen hingen niet zozeer van onder maar waren ongeveer 45° verdraaid naar De Dion toe tov. de originele bevestiging .
Mogelijk wilde men daarmee de remklauwen iets meer in de rijwind hangen voor koeling .
De GR.4 Turbo rallymonsters hadden zelfs 4 remklauwen op de achterschijven .
GR.2 ook :driving:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Ha Wim,

Ik heb een hele tijd zitten zoeken naar die uitsparingen :shock:
Je bedoelt daar waar de aangepaste remmen gemonteerd zijn!

Afbeelding

Oliekoeler op de versnellingsbak!


Mooie foto's :cool:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1228
Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
Locatie: Olio - Belgio

Bericht door GTVke »

Sandro , als je goed kijkt zie je een holte achter de remklauw in de achteras .
Als er geen uitsparingen waren voorzien in De Dion as dan zouden de klauwen tegen de as komen bij het inveren .

De GTV's in het ETCC hadden veel problemen met de versnellingsbak ( lekker opgewarmd door de gloeiend hete remschijven ) vandaar de bakoliekoeler .
Ook de centrale cardanas bleek een zwakke schakel aan de GTV6 en zorgde voor menige opgave in het eerste seizoen ( '82 ) .
Plaats reactie