Versnellingsmechanisme (?) vs uitlaat

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Versnellingsmechanisme (?) vs uitlaat

Bericht door Coniglio »

Wegens te weinig tijd -en zelf enorm traag werken als het over automechaniek gaat, leuk maar niet mijn beste vaardigheid- heb ik eea laten doen aan mijn 4 cylinder. Oa nieuwe koppeling, nieuwe donuts, etc. Enkel uitlaat blaasde nog wat maar dat wou ik zelf nog wel oplossen. Na een nieuw voorstuk en heel wat gelas aan het achterstuk hangt de uitlaat er terug onder. Blaast nog steeds (snap er niets van maar vind het ondertussen wel prima zo) maar nu komt het :

Ondanks dat alles er werkelijk prima uitziet van onder, opzij en boven, rammelt de uitlaat als een oordeel. Bij koude motor vibreert het gaspedaal erg en tussen de 110-120 km/u (iets van 3200 t/min)in de vijf gaat de pook een rukje naar rechts en begint de auto werkelijk te dreunen. Pook trilt ook erg dan. Vertragen en naar de vier en daar begint het gedreun vanaf 3400 t/min ongeveer.

Me lijkt -en ik mag hopen- dat het aan mij ligt en ik iets mispeuterd heb met de uitlaat. Maar wat? Ik kan er werkelijk waar niets verkeerd aan zien.
Iemand iets dergelijk al eens meegemaakt? Uitlaat losser hangen? Ik gebruik de rubbers van vroeger maar mogelijk iets te maken met het nieuwe voorstuk? Input welkom, weet even niet meer wat doen. :neutral:
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: Versnellingsmechanisme (?) vs uitlaat

Bericht door GTV »

Is de aandrijfas weer het zelfde gemonteerd??
Alles gemerkt voordat hij eronder uit ging??
De uitlaat wil ook wel eens te kort langs de remklauw rechtsachter liggen, dat is wat lastiger te zien..
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Re: Versnellingsmechanisme (?) vs uitlaat

Bericht door Coniglio »

Geen idee mbt hermontage as. Geen brug voorhanden op het moment ook. Bedankt voor de tip mbt achterrem. Met de hand alles afgetast en speling achteraan lijkt in orde, zowat een hand breed ruimte. Het tegenovergestelde blijkt waar aan het middenstuk. Mogelijk te weinig speling daar. Ook erg weinig speling tussen schakelmechanisme en kokers. Geen idee of dat origineel zo was. Midden volgende week de brug op en nog eens kijken.
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: Versnellingsmechanisme (?) vs uitlaat

Bericht door Fetta »

10-tegen-1 dat inderdaad de aandrijflijn los is geweest tbv vervanging van de hardy-rubbers, en daarna niet correct/op dezelfde wijze in elkaar gezet. De aandrijflijn moet in balans zijn/gebalnaceerd zijn.
Zoals GTV zegt, voor demontage altijd de delen merken, en dan pas donuts losmaken.

Een do-it-yourself-methode van balanceren kan je proberen: probeer uit te vinden waar de onbalans zit en probeer het te verhelpen door hier een eenvoudige slangklem op de aandrijfas te schroeven. Dit als "balaceergewicht".
Wil wel eens helpen.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Re: Versnellingsmechanisme (?) vs uitlaat

Bericht door Coniglio »

Damn. Daarstraks nog eens gaan rijden. Ook trilling uit versnelling. Vrees dat jullie gelijk hebben.
Vreemde is dat het lijkt erger te worden.
Bedankt voor de input heren. :thumbs:
Plaats reactie