waterloze koelvloeistof

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

waterloze koelvloeistof

Bericht door Peter GTV-6 »

http://www.millersoils.nl/component/con ... markt.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Wat vinden we hiervan...??
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Melvivio »

Mijn eerste gedachte; "dit kan toch helemaal niet?"

Stelling 1: Door een kookpunt van 180graden te hebben komt oververhitting niet meer voor.
Oh? :?

Busso motor is gemaakt voor 81graden. De latere 24v voor 92. Het systeem weet niet of er water of olie in zit & zal proberen de vloeistof op 81 of 92 graden te houden. & dit gaat in relatie met een druk. (bijv @20graden druk van koelvloeistof = 1bar. @100graden = druk 1.15bar)

In het filmpje komt stelling 2: Geen druk toename meer. Lijkt me sterk dat het spul niet uitzet/krimpt tussen -40 & 180. :roll:
Als dit spul bij 90graden door uitzetten 2bar op het systeem zet? Dan zal het expansie ventiel afblazen.
Dus werd er gezegt conversion. Aanpassingen dus. Waarschijnlijk andere slangen, andere thermoswitch, gesloten syteem met veel zwaarder expansieventiel maakt het meteen duur.
& dan kan je koelsysteem wel leven tot 180graden ja... Bij druk = 1bar Met druk = waterpomp naar de knoppen, koppakking, overal lekkages omdat slangklemmen het niet aankunnen, etc etc.

Interne corrosie van eerder water als koelmiddel zit er nog steeds. Zelfs met flushen zal dit niet helemaal weggaan. Ze hebben al prep vloeistof zie ik...

& hoezo zijn er 3verschillende varianten? Koelmiddel = koelmiddel.

Las net ook nog dit bij de zeer *kuch* uitgebreide lees meer.
Voorkomt vroegtijdige ontploffing en geeft meer remkracht.
Oh? Remmen doe je met je remmen, niet me je koelsysteem.

Volges mij is dit een maximaal geld klop product & absoluut :kotssmiley:

Mijn standpunt mbt koelvloeistof:
Vervangen ZEKER eens in de 5jaar. & dan het liefs een keer flushen & spoelen. Vervolgens 1soort moderne koelvloeistof met dopes erin & regelmatig controleren op CO in de vloeistof als je voor onderhoudsbeurten naar garage gaat.
Laatst gewijzigd door Melvivio op 27 jun 2012, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Carbo »

:rollingredhead:
Laatst gewijzigd door Carbo op 01 jul 2012, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sirmione
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jun 2011, 14:00

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Sirmione »

Wel handig, geen remconversie nodig.
Gehad: 1x75, 1x 145, 4x155, 3x33
Nu: 147 en Alfetta
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Carbo »

:rollingredhead:
Laatst gewijzigd door Carbo op 01 jul 2012, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 809
Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
Locatie: prov.groningen

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door kareltjeknetter »

het voordeel van een hoger kookpunt is dat er dan pas op hogere temperaturen dampbellen onststaan die de koeling om zeep helpen. maar je kunt je idd afvragen wat er met je blok gebeurd als er dergelijke temperaturen gegenereerd worden, ik vermoed dat de boel voor die tijd al geploft is
overigens , als je een goede koelvloeistof gebruikt is dat diethyleenglycol, en bevat ook geen water
-squadragrunn-
carry on waywards......
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Gtv4 »

Vooral geen cavitatie aan o.a. de cilinderbussen zal het voordeel zijn.
De kans dat daar de temp hoger is en dampbellen ontstaan is wel aannemelijk.

Dus niet helemaal een broodje aap, of het ook echt werkt vraag ik mij wel af.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 809
Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
Locatie: prov.groningen

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door kareltjeknetter »

bedenk wel dat de koelvloeistof constant in beweging is(hoort te zijn) zo snel zullen de dampbellen wel niet ontstaan, er zou ook een enorme druk onstaan in je systeem
-squadragrunn-
carry on waywards......
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Gtv4 »

kareltjeknetter schreef:bedenk wel dat de koelvloeistof constant in beweging is(hoort te zijn) zo snel zullen de dampbellen wel niet ontstaan, er zou ook een enorme druk onstaan in je systeem
ooit schade gezien aan cilinderbussen door cavitatie?

Afbeelding
Deze schade wordt vaak ten onrechte als "roest" afgedaan.
Komt dus wel degelijk door dampbelletjes die ontstaan tegen de hete cilinderbus!
Laatst gewijzigd door Gtv4 op 29 jun 2012, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door giuliettaevo »

vergis je niet... :neutral:

Plaatselijk ontstaan er zeer hoge temperaturen in het koelsysteem waardoor er hele kleine luchtbelletjes onstaan. Vooral bij de verbrandingskamers in de buurt is dat het geval. Door de spoeling in het systeem heb je daar niet zo''n last van dat je het opmerkt. :wink:

Dat spul dat Millers aanbied komt van Evans Water Cooling systems af, alleen bij Evans op de site kom je deze types niet tegen. :?

Bij de andere producten (allen koelvloeistoffen van de een of andere soort) staat er wel vermeld dat dit voor raceauto''s en of grote diesels is en dat er aan het koelsysteem evt wel wat aanpassingen gedaan moeten worden zoals bv een waterpomp. :?

Het kookpunt verhogen is leuk alleen hoort de motor natuurlijk nooit op een dermate hoge temperatuur te komen, daarom heb je een thermostaat en radiateur met ventilateur. De motor wordt van een hoger kookpunt ook niet efficienter oid, je wilt ook geen hogere temperatuur, je wilt immers dat de verbranding wordt omgezet in kracht en niet in warmte...
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 809
Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
Locatie: prov.groningen

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door kareltjeknetter »

er bestaat overigens al langer een alternatief wat ook nog eens veel goedkoper is : redline waterwetter
-squadragrunn-
carry on waywards......
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door giuliettaevo »

Niet echt een 100% alternatief volgens mij... Is namelijk enkel een toevoeging en je behoudt dan dus het water dat er al in je eigen koelvloeistof zit...

Schijnt overigens wel te werken dat redline spul. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Peter GTV-6 »

Ik gebruik Redline Waterwetter al jaren in al mijn voertuigen, is echter wat moeilijker verkrijgbaar tegenwoordig, dus heb ik nu een paar flesjes koelsysteem toevoeging gekocht van....Millers...!!

http://www.millersoils.nl/high-performa ... gory_id=11" onclick="window.open(this.href);return false;
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Carbo »

:rollingredhead:
Laatst gewijzigd door Carbo op 01 jul 2012, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Peter GTV-6 »

Nope.
Mijn 5,7 L Corvette V-8 blijft aanmerkelijk koeler draaien met Waterwetter, ongeacht wat voor koelvloeistof en in wat voor verhouding dan ook.
En als het in een aluminium V-8 werkt, dan ook in een aluminium V-6...!!
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Carbo »

:rollingredhead:
Laatst gewijzigd door Carbo op 01 jul 2012, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Peter GTV-6 »

En de motor in die modder ploeteraar loopt op Aldi olie zeker....???

:))) :))) :)))
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Carbo »

:rollingredhead:
Laatst gewijzigd door Carbo op 01 jul 2012, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Gtv4 »

Peter GTV-6 schreef:Nope.
Mijn 5,7 L Corvette V-8 blijft aanmerkelijk koeler draaien met Waterwetter, ongeacht wat voor koelvloeistof en in wat voor verhouding dan ook.
En als het in een aluminium V-8 werkt, dan ook in een aluminium V-6...!!
Waarom zou je jou motor koeler willen hebben?
Motor is getest en ontwikkeld met "gewone" koelvloeistof en de daarbij behorende bedrijfstemperatuur.
Meer koelen is een koudere motor en koudere (dikkere) olie.
De kans op een grotere inwendige vervuiling is dan ook groter bij normaal gebruik.

Dus bij normaal straat gebruik voldoen de voorgeschreven middelen prima.
Ik zie in al die mooie verhalen en middelen weinig voordeel maar misschien wel nadelen.
Laatst gewijzigd door Gtv4 op 30 jun 2012, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Gtv4 »

Carbo schreef:Als je een klein beetje technisch verstand heb weet je dat de Rover (Buick) V8 extreem gevoelig is voor "overheating" door de överboring van het originele blok op de achterste cilinders!
Idd een bekend probleem waar ik ook regelmatig iets van gelezen heb.
Maar ook dat het voorkomt bij de 4.0.

Misschien heeft het iets meer te maken met een slechte flow op de achterste cilinders?
Transaxle loos!
Plaats reactie