Inhouden/ stotteren motor GTV6

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Squadra Anthonio
Novizio
Novizio
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 feb 2009, 20:35
Locatie: Vught

Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Squadra Anthonio »

Hallo Medeforummers,

Afgelopen zaterdag ter voorbereiding van de registerdag in Lelystad even een ronde gedaan met mijn GTV6 na 2 maanden stilstand.
Tot mijn verbazing houdt de motor tijdens het rijden in en begint hij te stotteren, dit gebeurd bij:
- Koude/ warme motor
- Gasgeven ( optrekken)/ constante snelheid

Na terugkomst de volgende zaken nagekeken:
- Zitten de bougies en kabels wel goed vast. Alles zat goed vast
- Bougies optisch gecheckt of er geen rare aanslag of vervuiling aanwezig is. Was niet het geval
- Verdeelkap nagekeken of alles goed vast zit en of er een raar slijtagebeeld bij de contacpuntenen rotor zit. Was niet het geval
- K&N inleg luchtfilter schoongemaakt. Was niet niet erg vervuild.
- Luchtmassa meter losgehaald en gecheckt of deze niet blijft hangen. Was niet het geval. Ook de electrische aansluiting schoongemaakt.
- Koudstart schuif gecheck deze blijft ook niet hangen, tevens schoongemaakt en ingespoten
Voor de zekerheid ook injectie cleaner in de tank gedaan en daarna vol met goede moed weer gaan rijden.

Het inhouden en stotteren werd minder maar het volgende viel op. Wanneer ik over een vlakke asvalt weg rij dan houd de motor in en stotterd af en toe maar niet zo erg als eerst. Wanneer ik over klinkers of over een hobbelig wegdek rij dat is het weer feest, de moter begint in te houden en te stotteren. Nu weet ik dat de dame een ziel heeft maar het is wel erg opvallend. Omdat de motor bleef stotteren maar besloten om niet naar de registerdag te gaan, anders moest ik met mijn superb Tjech gaan :lol:

Wat zouden nog meer oorzaken kunnen zijn:
- Ontsteking afstellen?
- Het gaat om een zwitserse GTV 6, is dit type uitgerust met een labda sonde die defect is?
- Benzine filter vervangen?

Wie heeft er nog meer ideeen?

Groet Duncan
Squadra Anthonio
Novizio
Novizio
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 feb 2009, 20:35
Locatie: Vught

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Squadra Anthonio »

Sorry te snel gefingerd daarom dubbel geposted :oops:
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Peter GTV-6 »

Moderne benzine en oude slangen zijn geen goede combinatie.
Ik zou idd het filter maar eens vervangen.
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door giuliettaevo »

Controleer je hoofdrelais en de stekkerverbindingen ook eens goed.

Rammel/schud eens met de kabelboom als hij stationair loopt en kijk of dat verschil maakt. klinkt namelijk als een slecht contact ergens.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gerrit
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 172
Lid geworden op: 25 dec 2005, 17:54
Locatie: Fryslân

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Gerrit »

Klinkt bekend, afgelopen zomer ook last van de zelfde symptomen gehad, ook zelfde rijtje gecheckt, bleek uiteindelijk een slechte stekkerverbinding op temperatuursensor van de thermostaat te zijn. De computer kreeg hierdoor geen signaal dat de motor op temperatuur was en bleef bleef teveel benzine geven waardoor de motor verzuipt..
Nieuwe stekker erop en het probleem was opgelost.

Controleer eens de bedrading naar de sensor en daarna de temperatuursensor, wie weet heb je last van het zelfde euvel.

Succes!
Squadra Anthonio
Novizio
Novizio
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 feb 2009, 20:35
Locatie: Vught

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Squadra Anthonio »

Hallo heren,

Dank voor de reacties en tips.

@peter GTV-6, heb voor de zekeheid een nieuw brandstoffilter gehaald, ga ik van het weekend monteren. Het filter zit wel op een lekkere plaats!
@giuliettaevo, welk hoofdrelais bedoel je, die van de koelventilator of een andere?
@gerrit, heb zojuist de sensor los gedraaid en schoongemaakt. Het leek of er een slijmachtige laag op de sensor zat, weet niet wat het precies was. Tevens de stekker verbindingen schoon gemaakt.

Ik heb na de werkzaamheden nog niet met de auto gereden, dit ga ik doen wanneer ik ook het filter vervangen is. Ik houd jullie op de hoogte of het euvel verholpen is.

Groet Duncan
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door giuliettaevo »

Het hoofdrelais van het injectiesysteem bedoel ik. :wink: Die geeft stroom door naar o.a. de injectoren en de brandstofpomp.

Zit volgens mij op het schutbord ergens bij een GTV6. groot relais met een dubbele stekker erop en een hoop draden eraan. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gerrit
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 172
Lid geworden op: 25 dec 2005, 17:54
Locatie: Fryslân

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Gerrit »

Squadra Anthonio schreef:Hallo heren,

Dank voor de reacties en tips.

@peter GTV-6, heb voor de zekeheid een nieuw brandstoffilter gehaald, ga ik van het weekend monteren. Het filter zit wel op een lekkere plaats!
@giuliettaevo, welk hoofdrelais bedoel je, die van de koelventilator of een andere?
@gerrit, heb zojuist de sensor los gedraaid en schoongemaakt. Het leek of er een slijmachtige laag op de sensor zat, weet niet wat het precies was. Tevens de stekker verbindingen schoon gemaakt.

Ik heb na de werkzaamheden nog niet met de auto gereden, dit ga ik doen wanneer ik ook het filter vervangen is. Ik houd jullie op de hoogte of het euvel verholpen is.

Groet Duncan
Persoonlijk zou ik eerst eens een stukje gaan rijden, ff warm laten lopen en zien wat de resultaten zijn voordat je weer een stap verder gaat als probleem nog niet is verholpen. Zo kom je er achter wat nu de oorzaak is van je storing, als je beide stappen doet en daarna test en het probleem is verholpen, weet je nog steeds niet wat de oorzaak was.
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Peter GTV-6 »

[quote="Squadra Anthonio"]Hallo heren,

Dank voor de reacties en tips.

@peter GTV-6, heb voor de zekeheid een nieuw brandstoffilter gehaald, ga ik van het weekend monteren. Het filter zit wel op een lekkere plaats!
@giuliettaevo, welk hoofdrelais bedoel je, die van de koelventilator of een andere?
@gerrit, heb zojuist de sensor los gedraaid en schoongemaakt. Het leek of er een slijmachtige laag op de sensor zat, weet niet wat het precies was. Tevens de stekker verbindingen schoon gemaakt.

Ik heb na de werkzaamheden nog niet met de auto gereden, dit ga ik doen wanneer ik ook het filter vervangen is. Ik houd jullie op de hoogte of het euvel verholpen is.

Denk om de stroomrichtig van het filter, er staat een pijl op, en die moet naar ACHTEREN wijzen....
Squadra Anthonio
Novizio
Novizio
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 feb 2009, 20:35
Locatie: Vught

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Squadra Anthonio »

Ciao Alfisti,

Even een update van de vorderingen.
De tips ter harte genomen en het volgende gedaan:
- Temperatuursensor en stekker schoon gemaakt. Na testrit bleef de motor stotteren.
- Kabelboom van het injectiesysteem nagelopen en verbindingen schoon gemaakt. Auto bleef bleef stotteren en slaat na het starten af bij koude motor, kan het stationair toerental niet vast houden. Voor de zekerheid een andere koudstart schuif gemonteerd maar het euvel bleef.
- Nieuw benzine filter gemonteerd, maar het euvel bleef.

Hierna heb ik het stationair toerental verhoogd en de stelschoef op de luchtmassameter verder open gedraaid. Hierna weer test gereden. Nu is het probleem dat bij koude motor deze afslaat omdat hij het stationair toerental niet kan vasthouden, dit is te zien aan de toerenteller wat deze aangeeft. De auto slaat continue af waneer ik tijdens het rijden het gas loslaat ook blijft het stotteren. Wanneer de motor op temperatuur is loopt de motor als een zonnetje heb ca 50 km gereden, snelweg, binnendoorweggetjes, ze loopt als een zonnetje en hangt heerlijk aan het gas.
De auto weer een paar uur stilgezet en weer op pad gegaan. Het euvel bij koude moter blijft, afslaan, toerental stationair niet vast houden en stotteren, maar na een paar kilometer wanneer de motor warm is geen problemen meer.

Zolas eerder aangegeven heb ik voor de zekerheid een andere koudstart schuif vervangen. Het probleem moet voortkomen bij een koude motor. Ik heb op dit forum of op het scarbforum een post gelezen over hetzelfde probleem, ik weet alleen niet wat deztijds de oorzaak is geweest.

Wie heeft er nog ideeen?

Groet Duncan
Gerrit
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 172
Lid geworden op: 25 dec 2005, 17:54
Locatie: Fryslân

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Gerrit »

De monteur die het probleem destijds bij mij opgelost heeft gaf aan dat bij een defecte temperatuur sensor de motor bij koude temperatuur de motor slecht loopt, te weinig brandstof?
Wellicht is het de moeite waard om de weerstand te meten van die sensor bij koude en warme motor? Als die in beide gevallen het zelfde is weet je weer iets meer in deze speurtocht.
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Peter GTV-6 »

Ik heb zo niet gelijk een antwoord.
Maar in het September nr. van het Duitstalige klassieker blad "Oldtimer Markt" staat een uitvoerig artikel over de Bosch L-Jetronic, incl. tips en uitleg wat te doen bij storingen.
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door stefgtv6 »

Heb je naast de koudestart schuif (ik neem aan dat je die op het kleppendeksel bedoelt...) ook de koudestart injector (die aan het inlaathuis direct achter de gasklep ziet) op zijn werking gecontroleerd?
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door giuliettaevo »

stefgtv6 schreef:Heb je naast de koudestart schuif (ik neem aan dat je die op het kleppendeksel bedoelt...) ook de koudestart injector (die aan het inlaathuis direct achter de gasklep ziet) op zijn werking gecontroleerd?
En als ik me niet vergis heeft die koudestartregeling ook een eigen temperatuursensor/ thermocontact? :?

Hier ook nog wat L-Jetronic info..
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door pe1ryx »

Gooi nieuwe zekeringen in de zekeringenkast...

oud bekend euvel :wink:
midi
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
Locatie: alkmaar

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door midi »

De site die giuliettaevo plaatst is een aanrader!! daar staat alles in beschreven incl alle te meten waarden!!!

De koudstart injector heeft inderdaad zijn eigen thermo contact op het thermostaat huis! Ik begrijp dat je aan de CO stel schroef hebt zitten draaien? Dat is niet de beste manier om je stationair toerental me af te stellen!!!! je hebt je LMM gebypassed!! deze ziet dus minder lucht en zal minder inspuiten alhoewel hij bij een koude start wel wat extra zou moeten inspuiten. Toch kan het zijn dat doordat er te weinig benzine ingespoten wordt de motor stil valt! Je moet de stationair instelling op je plenieum gebruiken!!
Bij een koude motor zijn de thermo contacten op het thermostaat huis belangrijk!! De waarden in weerstand zijn na te meten!! Je ECU regelt hiermee en spuit meer benzine in bij een kouden motor!! Je koudstart injector werkt dacht ik maar een klein minutje max...de ECU doet de rest..(als ik me niet vergis)

Ook dien je bij het aanpassen van je stationair toerental bij een warme motor!!!! je onsteking te controleren!!

susses i.i.g.
Squadra Anthonio
Novizio
Novizio
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 feb 2009, 20:35
Locatie: Vught

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Squadra Anthonio »

Ciao Alfisti,

Afgelopen week met de GTV bezig geweest.
Ik heb een nieuwe temperatuursensor geplaatst en voila, mevrouw heeft er weer zin in. Zaterdag een personeelsfeest gehad op de zaak en ben met de Alfa gegaan, een heerlijke rit van 130 km snelweg achter de rug. De dame deed het perfect geen gestotter, niet inhouden gewoon heerlijk kruisen tegen 130-140 per uur.

Toch voor de zekerheid het brandstoffilter en zekeringen vervangen, baad het niet dan geen nood aan de man.

Binnenkort zal ik de ontsteking na leten kijken omdat ik aan het stationair toerental en LMM heb zitten draaien.

Aan ieder hartelijk voor de tips zodat er weer een transaxle rijder met een big smile :grin: kan genieten
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Coniglio »

M'okay

Net nieuwe distributieriem laten leggen. Ook nieuwe batterij gestoken. Super 98 getankt en een paar dagen gaan raggen met Alfa weertje. Reed als nooit tevoren.

Vliegen eraf gewassen op de hellende oprit. Meteen maar wat gewaxt.
En startte heel moeilijk. Opnieuw wat gereden en er ontbraken precies wat pk. Kan gewoon mijn idee zijn.
Daarna nog wat gereden. Stil gestaan een paar dagen.

Terug van stal gehaald : moeilijke start. Einde van de straat (koppeling in) : stilgevallen. Terug aan de praat gekregen. Eerste rotonde : stil. Gas erop en tot thuis geraakt. Ondertussen : start niet meer.

Het artikeltje van Gregg Gordon gevolgd. Alle masten nagekeken, CTS nagemeten (rest volgt nog). Stekkertjes zuiver gemaakt, luchtslangen nagekeken.
Eentje zit niet helemaal vast : maar dit is degene met de stationair-afstel moeren en die durf ik dus niet aan te draaien gezien ik dan iets verander in de status-quo. Hoe ziet dit eruit voor jullie, ok of niet?

http://youtu.be/l_vCuoRimXA" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog eens gestart.

http://youtu.be/V_cS0AS-Hbw" onclick="window.open(this.href);return false;

Slaat aan van de eerste tik. Slaat meteen terug af. Niet meer te starten.

Iets dat bekend voorkomt? Suggesties?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Jesper75 »

Ook soort gelijk meegemaakt, waren bij mijn de massa op het kleppendeksel kijk anders die even na.

Mvg,
Jesper
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Coniglio »

Net even gekeken, bedankt voor de tip, maar lijkt me nog in orde.
Wel enkel een aansluiting gevonden op het rechterkleppendeksel (passagierskant), klopt zo hoop ik. Zou niet weten waar die andere aansluiting heen zou zijn.
Plaats reactie