waterloze koelvloeistof

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Peter GTV-6 »

[quote="Carbo"]Als je een klein beetje technisch verstand heb weet je dat de Rover (Buick) V8 extreem gevoelig is voor "overheating" door de överboring van het originele blok op de achterste cilinders!

Deze modderploeteraar loopt probleemloos met een behoorlijk gewicht (Sea Ray) achter de auto!

En waar denk je dat de ALDI olie vandaan komt :wink:

Hoezo simpel!

Gr,
Carl[/quote]

HAP, HAP, HAP......... :banana:
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Carbo »

:__: Als iemand serieus op jouw vraag in gaat! :moon:
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Peter GTV-6 »

:wink:
Laatst gewijzigd door Peter GTV-6 op 01 jul 2012, 09:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Peter GTV-6 »

OK, verdict: Evans heeft met z'n waterloze koelvloeistof meer een waardeloze koelvloeistof ontwikkeld, right..??
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Gtv4 »

Ga gewoon ergens anders vervelen, kinderachtig gedoe................. bah bah
Transaxle loos!
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Peter GTV-6 »

Idd :thumbs:

Slot erop !
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Fetta »

Gtv4 schreef:Ga gewoon ergens anders vervelen, kinderachtig gedoe................. bah bah

:thumbs:

Ra,ra, waarom is het zo stil op het forum...... :roll:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Melvivio »

Peter GTV-6 schreef:OK, verdict: Evans heeft met z'n waterloze koelvloeistof meer een waardeloze koelvloeistof ontwikkeld, right..??
Deels is te wijten aan een enorm slechte verwoording.

Aan de gasbellen bij de cilinderwand had ik niet gedacht & hier is zeker wat voor te zeggen.
Goede vloeistof + waterwetter kom je een heel eind.

Mocht je extreme gevallen weten dan bied deze Evans vloeistof net de extra stap.

Maar zoals beschreven is koelvloeistof normaliter ook al zonder water.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Peter GTV-6 »

Wat mij het meeste aanspreekt, is dat Millers/Evans claimt dat het een auto levenslange vulling is...???
De rest zal mij worst zijn.
Momenteel gebruik ik een 20% Shell antivries- gedestileerd water mengsel en een hoeveelheid Waterwetter.( wordt geregeld vervangen, ook bij weinig km's..)
100% puur water koelt het beste, maar ik gebruik 20% antivries voor z'n anti corrosive werking op lange duur.
De vorstbeveiliging is voor mij niet van belang, de hobbyauto's komen 's winters toch niet de verwarmde garage uit...!!
(In de dagelijkse woon-werk Alfa en Fiat zit natuurlijk wel een 50% Paraflu UP mengsel...!!, wordt na 5 jaar volgens voorschrift gewisseld).
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Melvivio »

Levenslang is volgens mij een erg relatief begrip.

Wat als je de waterpomp vervangt waarbij al de vloeistof afgelaten moet worden. Ga je dit daarna er terug indoen?
& wat met een koppakking waarbij er zich motorolie tussenmeng & uitlaatgassen. Dan is het ook meteen vervuild lijkt me.

Afgezien van het voorkomen van gasbellen bij de cilinderbussen zie ik niet meteen een voordeel van dit middel.
Ook staat nergens hoe goed de voedende werking tov rubbers & dergelijke. Koelvloeistof is erg vettig & smerend gemaakt om rubbers soepel houden & te laten afdichten meen ik.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Melvivio »

NIEUWS: Het product is wellicht nuttiger dan verwacht :?:

Met Millers kom ik nogal eens in aanraking. Ben vaak bij een raceteam dat met voornamelijk Porsches raced. De producten *waterwetter & CVL worden gebruikt door raceauto's met resultaat. Evans/Millers ClassicCool of PowerCool koelvloeistof gaat voor een turbo auto de volgende stap worden. (Deze kampte met 35grade+ met hitte problemen)

Reden voor mij om beetje meer uit te zoeken, met als gevolg dat de werking en het doel van deze vloeistof voor mij een stuk duidelijker geworden is. Het volgende is gebaseerd uit een verbeterde verwoording van de werking & antwoorden op door mij gestelde vragen aan Millers/Evans.

Het doel is voornamelijk corrosie & captiva in het koelsysteem tegengaan. (zeker voor aluminium motoren is deze vloeistof wenselijk)
Voor de Alfetta zou ClassicCool het juiste product moeten zijn.

Je hebt preparatie vloeistof nodig & ClassicCool koelvloeistof. De preparatievloeistof haalt kalk&roest & waterresten weg.
Die preparatievloeistof moet je weer aflaten en daarna kan je met de CC koelvloeistof gaan rijden. That's it.

Momenteel zijn er 3producten. VintageCool, ClassicCool & PowerCool.
Niet vermeld, maar er zijn verschillen tussen de 3. Namelijk de aggresiviteit van de vloeistof richting kalkaanslag, vervuiling, werking op rubbers etc. Een soort: Zacht, Mild & Sterk gebeuren.
Ongeveer kan je stellen dat: Vintage is voor voertuigen van 1901-1950, ClassicCool voor 1950-1980 & PowerCool voor 1990-2012 (& modernere raceauto's).
Het zelfde geld voor de preparatie vloeistoffen, ClassicPrep & PowerPrep.

Dit is eigenlijk hetzelfde te zien, als de E10brandstof die rubbers van klassieke autos kan aantasten. Of volsyntheetische olieen die keeringen aan zou kunnen tasten in een klassieker.
Er komt nog een 4e voor 2000+ auto's. AutoCool 180.

De stelling is herschreven en komt er op neer dat met deze vloeistof er in 90procent van het koelsysteem er een LAGERE druk is, dan wanneer er met water&toevoegingen / koelvloeistof gereden word. (het maakt het niet drukloos).
Lager omdat behalve bij de cilinderwanden de temperatuur ver van het kookpunt wegblijft. De vloeistof wil niet spontaan gaan koken. (wat water wel wil, als het systeem de druk verliest)

Verbeterde koeling word gerealiseerd doordat captiva (gasbelvorming rondom de cilinderwanden) minder word. Het is in de motor rustiger waardoor er meer contactvlak mogelijk is. Meer vloeistof kan hitte opnemen en dankzij het kookpunt van 180graden kan er ook MEER hitte opgenomen worden. Hoe groter het temperatuur verschil met de buitenlucht, des te meer hitte er afgegeven kan worden.

De vloeistof kan langer meegaan dan de motor. Maar dit is relatief. Ik heb nagevraagd hoe zij aankeken tegen vervuiling en toen werd er beweerd dat dit zich af zou scheiden & je dit eraf zou kunnen scheppen. Het zou niet mogen mengen. :neutral:

Toen ik vroeg of de huidige CO tests voor lekke koppakingen ook zou werken met deze vloeistof werd ik gevraagd deze vragen *in het engels te stellen aan colin@evanscoolants.co.uk

Misschien dat ik het toch ga proberen?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Peter GTV-6 »

Voortschrijdend inzicht... ::-)
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Melvivio »

O:) Nou... :oops: Ik blijf erbij dat het wel heel erg slecht verwoord is door MillersNL. De ontbrekende technische uitleg hielp mij absoluut niet over de streep dit product te proberen.

Het blijft redelijk prijzig. Maar het zou een mooie toevoeging kunnen zijn.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Melvivio »

Ik zou hier nog op terug komen. Inmiddels rijd mijn auto rond met deze koelvloeistof en maar met de conclusie beginnen: Ja, ik vind het het investeren waard.

Recentelijk gebeurt scenario: Reed door Limburg, langere tijd stapvoets, buitentemperatuur 22-27 graden. Koelvinrelais was vastgeslagen, dus had geen ventilatoren. De temperatuur kwam nooit boven de 90-95 graden.

Mooie bijkomstigheid is dat heel het systeem onder een veel lagere druk staat, tov normaal koelvloeistof (zo laag, dat je zonder bang te hoeven zijn op spontaan koken van de vloeistof, je bij een hete motor, de expansivat dop kan losdraaien). De kans dat de motor ineens af gaat blazen & je zonder vloeistof komt te staan, is stukken kleiner hierdoor!

Waar ik niet zo kapot van ben, is de preparatie vloeistof. Hiervan had ik gehoopt, dat deze een sterker reinigende werking zou hebben gehad. Helaas bleef de sludge, oude olie & roest restanten best goed zitten.

Voor dat ik een ellelange post ga typen, paar plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Schoonmaak actie: stukjes harde touw geknipt, erin gepropt, Dasty, heet water & schudden als een :--:
Afbeelding
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Remco S
Novizio
Novizio
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mei 2013, 04:53

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Remco S »

Ik heb bovenstaand topic eens aandachtig doorgelezen, en wat ikzelf wel grappig vind is dat er regelmatig een vergelijk wordt getrokken tussen een straat auto en een race auto wat betreft het soort koelvloeistof. Groot verschil is dat een race auto 95% van het verbruik vol gas staat, en een straat auto ongeveer 7% (dit is een uit de lucht gegrepen getal) :--:

Het grote verschil is dat een race motor ook vele malen warmer wordt dan een straat motor, waardoor de gebruikte koelvloeistof ook zeer belangrijk is.

Koelvloeistoffen bevatten dopes die het koelsysteem beschermen en smeren. Mocht je bijvoorbeeld iets vervangen aan je koelsysteem (radiateur/waterpomp oid) gooi dan nooit de oude koelvloeistof terug. De dopes die deze bevat zijn dan namelijk uitgewerkt, en dan zal deze koelvloeistof geen bescherming meer bieden aan het koelsysteem (warmte afvoeren uiteraard nog wel)
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door stefgtv6 »

Melcher, jouw GTV is dan wel een Classic Coolheid maar je 24v blok is toch wel zo modern dat daar Power Cool in kan?
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Gtv4 »

langere tijd stapvoets, buitentemperatuur 22-27 graden. De temperatuur kwam nooit boven de 90-95 graden.
De koelvinnen heb je vooral nodig na een lange rit op hogere belasting en dan stapvoets gaan rijden. (wegvallen van de rijwind)
Als je koelvinnen nodig hebt bij een praktisch nullast van je motor dan heb je andere problemen.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: waterloze koelvloeistof

Bericht door Melvivio »

@Remco S: Klopt, deze vloeistof is vanzichzelf olieachtiger en heeft tot nu toe geen verhardende werking op rubbers oid. Over de dopes word door Evans/Millers nog niks geschreven. Ben het eens dat ik het 4life ook wat vreemd vind. Als ik het al terug ga gooien, dan eerst door hele schone doeken het filteren, maar heb ook nog mijn twijfels.

@Stef: Ja PowerCool heb ik overwogen. Toen ik het product kocht, dacht ik, laat ik maar de meest milde variant kopen (op VintageCool na) gezien PowerCool voor racers word gemarket. Maar er is een grap; er is geen verschil tussen die PowerCool & ClassicCool. Alleen kleur is iets anders *bron: Millers man @MECC beurs. Er komt nog een 4e product aan, die wel heftiger reinigend is en alleen voor moderne auto's is.

@gtv4: Akkoord. Toevoeging; voor het stapsvoets door Venlo rijden, 40km snelweg & provinciale maas-oever weggetjes gehad. Die motor knalt wel veel hitte uit dat als eenmaal heet is & stapvoets (& zelfs stukken stilstaan, keren) ga rijden, ik zeker de vinnen wel nodig heb van tijd tot tijd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Plaats reactie