Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
B-lee
Novizio
Novizio
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2011, 19:43

Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door B-lee »

IK ben voor een vriend van mij zijn GTV 6 3L aan het verbouwen naar een track day wagen waar hij regelmatig mee gaat rijden op de NB-ring met zijn 2 zonen .
Nu begint de uitlaat zijn tijd te krijgen en willen we daar een nieuwe onder zetten .
Wat is nu volgens de kenners de beste uitlaat dat we kunnen monteren onder een 3l GTV6.
Ik heb op een vorig item gelezen op dit forum dat een orginele 2.5 net iets te klein van diam.voor een 3l .
Onze 3l heeft een standaard motor met snellere nokken en hangt iets lager met een volledige RS ophanging .
Wat is de ideale diam. of bestaad er een mooie spagetti spruitstuk met een lijn voor een 3l dat niet laag onder de wagen uitkomt .
Het is mischien voor sommige hier oude koek wat ik hier vraag , maar we willen als we iets aan de wagen veranderen het ook zijn nut heeft .
En + de wagen moet Road legal zijn kwa geluid , de wagen rijd op Belgische O -nr platen .
:driving:
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door giuliettaevo »

Moeilijke vraag toch stiekem... :neutral:

In het boek van JK over de v6 kun je lezen dat er niet echt perfecte spruitstukken zijn voor de 3.0 12v. Zelfs de CSC is niet optimaal.

Voor de rest van de uitlaat geldt eigenlij hetzelfde denk ik. De GTV6 is (in Europa) niet als 3.0 geleverd en de uitlaat is dus van een 2.5. De diameter is hierdoor niet echt riant te noemen.

Met een CSC uitlaat kom je volgens mij wel netjes uit maar het zal nog steeds niet ideaal zijn.

Persoonlijk zou ik eerder iets laten maken op maat dan, dan kan het meteen perfect onder de auto gehangen worden zodat het geheel ook zo hoog mogelijk van de weg af komt te hangen. Vooral de voorbochten van de uitlaat zijn kwetsbaar.

Groeten Remco.

p.s. welkom hier.. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
B-lee
Novizio
Novizio
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2011, 19:43

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door B-lee »

Men heeft mij verteld dat de uitlaat spruitstukken van een RZ beter zijn , het probleem is zijn die nog wel te krijgen .
Ik denk dat we mischien een lijn op maat gaan laten maken met 2 mm grotere diameter .
En heeft de CSC uitlaat een grotere diam. dan de org. GTV6 2.5 ?
Volgens forum leden zou het uitlaatspruit van een 75 3.0L grotere binnen diameter hebben dan een 2.5 , maar is dat niet alleen voor de 3L met de kat versie .
We willen wel een uitlaat lijn zelf bouwen 2 a 3 mm groter dan org . maar bestaan er geen spagetti spruitstukken voor een 3L ( buiten CSC) die je zo kan kopen ?
:driving:
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door giuliettaevo »

Volgens mij zijn de SZ spruitstukken gelijk aan gewone 75 3.0 spruitstukken. En die zijn dan wel iets groter in diameter (inwendig) als de 2.5 exemplaren, dat klopt.

Dikkere spaghetti's als de CSC heb ik nog niet gezien helaas. :neutral:

Zelf heb ik als goedkope oplossing een setje 164 24v spruitstukken voorzien van een andere flens zodat ze op een 12v passen en dan van daaruit g aik verder met een iets dikkere diameter voorpijpen en uitlaat. Dan zijn de primaire lengtes wel wat kort maar de diameter is wel een stuk groter...
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
B-lee
Novizio
Novizio
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2011, 19:43

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door B-lee »

Op de SZ staan geen gietijzeren spruitstukken , deze zijn spec. voor de SZ ontworpen en hebben een grotere diam. .
Een 15jaar geleden of langer hebben we ze nog besteld warenn en toen alleen te bestellen als je het chassis nr van je sz opgaf.
Het wel raar dat je bij geen enkele alfa V6 tunner voor een transaxel een spagetti spruitstuk kan bestellen op CSC na maar dat is om op een org.spruitstuk te monteren .
Je kan wel motor kit's bestellen tot een 3.8 maar nergens spreken ze van een uitlaat spruitstuk , vreemd toch ?
Gerrit
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 172
Lid geworden op: 25 dec 2005, 17:54
Locatie: Fryslân

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door Gerrit »

Al eens bij EPS geïnformeerd?

Afbeelding
Alfa GTV 6 (2.5 en 3.0 liter). Voor dit klassieke model hebben we een speciale set spaghetti-uitlaatspruitstukken van RVS ontwikkeld. Daarmee halen we in deze nauwe motorruimte maximale resultaten. Prijskaartje € 1039,50 exclusief BTW voor de complete, uit vier stukken bestaande set. Hou er wel rekening mee dat er nog wel flexibele delen nodig zijn etc. Meer weten? Informeren!
Laatst gewijzigd door Gerrit op 01 mar 2012, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
mars
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 83
Lid geworden op: 31 aug 2007, 20:52
Locatie: Maarssen

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door mars »

Tijdje geleden heb ik via EB Spares in Engeland een compleet CSC systeem gekocht. Zij wezen mij erop dat CSC ook een zogenaamde big bore uitvoering heeft, hiervan zijn de diameters groter dan de de standaard uitvoering en dus geschikter voor een 3 liter.

hier zijn meer gegevens over dit systeem te zien

http://www.alfetta-gt.de" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; in de linker kolom even naar Cubshop Auspuff GTV 6 klikken
GTV6 3.0 RS
GTV6 2.5 RS racer
B-lee
Novizio
Novizio
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2011, 19:43

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door B-lee »

Ik zoek het is uit volgende week ,ik kan wel op de site maar de beelden kan ik niet zien .
Morgen zal niet lukken dan ben ik op de ODD in Houten :driving:
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door Fetta »

ik heb prijzen voor dit systeem, wordt geleverd door CSC op verzoek.
Nog iemand geinteresseerd in een compleet systeem, dan is er misschien wat te ritselen met de prijzen.

diameters zoals geleverd:

45mm uitlaatspruitstukken
overige delen 60mm

aardig stuk groter dus als de normale csc delen.

dus: interesse? even een pb.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
mars
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 83
Lid geworden op: 31 aug 2007, 20:52
Locatie: Maarssen

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door mars »

Heb je ook prijzen bij EB Spares opgevraagd, scheelde toen aardig wat met de prijzen hier in Nederland
GTV6 3.0 RS
GTV6 2.5 RS racer
B-lee
Novizio
Novizio
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2011, 19:43

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door B-lee »

Fetta schreef:ik heb prijzen voor dit systeem, wordt geleverd door CSC op verzoek.
Nog iemand geinteresseerd in een compleet systeem, dan is er misschien wat te ritselen met de prijzen.

diameters zoals geleverd:

45mm uitlaatspruitstukken
overige delen 60mm

aardig stuk groter dus als de normale csc delen.

dus: interesse? even een pb.
IK moet dit met de eigenaar van de wagen overleggen welke uit laat we gaan doen .
Interesse zeker , laat maar weten als iets meer weet van de prijs .
Maar wat is het voordeel van de lange 3 in 1 tegen over een korte ?
Als de diameter al groter is en dan de lengte gaat dat toch een verschil geven in respons van de motor bij plots gas geven ?
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door Fetta »

Ik snap dat lange even niet.... :neutral:

Het is een gelijk systeem qua lengte als standaard, enkel de diameter is beduidend groter.

Ik ben nog aan het wachten op 2 prijsopgaves van leveranciers, dan heb ik er 3 totaal en kan ik iets vergelijken.

Zodra iets meer bekend is knal ik het hier gelijk neer.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door Carbo »

Ralph:
Wat levert deze verbeterde flow op bij een 3liter? groter is niet altijd beter :wink: Alleen grotere diameter op je spruitstukken gaat niet zoveel opleveren. Ik schat hooguit iets tussen de 5 en 10pk. Zonder ander aanpassingen kom je hier niet eens aan denk ik. Waar is onze expert "Remco" :jumping:

Ik heb altijd begrepen dat bij de Busso 12V het grootste probleem is er voldoende brandstofmengsel in te krijgen. De standaard inlaatkelken zijn veel te nauw!
m.a.w. is het het geld waard?
Gr,
Carl
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door Fetta »

Volledige uitlaat is groter qua diameter, dus van spruit tot laatste demper.
Mijn 3.0 blok is ook niet geheel standaard, zoals ik begrepen heb, maar dat moet ik nog even checken.


Prijzen verschillen trouwens niet veel van een standaard uitlaatsyteem.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door Melvivio »

Wat is inderdaad de eerste bottleneck van niet optimale/gewenste preformance?

Mij lijkt er ook meer vermogens winst te creeren is door het lucht-brandstof mengsel perfect te krijgen, zelfs hoog in de toeren.
Als er bij een perfecte(net iets rijke) lambda bij 4~5dtpm gemerkt dat de motor niet meer (of minder) trekt zou ik de uitlaat verdenken.
Groter is niet vanzelf sprekend beter. Al wil ik wel geloven dat de 0,5L indhoud verschil maakt.
De golvingen (pulzen van luchtstromingen) in het uitlaat traject die kunnen ontstaan, moeten in gelijk tempo, of versneld tempo afgevoerd worden. Als er net een tegendruk is tijdens de uitlaatslag vd cilinder kan het de cilindervullen tegenwerken. Maw, zie je het liefst een venturi werking naar buiten toe.
Bij de bovenstaande set zie je dat de spruitstuk buizen heel veel langer zijn & laat bijelkaar komen. Dit is volgens mij gedaan om tegendruk uit te sluiten.

Juist het tegenovergestelde van moderne inlaten, die juist proberen de drukpulzen zo te timen voor betere cilinder vulling.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door giuliettaevo »

Expert is een groot woord... :oops:

maar als je bij een 164 24v kijkt naar de maten van de voorpijpen en spruitstukken dan zie je dat die een behoorlijk stuk groter zijn. En zo'n ding heeft niet eens heel veel meer vermogen.

De inlaatkant van een 3.0 v6 met de 75/90 inlaat is verre van ideaal qua diameter maar de uitlaatspruistukken van zo'n blok zijn ook niet echt ideaal. Jim K. legt het in zijn boek ook ergens uit geloof ik.

"Is het het geld waard?" is ook altijd mijn eerste vraag, en daarna maak ik het alsnog maar zelf omdat ik een vrek ben... :mrgreen:

Als je op zoek bent naar een hele uitlaat is het wel de moeite waard denk ik. Als je originele uitlaat nog prima is zou ik er al minder snel aan beginnen...

Ik heb wel eens gezien dat ze een pijpje op de voorpijpen lassen en vervolgens met een drukmeter gaan kijken hoeveel tegendruk er ontstaat. Boven een bepaalde waarde moest je dan naar een grotere diameter gaan of de dempers vrijere doorstroom geven. Enige tegendruk is wel gewenst op een atmosferische motor, op een turbo motor juist niet.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door giuliettaevo »

Melcher, een venturi effect wil je juist niet... dan zou je het verse mengsel de uitlaat intrekken. :wink: De tegendruk is juist bedoeld om dat tegen te gaan, anders zou het verbruik wel erg toenemen en wordt je lambdasensor ook erg vuil...

Lange primaire pijpen zijn goed voor topvermogen, meetsal komen ze dan allemaal op dezelfde plaats bijeen 4-1 bv, zie ook racemotors. 4-2-1 met kortere primaire pijpen en dan langere secundaire pijpen voor het uiteindelijk samenkomt in de uitlaat is beter voor koppel onderin, de lengte van de primaire en secundaire pijpen werkt mee aan het bepalen van het toerental waar het koppel komt. Een beetje net zoals een inlaat, korte inlaatkanalen voor topvermogen en lange kanalen voor koppel onderin. :wink:

Overigens heeft een turbomotor ook tegendruk maar dan tussen uitlaatpoort en turbo, na de turbo wil je zo min mogelijk tegendruk om een goede doorstroming te hebben.

Voor topvermogen heb je geen iets rijke lambda, dan is hij toch echt wel flink rijk. En als je 3.0 12v niet doortrekt bovenin zou ik eerder gaan denken aan een setje andere nokkenassen aangezien de originele vrij tam zijn.... Inlaat is ook beperkend voor het vermogen bovenin.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door Melvivio »

Venturi is niet het juiste woord. De uitlaatgassen moeten elkaar niet in de weg gaan zitten en op een hoopje geknepen worden, maar lekker weg kunnen. :wink: O:) Even kort door de bocht.

Mbt de tegendruk is me dit voor een NA motor helder. Echter zal dit een hele lage druk toch moeten zijn :?: & is dit zelfs voor de fabrikant niet al moeilijk vast te stellen? (in 1975-80)
Gaat deze CSC uitlaat (of welke dan ook) de druk juist hebben?
Als de auto primair voor trackdays ingezet word, waar alles (althands veel) om vermogen van het motorblok gaat, is het zelfs dan nog niet wenselijk een hogere spoeling/verkwisting van brandstof te hebben?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door giuliettaevo »

Iets minder tegendruk is zeker geen probleem. Open megafoons gaan je echter niet veel helpen. :mrgreen:

Tegendruk is niet heel veel maar hoeveel exact durf ik niet te zeggen. :oops:

Het is een heel exacte wetenschap om een uitlaat te berekenen en er precies voor te zorgen dat de pulsen helpen ipv tegenwerken. En uiteindelijk beslist de accountant dan ook nog eens of het niet te duur is om te maken... :roll:

Vroeger zal hier een stuk minder aandacht aan besteed zijn en daarom is er vooral ook op de oudere blokken vaak winst te halen met dergelijke zaken. Op een oude amerikaanse v8 kun je tientallen pk's winnen met een fatsoenlijke uitlaat en een setje spruitstukken. Bij de Alfa's was het af-fabriek helaas (?)al wat beter voor elkaar. :neutral: En bij nieuwere auto's kan je zelfs niet altijd straffeloos iets veranderen anders gaat hij in een noodprogramma lopen :?
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Uitlaat GTV 6 3L track day wagen

Bericht door Carbo »

HMMM ...... Ik geloof er dus helemaal niets van dat die grotere diameter je aanmerkelijk meer vermogen gaat leveren :mrgreen:

De uitlaar gas flow optimaliseren ja daar geloof ik in. Maar dat heb ik al met mijn ANSA uitlaatspruitstukken. De rest ligt simpel aan de andere kant hoe krijg uk genoeg brandstof mengsel in de motor en niet in de uitlaatzijde.

Over de inlaatzijde wil ik nog wel eens een topic starten maar niet op dit moment :mrgreen:

Bij een 12V is niet de uitlaatzijde het probleem maar de inlaat :jumping:

Gr,
Carl
Plaats reactie