Alfetta 1.6 1975 Foto's update !! + Filmpjes !

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

Daar staat beschreven hoe je hem moet afstellen, maar het wijst niet aan welke de acceleratiesproeier is :roll:
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Afbeelding
1. CO schroef.
2. Stationairschroef.
3. Sychroonschroef.
4. vacuumaansluiting.
5. Acceleratiesproeier.
6. Luchtomloopschroef (balans)meestal afgeplugd.

De acceleratiespoeiers (4x) moet je even eruitdraaien en doorblazen, ook even in het schroefgat blazen(niet te hard).
Als dat klaar is leg je een spiegel in de luchtfilterbak en kijk je of ze in alle 4 de venturis mooi inspuiten als je gas geeft.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

Thnx !!!
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

staat gewoon op pagina 72 van het pdf document hoor....

....maar de foto is natuurlijk wel duidelijker / makkelijker :grin:
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

Nou ik heb ze net schoon gemaakt op 1 na die zit namelijk zo achterlijk vast dat ik die hele schroef anders kapot draai :evil:

Maar gisteren sprak ik Arjan *Boxerman* en die vertelde dat het dus aan mijn ontsteking kan liggen ( vacuumslang ) en vandaag keek ik dus onder de kap en zag dat er geen slang van mijn ontsteking naar de carbs liep :?: Toen keek ik bij mijn grijze alfetta en daar loopt dus wel een slang, het enige verschil is dat op mijn grijze een elektronische ontsteking zit en op mijn zwarte niet. Dus mijn vraag is ..hoort op die van mij dan ook zo'n vacuumslang omdat ik geen elektronische heb
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Euh...ik heb electronische ontsteking met vacuummodule maar niet in gebruikt en dat werkt zonder problemen.....

Zou dus geen probleem moeten zijn!
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

2 mogelijkheden.

Als er wel buisjes uit de carb er de verdeler komen, hoort daar een buisje tussen.

Als je niks ziet, is het er eentje met gewichtjes...

Maar nu je het zegt..... Het zou kunnen dat dat slangetje ooit geleend is...
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

ik heb er ook geen buisje heen lopen. Maar ik snap nu dus niet waarom hij stottert als ik in 1 keer gas geef. Ik heb gisteren de carbs synchroon afgestelt enz. en net de acceleratie sproeiers schoongeblazen ( zaten verstopt ) maar ik kon er 1 dus niet schoonmaken omdat die muurvast zit
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Meestal heeft een oude onsteking (dus met puntjes) een vacuüm vervroeger en gewichtjes (centrifugaal versteller) in het verdelerhuis.

Zonder vervroeger rijden is niet direct een probleem maar dan moet je de ontsteking wel goed optijd hebben staan.
+ als je een aansluiting op je carb's hebt voor een slangetje dan moet je die dus wel afdichten als je die niet gebruikt!
Transaxle loos!
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Chris schreef:ik heb er ook geen buisje heen lopen. Maar ik snap nu dus niet waarom hij stottert als ik in 1 keer gas geef. Ik heb gisteren de carbs synchroon afgestelt enz. en net de acceleratie sproeiers schoongeblazen ( zaten verstopt ) maar ik kon er 1 dus niet schoonmaken omdat die muurvast zit
Hmm, ik weet niet waarom die zo vast zit. Ik heb dat volgens mij nooit aangeraakt, omdat ik nog helemaal onbekend was met dat afstellen. Ik heb de carbs alleen maar schoon gemaakt in een speciaal bad
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Chris schreef:ik heb er ook geen buisje heen lopen. Maar ik snap nu dus niet waarom hij stottert als ik in 1 keer gas geef. Ik heb gisteren de carbs synchroon afgestelt enz. en net de acceleratie sproeiers schoongeblazen ( zaten verstopt ) maar ik kon er 1 dus niet schoonmaken omdat die muurvast zit
Controleer ook eens of de centrifugaal versteller niet vast zit, of veertjes los.
Plots gas geven en stotteren kan wel met de vacuüm vervroeger te maken hebben. (of met de onsteking verdraaien compenseren)
Transaxle loos!
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

Wat ik tot nu toe heb gedaan is :

Nokkenassen optijd gezet
Kleppen hoefden niet worden gestelt
Carbs synchroon afgestelt
Ontsteking optijd gezet
Contactpuntjes gestelt
Nieuwe verdelerkap + Rotor
Acceleratie sproeiers schoongemaakt

Op mijn ontsteking zit geen vacuumslang aansluiting maar op mijn carbs wel ( zit geen afdichtslang op zoals GTV4 zegt ).

Dus nu nog even die centrifugaal versteller dan controleren. En dan een slangetje op de carbs doen.

Ben benieuwd ! ik hou jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Chris schreef:
Op mijn ontsteking zit geen vacuumslang aansluiting maar op mijn carbs wel ( zit geen afdichtslang op zoals GTV4 zegt ).
Dan doe ook maar ff opnieuw de carbs stellen.
Door de open aansluiting krijg je dus bij die carb heel veel extra lucht dus de onderdruk zal dan ook anders zijn.
Transaxle loos!
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

Ik heb het vacuum nippeltje afgesloten ! En ik heb het gevoel dat het werkt !! :cool:

Van het weekend ga ik er weer eventjes naar kijken, vandaag kreeg ik per post mijn nieuwe carbs ! Dellorto's :cool: Dus die zet ik er het weekend op en dan stel ik alles weer opnieuw af !

Voorlopig is dit probleem eventjes opgelost ;) THNX !
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

Aangezien ik afgelopen week achter andere veren erop gegooit hebt wou ik gisteren de voorkant verlagen.

Mijn linker torsie is helemaal roestig als ik dat plaatje eraf haal daar kon ik dus geen tap indraaien.
Wat heb ik toen gedaan is die brug (waar de 2 torsies inzitten) los gemaakt. Toen ben ik op die brug wezen slaan zodat ik de torsie eruit krijg. Maar in de linker torsie krijg ik geen beweging !! hoe hard ik er ook op sla :evil: Ik snap er niets van, dus nu krijg ik de voorkant niet lager :roll: Iemand nog een idee hoe ik hem los krijg ? ik krijg er in iedergeval geen moer in omdat de tap in de torsie helemaal roestig is. Warmstoken is ook geen optie omdat dat niet met bij torsie mag
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Goed soppen met WD40 of een andere onkruidverdelingsmiddel en laten inwerken.
Warmstoken en nogmaals met beleid meppen!

Maar let wel op!!! Er staat een behoorlijke spanning op :!: :!: :!:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

In het geval dat ieder andere optie faalt (zoals bij mij destijds):

Het is mogelijk om de dwarsbalk compleet met torsies en onderste draagarmen te verwijderen. Of het een aanrader is? Lijkt me niet.

Ik zou oppassen met heel hard slaan tegen balken en al het andere. Uiteindelijk is het de complete ophanging waar je tegen aan het beuken bent, en dat wil je denk ik niet.

Ik denk dat je de meeste kans maakt om de schroefdraad netjes schoon te maken en dan toch een trekker te gebruiken...

succes iig
s
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Bericht door 8C »

Fusees losmaken Chris zodat er geen spanning meer op de torsie stangen staat.

Dan vallen ze er zowat uit die draagarmen!!!

Dan torsie in de bankschroef en de balk er met beleid aftikken.
Of nog mooier onder de pers.

veel succes

gr Jan
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

Mij werd warm stoken afgeraden, omdat je dan de torsie's verpruts zodat ze niet meer hun werk kunnen doen.

Wat ik dus heb gedaan is:

Auto op de brug
2 bokken onder de voorwielen gedaan zodat het niet meer onderspanning staat.
Toen heb ik de balk waar de torsie's inzitten (waar je ze dus eraf hoort te trekken ) die heb ik dus los gemaakt, en ben toen op die balk wezen slaan. De rechter torsie ging wel los maar de linker zit muurvast ( roestig van binnen) ik heb er flink hard op zitten slaan maar GEEN mm dat die naar buiten komt :roll:

Het ergste geval is dat ik hem bij de draagarmen moet losmaken :evil: dat is veel werk :roll: Iemand kratje bier ermee verdienen :lol:

Vandaag wel een plus puntje !

Heb de koppelingsplaat vervangen, pfoe wat een werk zeg :roll: alleen met alles al uit elkaar halen ben je een middag zoet mee. Toen was ik vergeten om de koppelingsplaat te centreren dus kreeg ik hem niet in de versnellingsbak :evil: uit eindelijk is alles gelukt en schakelt hij lekker en koppelt hij goed :thumbs: Ik heb alleen als ik het gas volop intrap dat ik dan mijn versnellingsbak soms hoor kraken :shock: dus ik doe er maar voorzichtig mee anders kan ik die handel weer uit elkaar trekken :roll:
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

Nou ik dacht dat het stotteren was verholpen... niet dus :roll: binnenkort de andere carbs erop zetten :cool:

Deze zomer word de alfetta ook helemaal geschuurt en met de compressor weer matzwart gespoten :cool:

Voor de rest wil ik hem voor nog verlaagt hebben :cry:
Plaats reactie