Oude Belgische racer
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
Oude Belgische racer
Op vraag van enkele mensen dus een nieuw topic :
Enkele jaren geleden kreeg een goede vriend van mij de kans om een Alfetta GTV met Belgische race historie te kopen .
De GTV werd voor het eerst ingezet in '79 tijdens de 6 H van Zolder , piloten waren De Smedt en Hoogsteyn .
Later dat jaar volgen ook nog de 24H van Zolder en enkele heuvelklims .
Ook de daaropvolgende jaren wordt de GTV volop geraced en in '84 wordt de GTV gemodificeerd en wordt ze ook voorzien van een GR.2 rallykit .
Het beest heeft door de jaren heen wel één en ander meegemaakt en draagt daar dus nog steeds de sporen van .
Sinds eind '85 staat de racer op non-actief en ze bevind zich nog steeds in de staat zoals ze toen heeft geraced .
In mijn ogen is zoiets veel waard , denk maar eens aan de verbasterde Luigi GTV6 van Ron Simons .
Momenteel staat de GTV bij een polysterman die mallen aan het maken is van de GR.2 rallykit , eenmaal dit is gebeurd kunnen we aan de restauratie beginnen .
Aanpassingen :
Polyester deuren , motorkap , kofferklep , flanken voor en achter , glas vervangen door plexi .
Gewicht momenteel nog een schrikbarende 820 Kg
Velgen ATS 9.5x14
Koni schokdempers
braadwurst 4 pots remtangen icm geventileerde schijven vooraan , staalomvlochten remleidingen
22mm torsie vooraan
105 kogels op de casterstangen
Kogel in De Dion
Angepast benzinesysteem voor lange afstandraces
Motor :
Afgedraaid vliegwiel tot 6 kg
Krukas verlicht tot 16 kg
ander drijfstangen , andere pistons
andere nokkenassen
Weber 45
oliekoeler
Boite :
1300 bak met verlicht vliegwiel tot 6 kg
sperdifferentieel
licht geweizigd schakelmechanisme
En zoals gevraagd ne grotere foto
Enkele jaren geleden kreeg een goede vriend van mij de kans om een Alfetta GTV met Belgische race historie te kopen .
De GTV werd voor het eerst ingezet in '79 tijdens de 6 H van Zolder , piloten waren De Smedt en Hoogsteyn .
Later dat jaar volgen ook nog de 24H van Zolder en enkele heuvelklims .
Ook de daaropvolgende jaren wordt de GTV volop geraced en in '84 wordt de GTV gemodificeerd en wordt ze ook voorzien van een GR.2 rallykit .
Het beest heeft door de jaren heen wel één en ander meegemaakt en draagt daar dus nog steeds de sporen van .
Sinds eind '85 staat de racer op non-actief en ze bevind zich nog steeds in de staat zoals ze toen heeft geraced .
In mijn ogen is zoiets veel waard , denk maar eens aan de verbasterde Luigi GTV6 van Ron Simons .
Momenteel staat de GTV bij een polysterman die mallen aan het maken is van de GR.2 rallykit , eenmaal dit is gebeurd kunnen we aan de restauratie beginnen .
Aanpassingen :
Polyester deuren , motorkap , kofferklep , flanken voor en achter , glas vervangen door plexi .
Gewicht momenteel nog een schrikbarende 820 Kg
Velgen ATS 9.5x14
Koni schokdempers
braadwurst 4 pots remtangen icm geventileerde schijven vooraan , staalomvlochten remleidingen
22mm torsie vooraan
105 kogels op de casterstangen
Kogel in De Dion
Angepast benzinesysteem voor lange afstandraces
Motor :
Afgedraaid vliegwiel tot 6 kg
Krukas verlicht tot 16 kg
ander drijfstangen , andere pistons
andere nokkenassen
Weber 45
oliekoeler
Boite :
1300 bak met verlicht vliegwiel tot 6 kg
sperdifferentieel
licht geweizigd schakelmechanisme
En zoals gevraagd ne grotere foto
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Heee WIM
Mooi verhaal en helemaal natuurlijk omdat het een racer is.
Een berg vragen natuurlijk ......
22 mm lijkt dus niet dik als torsie zijnde, toch is er blijkmaar met succes mee geraced, anders had er wel een dikkere onder gezeten?!
Zo een 1300 bak zal wel ontiegelijk lekker uit de startblokken schieten en aardig door de bochten komen, maar kom je dan niet tekort op de rechte stukken
Heb daar zelf totaal geen kaas van gegeten maar das wel duidelijk na deze vragen
Mooi verhaal en helemaal natuurlijk omdat het een racer is.
Een berg vragen natuurlijk ......
22 mm lijkt dus niet dik als torsie zijnde, toch is er blijkmaar met succes mee geraced, anders had er wel een dikkere onder gezeten?!
Zo een 1300 bak zal wel ontiegelijk lekker uit de startblokken schieten en aardig door de bochten komen, maar kom je dan niet tekort op de rechte stukken
Heb daar zelf totaal geen kaas van gegeten maar das wel duidelijk na deze vragen
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
Sandro , vergeet niet dat deze wagen is geprepareerd eind jaren '70 begin jaren '80 .
Toen waren er helemaal geen joekels van torsies of wat dan ook voor handen , zelfs bij Autodelta niet ( denken we maar aan de GR.A GTV6 )
De GTV heeft het meeste gereden op Zolder en das niet bepaald een circuit met lange rechte stukken vandaar de 1300 bak volgens mij .
Ook de heuvelklims moet je in het achterhoofd houden !
Toen waren er helemaal geen joekels van torsies of wat dan ook voor handen , zelfs bij Autodelta niet ( denken we maar aan de GR.A GTV6 )
De GTV heeft het meeste gereden op Zolder en das niet bepaald een circuit met lange rechte stukken vandaar de 1300 bak volgens mij .
Ook de heuvelklims moet je in het achterhoofd houden !
- GTV
- Alfetta Guru
- Berichten: 2368
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
- Locatie: Elsloo/Stein limburg
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
Jeroen , niet kwaad bedoeld hoor maar het is nu de 3 de keer dat ik je uitleg dat de blauwe GT van '75 die ik van Arnold kocht in Belgie wordt ingevoerd en daar dus blijft .
Ook de witte GTV racer is een Belgische wagen .
Deze GTV is ooit zijn leven begonnen als gewoon voertuig en heeft dus een gewoon chassisnummer .
Ook de witte GTV racer is een Belgische wagen .
Deze GTV is ooit zijn leven begonnen als gewoon voertuig en heeft dus een gewoon chassisnummer .
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Tuurlijk Wim, de GTV6 met dikkere torsies zijn pas vanaf 1981.
De turbo af 1979, die had dus ook de dunnere tosies begrijp ik
Lijkt me toch dat deze GTV de remschijven tegen de naaf heeft zitten gezien de luchtkoeling aan de voorzijde bij de achterwielen?
De turbo af 1979, die had dus ook de dunnere tosies begrijp ik
Lijkt me toch dat deze GTV de remschijven tegen de naaf heeft zitten gezien de luchtkoeling aan de voorzijde bij de achterwielen?
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
Sorry Sandro mijn fout ik haalde torsie en stabistang door mekaarAlfettaOwner schreef:Tuurlijk Wim, de GTV6 met dikkere torsies zijn pas vanaf 1981.
De turbo af 1979, die had dus ook de dunnere tosies begrijp ik
Lijkt me toch dat deze GTV de remschijven tegen de naaf heeft zitten gezien de luchtkoeling aan de voorzijde bij de achterwielen?
Dikke torsies waren destijds wel degelijk leverbaar op de Alfetta GT GR.2 en GR.4 wagens door Autodelta .
De witte GTV is niet voorzien van schijven aan de buitenkant .
Ik denk dat deze modificatie ( schijven buiten ) pas in '86 of '87 is gehomologeerd op de Alfa 75 GR.A .
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
GR.2 weet ik niet zeker moet ik opzoeken , GR.4 en GR.A zeker .
De klauwen hingen niet zozeer van onder maar waren ongeveer 45° verdraaid naar De Dion toe tov. de originele bevestiging .
Mogelijk wilde men daarmee de remklauwen iets meer in de rijwind hangen voor koeling .
De GR.4 Turbo rallymonsters hadden zelfs 4 remklauwen op de achterschijven .
De klauwen hingen niet zozeer van onder maar waren ongeveer 45° verdraaid naar De Dion toe tov. de originele bevestiging .
Mogelijk wilde men daarmee de remklauwen iets meer in de rijwind hangen voor koeling .
De GR.4 Turbo rallymonsters hadden zelfs 4 remklauwen op de achterschijven .
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
U vraagt , wij draaien
eerste 2 foto's zijn van de ex-Lella Lombardi GTV6 GR.A geprepareerd door Imberti .
Let op de uitsparingen in De Dion tube .
Van deze toepassing ( plaats remtangen ) zijn er nog 2 verschillende varianten .
2 volgende foto's zijn van de Alfetta GTV Turbodelta GR.4 van Mauro Pregliasco geprepareerd door Autodelta .
Let op het verschil in wagenhoogte tsn. een rally en circuitwagen .
eerste 2 foto's zijn van de ex-Lella Lombardi GTV6 GR.A geprepareerd door Imberti .
Let op de uitsparingen in De Dion tube .
Van deze toepassing ( plaats remtangen ) zijn er nog 2 verschillende varianten .
2 volgende foto's zijn van de Alfetta GTV Turbodelta GR.4 van Mauro Pregliasco geprepareerd door Autodelta .
Let op het verschil in wagenhoogte tsn. een rally en circuitwagen .
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
GR.2 ookGTVke schreef:GR.2 weet ik niet zeker moet ik opzoeken , GR.4 en GR.A zeker .
De klauwen hingen niet zozeer van onder maar waren ongeveer 45° verdraaid naar De Dion toe tov. de originele bevestiging .
Mogelijk wilde men daarmee de remklauwen iets meer in de rijwind hangen voor koeling .
De GR.4 Turbo rallymonsters hadden zelfs 4 remklauwen op de achterschijven .
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
Sandro , als je goed kijkt zie je een holte achter de remklauw in de achteras .
Als er geen uitsparingen waren voorzien in De Dion as dan zouden de klauwen tegen de as komen bij het inveren .
De GTV's in het ETCC hadden veel problemen met de versnellingsbak ( lekker opgewarmd door de gloeiend hete remschijven ) vandaar de bakoliekoeler .
Ook de centrale cardanas bleek een zwakke schakel aan de GTV6 en zorgde voor menige opgave in het eerste seizoen ( '82 ) .
Als er geen uitsparingen waren voorzien in De Dion as dan zouden de klauwen tegen de as komen bij het inveren .
De GTV's in het ETCC hadden veel problemen met de versnellingsbak ( lekker opgewarmd door de gloeiend hete remschijven ) vandaar de bakoliekoeler .
Ook de centrale cardanas bleek een zwakke schakel aan de GTV6 en zorgde voor menige opgave in het eerste seizoen ( '82 ) .