Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door Kodjo »

Ik ben met mijn GTV onderweg naar Noorwegen om via Zweden weer terug te komen. Ik dacht eerst (hoopte misschien) dat het allemaal soepel zou verlopen maar helaas...

Na 500 km klein euvel, linker knipperlicht achterop deed het niet meer, slecht contact tussen peertje en aarde. Snel opgelost.

Na 1000 km met 170km/uur in Duitsland waar mogelijk 1 liter olie verbruikt. Dat valt dus wel mee.

Helaas, bij de camping in Frederikshaven, hoorde ik een vreemd gereutel in 't vooronder :?
Kap open en ik zag het direct: 1 fan lag los op zijn as en de andere draaide niet :twisted:

Lekker dan! Gelukkig is mijn ega niet te beroerd om een boekje te lezen als ik een en ander bestudeer. De fans zijn door Stefan met mooie nieuwe bouten vastgezet dus eerst de fan met los zittende waaier uitgebouwd. Hiervan ontbreekt de borgring...Die gaat niet meer draaien.

Afbeelding
Afbeelding

In een moment van helderheid even de fan die nog in de wagen zat geprobeerd rond te draaien.....wtf...die zat dus muurvast. Ook uitgebouwd en uit elkaar gehaald. Bleek de motor uitgebrand.

Afbeelding
Afbeelding

Dus, uit 2 ventilatoren 1 werkende gemaakt. Die draaid nu ook de goede kant op (zie ander topic). Je kan zo fan dus op 3 manieren in elkaar zetten en maar 1 is goed. 1 van de vorige eigenaren heeft ooit de fan's gedemonteerd en weer verkeerd gemonteerd.

Nu rijden we dus weer met 1 werkende fan rond. Bij 18 grC moet dat genoeg zijn.

Hopelijk blijft het de komende 2000 km bij olie bijvullen :roll:
Laatst gewijzigd door Kodjo op 02 aug 2012, 13:54, 8 keer totaal gewijzigd.
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
marco75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 335
Lid geworden op: 14 sep 2011, 18:48
Locatie: Stiens

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door marco75 »

Okeeee spannend hoor :shock: :shock:
Wel de ultime test :thumbs: :thumbs:

Zie geen foto's hier boven :?
Marco,

Alfa 75 3.0 V6 America 1988
Daily Volvo S60 2.0T sport edition

Ex
1984 GTV6
1985 Spider 2.0
1988 75 3.0 V6
1991 164 2.0
1995 155 1.8 16V WB
1995 155 2.5 V6 12v WB
1996 155 1.8 16v WB
1997 155 2.5 TD WB
2000 156 1.8 16v SW
2001 166 2.0 16V
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door Kodjo »

Ik zit te denken over een upgrade naar Maserati ventilatoren, zie http://www.alfabb.com/bb/forums/alfetta ... -fans.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik had 2 jaar geleden zo'n set liggen. Verkocht helaas met de bijbehorende auto :cry:
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
gtv tijntje
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jan 2010, 20:44
Locatie: Ommen

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door gtv tijntje »

is altijd hetzelfde liedje met die oude dingen..

Zelf plaats ik tegenwoordig een paar goedkopere jap's

http://www.showoffimports.nl/home.php?cat=619

geen geld en een prima opbrengst! wel zelf ff een klein frame maken


grt martijn
Alfetta gtv6 GP "1984" gleigh
Alfa 75 3.0 Qv "1991" Sold
volvo v70 2.5 't lpg g3

Te huur Autoambulance Dagprijs € 25,-
Gebruikersavatar
Stefan
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 499
Lid geworden op: 24 mar 2009, 22:34
Locatie: Gramsbergen
Contacteer:

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door Stefan »

Zoals Kodjo al aangeeft, heb ik alleen de complete fans (dus met behuizing) van de radiateur verwijderd en later weer met nieuwe boutjes op de radiateur bevestigd.
Ik heb ze toen alleen schoongemaakt en de behuizing weer van een kleurtje voorzien. Verder heb ik ze nooit uit elkaar gehad.
Doordat ik er zelf te weinig mee gereden heb, heb ik de werking nooit echt goed kunnen testen. Inmiddels heeft de GTV in een paar weken tijd meer kilometers gemaakt dan ik er in een paar jaar mee gereden heb. Goed bezig, Kodjo :thumbs: .
In ieder geval is dit veel beter voor de auto en komen er nu misschien wat kleine mankementen naar boven.
Zoals ik nu begrijp zijn het vooral van die kleine dingetjes mbt het electrische circuit. Maar ja Italianen en electriciteit is niet zo'n goed huwelijk :mrgreen: .

Al met al hoop ik dat je wel een goede trip en veel plezier hebt. Ondanks de weinige kilometers die ik er mee gereden heb, heb ik al wel ondervonden dat het een heerlijke reiswagen is :driving: .
Huidige Alfa:
Op dit moment Alfaloos.

Alfa-verleden:
Te veel om op te noemen
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door Peter GTV-6 »

In het verleden werden de twee Dakota's van de GTV-6 wel vervangen door de enkele fan van een 75 V-6....!!
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door Kodjo »

Stefan schreef:Zoals Kodjo al aangeeft, heb ik alleen de complete fans (dus met behuizing) van de radiateur verwijderd en later weer met nieuwe boutjes op de radiateur bevestigd.
Ik heb ze toen alleen schoongemaakt en de behuizing weer van een kleurtje voorzien. Verder heb ik ze nooit uit elkaar gehad.
Doordat ik er zelf te weinig mee gereden heb, heb ik de werking nooit echt goed kunnen testen. Inmiddels heeft de GTV in een paar weken tijd meer kilometers gemaakt dan ik er in een paar jaar mee gereden heb. Goed bezig, Kodjo :thumbs: .
In ieder geval is dit veel beter voor de auto en komen er nu misschien wat kleine mankementen naar boven.
Zoals ik nu begrijp zijn het vooral van die kleine dingetjes mbt het electrische circuit. Maar ja Italianen en electriciteit is niet zo'n goed huwelijk :mrgreen: .

Al met al hoop ik dat je wel een goede trip en veel plezier hebt. Ondanks de weinige kilometers die ik er mee gereden heb, heb ik al wel ondervonden dat het een heerlijke reiswagen is :driving: .
Jep Stefan, inderdaad kleine probleempjes die onderweg op te lossen zijn. Hopelijk houdt de ene fan het. Italianen en stroom is geen fijne combinatie. Gelukkig werkt het startrelais als een trein en de verlichting inclusief grootlicht ook.

Benzine verbruik tot nog toe 1:10, binnen de perken dus.

De alternatieven voor de fans ga ik bestuderen bij thuiskomst. Vandaag bleef de temp bij een bergetappe onder controle :thumbs:
GTV 6, 3l uit 1981
quoresportivo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 feb 2011, 22:12
Locatie: huizen / nijkerkerveen

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door quoresportivo »

je ziet ook veel dat ze er een koelvin van een 156 v6/jtd op zetten, deze is ook dubbel en heeft een stalen omhulzing dus daar kan je makkelijk een paar lipjes op lassen en op je radiateur monteren.
als je onder projecten kijkt, bij melvivio heb je een voorbeeld.
als je dit wat lijkt, heb ik er eventueel wel een liggen (of meerdere) die je kan overnemen. :jumping:
156 2,4 jtd 20v facelift
155 3.0 24v in progress
alfetta gtv6 3.0 12v
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door Melvivio »

Yup werkt perfect & simpel & goedkoop.
Alternatief is een SPAL ventilator. Erg mooi & krachtig maar kost dan ook een paar €.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Reinier
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 jan 2010, 02:13
Locatie: Oisterwijk

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door Reinier »

Bij mij zit er ook een dubbele fan op van een 916. Werkt perfect. Ik zit nu voor 1 dagje in Polen met een temperatuur van 28C en rijd morgen met de GTV6 naar Auschwitz. Heb genoeg bekijks met de GTV en het verbruik zit ook op 1:10,5 na een snelheid van tussen de 130 en 150 aangehouden te hebben. Na Auschwitz meteen door naar Tsjechië. Heb er wel wat olie bij moeten doen. Is zeker normaal voor dit soort bakkies? Groet, Reinier
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door Kodjo »

Bekijk heb ik ook zat idd :cool:

Wat betreft olie; 1 liter op 1000 km bij mij. Vind ik redelijk alleen zit ik met 1 probleem: er zit kroon 10w60 in en die is hier niet te krijgen. Ik had een liter Castrol 10w60 mee maar die is dus op. Wat nu? Kan je 10w40 bij de 10w60 gooien :?:

Ik hoop dat jullie het weten, heb weinig zin om hier lang naar olie te zoeken. De pijlstok geeft minimaal aan, wat me op vraag 2 brengt: hoeveel liter kan erin om tot maximaal te komen :?:

De bagageruime is nou niet echt ruim dus stop ik liever de olievoorraad in het blok. Doet de G van GTV niet echt eer aan......
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door giuliettaevo »

Tussen min en max zit zeker wel een liter volgens mij...

En voor de olie geldt bij mij; iets is beter als niets. Dezelfde olie is natuurlijk beter maar als die er niet is jammer dan...

Overigens zou hij met 10W40 wel eens wat minder kunnen gebruiken. :smile:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
@PM
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 aug 2011, 21:43
Locatie: Andijk

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door @PM »

10W40 is (warm) toch dunner dan 10W60? Dan zou het verbruik toch juist hoger zijn?
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door Kodjo »

Uiteindelijk heb ik bij een bouwmarkt (!) 10w60 gevonden :grin:
Meteen maar 4 liter gekocht. Er zit dus gewoon 3liter tussen min en max. :?:

Bij een oliewissel wil ik eigenlijk over op 10w40 zoals het boekje voorschrijft.

Zoals @PM zegt denk ik ook dat het verbruik moet toenemen omdat 60 dikker is dan 40. Dan wordt het misschien wel onacceptabel omdat het nu al 1:1000 zit. Wat is een beetje normaal voor z'n 3liter, 12v?

Knipperlicht rechts voor hielt er gisteren mee op. Slecht contactje.....gerepareerd.
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door AlfettaOwner »

Geweldig dat je meteen na aankoop met de alfetta zo een reis onderneemt :thumbs:
Heb je ook foto's van de fetta in de omgeving?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door Peter GTV-6 »

20W50 mineraal was voorschrift voor de Nord motoren uit die tijd.
10W60 synthetisch is iets dunner dan 10W60 mineraal zou zijn, 5W55 ahw, maar die klassificatie bestaat niet.
Het 2e getal, viscositeit 50 dus, is het belangrijkste in ons klimaat en rijomstandigheden, en 10W60 syntheet komt zeer dicht in de buurt van de fabrieksvoorschriften.
Mijn GTV-6 met originele 2,5 l motor wordt al ca. 25 jaar uitsluitend met synthetische Castrol RS gesmeerd, was ooit 5W50, maar is nu al weer een tijdje 10W60.
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door giuliettaevo »

Als een motor altijd met minerale olie heeft gedraaid in het verleden kun je er beter niet zomaar een vol-synthetische olie ingooien in ieder geval. De toevoegingen in moderne synthetische olie zijn veel sterker als vroeger en de kans bestaat dat je allerlei deeltjes vuil e.d. gaat losweken die vervolgens gaan rondzwerven door de motor. :neutral:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door Peter GTV-6 »

[quote="giuliettaevo"]Als een motor altijd met minerale olie heeft gedraaid in het verleden kun je er beter niet zomaar een vol-synthetische olie ingooien in ieder geval. De toevoegingen in moderne synthetische olie zijn veel sterker als vroeger en de kans bestaat dat je allerlei deeltjes vuil e.d. gaat losweken die vervolgens gaan rondzwerven door de motor. :neutral:[/quote]

Ik heb er nooit last van gehad, switch altijd naar synthetische olie in mijn "nieuwe" 2 e hands auto's en motoren, gaat al jaren goed...!!

http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Stefan
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 499
Lid geworden op: 24 mar 2009, 22:34
Locatie: Gramsbergen
Contacteer:

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door Stefan »

De olie waar Kodjo op doelt is : KROON OLIE EMPEROL RACING 10W60.
Dit is de olie die er nu opzit.
Deze olie (althans de viscociteit) heb ik gebruikt op aanraden van een voormalig werkplaatschef van een Alfa-dealer uit Zwolle.
Vooral omdat het blok al langere tijd niet had gelopen, maar door de vorige eigenaar van de GTV al wel was gereviseerd.
Volgens deze chef was het beter om eerst een tijdje de 10W60 als een soort inloop-olie te gebruiken.
Bij de eerstvolgende oliewissel was het dan wel mogelijk om een andere viscociteit te gaan gebruiken.
Huidige Alfa:
Op dit moment Alfaloos.

Alfa-verleden:
Te veel om op te noemen
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Mankementen onderweg naar Noorwegen...

Bericht door Kodjo »

Nou, we zijn weer terug :neutral:

De terugreis ging goed. Het is een lekkere reisrauto (perfecte stoelen, goede zithouding, zat vermogen) behalve op warme dagen. Binnen, met alle ramen open en 150 op de teller was het 35grC -> is niet: :cool: Wat ook niet cool is is dat je het dashboard in de voorruit ziet als je de zon tegemoet rijdt. Op een gegeven moment is het zelfs lastig om de weg goed te zien. Kortom, perfect voor Noorwegen en Zweden, niet voor de zuidelijke landen. Helaas hebben we zeowel de heen, als de terugweg, op de warmste en zonnigste dagen afgelegd. Ach, het kan tegenzitten :mrgreen:

De ene fan bleef wel draaien gelukkig en verder geen echte problemen meer gehad. Moet wel spoedig aan de slag met het spul, de ene die draaid "zweeft" behoorlijk doordat de fan maar losjes op de as zit. Zometeen slaat ie door de radiator.....

Verbruik is me wel behoorlijk tegen gevallen; 1:8,5 :mad:
Olie moet ik nog pijlen maar dat zal ook niet meevallen.

Ik denk dat er met de afstelling nog wel iets te halen valt, hij staat veels te rijk. Stinken dat ding als je gas geeft :oops: (en het is geen olie, dat herken ik wel qua lucht...). Uitlaat is pikzwart. Nu weet ik niet of de lucht/massa meter van een 3 liter of 2,5 liter gemonteerd is. Zal eens de typenummers bekijken.

Nog wel enkele puntjes:
- De achterklep past niet helemaal top. Er is schade op de rechter punt en de carrosserie. @Stefan, heb je iets van een lakcode? Dan kan ik dit bijwerken.
Afbeelding

Af en toe gaat ie niet in de achteruit. Dat is op zich niet zo vreemd maar het gekke is dat het het lijkt of de pook dan diagonaal naar de 3e versnelling wil. Is vast normaal :?:

Ten slotte de gekke geluiden. Ik heb een krakende rechter voorwiel ophanging. Het kraakt zowel bij rechtdoor rijden en sturen. Natuurlijk hoor je het alleen bij lage snelheden. Stabi of fusekogel? Ik hoop stabi, dat lijkt me makkelijker te repareren. Tips :?:

En nog een metaal achtig rammeltje, alsof er een steentje in de uitlaat zit. Maak me er geen zorgen over maar als een van jullie een tip heeft hoor ik het graag.
GTV 6, 3l uit 1981
Plaats reactie