Bougie en ontsteking GTV6
- Alfa-corazon
- Alfetta Membro
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
- Locatie: Amsterdam
Bougie en ontsteking GTV6
Bij het vervangen van de bougies ben ik een aantal eigenaardigheden tegen gekomen.
Ten eerste:
De bougies zelf. Ik heb begrepen dat NGK goed zouden passen en via verschillende winle websites kom ik voor de GTV6 twee NGK types tegen:
- BP7ES (protected Insulation)
- BR7ES (Resistor type)
Zie ook:
http://www.ngksparkplugs.com/docs/tech/ ... _plugs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Beide bougie soorten heb ik besteld en vergeleken met de Chanpion bougies die er in zaten.
Opvallend is dat bij de BR7ES de elektrodes meer naar binnen zitten en bij de BP7ES verder naar buiten (de verbrandingskamer in).
Omdat de laatste het meest lijken op de Champions heb ik die gebruikt.
Ten tweede:
Aan de bestuurderszijde kon ik zonder veel problemen de bougies vervangen.
Aan de passagierszijde ging dat niet omdat de gaten in het kleppendeksel te klein waren (scheelde misschien een halve mm).
En nee het kwam niet omdat het kleppendeksel er scheef op zat of de rubbers van de bougie ruimte versleten waren.
Nu vraag ik mij af hou dat kan en toon hier wat beelden.
Precies waar het sleufje zit daar loopt de bougiessleutel vast.
Ten derde:
Ik wilde de rotor en rotorhuis van de ontsteking ook vervangen en had bij Brezan deze spullen besteld.
In de verpakking zit een heel andere rotor dan de originele.
Origineel
Dit is wat ik nu heb.
Kan ik die op een of andere manier toch gebruiken?
De vacuüm vervroegerleiding heb ik verwijderd.
Het rotorhuis lijkt mij wel uitwisselbaar.
Ten eerste:
De bougies zelf. Ik heb begrepen dat NGK goed zouden passen en via verschillende winle websites kom ik voor de GTV6 twee NGK types tegen:
- BP7ES (protected Insulation)
- BR7ES (Resistor type)
Zie ook:
http://www.ngksparkplugs.com/docs/tech/ ... _plugs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Beide bougie soorten heb ik besteld en vergeleken met de Chanpion bougies die er in zaten.
Opvallend is dat bij de BR7ES de elektrodes meer naar binnen zitten en bij de BP7ES verder naar buiten (de verbrandingskamer in).
Omdat de laatste het meest lijken op de Champions heb ik die gebruikt.
Ten tweede:
Aan de bestuurderszijde kon ik zonder veel problemen de bougies vervangen.
Aan de passagierszijde ging dat niet omdat de gaten in het kleppendeksel te klein waren (scheelde misschien een halve mm).
En nee het kwam niet omdat het kleppendeksel er scheef op zat of de rubbers van de bougie ruimte versleten waren.
Nu vraag ik mij af hou dat kan en toon hier wat beelden.
Precies waar het sleufje zit daar loopt de bougiessleutel vast.
Ten derde:
Ik wilde de rotor en rotorhuis van de ontsteking ook vervangen en had bij Brezan deze spullen besteld.
In de verpakking zit een heel andere rotor dan de originele.
Origineel
Dit is wat ik nu heb.
Kan ik die op een of andere manier toch gebruiken?
De vacuüm vervroegerleiding heb ik verwijderd.
Het rotorhuis lijkt mij wel uitwisselbaar.
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 04 jun 2008, 21:58
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: Bougie en ontsteking GTV6
Origineel is de rotor voorzien van een "toerenbegrenzer" - deze is via de reguliere handel niet meer te koop.
Heb ook een vervanger erin zitten, en doet het prima - alleen de toeren in de gaten houden.
Bougie verschillen weet ik niets van - hou het hier wel in de gaten, kan er alleen maar van leren.
Heb ook een vervanger erin zitten, en doet het prima - alleen de toeren in de gaten houden.
Bougie verschillen weet ik niets van - hou het hier wel in de gaten, kan er alleen maar van leren.
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Bougie en ontsteking GTV6
Als ik zo jouw rotor bekijk heb je er eentje inzitten met een toerenbegrenzer... Zit er toevallig een klein veertje op de rotor zelf met een contactje oid?
Ik heb zo eentje als jij nieuw hebt in mijn ontsteking zitten. Even kijken hoe je uitkomt als je ze wisselt, als de nok even ver naar buiten wijst en op dezelfde hoogte zit en hij de contacten in de verdelerkap net niet raakt zit je goed.
Ook ik heb NGK bougies gekocht voor in mijn 3.0, geen idee welk type... Zal eens kijken morgen. Die van mij waren eigenlijk voor een 155 v6 maar dat zal wel geen verschil maken denk ik.
Mijn bougiedop past trouwens prima aan beide kanten.. Heb je de gaten nu iets geruimd zodat het de volgende keer wel past?
Ik heb zo eentje als jij nieuw hebt in mijn ontsteking zitten. Even kijken hoe je uitkomt als je ze wisselt, als de nok even ver naar buiten wijst en op dezelfde hoogte zit en hij de contacten in de verdelerkap net niet raakt zit je goed.
Ook ik heb NGK bougies gekocht voor in mijn 3.0, geen idee welk type... Zal eens kijken morgen. Die van mij waren eigenlijk voor een 155 v6 maar dat zal wel geen verschil maken denk ik.
Mijn bougiedop past trouwens prima aan beide kanten.. Heb je de gaten nu iets geruimd zodat het de volgende keer wel past?
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- Alfa-corazon
- Alfetta Membro
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
- Locatie: Amsterdam
Re: Bougie en ontsteking GTV6
Aha, het veertje is dus de mechanische toerenbegrenzer.
Hoe krijg ik deze eraf? Gewoon trekken?
Ik heb de gaten nog niet geruimd, daar had ik geen tijd voor, maar dat komt de volgende keer wel.
Ik heb trouwens nog een set blanke kleppendeksels. Misschien staan deze ook wel mooier.
Hoe krijg ik deze eraf? Gewoon trekken?
Ik heb de gaten nog niet geruimd, daar had ik geen tijd voor, maar dat komt de volgende keer wel.
Ik heb trouwens nog een set blanke kleppendeksels. Misschien staan deze ook wel mooier.
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Bougie en ontsteking GTV6
De rotor wil nog wel eens vastgelijmd zitten en komt er dan bijna niet vanaf, enkel in stukjes..
Maar hij zit verder gewoon op de as geschoven, geen schroeven oid dus.
Maar hij zit verder gewoon op de as geschoven, geen schroeven oid dus.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Bougie en ontsteking GTV6
blanke deksels vind ik niet mooier, dat alu is altijd zo verweerd.
Dat setje blanke deksels kun je natuurlijk wel mooi spuiten... Zou je er alleen ook nog een extra inlaat bij moeten hebben om het helemaal netjes te maken.
op mijn v6 zit nu zwarte krimplak. Ik hoef niet zo nodig felle kleuren. Als het netjes kijkt ben ik tevreden, poetser ben ik niet.
Dat setje blanke deksels kun je natuurlijk wel mooi spuiten... Zou je er alleen ook nog een extra inlaat bij moeten hebben om het helemaal netjes te maken.
op mijn v6 zit nu zwarte krimplak. Ik hoef niet zo nodig felle kleuren. Als het netjes kijkt ben ik tevreden, poetser ben ik niet.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- Performa
- Alfetta Membro
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
- Locatie: Antwerpen
Re: Bougie en ontsteking GTV6
-Als je de originele bougiesleutel gebruikt past die perfect (ook handiger bij het remvloeistofreservoir) die is iets smaller als een reguliere bougiesleutel.
-Ik heb ngk b7es in de gtv6 zitten
-Ik geloof dat de gtv6 zowel een toerenbegrenzing heeft in de injectie als in de ontsteking dus zo'n groot gevaar is het nog niet met die andere rotor.
-Ik heb ngk b7es in de gtv6 zitten
-Ik geloof dat de gtv6 zowel een toerenbegrenzing heeft in de injectie als in de ontsteking dus zo'n groot gevaar is het nog niet met die andere rotor.
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
- crusty
- Alfetta Membro
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 05 apr 2011, 09:47
- Locatie: Achterhoek
Re: Bougie en ontsteking GTV6
Rotor met toerenbegrenzer is nog bij Prins Bredevoort ( http://www.prinsbredevoort.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ) te krijgen.
Artikelnummer 7.2220.2
Omschrijving Rotor V6 Bosch toerenbegrenzer 6300U/min
Aanvulling
Zijde NVT
Bouwjaar
Benodigd aantal 1
Prijs € 24,79
Grtn,
N
Artikelnummer 7.2220.2
Omschrijving Rotor V6 Bosch toerenbegrenzer 6300U/min
Aanvulling
Zijde NVT
Bouwjaar
Benodigd aantal 1
Prijs € 24,79
Grtn,
N
GTV6, 83' 3.0 QV
- Alfa-corazon
- Alfetta Membro
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
- Locatie: Amsterdam
Re: Bougie en ontsteking GTV6
Die heb ik helaas niet. Heb je enig idee waar ik zo'n sleutel kan bestellen?Performa schreef:-Als je de originele bougiesleutel gebruikt past die perfect (ook handiger bij het remvloeistofreservoir) die is iets smaller als een reguliere bougiesleutel.
Volgens mij mis je een aanduiding. Volgens de pdf sheet bestaat de code uit minimaal 6 delen:Performa schreef:-Ik heb ngk b7es in de gtv6 zitten
- Draaddiameter: B = 14 mm
- Construction (C, K, M, P, R, U of Z) deze heb jij niet vermeld en is meestal een P of een R.
- Warmtegraad (meestal 6 of 7)
- Lengte van de draad: E = 19 mm
- Constructie van de ontsteking: S = Standaard rond 2,5 mm centrale elektrode.
-------------------------------------
- Eventueel een elektrode afstand.
Dat is een geruststelling.Performa schreef:-Ik geloof dat de gtv6 zowel een toerenbegrenzing heeft in de injectie als in de ontsteking dus zo'n groot gevaar is het nog niet met die andere rotor.
Ik kijk regelmatig op deze website maar begrijp niets van hun bestelmethode. Waarschijnlijk mis is een onderdelenboek met artikelnummers.crusty schreef:Rotor met toerenbegrenzer is nog bij Prins Bredevoort ( http://www.prinsbredevoort.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) te krijgen.
Artikelnummer 7.2220.2
Omschrijving Rotor V6 Bosch toerenbegrenzer 6300U/min
Aanvulling
Zijde NVT
Bouwjaar
Benodigd aantal 1
Prijs € 24,79
Grtn,
N
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 aug 2011, 11:33
- Locatie: Eindhoven
Re: Bougie en ontsteking GTV6
Opmerking: L-jetronic van alle V6 regelt alleen de brandstof. Heeft geen toerenbegrenzing. Is gewoon een domme benzine-luchtmengsel regeling. Toerenbegrenzing komt alleen van rotor. Toch oppassen dus!
Ciao
Ciao
Gehad:
Sei,
Alfetta 1.6, 1.8 '72 (nu), 2000 & 2.0 QO, GT(V) 1800 & 2000,
GTV6 2,5, 3.1 Savali
Alfa 90 v6 3.1 Savali,
Alfa 75 1.8, TS, 3.0('89 nu),
164 TS, 146 TS
Race: Alfetta 2.0 & GTV 2000 Trofeo, 75TS trackd, Alfetta '73 hist (straks)
Sei,
Alfetta 1.6, 1.8 '72 (nu), 2000 & 2.0 QO, GT(V) 1800 & 2000,
GTV6 2,5, 3.1 Savali
Alfa 90 v6 3.1 Savali,
Alfa 75 1.8, TS, 3.0('89 nu),
164 TS, 146 TS
Race: Alfetta 2.0 & GTV 2000 Trofeo, 75TS trackd, Alfetta '73 hist (straks)
- Rob GTV6
- Alfetta Membro
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 20:27
- Locatie: N-Brabant
- Contacteer:
Re: Bougie en ontsteking GTV6
Ik gebruik ook NGK BP7ES, nooit geen problemen mee gehad.
Groet Rob GTV6
Groet Rob GTV6
''Alfa Romeo'' Op m'n lijf geschreven.